Skip to main content
Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Beste Proximus,



we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.

Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.

Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..

Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.



Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.



Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:

- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten

- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.



Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?

Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!



Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?



Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Voor de sporadische ROP’s die er alsnog bijkomen is het raadzaam om op terrein te checken of uw geplande extra ROP-kast reeds geplaatst werd.

  • Zo ja dan is het 1ste semester 2020 nog haalbaar.
  • Zo niet dan mag u er van uitgaan dat de planning verdaagd werd.


 

 

maar wat ik niet begrijp is dat met 0 FP, tochaangegeven wordt dat vdsl beschikbaar is !

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard ...

Is dit via edpnet dat je die gegevens hebt bekomen ?

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van uw in vorige posts terug te vinden info bent u volgens Proximus nog in adsl(2+) aangesloten maar bent u volgens Edpnet (dat gebruik maakt van het Proximus netwerk) aansluitbaar in vdls2 (60/15 -  1 FP(vrije poort))

→ Proximus medewerkers kunnen zeker licht in de duisternis scheppen (ik vermoed vooruitgang ...)

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus, Beste HadewychT,

 

ik zal niet al te pessimistisch openen maar ik bemerk inderdaad zeer weinig vooruitgang tov de oorspronkelijke planning. Volgens die planning zouden al 7 ROP’s geplaatst en actief moeten zijn maar op de BIPT kaart is daar maar zeer weinig van te merken.. We zijn nu ongeveer halfweg 1e semester 2020 en de situatie bij ons ziet er ook nog steeds dezelfde uit en is onveranderd (basisaansluiting ADSL). Kan u mij aub vertellen wat huidige stand van zaken in deze regio is en wanneer wij beloofde veranderingen ook effectief kunnen verwachten?

 

 

Nog geen glasvezel aanleg in de buurt, dit zou nog een mooier kerstgeschenk zijn :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +1

Anno eind 2019 nog veel rood en oranje op de BIPT-kaart voor vast Internet 10Mbps bezuiden Ronse. 
4 jaar na uw post ben ik beslist niet de enige die benieuwd  blijf naar de beloofde (Kerst-2019) ROP,.

Is hij ondertussen geplaatst en gebeurlijk reeds actief?

Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 5
Badge +1
Hadewych, amai... dat maakt mijn weekend (en zelfs langer) goed! 🙂 Even bekomen..
Alvast SUPER bedankt voor het antwoord, dat inderdaad duidelijk is en zelfs onverhoopt veruit mijn verwachtingen overtreft!
Bij deze toch alvast mijn excuses aan jou, maar ik denk dat je de opgebouwde frustratie wel kan begrijpen.
Zeer tevreden nu, al moet ik nog altijd hopen dat de uitleg die je geeft zal kloppen maar daar ga ik toch van uit. Ik beloof je hierbij plechtig dat, vanaf als die ROP geplaatst is, ik eindelijk een Proximus-supporter word, wie had dat ooit durven dromen.. !?!

Ik weet van het vorige bezoek van de technieker dat de 4G ontvangst bij mij zeker niet optimaal is. Zoals ergens eerder vermeldt ligt mijn huis in een 'kom' en staan zowel BBox 3 als 4G modem op de benedenverdieping. Ik denk dat het daaraan zal liggen. Bij de eerste versie van de modem, waarop je externe antennes kon aansluiten, had ik die antennes naar buiten gebracht en was de ontvangst en stabiliteit uiteindelijk veel beter. Sinds die laatste versie (met inwendige antennes) is dat niet meer mogelijk of toch niet zo eenvoudig meer. Wat er ook van zij, met wat ik nu weet, kan ik er nog wel een jaar mee verder.

