We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?
we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.
Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.
Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.
Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!
Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?
Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
Ook noppes als nieuwe klant
Nogmaals, we zijn straks begin 2022.. 4G-modem is verre van ideale oplossing, dat kan ik ondertussen beamen. Die moet ik minstens wekelijks eens resetten om dan even aan een 20Mbps te geraken en na x aantal dagen ‘werkt die niet meer’ = Je merkt niets aan de B-box of 4G modem (alle lichtjes OK) maar toch val je uiteindelijk vroeg of laat terug op ca 5,8 Mbps download en 0,iets Mbps upload. De stabiliteit is ook niet te vergelijken.
Helemaal gek word ik er ondertussen van, een eindeloze queeste zonder weerga is het geworden.
Bijna 3 jaar (!) geleden werd ons een VDSL aansluiting beloofd, nog voor er maar sprake was van Covid. Tegen de tijd dat we er één zullen hebben is iedereen Covid al vergeten.. #frappant

Vergeten vermelden,
doe toch nog eens de check als “nieuwe klant”.
Voor recente actieve ROP en/of nieuwe adressen(verkavelingen), wegeniswerken etc. kanske van 1 op 1000 op succes
Thx feedback,
doch zwaar ontgoocheld.
Als u langs de wegen, vanaf een bestaande actieve ROP tot aan uw ROP, de voorbije maanden geen ingrijpende sleufwerken zag wordt het wellicht een straalverbinding naar een extra kastje in de onmiddellijke omgeving van uw ROP. Persoonlijk vind ik het een marginale aansluittechniek voor een ROP maar het kan.
We blijven reuzebenieuwd naar’t vervolg.
1 tv mogelijk. Je begint je op zo’n moment af te vragen of er dan mensen bestaan die meerdere tv’s bezitten?!?

Hoi Snor, geen idee. Er is eigenlijk nog niets veranderd sinds laatste foto. Ik zal voor de zekerheid nog eens nieuwe foto posten maar *zucht* het blijft maar duren, nieuwjaar 2022 is straks al weer dichter dan 2021 en Covid voorbij.. #frustratie
Met 1 maand marge had ik 01/06/2021 genoteerd om naar’t voetbal in HD te kijken?
Zo ja, heeft Proximus hiervoor ±1 km Fiber aangelegd naar uw ROP of werd er (uitzonderlijk) een extra kastje tbv straalverbindingsunit geplaatst in de buurt van uw ROP?
Idd niet te hard van stapel lopen aangezien na opstelling ROP-kast nog een pak werken volgen zoals:
- Graafwerken HDPE-buizen ±1300m naar de in regel dichtste reeds actieve ROP in de buurt (meest kritische werken en grootste kost)
- Blazen Fiber in HDPE-buizen (slechts handvol aannemers en/of Proximusploegen met expertkennis)
- Fiber laswerken (expertjob)
- Koperwerken KVD & ROP
- Elektriciteitsaansluiting ROP
- Installatie VDSL-apparatuur in ROP en LEX (expertjob)
- Elektriciteitskeuring ROP (aarding etc.)
- Finale testprocedures (expertjob)
N.a.v. de nationale VDSL rollouts, toen gegroepeerd per net, was de doorlooptijd tussen opstelling ROP en oplevering 6 á 12 maanden.
Gelet op de thans eerder sporadische extra ROP’s heb ik geen glazen bol maar ik gok op ±01/05/2021.
Sinds de grote rollout heb ik nergens nog weet van automatisch contact vanuit Proximus tbv upgrade naar VDSL. Sindsdien geeft Proximus op hun site ook géén datum meer.
Dus vanaf april 2021 persoonlijk de beschikbaarheid van HDTV checken op !!adres.
Ik ben zo opgelucht, kan het tamelijk moeilijk omschrijven, na 5 lange jaren van frustraties… 1 emoji vat het allemaal het beste samen:
Ik wil niet te hard van stapel lopen en niet te ver vooruit kijken, maar iemand een idee wanneer we na installatie van de kast in de praktijk ook ‘sneller’ internet mogen verwachten, en gaat dit automatisch of moeten we daarvoor toch nog eens naar Proximus bellen?
Alvast bedankt aan de jarenlange ondersteuners hier:
Geen twijfel mogelijk
ROP-sokkel én Glasvezelbuis.
Het wordt m.i. volwaardige Fiber voeding ROP
Zou mij heel sterk verwonderd hebben dat ze nog met een straalverbinding zouden werken, nu iedereen de straalverbindingen afschaft (niet proximus alleen trouwens) en men op glasvezel over gaat.


