Vraag

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?



Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus-medewerker,

gelieve toch eindelijk eens het ‘beantwoord’-vinkje van dit topic te halen. 

De vraag - tevens onderwerp van dit topic - was namelijk als volgt:

“We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?”

Het antwoord dat ik na 4,5 jaar van jullie (@HadewychT) mocht ontvangen en op basis waarvan ik dit topic als beantwoord had aangevinkt was het volgende:

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂 
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen. 

Dat antwoord bleek niets minder dan een flagrante leugen. We zijn ondertussen eind 2020, anderhalf jaar na het maken van bovenstaande belofte, straks een jaar nadat de ROP hier zou moeten zijn geplaatst en ik zie op geen enkele manier een evolutie of verbetering. Integendeel, zelfs een nieuwe concrete datum kan ons nu nog steeds niet gegeven worden.

Een beetje intellectuele eerlijkheid is hier wel op zijn plaats dus, nogmaals, gelieve het vinkje ‘beantwoord’ van dit topic te halen want een leugen kan nu eenmaal nooit een correct en eerlijk antwoord vormen.

Reputatie 7
Badge +4

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!


hi @TimWitt 
ik por nog even de mensen van de planning hiervoor om na te gaan wat men hier nu van plan is
ik zou je op de hoogte en hoop je snel goed nieuws te kunnen melden

 

mvg

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt de planning voor installiet van de Rop is voor einde 2020 begin 2021, meer info of een exacte timeline heb ik jammer genoeg niet op dit moment
onze excuses voor het ongemak

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Proximus @HadewychT @SamuelD , is er al meer nieuws ondertussen? Ik blijf om de paar maanden eens proberen, ondertussen bijna 5 jaar geleden werd dit topic opgestart. Het probleem was toen al nijpend en snelheid waarover sprake archaïsch, dat is in huidige tijden alleen nog maar vele malen slechter. Probeer maar eens te ‘telewerken’ aan 6Mbps/1Mbps DL/UL bandbreedte… 

 

1 jaar geleden werd mij beloofd dat ik nu ongeveer over ‘snel internet’ zou beschikken… 

Dat is ook de reden waarom dit probleem als ‘beantwoord’ staat aangevinkt maar zolang er ook daadwerkelijk niets veranderd werd aan de infrastructuur is dat maar schijn. De waarheid is dat er eigenlijk nog niets is veranderd en zelfs een datum ons nog steeds niet kan gegeven worden.

Ik voel me weer een beetje méér in de zak gezet, want dan komen jullie na 4 jaar aandraven met een belofte om het op te lossen en ondertussen zijn we een jaar na datum zonder enige verandering of concrete vooruitzichten..

 

*zucht* #Moedeloos

Reputatie 4
Badge +1

Minister van Mobiliteit Philippe Henry  kondigt Waalse taskforce aan die het telewerk moet boosten.

Taskforce: Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers, en bijvoorbeeld ook mobiliteitsexperten.

Boost Telewerk in Wallonië na coronacrisis
 

In de werkgroep ontbreekt een representatieve afvaardiging (BIPT,  @TimWitt ?) voor gezinnen die zich  anno 2020 nog moeten behelpen met enkele Mbps (ADSL Proximus) op plaatsen waar ook  VOO en Telenet niet beschikbaar zijn. 
Van beursgenoteerde bedrijven verwacht ik enkel nog uitkomst (minimum 30 Mbps op élk adres) mits bijpassing vanuit de overheid.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt  De installatie van de ROP is nog steeds gepland voor dit jaar, volgens de planning zal het waarschijnlijk eind van 2020 / begin 2021 zijn voordat we op je adres VDSL 2 kunnen aanbieden. Mijn excuses voor het ongemak. 

Inderdaad het is alle maal mooi en wel maar tegen dat er resultaten komen, dat is nog heel wat anders of lopen met mondjesmaat. 

Eigenlijk zou het heel simpel moeten zijn in die zin dat je gewoon een klacht kunt indienen, om maar iets te zeggen, bv bij de ombudsman van telecom, en dat vandaar uit ook de nodige instanties hiervoor aangesproken en er ook voor gezorgd wordt dat er hoe dan ook een oplossing in de kortste komt, en niet (vele) jaren nadien, dit zonder dat de gedupeerde daar nog iets voor moet doen en tijd moet aan verspelen . 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

dura lex, sed lex

https://www.nu.nl/internet/5962702/eu-legt-belgie-boete-van-5000-euro-per-dag-op-voor-te-langzaam-internet.html

toegegeven de auteur is met bovenstaande niet direct verder

& ik stuur een mailtje naar dhr P. De Backer om de EU richtlijn in herinnering te brengen (niet noodzakelijkerwijze voor Proximus maar voor een universele dienstleverancier)

https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/federale_overheid/federale_regering/samenstelling_regering/index_philippe_de_backer

 

Wat blijft de theorie toch altijd mooi hé

Reputatie 7
Badge +4

Tja het is uiteraard voor enige tijd een moeilijke periode maar op 8 dagen tijd moet het voor Proximus (backend) toch mogelijk zijn een stand van zaken (& de eventuele vooruitzichten) mee te delen

Concreet is het wat betreft de verantwoordelijkheid van de wetgever en de regelgever om de gepaste acties te nemen

De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps

https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/universele-dienst/mededeling-van-de-raad-van-het-bipt-van-27-december-2019-met-betrekking-tot-de-monitoring-van-de-universele-dienst-op-telecommunicatiegebied-2019

Conclusie: én de wetgever én de regelgever blijven in gebreke, een ingrijpen van de Europese Commissie/Parlement kan soelaas brengen (maar er zal zeker tijd over heengaan)

P.S.