M E R C I! Je weet niet hoe blij je mij hebt gemaakt..
👍 Ik had het moeten weten dat de zij's het grootste doorzettingsvermogen hebben 😉 ☺️
Reputatie 7
Badge +4
@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
En daarmee kan Hadewych ook bewijzen dat ik nog niet zo naief ben als je denkt 😉 en er toch nog altijd doorzetters bestaan zoals ik toch al zelf al dikwijls ervaren heb…..
ik ben even benieuwd als u wat voor antwoord hij zal krijgen van de specialisten ter zake.
Reputatie 5
Badge +1
@HadewychT: bedankt voor je reactie en ik blijf alvast hopen..!
Reputatie 7
Badge +4
Tim, mijn excuses voor je lijdensweg om een duidelijk antwoord te krijgen. Ik heb nog eens aangedrongen op een antwoord op de mail van Samuel. Ik heb ook nog iemand anders hierover aangesproken. Hopelijk krijg ik snel een duidelijk antwoord. Ik hou je zeker op de hoogte.
Reputatie 5
Badge +1
Martin: 4 jaar, bijna 5000 keer bekeken en 105 reacties later dus heb ik alvast nog géén enkele medewerker gezien die echt de moeite deed om mij verder te helpen.. Hoeveel tientallen of honderden medewerkers zouden er ondertussen niet gepasseerd zijn? Laat dat even bezinken. Ook nu, bij het simpelweg navragen waarom er bij mijn Proximus-telefoonnummer op hun Proximus-site vermeld staat dat supersnel internet en HDTV niet lang meer zal duren, zijn al die volgens jou toch zó overijverige Proximus-medewerkers weer eens spoorloos verdwenen..?
Stop bovendien ook eens met te spreken van 'bevoegde diensten'. Dat is gewoon een woord dat als paraplu gebruikt wordt en werd uitgevonden door grote, logge en hoogst inefficiënte organisaties en overheden die zoals een kat in eigen nest hun jongen niet meer terugvinden maar dat hun klanten of burgers niet durven te vertellen om geen mal figuur te slaan.
Vergeef me, je bent wellicht een goede jongen maar ik vind bovenstaande reactie zeer naïef.
ik kan mij moeilijk inbeelden dat er geen één van de Proximus medewerkers zou zijn die geen moeite wilt doen om verder meer details te kunnen geven op je vraag, (akkoord dat de ene medewerker de andere niet is en dit geldt uiteraard niet alleen voor Prox medewerkers alleen maar dit kom je overal tegen)
Ik weet zeker dat ze dit bij de bevoegde dienst opvragen maar ik weet natuurlijk niet welk antwoord ze dan terugkrijgen, in ieder geval niet hetgeen er altijd gevraagd en verwacht wordt, dit is wel heel duidelijk.
Enfin ik hoop dat je eender door wie uiteindelijk eens een doeltreffend antwoord op je vragen gaat krijgen.
Reputatie 5
Badge +1
Dan is het volgens mij de taak van een medewerker om ervoor te zorgen dat hij wel een exact antwoord krijgt op een duidelijke vraag. Ik denk eerder dat ze geen gemakkelijk antwoord krijgen of vinden en dat een beetje moeite dan gewoon te veel gevraagd is. Het is hun organisatie en niet de mijne, jij doet nu eveneens alsof "Proximus forum" en "Proximus infrastructuur" 2 verschillende bedrijven zijn en die 'schaapjes' die bij "Proximus forum" werken er nu eenmaal ook niet aan kunnen doen..
Erger is dan nog dat 'anderen' (Snor, M_016 en misschien jij ook) mij hierbij nog verder kunnen en willen helpen en gerichter kunnen antwoorden dan dat een Proximus medewerker dat wil en/of kan, begrijpen wie het kan..
Dat ik niet de enige ben die op zijn honger blijft zitten met zijn vraag dat kan best zijn, maar doen alsof iedereen hier belangrijke, fundamentele vragen of problemen heeft dat is er ook wel over. Problemen of vragen voor dummy's zal je mij inderdaad niet horen stellen want ik los zoveel als mogelijk zelf op en probeer mij eerst altijd zelf te informeren. Dit betreft echter een fundamenteel, ernstig en reeds lang aanslepend probleem dat ik nu eenmaal zelf spijtig genoeg niet kan oplossen. Ze zouden moeten staan springen, maar net op dit soort fundamentele vragen mag je blijkbaar geen antwoord verwachten dan?
Ja maar volgens mij krijgen de Proximus medewerkers geen exacte zoals je die wilt krijgen, want anders zouden ze die dan toch met heel veel plezier mededelen, nee?