Da’s hoopgevend nieuws.
Zelden dat we via het Forum nog eens iets vernemen over een extra ROP.
De voorbije 3 jaar heb ik in’t straatbeeld ook geen extra ROP-installaties meer opgemerkt, dus uitzonderlijk nieuws.
Ik ben nu wel geïnteresseerd of ze uw ROP volwaardig gaan voeden met Fiber (±1300m) komende vanaf de ROP thv kruispunt “Route de Wattripont-Rue de L’Eglise” of uitzonderlijk via straalverbinding (trial gelezen in Datanews)
Het lijkt me echt wel alsof er eindelijk ‘grote werken’ bezig zijn aan onze kast..


Toegegeven, het zijn een beetje wazige foto’s maar dat komt omdat er verkeer was en ik daar enkel voorbij kon rijden.
Gisterenavond kon ik even stilstaan en foto nemen van de put, ik durf nog steeds te dromen!!

Vanavond van plan een beetje vroeger naar huis te gaan en eens meer info vragen aan de mannen die aan het werken zijn maar ik vermoed dat het er deze keer ook echt van komt.. Het lijkt nog steeds te mooi om waar te zijn, 5 jaar na het opstarten van dit topic gaan we eindelijk ook van die ADSL verlost zijn!?! Een lichtpuntje in wat verder een vervelend k*tjaar is geweest, bedankt Proximus!
Ongelofelijk: ik zag vanmorgen 2 vrachtwagens met kraantje staan bij de kast in onze straat. Ik hoop dat het deze keer echt zo ver komt!
Later meer…!
Ik geef jullie weliswaar het voordeel van de twijfel en zal hier verder wel nog laten weten of er ook effectief tegen het einde van dit jaar veranderingen op het terrein merkbaar zijn.
Laat ons hopen.
Amen.
ik ken uw locatie niet en wat bv. aldaar de mobiele mogelijkheden zijn
feit is dat hetgeen beloofd werd niet gerealiseerd werd en met quasi zekerheid uitgesteld of afgesteld werd
concreet is er geen universele dienstverplichting noch oor Proximus, noch voor Telenet noch voor Voo
misschien uw licht eens gaan opsteken bij lokale politici om het probleem aan te kaarten (info m.b.t. BIPT, de verantwoordelijke minister en de betrokken parlementaire commissie vindt u hier of in een ander gelijkaardig topic terug)
zelf heb ik sinds enige jaren een xdsl&4G oplossing en is er de eerstvolgende jaren zonder mirakel geen oplossing van Proximus te verwachten (jaren geleden telkens met 6 maand uitgesteld en rond 2015 gewoon verdwenen en het aantal klanten op mjn locatie voor Proxmus vast internet is op heden tot 2 herleidt)
ik begrijp uw probleem en heb het bij diverse instanties tot op heden zonder succes aangekaart maar 4G biedt mij een oplossing via Proximus (Mobilus Unlimited) , Orange (Flybox) en Telenet/base (Tadaam) indien nodig
misschien moet het soelaas van Europa komen …
succes
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie eens iets gelijkaardigs mogen meemaken en we zullen dan nog eens praten.
Verder is het voor mijn gezin & mezelf niet van belang of een Proximus-forummedewerker of een manager mij komt antwoorden, feit is dat Proximus mij via
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
-
en dat dus een dikke leugen bleek en we nu simpelweg géén antwoord meer krijgen. Proximus is Proximus, van de installateur tot aan de directeur.
Zoek alstublieft een ander topic om te trollen, paraplu’s open te trekken en dwaze veronderstellingen (hoe kan je klanten verliezen in een regio waar geen enkele andere operator beschikbaar is, waar lopen die mensen dan naartoe?) te maken want dit sleept al veel te lang aan en betreft ook een probleem van heel andere grootte in vergelijking met andere problemen die op dit forum worden gesmeten. (cfr. “Wifi werkt niet”).
Verder staat dit topic nog steeds als beantwoord, een kleine moeite om zelfs dit ongedaan te maken is al te veel gevraagd.
Bedankt.
dus het is/was best mogelijk dat deze ROP destijds gepland was maar bv. omwille van kosten/baten (verlies van klanten in de betrokken regio) uitgesteld of geschrapt werd
=
niet de klantendienst of de technische dienst beslissen ….
enkel indien een project potentieel rendabel is wordt het uitgevoerd (tenzij er een wettelijke verplichting is of eventueel indien geen andere optie dan vervanging overblijft om operationele redenen)
Vraag misschien eens aan de mensen van de planning wanneer er is ingepland om de afstand tussen moderatoren op dit forum en de planning te verbeteren?
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.