Ik zie dat op de locatie van de auteur VOO voor niet interactieve TV voorhanden zou zijn, misschien biedt de verkoop en modernisatie van het VOO-netwerk een betere alternatieve oplossing in de nabije toekomst 

 

Reputatie 4
Badge +1

Network transformation outlook 2024 :

  • Coverage VDSL2 end 2019: 95,4%
  • Fiber To The Home: € 3 billion the coming 10 years voor 50% Belgische gezinnen.
  • Vooruitzichten Upgrade resterende 5% ADSL: +/- NIHIL
    ​​​​​​​Het enige sprankelke hoop is bijgevolg uw gepost ROP-lijstje .
    ​​​​​​

Voor 5G en FTTH is’t voor de (semi)landelijke regio’s respectievelijk nog ruim 5 en 20 jaar nagelbijten.
 

Persoonlijk zie ik voor de resterende 5% aftandse ADSL’s enkel een  uitweg  mits dwangmatig ingrijpen van de overheid als meerderheidsaandeelhouder.

Vraag is of de Coronacrisis een Wake-up call  zal zijn voor een inhaal-investering van +/-  200.000.000€ (2000 ROP’s x 100.000€/ROP) t.b.v.  performante Telewerking voor álle Belgen

​​​​​​​

 
Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT heb je al meer nieuws? ADSL-aansluiting ten tijde van Corona waar alles nu ‘van thuis uit’ dient te gebeuren is dus duidelijk een ware marteling.. Ik nodig iedereen uit om dat hier eens te komen proberen. 2015 2016 2017 2018 2019 2020, ongelofelijk toch als ik er nog eens over nadenk..

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar de verantwoordelijken voor meer nieuws. We houden je op de hoogte.

Reputatie 5
Badge +1

@Snor Nee nog geen kast, situatie is nog zoals op (bovenste) foto, dat is op ongeveer 300m van mijn huis. De vraag is dus wanneer komt deze kast er dan?

 

@Martin @M_016 bedankt voor de extra info, ik ben nu heel benieuwd wat Proximus mij kan vertellen..

Reputatie 4
Badge +1

Voor de sporadische ROP’s die er alsnog bijkomen is het raadzaam om op terrein te checken of uw geplande extra ROP-kast reeds geplaatst werd.

  • Zo ja dan is het 1ste semester 2020 nog haalbaar.
  • Zo niet dan mag u er van uitgaan dat de planning verdaagd werd.


 

 

maar wat ik niet begrijp is dat met 0 FP, tochaangegeven wordt dat vdsl beschikbaar is !

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard ...

Is dit via edpnet dat je die gegevens hebt bekomen ?

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van uw in vorige posts terug te vinden info bent u volgens Proximus nog in adsl(2+) aangesloten maar bent u volgens Edpnet (dat gebruik maakt van het Proximus netwerk) aansluitbaar in vdls2 (60/15 -  1 FP(vrije poort))

→ Proximus medewerkers kunnen zeker licht in de duisternis scheppen (ik vermoed vooruitgang ...)

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus, Beste HadewychT,

 

ik zal niet al te pessimistisch openen maar ik bemerk inderdaad zeer weinig vooruitgang tov de oorspronkelijke planning. Volgens die planning zouden al 7 ROP’s geplaatst en actief moeten zijn maar op de BIPT kaart is daar maar zeer weinig van te merken.. We zijn nu ongeveer halfweg 1e semester 2020 en de situatie bij ons ziet er ook nog steeds dezelfde uit en is onveranderd (basisaansluiting ADSL). Kan u mij aub vertellen wat huidige stand van zaken in deze regio is en wanneer wij beloofde veranderingen ook effectief kunnen verwachten?

 

 

Nog geen glasvezel aanleg in de buurt, dit zou nog een mooier kerstgeschenk zijn :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +1

Anno eind 2019 nog veel rood en oranje op de BIPT-kaart voor vast Internet 10Mbps bezuiden Ronse. 
4 jaar na uw post ben ik beslist niet de enige die benieuwd  blijf naar de beloofde (Kerst-2019) ROP,.

Is hij ondertussen geplaatst en gebeurlijk reeds actief?

Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 5
Badge +1
Hadewych, amai... dat maakt mijn weekend (en zelfs langer) goed! 🙂 Even bekomen..
Alvast SUPER bedankt voor het antwoord, dat inderdaad duidelijk is en zelfs onverhoopt veruit mijn verwachtingen overtreft!
Bij deze toch alvast mijn excuses aan jou, maar ik denk dat je de opgebouwde frustratie wel kan begrijpen.
Zeer tevreden nu, al moet ik nog altijd hopen dat de uitleg die je geeft zal kloppen maar daar ga ik toch van uit. Ik beloof je hierbij plechtig dat, vanaf als die ROP geplaatst is, ik eindelijk een Proximus-supporter word, wie had dat ooit durven dromen.. !?!

Ik weet van het vorige bezoek van de technieker dat de 4G ontvangst bij mij zeker niet optimaal is. Zoals ergens eerder vermeldt ligt mijn huis in een 'kom' en staan zowel BBox 3 als 4G modem op de benedenverdieping. Ik denk dat het daaraan zal liggen. Bij de eerste versie van de modem, waarop je externe antennes kon aansluiten, had ik die antennes naar buiten gebracht en was de ontvangst en stabiliteit uiteindelijk veel beter. Sinds die laatste versie (met inwendige antennes) is dat niet meer mogelijk of toch niet zo eenvoudig meer. Wat er ook van zij, met wat ik nu weet, kan ik er nog wel een jaar mee verder.

M E R C I! Je weet niet hoe blij je mij hebt gemaakt..

Reageer