Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 4
Badge
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door HadewychT 17 mei 2019, 15:24

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
Bekijk origineel

113 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
Reputatie 4
Badge
Martin, zoals ik bijna 4 jaar geleden hier al eens zei (in een van de eerste reacties op dit topic):
"Het lijkt hier wel alsof hoe ernstiger het probleem is dat beschreven wordt, hoe minder je echt geholpen wordt!"
De idioot die vindt dat hij de opgegeven 100Mbps niet haalt via zijn Wifi zal onmiddellijk gevat antwoord krijgen, maar iemand die - toch enigszins gegrond, ik denk dat we het daar ondertussen wel over eens kunnen zijn - over het gebrek aan infrastructuur begint te klagen, ho maar!! Daar hebben wij geen zicht op hoor, jongen! Dat blijkt een verre, bijna ontoegankelijke afdeling van Proximus te zijn en liefst zouden ze jou nog laten geloven dat de bevoegdheid daarvoor bij één of ander bedrijf in een land ver van hier ligt en "zij" daar niets over te zeggen hebben.. Ik stel hier vele duidelijke vragen die compleet onbeantwoord blijven als ik alles nog eens nalees:
- Waarom wordt er nu op de PROXIMUS-website vermeld dat "supersnel internet en HDTV" op mijn nummer niet zo lang meer zal duren?
=> Geen antwoord
- Jullie beweren jullie uiterste best te doen om ervoor te zorgen dat iedereen de hoogst mogelijke snelheid kan halen, maar dat 'helaas' niet alle factoren in jullie handen liggen: WELKE factoren liggen niet in jullie handen?
=> Geen antwoord
- Wanneer zal er bij ons verbeterde infrastructuur komen? (Dé uiteindelijke vraag waarmee dit topic 4 jaar geleden werd opgestart)
=> 4 jaar later nog geen antwoord
...
En ik kan zo nog even doorgaan, bij het opnieuw lezen van dit topic is het werkelijk degoutant hoeveel hier door Proximus-medewerkers telkens opnieuw naast de vraag wordt geantwoord.
Reputatie 7
Badge +4
Tim, mijn excuses voor je lijdensweg om een duidelijk antwoord te krijgen. Ik heb nog eens aangedrongen op een antwoord op de mail van Samuel. Ik heb ook nog iemand anders hierover aangesproken. Hopelijk krijg ik snel een duidelijk antwoord. Ik hou je zeker op de hoogte.
Badge +1
het lijkt me logisch dat zo'n mensen een korting krijgen op hun factuur maar eigenlijk zou Proximus dit automatisch moeten doen.
Reputatie 4
Badge
Wie gaat die ROP die hier nodig is dan uiteindelijk moeten plaatsen? Sinterklaas? Het klinkt op den duur alleszins realistischer dan Proximus.
En dat die hier niet zou opbrengen kan ik bijna niet geloven, te weten dat IEDEREEN hier bij Proximus zit en zou blijven zitten. er zouden dus honderden aansluitingen ineens overgeschakeld worden.

Natuurlijk: gezien geen concurrentie heerst, waarom zou Proximus dan ooit de werken uitvoeren? Wij betalen nu al de volle pot voor een marginale snelheid, nu valt er natuurlijk veel meer geld aan ons te verdienen maar wel op een schandelijke wijze. Dat is nu net wat ik hier aankaart.

Ik ben met mijn bedrijf (KMO van +30 man met vertegenwoordigers overal ten lande, allemaal bij Belgacom/nu Proximus) al meer dan 30 jaar klant. Wij hebben altijd correct betaald, nooit om een of andere korting gevraagd. In mijn bedrijf (te Oudenaarde) is het nog maar zo'n 3 jaar geleden dat ze onze ADSL zijn komen vervangen, ik heb de eerste generatie ADSL modem hier nog liggen. Daarvoor hadden wij een ISDN 128kbps lijn daar.
Uiteindelijk hebben wij daar toen zelfs zolang gewacht tot ze ons zelf zijn komen aanbieden om onze ADSL modem te vervangen naar een Bbox3 en dus VDSL.

Op mijn thuislocatie zijn we echter al zoveel jaren verder. Hier wordt er een volledig abonnement genomen, TV + vast + mobiel internet.
Het getuigt voor mij simpelweg van wat respect om die al lang achtergestelde locaties ook om te vormen.

Wat er voor mij gewoon NIET kan:
- gebieden / regio's zodanig achterop schuiven dat ze meer dan één generatie achter zitten, dat is nu het geval
- de abonnementen zodanig optrekken dat de achterblijvers waarin niet geïnvesteerd wordt, evenveel betalen, en uiteindelijk natuurlijk zelf beginnen te protesteren, dat is nu ook het geval.

