Vraag

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?

Toon eerste bericht

211 reacties

Ik zit in een ruraal gebied en heb ongeveer 1,8 mb/s ter beschikking, en toch de volle prijs betalend. Verschillende van uw techniekers zijn langs geweest en allemaal hebben ze dezelfde diagnose gesteld. Ik heb een ADSL lijn 5 km van het aansluitpunt, samen met een gehucht en een vakantiepark. Ik wil gerust wachten op 4, 4,5 en 5G. Ik heb intussen daarvoor een aansluitend abonnement bij telenet.

Kan je mss toch wat extra inspanning leveren om dat kleine gebied te ontsluiten ?
Reputatie 4
Badge +1
Als er nu nog geen ROP te zien is zal uw upgrade naar VDSL in elk geval niet in 2017 zijn.
Hopelijk ondertussen meer succes met de implemenering hun proefproject "Multipath TCP-standaard" in Frasnes-lez-Anvaing samen met start-up Tessares.
Reputatie 5
Badge +1
Nog 0 werken hier, en het 4G project daar is status onveranderd:
B-box 3 moet dagelijks worden aan/uit-gezet om 20-25Mbps te halen anders val je terug op 'good old' 6Mbps, full ADSL speed voorwaarts. Een bug in het hele systeem dat na bijna een jaar blijft aanslepen. Ik hoor anderzijds snelheden van +1000Mbps, het begint surrealistisch te worden.
Vectoring is zelf nog niet volledig rond dus ...............geduld en nog eens geduld ..........:-)
Reputatie 4
Badge +1
Beste TimWitt,
de doelstelling 100Mbps tegen 2025 is nog 8 jaar.
Kreeg u reeds vooruitzichten voor uw straat/regio?
Deden ze reeds glasvezelgraafwerken naar de nog te plaatsen ROP (geplaatst)?
Reputatie 1
Mensen toch hier, wees gewoon eens eerlijk: Welke factoren doen jullie kiezen welk internetabonnement je voor je gezin thuis zal betalen?
1. Downloadsnelheid
2. Datalimiet
Een ander verschil bestaat er eigenlijk niet tussen de abonnementen.
Tegenwoordig (of heel binnenkort) kunnen de meesten enkel nog kiezen tussen een grof afgeronde 100Mbps en 200Mbps aan tarieven van ongeveer €55 resp. €70/maand.

Deze mensen zitten nog (steeds) aan 6Mbps (&
Reputatie 7
Badge +6
Voor de resterende 10% ADSL's "Europese doelstelling van 100 Mbps voor alle huishoudens bereiken tegen 2025".
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.
https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber

Het is evident dat Proximus, naast de € 3 miljard, verspreid over 10 jaar voor FTTH en FTTB, ook blijft investeren in de verdere uitrol van het VDSL2-netwerk, precies om die doelstelling in 2025 te kunnen halen.
Hier op het forum werd een topic gestart ook
https://nl.forum.proximus.be/nieuws-3/project-glasvezel-de-huiskamer-36860
Reputatie 4
Badge +1
Voor de resterende 10% ADSL's "Europese doelstelling van 100 Mbps voor alle huishoudens bereiken tegen 2025".
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.

https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber
Reputatie 2
En het is uiteraard zeer winstgevend glasvezel te trekken en een ROP-kast te plaatsen vol spitstechnologie en dan 2 jaar te wachten om ze in gebruik te nemen...
Reputatie 6
Badge +3

Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
....
Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.

Ja ik vind het teveel gevraagd om 1 van de operators (die allemaal privébedrijven zijn) te dwingen niet winstgevende dingen te doen. Indien de overheid wil dat iedereen snel internet heeft (+HD TV) dan moeten ze via het BIPT ervoor zorgen dat alle operatoren verplicht zijn om dit te voorzien, niet slechts 1. Proximus is geen staatsbedrijf, maar privé met de overheid als meerderheidsaandeelhouder!

