Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 4
Badge
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door HadewychT 17 mei 2019, 15:24

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
Bekijk origineel

133 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt de planning voor installiet van de Rop is voor einde 2020 begin 2021, meer info of een exacte timeline heb ik jammer genoeg niet op dit moment
onze excuses voor het ongemak

Reputatie 4
Badge

Hallo Proximus @HadewychT @SamuelD , is er al meer nieuws ondertussen? Ik blijf om de paar maanden eens proberen, ondertussen bijna 5 jaar geleden werd dit topic opgestart. Het probleem was toen al nijpend en snelheid waarover sprake archaïsch, dat is in huidige tijden alleen nog maar vele malen slechter. Probeer maar eens te ‘telewerken’ aan 6Mbps/1Mbps DL/UL bandbreedte… 

 

1 jaar geleden werd mij beloofd dat ik nu ongeveer over ‘snel internet’ zou beschikken… 

Dat is ook de reden waarom dit probleem als ‘beantwoord’ staat aangevinkt maar zolang er ook daadwerkelijk niets veranderd werd aan de infrastructuur is dat maar schijn. De waarheid is dat er eigenlijk nog niets is veranderd en zelfs een datum ons nog steeds niet kan gegeven worden.

Ik voel me weer een beetje méér in de zak gezet, want dan komen jullie na 4 jaar aandraven met een belofte om het op te lossen en ondertussen zijn we een jaar na datum zonder enige verandering of concrete vooruitzichten..

 

*zucht* #Moedeloos

Reputatie 4
Badge +1

Minister van Mobiliteit Philippe Henry  kondigt Waalse taskforce aan die het telewerk moet boosten.

Taskforce: Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers, en bijvoorbeeld ook mobiliteitsexperten.

Boost Telewerk in Wallonië na coronacrisis
 

In de werkgroep ontbreekt een representatieve afvaardiging (BIPT,  @TimWitt ?) voor gezinnen die zich  anno 2020 nog moeten behelpen met enkele Mbps (ADSL Proximus) op plaatsen waar ook  VOO en Telenet niet beschikbaar zijn. 
Van beursgenoteerde bedrijven verwacht ik enkel nog uitkomst (minimum 30 Mbps op élk adres) mits bijpassing vanuit de overheid.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt  De installatie van de ROP is nog steeds gepland voor dit jaar, volgens de planning zal het waarschijnlijk eind van 2020 / begin 2021 zijn voordat we op je adres VDSL 2 kunnen aanbieden. Mijn excuses voor het ongemak. 

Inderdaad het is alle maal mooi en wel maar tegen dat er resultaten komen, dat is nog heel wat anders of lopen met mondjesmaat. 

Eigenlijk zou het heel simpel moeten zijn in die zin dat je gewoon een klacht kunt indienen, om maar iets te zeggen, bv bij de ombudsman van telecom, en dat vandaar uit ook de nodige instanties hiervoor aangesproken en er ook voor gezorgd wordt dat er hoe dan ook een oplossing in de kortste komt, en niet (vele) jaren nadien, dit zonder dat de gedupeerde daar nog iets voor moet doen en tijd moet aan verspelen . 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

dura lex, sed lex

https://www.nu.nl/internet/5962702/eu-legt-belgie-boete-van-5000-euro-per-dag-op-voor-te-langzaam-internet.html

toegegeven de auteur is met bovenstaande niet direct verder

& ik stuur een mailtje naar dhr P. De Backer om de EU richtlijn in herinnering te brengen (niet noodzakelijkerwijze voor Proximus maar voor een universele dienstleverancier)

https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/federale_overheid/federale_regering/samenstelling_regering/index_philippe_de_backer

 

Wat blijft de theorie toch altijd mooi hé

Reputatie 7
Badge +4

Tja het is uiteraard voor enige tijd een moeilijke periode maar op 8 dagen tijd moet het voor Proximus (backend) toch mogelijk zijn een stand van zaken (& de eventuele vooruitzichten) mee te delen

Concreet is het wat betreft de verantwoordelijkheid van de wetgever en de regelgever om de gepaste acties te nemen

De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps

https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/universele-dienst/mededeling-van-de-raad-van-het-bipt-van-27-december-2019-met-betrekking-tot-de-monitoring-van-de-universele-dienst-op-telecommunicatiegebied-2019

Conclusie: én de wetgever én de regelgever blijven in gebreke, een ingrijpen van de Europese Commissie/Parlement kan soelaas brengen (maar er zal zeker tijd over heengaan)

P.S.

Ik zie dat op de locatie van de auteur VOO voor niet interactieve TV voorhanden zou zijn, misschien biedt de verkoop en modernisatie van het VOO-netwerk een betere alternatieve oplossing in de nabije toekomst 

 

Reputatie 4
Badge +1

Network transformation outlook 2024 :

  • Coverage VDSL2 end 2019: 95,4%
  • Fiber To The Home: € 3 billion the coming 10 years voor 50% Belgische gezinnen.
  • Vooruitzichten Upgrade resterende 5% ADSL: +/- NIHIL
    ​​​​​​​Het enige sprankelke hoop is bijgevolg uw gepost ROP-lijstje .
    ​​​​​​

Voor 5G en FTTH is’t voor de (semi)landelijke regio’s respectievelijk nog ruim 5 en 20 jaar nagelbijten.
 