Maar dat is toch een logisch gevolg van dergelijke politiek? De arme schaapjes blijven jarenlang wachten, en men verwacht dat ze braaf meebetalen. Op een bepaald ogenblik hebben ook deze schaapjes er genoeg van.

Ik kan mij alleen maar vasthouden aan de opmerking van Wim en aan enkele anderen die mij via privebericht toch wat meer concrete uitleg over planning en dergelijke proberen te verschaffen. Wat wij eigenlijk gewoon nodig hebben, is een datum. Mocht dat zelfs met wat marge omwille van de werken 2020 zijn, zou dat nog geen enorm probleem vormen, maar zelfs dat kan men ons blijkbaar niet beloven.

Het valt mij verder enorm op dat iedereen die hier 'advocaat van de duivel' speelt, wel al op VDSL(2) zit, dat is toch zeer toevallig??
Vraag jullie allen maar eens af wat jullie zouden doen mochten jullie nog op ADSL zitten en in mijn situatie?

Ik blijf nog even klant en ga geen ondoordachte en impulsieve beslissing nemen. Ik laat eerst Proximus zelf aan het woord en ben zeker bereid om hen hierin nog een kans te geven, maar als ik echt de bevestiging krijg dat de huidige politiek gewoon wordt doorgetrokken en wij nog 'onbepaald' langer mogen wachten, verhuis ik alles naar een andere operator. Bedrijf en iedereen die daar ook maar iets mee te maken heeft inbegrepen! Is dat dan ook zo onlogisch?
Op mijn thuislocatie zou dat dan internet via de satelliet betekenen, en ik heb voor sneller internet zelfs €100/maand over, maar ook daarvoor kan Proximus mij geen sneller internet aanbieden..

Hoe dan ook nog 'n fijne kerst en laat ons duimen!!
Reputatie 7
Badge +6
Voor de resterende 10% ADSL's "Europese doelstelling van 100 Mbps voor alle huishoudens bereiken tegen 2025".
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.
https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber

Het is evident dat Proximus, naast de € 3 miljard, verspreid over 10 jaar voor FTTH en FTTB, ook blijft investeren in de verdere uitrol van het VDSL2-netwerk, precies om die doelstelling in 2025 te kunnen halen.
Reputatie 4
Badge
M_016 bedankt voor uw grondig antwoord en de tijd die u daarin hebt gestopt. Daar kunnen de Proximus-medewerkers hier op dit forum nog aardig wat van leren.
Hoe ik tot dit resultaat ben gekomen, dat vind je hier terug:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_vdsl2check/particulieren/producten/beschikbaarheid-van-vdsl2.html#/tvResult (vervolgens 'Bestaande klant met vaste lijn' en dan telefoonnummer zoals opgegeven ingeven)
Dat van die 2020 min. 30Mbps heb ik ook al horen waaien, maar in hoeverre is dat bindend? Dat zal zeker niet het geval zijn als alles blijft zoals nu, maar tot wie zal ik mij uiteindelijk moeten richten als dat niet zo zou zijn tegen 2020? Dat de ombudsman voor een oplossing zal zorgen lijkt me eerder wishful thinking & de uiteindelijke verantwoordelijkheid zal zoals altijd in dit land wel doorgeschoven worden naar een ander, daar zijn ze bij Proximus ook zeer goed in, zelfs intern zoals het antwoord van Charlotte hierboven ons weer eens leert.. Dat zij verwijst naar de klantendienst van Proximus toont nog maar eens aan hoe graag ze allemaal in hun eigen cocon blijven werken en het liefst vanal zo weinig mogelijk samenwerken en eens moeite doen..
De website van het BIPT is inderdaad niet juist, ons 'dorpscentrum' (ainières) betreft een aparte zone, maar die krijg je niet te zien in de juiste kleur en is niet afgebakend. Je moet expliciet op de juiste plaats klikken om de juiste gegevens te krijgen en dan zie je dat de kleur niet overeenkomt met het opgegeven percentage (2% die over 30Mbps beschikt lijkt me juister...).



Ik zit met 3 opgroeiende kinderen en 'stabiel snel internet' is tegenwoordig een must, aan Netflix moet ik zelfs niet denken en 1x 100% HDTV is ook niet mogelijk. Toch woon ik niet in het grootste gat van België, er staan tientallen huizen naast en rond mij (zie satellietfoto), ik woon op minder dan 5km van een stadscentrum met 30.000 inwoners, 2km van een 'primaire weg type I' en op 4km van een autostrade.. Ik ken talloze plaatsen die veel meer 'gat' zijn dan bij ons maar toch veel beter bediend en bij ons wil men er niet in investeren? Vandaag nog gezien dat er nog 4 loten bouwgrond van 1400m² te koop komen te staan, ook in dezelfde satellietfoto..



