We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?
we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.
Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.
Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.
Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!
Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?
Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
Beste Proximus-medewerker,
gelieve toch eindelijk eens het ‘beantwoord’-vinkje van dit topic te halen.
De vraag - tevens onderwerp van dit topic - was namelijk als volgt:
“We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?”
Het antwoord dat ik na 4,5 jaar van jullie (
@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk...
![]()
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
Dat antwoord bleek niets minder dan een flagrante leugen. We zijn ondertussen eind 2020, anderhalf jaar na het maken van bovenstaande belofte, straks een jaar nadat de ROP hier zou moeten zijn geplaatst en ik zie op geen enkele manier een evolutie of verbetering. Integendeel, zelfs een nieuwe concrete datum kan ons nu nog steeds niet gegeven worden.
Een beetje intellectuele eerlijkheid is hier wel op zijn plaats dus, nogmaals, gelieve het vinkje ‘beantwoord’ van dit topic te halen want een leugen kan nu eenmaal nooit een correct en eerlijk antwoord vormen.
Beste Proximus (
we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?
Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.
5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..
2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..
Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.
Nogmaals: bedankt!
hi
ik por nog even de mensen van de planning hiervoor om na te gaan wat men hier nu van plan is
ik zou je op de hoogte en hoop je snel goed nieuws te kunnen melden
mvg
Beste Proximus (
we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?
Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.
5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..
2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..
Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.
Nogmaals: bedankt!
onze excuses voor het ongemak
Hallo Proximus
1 jaar geleden werd mij beloofd dat ik nu ongeveer over ‘snel internet’ zou beschikken…
Dat is ook de reden waarom dit probleem als ‘beantwoord’ staat aangevinkt maar zolang er ook daadwerkelijk niets veranderd werd aan de infrastructuur is dat maar schijn. De waarheid is dat er eigenlijk nog niets is veranderd en zelfs een datum ons nog steeds niet kan gegeven worden.
Ik voel me weer een beetje méér in de zak gezet, want dan komen jullie na 4 jaar aandraven met een belofte om het op te lossen en ondertussen zijn we een jaar na datum zonder enige verandering of concrete vooruitzichten..
*zucht* #Moedeloos
Minister van Mobiliteit Philippe Henry kondigt Waalse taskforce aan die het telewerk moet boosten.
Taskforce: Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers, en bijvoorbeeld ook mobiliteitsexperten.
Boost Telewerk in Wallonië na coronacrisis
In de werkgroep ontbreekt een representatieve afvaardiging (BIPT, @TimWitt ?) voor gezinnen die zich anno 2020 nog moeten behelpen met enkele Mbps (ADSL Proximus) op plaatsen waar ook VOO en Telenet niet beschikbaar zijn.
Van beursgenoteerde bedrijven verwacht ik enkel nog uitkomst (minimum 30 Mbps op élk adres) mits bijpassing vanuit de overheid.
Inderdaad het is alle maal mooi en wel maar tegen dat er resultaten komen, dat is nog heel wat anders of lopen met mondjesmaat.
Eigenlijk zou het heel simpel moeten zijn in die zin dat je gewoon een klacht kunt indienen, om maar iets te zeggen, bv bij de ombudsman van telecom, en dat vandaar uit ook de nodige instanties hiervoor aangesproken en er ook voor gezorgd wordt dat er hoe dan ook een oplossing in de kortste komt, en niet (vele) jaren nadien, dit zonder dat de gedupeerde daar nog iets voor moet doen en tijd moet aan verspelen .
dura lex, sed lex
toegegeven de auteur is met bovenstaande niet direct verder
& ik stuur een mailtje naar dhr P. De Backer om de EU richtlijn in herinnering te brengen (niet noodzakelijkerwijze voor Proximus maar voor een universele dienstleverancier)
Tja het is uiteraard voor enige tijd een moeilijke periode maar op 8 dagen tijd moet het voor Proximus (backend) toch mogelijk zijn een stand van zaken (& de eventuele vooruitzichten) mee te delen
Concreet is het wat betreft de verantwoordelijkheid van de wetgever en de regelgever om de gepaste acties te nemen
De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps
Conclusie: én de wetgever én de regelgever blijven in gebreke, een ingrijpen van de Europese Commissie/Parlement kan soelaas brengen (maar er zal zeker tijd over heengaan)
P.S.