Het probleem is dat je de vraag niet aan deze mensen rechtstreeks kunt stellen die er echt zelf mee bezig zijn en het kunnen weten.
Ik besef maar al te goed dat het frustrerend is om in al die tijd geen sluitende antwoorden te krijgen, maar je bent zeker niet alleen op het forum die met hun vragen op hun honger blijven zitten al is dat maar een povere troost!
Reputatie 5
Badge +1
Martin, zoals ik bijna 4 jaar geleden hier al eens zei (in een van de eerste reacties op dit topic):
"Het lijkt hier wel alsof hoe ernstiger het probleem is dat beschreven wordt, hoe minder je echt geholpen wordt!"
De idioot die vindt dat hij de opgegeven 100Mbps niet haalt via zijn Wifi zal onmiddellijk gevat antwoord krijgen, maar iemand die - toch enigszins gegrond, ik denk dat we het daar ondertussen wel over eens kunnen zijn - over het gebrek aan infrastructuur begint te klagen, ho maar!! Daar hebben wij geen zicht op hoor, jongen! Dat blijkt een verre, bijna ontoegankelijke afdeling van Proximus te zijn en liefst zouden ze jou nog laten geloven dat de bevoegdheid daarvoor bij één of ander bedrijf in een land ver van hier ligt en "zij" daar niets over te zeggen hebben.. Ik stel hier vele duidelijke vragen die compleet onbeantwoord blijven als ik alles nog eens nalees:
- Waarom wordt er nu op de PROXIMUS-website vermeld dat "supersnel internet en HDTV" op mijn nummer niet zo lang meer zal duren?
=> Geen antwoord
- Jullie beweren jullie uiterste best te doen om ervoor te zorgen dat iedereen de hoogst mogelijke snelheid kan halen, maar dat 'helaas' niet alle factoren in jullie handen liggen: WELKE factoren liggen niet in jullie handen?
=> Geen antwoord
- Wanneer zal er bij ons verbeterde infrastructuur komen? (Dé uiteindelijke vraag waarmee dit topic 4 jaar geleden werd opgestart)
=> 4 jaar later nog geen antwoord
...
En ik kan zo nog even doorgaan, bij het opnieuw lezen van dit topic is het werkelijk degoutant hoeveel hier door Proximus-medewerkers telkens opnieuw naast de vraag wordt geantwoord.
Wij kunnen hier samen inderdaad heel veel tijd blijven insteken om alles uit te pluizen maar daar ben je bij manier van spreken vet mee als Proximus die het moet uitvoeren verstek laat.
Toch kan het zeker geen kwaad om bv bij de ombudsman en mss minister van telecom enz. om toch eens aan de boom te gaan schudden, je hebt er tenslotte niks bij te verliezen.
Reputatie 5
Badge +1
M_016 bedankt voor uw grondig antwoord en de tijd die u daarin hebt gestopt. Daar kunnen de Proximus-medewerkers hier op dit forum nog aardig wat van leren.
Hoe ik tot dit resultaat ben gekomen, dat vind je hier terug:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_vdsl2check/particulieren/producten/beschikbaarheid-van-vdsl2.html#/tvResult (vervolgens 'Bestaande klant met vaste lijn' en dan telefoonnummer zoals opgegeven ingeven)
Dat van die 2020 min. 30Mbps heb ik ook al horen waaien, maar in hoeverre is dat bindend? Dat zal zeker niet het geval zijn als alles blijft zoals nu, maar tot wie zal ik mij uiteindelijk moeten richten als dat niet zo zou zijn tegen 2020? Dat de ombudsman voor een oplossing zal zorgen lijkt me eerder wishful thinking & de uiteindelijke verantwoordelijkheid zal zoals altijd in dit land wel doorgeschoven worden naar een ander, daar zijn ze bij Proximus ook zeer goed in, zelfs intern zoals het antwoord van Charlotte hierboven ons weer eens leert.. Dat zij verwijst naar de klantendienst van Proximus toont nog maar eens aan hoe graag ze allemaal in hun eigen cocon blijven werken en het liefst vanal zo weinig mogelijk samenwerken en eens moeite doen..
De website van het BIPT is inderdaad niet juist, ons 'dorpscentrum' (ainières) betreft een aparte zone, maar die krijg je niet te zien in de juiste kleur en is niet afgebakend. Je moet expliciet op de juiste plaats klikken om de juiste gegevens te krijgen en dan zie je dat de kleur niet overeenkomt met het opgegeven percentage (2% die over 30Mbps beschikt lijkt me juister...).