Het frappante is dat de 39,3% die rond 'ons dorpcentrum' wonen echt alleenstaande huizen in een veld betreffen en die hebben dus blijkbaar 15x meer kans om snel internet te hebben, daarmee dat die kosten/baten analyse van Proximus waar steeds mee gegoocheld wordt voor mij ook dikke quatsch betreft.
Ivm die 4G-modem, die zorgt voor een kleine verbetering maar ik merk dikwijls dat downloaden blijft hangen onder 700kB/sec, dus daar klopt toch iets niet mee. Zoals ook al gezegd, geraak je daar eens boven dan kan het wel max. tot 2MB/sec gaan maar onstabiel, het valt terug tot 1MB/sec. Het is dan vooral ook zo dat er geen enkel andere computer/mobiele telefoon op internet kan, bij een vaste verbinding worden die bandbreedte veel beter gedeeld/verdeeld. Bij onze oplossing is het alles of niets. De computer die 2MB haalt zal ervoor zorgen dat andere apparaten geen toegang meer hebben tot het internet ('not connected' fout in browser dan bijvoorbeeld). Je moet weten dat mijn huis zich ook wat in een 'kom' bevindt. Achter mijn tuin ligt een weiland ca. 3 meter hoger en voor/naast mij gaat het ook wat omhoog.
Het is om moedeloos van te worden, we zijn nu bijna 4 jaar nadat dit topic werd geopend en zelfs een toekomstige datum ter verbetering van de infrastructuur kan mij nog niet gegeven worden..
Reputatie 4
Badge
Martin: 4 jaar, bijna 5000 keer bekeken en 105 reacties later dus heb ik alvast nog géén enkele medewerker gezien die echt de moeite deed om mij verder te helpen.. Hoeveel tientallen of honderden medewerkers zouden er ondertussen niet gepasseerd zijn? Laat dat even bezinken. Ook nu, bij het simpelweg navragen waarom er bij mijn Proximus-telefoonnummer op hun Proximus-site vermeld staat dat supersnel internet en HDTV niet lang meer zal duren, zijn al die volgens jou toch zó overijverige Proximus-medewerkers weer eens spoorloos verdwenen..?
Stop bovendien ook eens met te spreken van 'bevoegde diensten'. Dat is gewoon een woord dat als paraplu gebruikt wordt en werd uitgevonden door grote, logge en hoogst inefficiënte organisaties en overheden die zoals een kat in eigen nest hun jongen niet meer terugvinden maar dat hun klanten of burgers niet durven te vertellen om geen mal figuur te slaan.
Vergeef me, je bent wellicht een goede jongen maar ik vind bovenstaande reactie zeer naïef.
👍 Ik had het moeten weten dat de zij's het grootste doorzettingsvermogen hebben 😉 ☺
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind toch dat Proximus in zulke gevallen een korting moet geven op de abonnementsprijzen want ik vind dat niet kunnen dat mensen die op ADSL zitten evenveel moet betalen als degenen die op VDSL of op VDSL2 zitten.
Als Proximus geen kosten wil doen om ADSL lijnen om te zetten in VDSL lijnen getuigt eerder van onwil en laten ze de mensen zo verstaan dat ze maar moeten verhuizen hetzij naar een andere provider hetzij naar een andere woonst maar ze zijn wel zo beleefd om dat niet uit te spreken maar daar komt het zo een beetje op neer.
Reputatie 6
Badge +4
TimWitt,


De snelheid van een lijn hangt af van de afstand tussen uw woning en onze centrales. Hoe groter de afstand, hoe minder de kwaliteit van het signaal zal zijn. De snelheid hangt eveneens af van het type verbinding dat in gebruik is. Proximus investeert continu in z’n netwerk. Zo zijn we volop bezig met de vervanging van ons kopernetwerk in de veel performantere glasvezeltechnologie.
Helaas kunnen we niet ons hele netwerk in 1x vervangen. Hierdoor beschikken ook niet alle klanten over hetzelfde type verbinding. Op basis van de informatie die u geeft, vermoed ik dus dat u nog op ADSL zit, in een zone waar VDSL (of andere) nog niet voorhanden is.
Vandaag kunnen we niet zeggen wanneer uw verbinding wordt ge-upgrade. U kan zelf online uw situatie raadplegen via de pagina http://proximus.be/internetsnelheid, ook worden klanten die worden overgeschakeld persoonlijk verwittigd.

Over waarom er geen alternatieven beschikbaar zijn op uw adres, kan ik uiteraard geen commentaar geven. Daarvoor moet u zich tot de concurrenten wenden.