En daarom moet Proximus steeds commerciele belangen volgen (korte en lange termijn)
hier het zelfde verhaal maar dan met de watervoorziening, de leidingen zijn zo lek als een zeef bijna maandelijks putje graven en dure inox afsluitmof rond de lekke leiding plaatsen, kost hun hopen geld maar toelating om de ganse straat open te breken hebben ze nog altijd niet gekregen, en het is hun al lang genoeg vertelt geweest en zijn zeer goed op de hoogte, zoals ik zeg de waarheid ligt ergens tussenin want beiden steken het op opeen en ze doen naar hun zeggen allebei heel veel moeite om het er door te krijgen, dus aan wie ligt het dan.
Reputatie 2
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een gemeentebestuur zich daarvan aantrekt: het is toch uiteindelijk hun taak de belangen van hun burgers te behartigen? Het is toch uiteindelijk ook in hun eigen belang ervoor te zorgen dat ze mee blijven met hun tijd. Dat ze het niet graag zien dat er weer eens een trottoir moet opengebroken worden kan ik inkomen, maar vroeg of laat moet het toch wel eens gebeuren en dan kunnen ze zoveel mogelijk werken bundelen als ze tenminste weten dat er nood aan is.
En inderdaad, de gemeente wist niks van het feit dat een deelgemeente nog altijd op ADSL zat en dat dit voor sommigen een probleem was. Als niemand het hun ooit vertelt, kunnen ze het uiteraard niet weten (of ze moeten zelf alles in de gaten houden) en kunnen ze er uiteraard niks aan gaan doen.
In mijn geval hoefde er zelfs niet eens een trottoir worden opengebroken: dat was 2 jaar geleden al gebeurd (en 't was meer dan een trottoir: 't was heel de straat) en alles zal al op zijn plaats, er moest gewoon eens een gedacht van gemaakt worden.
Reputatie 4
Badge +1
Dat een individuële benadeelde ADSL-klant, in wezen steeds tenguste van een grotere gedupeerde dorp/wijk/straat, zijn gemeentebestuur aanspreekt kan m.i. bijdragen tot extra investeringen in de resterende 10% ADSL-achtergestelde regio's. Op 5G is het minstens nog 5 jaar wachten en wellicht worden bewuste regio's andermaal laatst bediend.
Even in herinnering dat de TV-dakantennes pas verdwenen zijn nadat de gemeenten (belastingbetaler) méé geïnvesteerd hebben in coax naar de afgelegen dorpen en woningen.
Idem voor de niet rendabele afgelegen telefooncellen.
Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
De speed die hierbij moet geleverd worden is vatbaar voor discussie maar het VDSL2 profiel 4 (12/1 Mbps = DLM 16,5/4 Mbps) zou reeds baanbrekende vooruitgang zijn.
Ik meen dat de meeste lokale overheden zelfs niet in kennis zijn van hun achtergestelde regio's. Enige !!groepsactie, uitgaande van de achtergeslde regio's, kan misschien iets in beweging zetten. Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.
De waarheid zal wel altijd ergens tussen in liggen waarschijnlijk heeft de burgemeester ergens bij iemand kunnen te rade gaan die wist dat prox er mee bezig was en het vervolg kan je zelf invullen ......maar hoe dan ook je hebt van sinterklaas dan toch je speelgoed gekregen :LOL: en dat is het voornaamste.
Reputatie 2
Sommigen willen ook steeds blijven geloven dat alle politiekers slechteriken zijn en enkel op hun luie krent zitten en alleen aan hun centen denken en complottheoriën allerhande. Whatever. Ik weet enkel dat we sindsdien plots wel aansluitbaar zijn en voordien een datum van 'misschien eind september'. Toeval? Kan best. Het heeft in elk geval geen averechts effect gehad de gemeente erbij te betrekken, zoveel is mij duidelijk.
Badge +4
Je denkt toch niet dat één of andere burgemeester PX gaat opjagen om dingen gedaan te krijgen ? haha sommigen geloven toch nog echt in sinterklaas 😉
ja ik zou dit ook mailen om stemmen te winnen hoor :lol: 🆒
Reputatie 2
Tja, ieder recht op zijn eigen mening, maar als mijn burgemeester mij persoonlijk mailt om mij dat te zeggen, dan ben ik eerder geneigd dat te geloven. En zelfs al heeft hij het gedelegeerd: ze hebben me duidelijk niet met een kluitje in het riet gestuurd (wat PX telkens wel deed), wat dan weer alles met 'politieke moed' te maken heeft. In een kleine gemeente wonen heeft wat dat betreft dan toch wel voordelen...
Het is mij kompleet onduidelijk wat dit met "politieke moed" te doen heeft temeer omdat het verdorie de gemeentebesturen zijn die meestal hun poot stijf houden en verbieden dat er iemand nog maar een schop in de grond steekt ... maar die met de "politieke moed" hebben zeker nog nooit huiduitslag gekregen van hun eerste/laatste leugen ... en vergeef mij mijn cynisme maar uw burgervader persoonlijk contact opgenomen met PX ? cool ! met sin-juttemis zeker?, als de kalveren op het ijs dansen LOL ! och wel ...
Reputatie 2
@TimWitt: mijn uitspraak 'politieke moed' is er dus niet ver naast gegrepen, blijkbaar. Ik was het spuugzat en heb het gemeentebestuur eens aangeschreven en de zaak uitgelegd, met de vraag in hoeverre zij daar iets kunnen aan doen of wat meer gewicht in de schaal leggen dan een gewone burger. Dit is blijkbaar op het schepencollege besproken want uiteindelijk heeft de burgemeester himself contact opgenomen met Proximus. Ze hebben hem dan beloofd dat tegen begin september alles in orde zou zijn om aansluitbaar te worden.
En effectief een paar dagen geleden bleek via lijntest en de Proximus beschikbaarheidstest dat ik inderdaad aansluitbaar was. Dinsdag dan bij EDPnet de omschakeling aangevraagd, maar die is nu nog lopende... Nu ben ik een groot jaar terug al eens zogezegd aansluitbaar geweest, maar bij de omschakeling bleek dat 'na een extra technische controle' ik toch niet aansluitbaar was en hebben ze de procedure moeten stopzetten, dus ik geloof er maar pas in als ik VDSL-waardige download speeds zie op mijn lijn. Maar toch, er is hoop...
Het kan nu natuurlijk toevallig zijn dat ze sowieso van plan waren het tegen september in orde te hebben, maar dat geloof ik niet echt, gezien de datum die ik zelf nog vroeg nog steeds een voorlopige datum voor 30/9 was (nog niets ingepland, dus).
Kleine tip, dus: klop eens aan bij de gemeente met je verhaal, dan weet je meteen ook op wie je (niet?) moet stemmen de volgende gemeenteraadsverkiezingen 😉
Reputatie 2
Troost je, hier is de voorlopige ook alweer opgeschoven naar 30/09...
Laatst was hier nog een technieker (in onderaanneming) en die dacht dat wij al lang op VDSL zaten, hij verstond er ook niks van: blijkbaar zit alles klaar in beide kasten en moet het dus nog gewoon geconfigureerd worden. 5 minuten politieke moed om een technieker in te plannen, dus...
Reputatie 5
Badge +1
We zijn alweer een half jaar verder. Nog steeds geen oplossing voor dit dringende geval, Proximus?
Reputatie 5
Badge +1
Beste Jeroen, ik kan je frustratie natuurlijk maar al te goed snappen.
Ik heb mijn uitleg hier al gedaan maar er zijn wel 2 markante verschillen met jouw situatie:
1. ik ben bereid om laat ons zeggen €150/maand te betalen voor een goede internetconnectie. Daarvoor verwacht ik minimum 50/6 - 'onbeperkt', geen onmogelijke opdracht lijkt me, maar toch is het hier heel simpel: Sneller dan ADSL is ONMOGELIJK, bij NIEMAND.
2. ons kunnen ze zelfs geen datum geven, dit komt er op neer dat we voor 2020 al zeker GEEN VDSL zullen hebben. Een ROP kast staat normaal enkele maanden alvorens ze wordt aangesloten, bij ons is in de verste verte nog geen kast te bespeuren, laat staan een plan of datum wanneer die wel gezet zou worden.