Ik zit met 3 opgroeiende kinderen en 'stabiel snel internet' is tegenwoordig een must, aan Netflix moet ik zelfs niet denken en 1x 100% HDTV is ook niet mogelijk. Toch woon ik niet in het grootste gat van België, er staan tientallen huizen naast en rond mij (zie satellietfoto), ik woon op minder dan 5km van een stadscentrum met 30.000 inwoners, 2km van een 'primaire weg type I' en op 4km van een autostrade.. Ik ken talloze plaatsen die veel meer 'gat' zijn dan bij ons maar toch veel beter bediend en bij ons wil men er niet in investeren? Vandaag nog gezien dat er nog 4 loten bouwgrond van 1400m² te koop komen te staan, ook in dezelfde satellietfoto..



Het frappante is dat de 39,3% die rond 'ons dorpcentrum' wonen echt alleenstaande huizen in een veld betreffen en die hebben dus blijkbaar 15x meer kans om snel internet te hebben, daarmee dat die kosten/baten analyse van Proximus waar steeds mee gegoocheld wordt voor mij ook dikke quatsch betreft.
Ivm die 4G-modem, die zorgt voor een kleine verbetering maar ik merk dikwijls dat downloaden blijft hangen onder 700kB/sec, dus daar klopt toch iets niet mee. Zoals ook al gezegd, geraak je daar eens boven dan kan het wel max. tot 2MB/sec gaan maar onstabiel, het valt terug tot 1MB/sec. Het is dan vooral ook zo dat er geen enkel andere computer/mobiele telefoon op internet kan, bij een vaste verbinding worden die bandbreedte veel beter gedeeld/verdeeld. Bij onze oplossing is het alles of niets. De computer die 2MB haalt zal ervoor zorgen dat andere apparaten geen toegang meer hebben tot het internet ('not connected' fout in browser dan bijvoorbeeld). Je moet weten dat mijn huis zich ook wat in een 'kom' bevindt. Achter mijn tuin ligt een weiland ca. 3 meter hoger en voor/naast mij gaat het ook wat omhoog.
Het is om moedeloos van te worden, we zijn nu bijna 4 jaar nadat dit topic werd geopend en zelfs een toekomstige datum ter verbetering van de infrastructuur kan mij nog niet gegeven worden..
Reputatie 7
Badge +4
@facteurtje
u hebt 200% gelijk, dus indien Proximus u geen oplossing en/of info over een oplossing op korte termijn kan geven en Telenet/Orange op kabel (coax) op uw locatie een beter aanbod kan leveren lijkt het mij aangewezen - maar aan u de keuze uiteraard - over te schakelen (tenzij u bv. een behoorlijke korting via uw werkgever zou verliezen = kosten/baten inschatten en beslissen)
succes
@Charlotte.D & Comm Mgr
voorgesteld wordt dat door de forummedewerkers toch contact opgenomen wordt met de achterliggende diensten om na te lijken wat wanneer eventueel ingepland is zodat bv. TimWitt naar 0800 moet bellen en eventueel nog geen stap verder geraakt qua info
@TimWitt
op basis van uw hogervermeld nummer kan ik noch bij Px noch bij EDP een resultaat met "het zal gelukkig niet lang meer duren" simuleren
telkens kom ik uit op adsl, toegegeven in het Px jaarverslag staat dat het aantal ROP in 2019 verder zal uitgebreid worden en in 2020 (begin/eind?)dient cfr EU directive elkeen over een min. 30 Mbps breedband aanbod te kunnen besc hikken
vermits elk (groot) bedrijf een planning heeft en PX de alternatieve operatoren minstens 6 maand vooraf over wijzigingen/aanpassingen dient te informeren is mijns inziens binnen Px (maar niet noodzakelijk de klantendienst) info beschikbaar over wat waar wanneer tot eind dit jaar/begin volgend jaar beschikbaar komt)
vermits er op uw locatie geen Voo/Telenet coax oplossing beschikbaar is kunt u eventueel indien nodig een klacht indienen bij de ombudsman telecommunicatie teneinde mogelijkerwijze van Px een voorstel van oplossing te bekomen
zelf heb ik én Telenet én Px adsl&4G é Orange 4G Flybox, mijn Px 4G modem moet ik evenwel "zelden herstarten" (de vraag is of de synchro tussen Sagem 4G en BBox verloren gaat of de 4G modem zijn contact met de GSM-antenne verliest -> technieker laten komen voor controle?)
de info op de website van het BIPT m.b.t. breedband op uw locatie is ietwat tegenstrijdig (foutief?), t.t.z. uw gemeente is zeker slechts gedeeltelijk gedekt voor vast internet, maar op uw locatie (buurt joncquoy/longue) zou meer dan +/- 33% (raming) een snelheid van 30 Mbps kunnen halen bij een niet geïdentificeerde vaste operator … ???
succes
ja maar als je met een 2PK rijdt (equivalent aan een lange lijn met grote verzwakking) en je rijdt bv op een autostrade waar normaal tot 300km/u mag gereden worden (equivalent aan een korte lijn met kleine verzwakking) en ze zetten er verkeersborden max 200km/u (equivalent aan een cap) dan zal je inderdaad daar niet veel aan hebben met je 2PK die maar max 120km/u kan halen 😄

Ik zat vroeger ook maar op een trage ADSL lijn en moest ook jaren wachten tot er uiteindelijk VDSL kwam, dus ik begrijp wel de frustraties van klanten die nu nog de dag van vandaag op een trage adsl snelheid moeten werken.
Ik geef hier alleen maar mee hoe de vork in de steel steekt bij Proximus en is zeker geen reclame verre van..
Beste martin upload gecapt op 6mbps .... ik haal nog geen 1 Mbps met een maxi abonnement en een downloud van 8 Mbps, we betalen allemaal toch even veel
Als de een fiat zou krijgen en de andere een Porsche voor dezelde prijs zal die van zijn fiat ook wel reklameren hoor en ze kunnen ook beiden rijden