Wat betreft uw opmerking over waar uw woning gelegen is (in een straat met huizen, niet als kluizenaar)... De geografische inplanning van ons netwerk hangt van vele factoren af. Het is inderdaad zo, dat gebieden met dichte bebouwing veelal sneller worden ge-update, maar er zijn altijd uitzonderingen (in beide richtingen: dichtbevolkte gebieden waar upgrades later komen of dunbevolkte gebieden die sneller worden overgeschakeld). Dit heeft te maken met de inplanning van de werken, vergunningen, etc. Uiteraard trachten we zelf zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een betere ervaring te bieden.
Ik weet ook wel dat deze uitleg geen concrete oplossing biedt voor u persoonlijk (dat kan ik namelijk niet), maar ik hoop dat de uitleg toch steek houdt (daar kan ik namelijk wel iets aan doen).

Mijn collega's en ik hebben vastgesteld dat u uw problemen op verschillende plaatsen hebt gedeeld, telkens met een gelijkaardig bericht. Het spijt ons, zoals gezegd, dat we u vandaag geen concrete oplossing kunnen bieden, maar weet aub dat uw situatie niet representatief is voor al onze klanten.
Indien u niet tevreden bent over u Proximus producten (wat ook blijkt uit uw reacties), dan raden we u aan om ons persoonlijk te contacteren (http://www.proximus.be/contact), zodat u samen met 1 van onze medewerkers een geschikte oplossing kunt uitwerken.

Met excuses & vriendelijke groeten,
Bram
Reputatie 4
Badge
ik ga nu de tijd niet nemen om hier al jouw argumenten te weerleggen, ik ben nog aan het werk maar dat volgt later nog wel. Dat jij tegen mij alweer over "continu investeren" durft te beginnen is gewoon een absolute schande en daarvan beginnen mijn vingers alweer te jeuken. Nog even..


Nochtans is het wel zo. Meer en meer mensen worden overgeschakeld op VDSL2; we rollen vectoring uit voor meer en meer klanten waardoor hun internetsnelheid wordt verhoogd, de uitrol van fibre is begonnen, etc. En da's alleen nog maar voor het vaste netwerk.
Maar zoals ik ook zei (en wat u ook reeds aanhaalde in andere posts), niet iedere klant profiteert hier op dit moment van. En we doen ons best om ervoor te zorgen dat dit voor zoveel mogelijk klanten wél het geval is (da's immers ook in ons belang), maar het klopt dat er geen 100% landelijke dekking is van al onze nieuwe ontwikkelingen. Op basis van uw getuigenis begrijp ik dat u dus 1 van die klanten bent.


Vertel mij dan maar onmiddellijk eens waarom wij voor internet gewoonweg evenveel betalen als iemand waar jullie wel voor kiezen om te investeren in vDSL(2)?

Als uitleg voor jullie prijsverhoging wordt verwezen naar de 100/20 snelheidsverhoging. Welke verhoging krijgen wij aan de allerlaagste snelheid?
Moeten wij dan niet bijbetalen va 2016?
Reputatie 2
Badge
TimWitt

Proximus investeert nog steeds in nieuwe infrastructuur om zoveel mogelijk klanten op de laatste nieuwe technologie aan te sluiten. Concreet houdt dit in dat er nog steeds verdeelkasten worden bijgeplaatst in straat.
Dit kan natuurlijk niet overal tegelijk. Ik begrijp dat dit behoorlijk frustrerend wordt.


Kan je via privébericht je telefoonnummer of klantennummer sturen naar: https://nl.forum.proximus.be/members/proximus-team-51679
Dan kijk ik even na wat de vooruitzichten zijn voor jou.

Mvg

Thomas


dat kan best zijn proximus, maar ik vind wel dat die mensen met die snelheid minder moeten betalen, en niet evenveel als de hoge snelheden.
Reputatie 4
Badge
Eigenlijk is het allemaal heel simpel:

"Vinden jullie jullie 'investeringspolitiek' of dus de manier waarop wij door jullie behandeld worden eerlijk?"
"Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?"

Op geen van beide duidelijke ja/nee-vragen heb ik al een duidelijke ja of nee mogen ontvangen.
Reputatie 4
Badge
Beste Bram, hierbij ga ik nog even een poging ondernemen om jullie standaarduitleg die steeds maar naar ons gespuwd wordt, nogmaals te ontkrachten.
Gelieve hierna dan ook met dat soort standaarduitleg te stoppen want dat zet alleen nog maar meer kwaad bloed en helpt ons ook niet dichter bij het antwoord op mijn vragen noch het uiteindelijk echte investeren in onze verbinding.


TimWitt,

De snelheid van een lijn hangt af van de afstand tussen uw woning en onze centrales. Hoe groter de afstand, hoe minder de kwaliteit van het signaal zal zijn. De snelheid hangt eveneens af van het type verbinding dat in gebruik is.

Hoewel het zeker eerder andersom is: de snelheid hangt vooral af van het type verbinding, en daarna nog van de afstand, ben ik blij dat u dit hier eindelijk eens openlijk durft te zeggen. Op jullie site klinkt het namelijk anders en wordt er bij weergave van de abonnementen met snelheden plots van deze voornaamste parameter - het type verbinding dus - al niet meer gepiept, daar klinkt het eerder zo:

"Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid."