Ik zie dat op de locatie van de auteur VOO voor niet interactieve TV voorhanden zou zijn, misschien biedt de verkoop en modernisatie van het VOO-netwerk een betere alternatieve oplossing in de nabije toekomst
Network transformation outlook 2024 :
- Coverage VDSL2 end 2019: 95,4%
- Fiber To The Home: € 3 billion the coming 10 years voor 50% Belgische gezinnen.
- Vooruitzichten Upgrade resterende 5% ADSL: +/- NIHIL
Het enige sprankelke hoop is bijgevolg uw gepost ROP-lijstje .
Voor 5G en FTTH is’t voor de (semi)landelijke regio’s respectievelijk nog ruim 5 en 20 jaar nagelbijten.
Persoonlijk zie ik voor de resterende 5% aftandse ADSL’s enkel een uitweg mits dwangmatig ingrijpen van de overheid als meerderheidsaandeelhouder.
Vraag is of de Coronacrisis een Wake-up call zal zijn voor een inhaal-investering van +/- 200.000.000€ (2000 ROP’s x 100.000€/ROP) t.b.v. performante Telewerking voor álle Belgen?
Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar de verantwoordelijken voor meer nieuws. We houden je op de hoogte.
Voor de sporadische ROP’s die er alsnog bijkomen is het raadzaam om op terrein te checken of uw geplande extra ROP-kast reeds geplaatst werd.
- Zo ja dan is het 1ste semester 2020 nog haalbaar.
- Zo niet dan mag u er van uitgaan dat de planning verdaagd werd.


Op basis van uw in vorige posts terug te vinden info bent u volgens Proximus nog in adsl(2+) aangesloten maar bent u volgens Edpnet (dat gebruik maakt van het Proximus netwerk) aansluitbaar in vdls2 (60/15 - 1 FP(vrije poort))
→ Proximus medewerkers kunnen zeker licht in de duisternis scheppen (ik vermoed vooruitgang ...)
Beste Proximus, Beste HadewychT,
ik zal niet al te pessimistisch openen maar ik bemerk inderdaad zeer weinig vooruitgang tov de oorspronkelijke planning. Volgens die planning zouden al 7 ROP’s geplaatst en actief moeten zijn maar op de BIPT kaart is daar maar zeer weinig van te merken.. We zijn nu ongeveer halfweg 1e semester 2020 en de situatie bij ons ziet er ook nog steeds dezelfde uit en is onveranderd (basisaansluiting ADSL). Kan u mij aub vertellen wat huidige stand van zaken in deze regio is en wanneer wij beloofde veranderingen ook effectief kunnen verwachten?



Anno eind 2019 nog veel rood en oranje op de BIPT-kaart voor vast Internet 10Mbps bezuiden Ronse.
4 jaar na uw post ben ik beslist niet de enige die benieuwd blijf naar de beloofde (Kerst-2019) ROP,.
Is hij ondertussen geplaatst en gebeurlijk reeds actief?
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Alvast SUPER bedankt voor het antwoord, dat inderdaad duidelijk is en zelfs onverhoopt veruit mijn verwachtingen overtreft!
Bij deze toch alvast mijn excuses aan jou, maar ik denk dat je de opgebouwde frustratie wel kan begrijpen.
Zeer tevreden nu, al moet ik nog altijd hopen dat de uitleg die je geeft zal kloppen maar daar ga ik toch van uit. Ik beloof je hierbij plechtig dat, vanaf als die ROP geplaatst is, ik eindelijk een Proximus-supporter word, wie had dat ooit durven dromen.. !?!
Ik weet van het vorige bezoek van de technieker dat de 4G ontvangst bij mij zeker niet optimaal is. Zoals ergens eerder vermeldt ligt mijn huis in een 'kom' en staan zowel BBox 3 als 4G modem op de benedenverdieping. Ik denk dat het daaraan zal liggen. Bij de eerste versie van de modem, waarop je externe antennes kon aansluiten, had ik die antennes naar buiten gebracht en was de ontvangst en stabiliteit uiteindelijk veel beter. Sinds die laatste versie (met inwendige antennes) is dat niet meer mogelijk of toch niet zo eenvoudig meer. Wat er ook van zij, met wat ik nu weet, kan ik er nog wel een jaar mee verder.
M E R C I! Je weet niet hoe blij je mij hebt gemaakt..
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.