Persoonlijk zie ik voor de resterende 5% aftandse ADSL’s enkel een  uitweg  mits dwangmatig ingrijpen van de overheid als meerderheidsaandeelhouder.

Vraag is of de Coronacrisis een Wake-up call  zal zijn voor een inhaal-investering van +/-  200.000.000€ (2000 ROP’s x 100.000€/ROP) t.b.v.  performante Telewerking voor álle Belgen

​​​​​​​

 
Reputatie 4
Badge

@HadewychT heb je al meer nieuws? ADSL-aansluiting ten tijde van Corona waar alles nu ‘van thuis uit’ dient te gebeuren is dus duidelijk een ware marteling.. Ik nodig iedereen uit om dat hier eens te komen proberen. 2015 2016 2017 2018 2019 2020, ongelofelijk toch als ik er nog eens over nadenk..

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar de verantwoordelijken voor meer nieuws. We houden je op de hoogte.

Reputatie 4
Badge

@Snor Nee nog geen kast, situatie is nog zoals op (bovenste) foto, dat is op ongeveer 300m van mijn huis. De vraag is dus wanneer komt deze kast er dan?

 

@Martin @M_016 bedankt voor de extra info, ik ben nu heel benieuwd wat Proximus mij kan vertellen..

Reputatie 4
Badge +1

Voor de sporadische ROP’s die er alsnog bijkomen is het raadzaam om op terrein te checken of uw geplande extra ROP-kast reeds geplaatst werd.

  • Zo ja dan is het 1ste semester 2020 nog haalbaar.
  • Zo niet dan mag u er van uitgaan dat de planning verdaagd werd.


 

 

maar wat ik niet begrijp is dat met 0 FP, tochaangegeven wordt dat vdsl beschikbaar is !

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard ...

Is dit via edpnet dat je die gegevens hebt bekomen ?

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van uw in vorige posts terug te vinden info bent u volgens Proximus nog in adsl(2+) aangesloten maar bent u volgens Edpnet (dat gebruik maakt van het Proximus netwerk) aansluitbaar in vdls2 (60/15 -  1 FP(vrije poort))

→ Proximus medewerkers kunnen zeker licht in de duisternis scheppen (ik vermoed vooruitgang ...)

 

Reputatie 4
Badge

Beste Proximus, Beste HadewychT,

 

ik zal niet al te pessimistisch openen maar ik bemerk inderdaad zeer weinig vooruitgang tov de oorspronkelijke planning. Volgens die planning zouden al 7 ROP’s geplaatst en actief moeten zijn maar op de BIPT kaart is daar maar zeer weinig van te merken.. We zijn nu ongeveer halfweg 1e semester 2020 en de situatie bij ons ziet er ook nog steeds dezelfde uit en is onveranderd (basisaansluiting ADSL). Kan u mij aub vertellen wat huidige stand van zaken in deze regio is en wanneer wij beloofde veranderingen ook effectief kunnen verwachten?

 

 

Nog geen glasvezel aanleg in de buurt, dit zou nog een mooier kerstgeschenk zijn :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +1

Anno eind 2019 nog veel rood en oranje op de BIPT-kaart voor vast Internet 10Mbps bezuiden Ronse. 
4 jaar na uw post ben ik beslist niet de enige die benieuwd  blijf naar de beloofde (Kerst-2019) ROP,.

Is hij ondertussen geplaatst en gebeurlijk reeds actief?

Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 4
Badge
Hadewych, amai... dat maakt mijn weekend (en zelfs langer) goed! 🙂 Even bekomen..
Alvast SUPER bedankt voor het antwoord, dat inderdaad duidelijk is en zelfs onverhoopt veruit mijn verwachtingen overtreft!
Bij deze toch alvast mijn excuses aan jou, maar ik denk dat je de opgebouwde frustratie wel kan begrijpen.
Zeer tevreden nu, al moet ik nog altijd hopen dat de uitleg die je geeft zal kloppen maar daar ga ik toch van uit. Ik beloof je hierbij plechtig dat, vanaf als die ROP geplaatst is, ik eindelijk een Proximus-supporter word, wie had dat ooit durven dromen.. !?!

Ik weet van het vorige bezoek van de technieker dat de 4G ontvangst bij mij zeker niet optimaal is. Zoals ergens eerder vermeldt ligt mijn huis in een 'kom' en staan zowel BBox 3 als 4G modem op de benedenverdieping. Ik denk dat het daaraan zal liggen. Bij de eerste versie van de modem, waarop je externe antennes kon aansluiten, had ik die antennes naar buiten gebracht en was de ontvangst en stabiliteit uiteindelijk veel beter. Sinds die laatste versie (met inwendige antennes) is dat niet meer mogelijk of toch niet zo eenvoudig meer. Wat er ook van zij, met wat ik nu weet, kan ik er nog wel een jaar mee verder.

M E R C I! Je weet niet hoe blij je mij hebt gemaakt..
👍 Ik had het moeten weten dat de zij's het grootste doorzettingsvermogen hebben 😉 ☺
Reputatie 7
Badge +4
@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
En daarmee kan Hadewych ook bewijzen dat ik nog niet zo naief ben als je denkt 😉 en er toch nog altijd doorzetters bestaan zoals ik toch al zelf al dikwijls ervaren heb…..
ik ben even benieuwd als u wat voor antwoord hij zal krijgen van de specialisten ter zake.

Reageer