En dat mag u gerust zelf eens controleren: http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/internet/internet.html



Ik dacht het al, want alle 3 (afstand tot centrale, computer en bekabeling binnen) zijn ze bij mij "zeer goed" tot "uitstekend" te noemen, en in plaats van de maximale snelheid die mij daar bijgevolg wordt beloofd (70Mbps) komen wij maar uit op een fractie daarvan: 5,5Mbps. Ergens klopt iets niet?


Proximus investeert continu in z’n netwerk. Zo zijn we volop bezig met de vervanging van ons kopernetwerk in de veel performantere glasvezeltechnologie.
Helaas kunnen we niet ons hele netwerk in 1x vervangen. Hierdoor beschikken ook niet alle klanten over hetzelfde type verbinding. Op basis van de informatie die u geeft, vermoed ik dus dat u nog op ADSL zit, in een zone waar VDSL (of andere) nog niet voorhanden is.

Hoe zal ik hieraan beginnen? Alvast met te zeggen dat uw vermoeden klopt en wij nog op ADSL uit de vorige eeuw zitten. Mocht u trouwens iets aandachtiger dit topic gevolgd hebben en de moeite hebben genomen om mijn openingsbrief hierboven eens volledig te lezen, dan zou u dat al weten. Dat vertelt ook al veel..

Bij ons hebben jullie sinds mensenheugenis geen investeringen uitgevoerd, verras mijzelf en laat mij zelfs maar eens horen wanneer hier laatst een investering gedaan werd? Je zal het alvast niet digitaal terugvinden!
Als je mensen vertelt dat er continu geïnvesteerd wordt, dan verwachten ze logischerwijs dat de 'oudste' en/of 'traagste' centrales het eerst zullen worden omgeschakeld, hou daar maar eens een poll over! Spijtig genoeg volgt jullie investeringspolitiek die u hier vandaag durft te verdedigen deze logica niet meer en dat belangrijke feit vergeet u er net toevallig bij te vertellen!

En dat jullie nu zelfs eerder beslissen om mensen die al snel kunnen surfen, nóg sneller te laten surfen alvorens ons al een normale en hedendaagse snelheid te bezorgen, kunnen wij niet anders opnemen dan dat jullie ons gewoon in ons gezicht staan uit te lachen. Dat is net wat er nu allemaal gebeurd maar dat wordt door u natuurlijk niet verkondigd. Dat is ook wat wij hier na JAREN wachten, helemaal beu geworden zijn.

Indien u met het hand op het hart zou kunnen zeggen dat jullie systematisch de oudste en traagste verbindingen aan het morderniseren waren, zou iedereen daarmee kunnen leven. Uw probleem is natuurlijk dat dat in uw geval grove leugens zijn en u & ik dat ook weten of beweer hier maar eens het omgekeerde?

Lagere snelheden dan de onze bestaan de dag vandaag niet meer in jullie netwerk, waarom zou er dus eerst niet in ons geïnvesteerd moeten worden?


Vandaag kunnen we niet zeggen wanneer uw verbinding wordt ge-upgrade. U kan zelf online uw situatie raadplegen via de pagina http://proximus.be/internetsnelheid.


Dat is het nu net, er wordt niets aan deze oude wantoestand gedaan: géén plan, planning of zelfs geen datum voor iets dat al hopeloos verouderd is!
En u wil mij dan laten geloven dat u weldegelijk nog investeert? U moet toch begrijpen dat zoiets lachwekkend overkomt, al is het in onze situatie gewoon schrijnend om aan te horen.
We worden ook door u gewoon nog eens verwezen naar een pagina waarop je snelheid enkel kan 'vaststellen' alsook het feit dat Proximus dus nog niet op deze locatie heeft geïnvesteerd!


ook worden klanten die worden overgeschakeld persoonlijk verwittigd.

Wat hebben wij daar nu aan in ons geval? Ik zal alvast niet boos zijn als u ons niet persoonlijk verwittigt, maar wij toch worden omgeschakeld!


Over waarom er geen alternatieven beschikbaar zijn op uw adres, kan ik uiteraard geen commentaar geven. Daarvoor moet u zich tot de concurrenten wenden.

Dat doe ik dan ook met evenveel passie maar dat kan u op dit forum niet zien.


Wat betreft uw opmerking over waar uw woning gelegen is (in een straat met huizen, niet als kluizenaar)... De geografische inplanning van ons netwerk hangt van vele factoren af. Het is inderdaad zo, dat gebieden met dichte bebouwing veelal sneller worden ge-update, maar er zijn altijd uitzonderingen (in beide richtingen: dichtbevolkte gebieden waar upgrades later komen of dunbevolkte gebieden die sneller worden overgeschakeld). Dit heeft te maken met de inplanning van de werken, vergunningen, etc. Uiteraard trachten we zelf zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een betere ervaring te bieden.