Nogmaals, ik snap je beklag maar al te goed, en technisch begrijp ik ook niet waarom dat allemaal zo lang moet duren. Maar bedrijven als Belgacom zijn gewoon zo belachelijk groot dat het 30 dagen duurt om een boodschap van boven naar beneden te sturen of omgekeerd, daar ligt het echte probleem maar daar liggen zij allerminst wakker van, net als van het feit dat wij nog op ADSL zitten (maar wel mogen betalen).

Het beste en ik hoop voor jou dat 30/06 eindelijk verlossing mag brengen, het ziet er alleszins naar uit dat wij bij Proximus nog minstens 5 jaar mogen wachten, we zullen zien of dit forum dan alvast nog bestaat..
Reputatie 2
Vergeet het maar, nieuwe datum is nu alweer 30/6/2016... En waarom zou ik het deze keer wél geloven?

Dat terwijl het bedrijventerrein vlak naast ons volgens http://www.proximus.be/nl/id_cl_opticalfiber/grote-bedrijven-en-overheden/discover/boost-uw-business/glasvezel-voor-bedrijven.html al aansluitbaar is op glasvezel!

Nu wil ik wel eens weten wat er nu eigenlijk nog allemaal moet gebeuren zodat het GVD nog 6! maanden moet duren om die glasvezel (die er dus duidelijk al ligt) aan te sluiten op de oude koperparen... Zoiets vind ik dus echt wraakroepend: alles is schijnbaar aanwezig om het te kunnen doen, het moet gewoon nog eens gebeuren, maar ja, 't is toch een boerengat, wie ligt daar wakker van VDSL. En natuurlijk, ik ben geen klant voor mijn internet (enkel telefoon), dus waarom zouden ze moeite doen... (terwijl ze wel nog aan mij verdienen via EDPNet, wat niet meer het geval is als ik kabel zou nemen). Als ze zo voort doen wordt het misschien nog kabel via Mobistar...

Zou het dan misschien sneller gaan om me rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten?

Ik denk trouwens niet dat er één van die bedrijven wakker ligt van glasvezel. Een kleine greep uit het soort bedrijven dat daar gevestigd is: stalinrichting, schrijnwerkerij, een tankstation en isolatie voor industriële koelcellen... ik denk dat ze VDSL evenzeer zouden appreciëren...

Reageer