En er staan hier in groepjes vele huizen bij elkaar, én wij hebben de oudste snelheden van het netwerk. Als dat nog niet genoeg reden blijkt, op welke belangrijkere basis worden jullie werken dan wel in godsnaam ingepland?


Ik weet ook wel dat deze uitleg geen concrete oplossing biedt voor u persoonlijk (dat kan ik namelijk niet), maar ik hoop dat de uitleg toch steek houdt (daar kan ik namelijk wel iets aan doen).

Zoals u hierboven en verder al kon lezen, houdt uw uitleg voor mij inderdaad geen enkele steek, wel in tegendeel. Het heeft eerder iets weg van een soort spijtbetuiging vermengd met vergoeilijkte excuses en ik vraag mij af wat andere forumbezoekers hierover vinden? Blijkbaar ben ik ook niet de enige die vindt dat jullie argumentering niet al te veel steek houdt.

En als u mij als medewerker van Proximus inzake materie die Proximus aangaat niet verder kan helpen, wie zou dat dan wel moeten kunnen? Tot wie moet ik mij dan in godsnaam wenden? Ik zit hier toch met een Proximus-probleem op het Proximus-forum met Proximus-medewerkers te praten opdat PROXIMUS mijn probleem zou kunnen aanpakken of waar zit ik hier in hemelsnaam anders??


Mijn collega's en ik hebben vastgesteld dat u uw problemen op verschillende plaatsen hebt gedeeld, telkens met een gelijkaardig bericht. Het spijt ons, zoals gezegd, dat we u vandaag geen concrete oplossing kunnen bieden, maar weet aub dat uw situatie niet representatief is voor al onze klanten.

Met spijt koop ik niks en ik betaal er nochtans wel voor!
Als u eerlijk bent, en beweert dat mijn situatie niet representatief is, leg mij dan eens uit waarom ik wel evenveel mag betalen voor mijn niet-representatieve situatie als iemand anders die zich niet in mijn geval bevindt?

Wat heb ik ook aan dergelijke antwoorden? Denkt u nu echt dat ik een beter gevoel ga krijgen door te weten dat mijn situatie niet representatief is voor al uw klanten? Het is in ieder geval representatief voor heel mijn gezin, mijn straat en mijn buurt! Wij zijn dus weldegelijk de kneusjes die voor alle investeringen die jullie elders uitvoeren mogen opdraaien en betalen.
Als je van iemand vandaag de dag een concrete oplossing mag verwachten dan zijn het jullie toch wel zeker of op welk forum zit ik hier, nogmaals?
Ontloop niet steeds jullie verantwoordelijkheid!


Indien u niet tevreden bent over u Proximus producten (wat ook blijkt uit uw reacties), dan raden we u aan om ons persoonlijk te contacteren (http://www.proximus.be/contact), zodat u samen met 1 van onze medewerkers een geschikte oplossing kunt uitwerken.

Ik heb die nu net toch nog eens gecontacteerd om het eerlijk te spelen maar wat had je gedacht? Geen oplossing. Wel was die man tenminste eerlijker als jou en kon mij vertellen dat +/-90% op VDSL(2) zit in België vandaag en er bij investeringen vooral gekeken wordt naar kosten/baten analyse en dat onze groep wellicht te weinig zou opbrengen.
Toen ik hem daarop vroeg waarom ik dan evenveel betaal aan €63,95/maand voor deze ADSL snelheden zei hij mij dat er ook binnen VDSL grote verschillen bestaan en die abonnementen eigenlijk al daarop afgestemd zijn. Een andere (echte) verklaring had hij ook niet, alleen was hij uiteindelijk wel zo eerlijk om te vertellen dat hij persoonlijk dus mijn frustratie hierover zeker kon begrijpen, maar daar professioneel deze dingen over moest zeggen.


Met excuses & vriendelijke groeten,
Bram


Ja doe dus maar voort of er niets gebeurd is zeker? Morgen weer fluitend het bed uit om rechtmatig gefrustreerde klanten af te wimpelen.
Ik durf te wedden dat u, net als alle anderen die ons jullie discriminerend investeringsbeleid proberen goed te praten, NIET over ADSL beschikken!
En wij weten dus niet of we - sinds 2004 - ooit aan hogere snelheden dan ADSL zullen kunnen surfen? Mijn kinderen bedanken jullie!
Reputatie 7
Badge +6
Gydo, TimWitt heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Telenet voor hem geen alternatief is. Wij werken aan een oplossing.
Als die glasvezel genoeg geld moest opbrengen dan zou hij er inderdaad heel vlug liggen, 't gaat altijd over kosten/baten analyse
Maar het is kerst dus gaan we nu geen glasvezel beginnen trekken hé 😉
Reputatie 2
Wij zitten een beetje in hetzelfde straatje, met misschien iets betere vooruitzichten, maar die maken het wachten alleen erger!

Wij wonen in Reninge (in de dorspkern) en we zitten hier ook nog op ADSL, al van toen ik hier 14 jaar geleden kwam wonen (toen was het mischien nog 2mbps, nu ondertussen iets van een 6). Nu is bij ons Telenet wel beschikbaar, maar voor mijn noden geen optie: ik kijk TV via satelliet en heb al te veel in hardware geinvesteerd om het zomaar buiten te zwieren en voor een Pack van Telenet te gaan, dus is het internet-only en daarvoor is Telenet gewoon belachelijk duur als je wat volume verzet. Ik zit echt niet te wachten op 200mbps, met 30 ben ik al dik tevreden (als je van 6 komt is dat al 5x), maar 100GB volume? In 2016? Really? Komaan Telenet, dat heb je aan 30mbps in 7.5 uur opgesoupeerd: da's een Ferrari met een 5l tank...

September 2013 ben ik naar EDPNet overgegaan (van Dommel) en heb me toen onmiddellijk ook maar een BBox 3 aangeschaft omdat de overschakeling naar VDSL toe voorzien was begin 2014 (denk dat dit toen in lijntest.be zichtbaar was). Maar begin 2014 kwam en ging, maar VDSL bleef weg en bij navraag was het plots oktober 2014 geworden. Maar ook die kwam en ging zonder VDSL en de datum werd juni 2015. Rond eindejaar 2014 deed ik nog eens mijn ronde bij een aantal alternatieven en wist één van de andere xDSL operatoren me te vertellen dat ik aansluitbaar was op VDSL. Ik dacht 'Yeah, right...', maar lijntest leek dit te bevestigen alsook navraag bij zowel EDPNet als Belgacom. Onmiddellijk de upgrade aangevraagd bij EDPNet, maar die werd na een aantal dagen onderbroken nadat 'tijdens een extra technische controle bleek dat we toch niet aansluitbaar waren'. Dus terug ADSL en de datum van juni volledig van de planning en bij herhaaldelijke navragen geen nieuwe datum tot het een maandje terug de datum eind maart zou zijn. Nu ben ik niet bepaald geneigd dit zomaar te geloven (hoe zou dat komen?)...

Nu moet je wel weten dat 2 jaar geleden de volledige dorpskern is heraangelegd (scheiding afval- en regenwater) en meteen ook alle nutsvoorzieningen. En sinds ongeveer een dik jaar prijkt er voorwaar een ROP kast op nog geen 50m van mijn deur! Dus in dat opzicht zijn wij misschien wel beter af, maar zolang die niet aangesloten of geactiveerd wordt zijn wij daar natuurlijk vet mee! En dat is nu net wat het wachten nog ondraaglijker maakt: de volledige infrastructuur is er schijnbaar, hoogstwaarschijnlijk moet alleen nog iemand eens ingepland worden om het boetje te activeren en het is in orde. Of is er toch nog meer aan de hand?

Ik ben het wachten ook stilaan kotsbeu, maar meer dan mijn tanden stuk bijten en wachten kan ik niet doen, zeker? Behalve af en toe eens zagen of de datum nog steeds klopt...
Reputatie 2
Ge gaat het niet geloven, maar toen ik deze morgen wegreed stonden er 2 camionettes bij de ROP kast.
Mijn vrouw is 't dan eens gaan vragen en 't was inderdaad voor VDSL en 't zou voor februari zijn (als ze 't goed verstaan heeft, want 't was in 't Frans...).
Zou het er dan toch eens van komen...

Wat ik dus wel erg vind, is dat er bij PX dus geen gewoon ADSL abo meer bestaat tegen een lager tarief. Zolang niet iedereen op VDSL kan aangesloten worden, vind ik dat toch wel een must! (Daarmee dat ik dus niet bij PX zit voor mijn internet)
Reputatie 2
Vergeet het maar, nieuwe datum is nu alweer 30/6/2016... En waarom zou ik het deze keer wél geloven?

Dat terwijl het bedrijventerrein vlak naast ons volgens http://www.proximus.be/nl/id_cl_opticalfiber/grote-bedrijven-en-overheden/discover/boost-uw-business/glasvezel-voor-bedrijven.html al aansluitbaar is op glasvezel!

Nu wil ik wel eens weten wat er nu eigenlijk nog allemaal moet gebeuren zodat het GVD nog 6! maanden moet duren om die glasvezel (die er dus duidelijk al ligt) aan te sluiten op de oude koperparen... Zoiets vind ik dus echt wraakroepend: alles is schijnbaar aanwezig om het te kunnen doen, het moet gewoon nog eens gebeuren, maar ja, 't is toch een boerengat, wie ligt daar wakker van VDSL. En natuurlijk, ik ben geen klant voor mijn internet (enkel telefoon), dus waarom zouden ze moeite doen... (terwijl ze wel nog aan mij verdienen via EDPNet, wat niet meer het geval is als ik kabel zou nemen). Als ze zo voort doen wordt het misschien nog kabel via Mobistar...

Zou het dan misschien sneller gaan om me rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten?

Ik denk trouwens niet dat er één van die bedrijven wakker ligt van glasvezel. Een kleine greep uit het soort bedrijven dat daar gevestigd is: stalinrichting, schrijnwerkerij, een tankstation en isolatie voor industriële koelcellen... ik denk dat ze VDSL evenzeer zouden appreciëren...
Reputatie 4
Badge
Beste Jeroen, ik kan je frustratie natuurlijk maar al te goed snappen.
Ik heb mijn uitleg hier al gedaan maar er zijn wel 2 markante verschillen met jouw situatie:
1. ik ben bereid om laat ons zeggen €150/maand te betalen voor een goede internetconnectie. Daarvoor verwacht ik minimum 50/6 - 'onbeperkt', geen onmogelijke opdracht lijkt me, maar toch is het hier heel simpel: Sneller dan ADSL is ONMOGELIJK, bij NIEMAND.
2. ons kunnen ze zelfs geen datum geven, dit komt er op neer dat we voor 2020 al zeker GEEN VDSL zullen hebben. Een ROP kast staat normaal enkele maanden alvorens ze wordt aangesloten, bij ons is in de verste verte nog geen kast te bespeuren, laat staan een plan of datum wanneer die wel gezet zou worden.

Nogmaals, ik snap je beklag maar al te goed, en technisch begrijp ik ook niet waarom dat allemaal zo lang moet duren. Maar bedrijven als Belgacom zijn gewoon zo belachelijk groot dat het 30 dagen duurt om een boodschap van boven naar beneden te sturen of omgekeerd, daar ligt het echte probleem maar daar liggen zij allerminst wakker van, net als van het feit dat wij nog op ADSL zitten (maar wel mogen betalen).

Het beste en ik hoop voor jou dat 30/06 eindelijk verlossing mag brengen, het ziet er alleszins naar uit dat wij bij Proximus nog minstens 5 jaar mogen wachten, we zullen zien of dit forum dan alvast nog bestaat..
Reputatie 4
Badge
We zijn alweer een half jaar verder. Nog steeds geen oplossing voor dit dringende geval, Proximus?
Reputatie 2
@TimWitt: mijn uitspraak 'politieke moed' is er dus niet ver naast gegrepen, blijkbaar. Ik was het spuugzat en heb het gemeentebestuur eens aangeschreven en de zaak uitgelegd, met de vraag in hoeverre zij daar iets kunnen aan doen of wat meer gewicht in de schaal leggen dan een gewone burger. Dit is blijkbaar op het schepencollege besproken want uiteindelijk heeft de burgemeester himself contact opgenomen met Proximus. Ze hebben hem dan beloofd dat tegen begin september alles in orde zou zijn om aansluitbaar te worden.
En effectief een paar dagen geleden bleek via lijntest en de Proximus beschikbaarheidstest dat ik inderdaad aansluitbaar was. Dinsdag dan bij EDPnet de omschakeling aangevraagd, maar die is nu nog lopende... Nu ben ik een groot jaar terug al eens zogezegd aansluitbaar geweest, maar bij de omschakeling bleek dat 'na een extra technische controle' ik toch niet aansluitbaar was en hebben ze de procedure moeten stopzetten, dus ik geloof er maar pas in als ik VDSL-waardige download speeds zie op mijn lijn. Maar toch, er is hoop...
Het kan nu natuurlijk toevallig zijn dat ze sowieso van plan waren het tegen september in orde te hebben, maar dat geloof ik niet echt, gezien de datum die ik zelf nog vroeg nog steeds een voorlopige datum voor 30/9 was (nog niets ingepland, dus).
Kleine tip, dus: klop eens aan bij de gemeente met je verhaal, dan weet je meteen ook op wie je (niet?) moet stemmen de volgende gemeenteraadsverkiezingen 😉
Reputatie 2
Tja, ieder recht op zijn eigen mening, maar als mijn burgemeester mij persoonlijk mailt om mij dat te zeggen, dan ben ik eerder geneigd dat te geloven. En zelfs al heeft hij het gedelegeerd: ze hebben me duidelijk niet met een kluitje in het riet gestuurd (wat PX telkens wel deed), wat dan weer alles met 'politieke moed' te maken heeft. In een kleine gemeente wonen heeft wat dat betreft dan toch wel voordelen...

Reageer