Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Tja het is uiteraard voor enige tijd een moeilijke periode maar op 8 dagen tijd moet het voor Proximus (backend) toch mogelijk zijn een stand van zaken (& de eventuele vooruitzichten) mee te delen

Concreet is het wat betreft de verantwoordelijkheid van de wetgever en de regelgever om de gepaste acties te nemen

De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps

https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/universele-dienst/mededeling-van-de-raad-van-het-bipt-van-27-december-2019-met-betrekking-tot-de-monitoring-van-de-universele-dienst-op-telecommunicatiegebied-2019

Conclusie: én de wetgever én de regelgever blijven in gebreke, een ingrijpen van de Europese Commissie/Parlement kan soelaas brengen (maar er zal zeker tijd over heengaan)

P.S.

Ik zie dat op de locatie van de auteur VOO voor niet interactieve TV voorhanden zou zijn, misschien biedt de verkoop en modernisatie van het VOO-netwerk een betere alternatieve oplossing in de nabije toekomst 

 

Wat blijft de theorie toch altijd mooi hé

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

dura lex, sed lex

https://www.nu.nl/internet/5962702/eu-legt-belgie-boete-van-5000-euro-per-dag-op-voor-te-langzaam-internet.html

toegegeven de auteur is met bovenstaande niet direct verder

& ik stuur een mailtje naar dhr P. De Backer om de EU richtlijn in herinnering te brengen (niet noodzakelijkerwijze voor Proximus maar voor een universele dienstleverancier)

https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/federale_overheid/federale_regering/samenstelling_regering/index_philippe_de_backer

 

Inderdaad het is alle maal mooi en wel maar tegen dat er resultaten komen, dat is nog heel wat anders of lopen met mondjesmaat. 

Eigenlijk zou het heel simpel moeten zijn in die zin dat je gewoon een klacht kunt indienen, om maar iets te zeggen, bv bij de ombudsman van telecom, en dat vandaar uit ook de nodige instanties hiervoor aangesproken en er ook voor gezorgd wordt dat er hoe dan ook een oplossing in de kortste komt, en niet (vele) jaren nadien, dit zonder dat de gedupeerde daar nog iets voor moet doen en tijd moet aan verspelen . 

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt  De installatie van de ROP is nog steeds gepland voor dit jaar, volgens de planning zal het waarschijnlijk eind van 2020 / begin 2021 zijn voordat we op je adres VDSL 2 kunnen aanbieden. Mijn excuses voor het ongemak. 

Reputatie 4
Badge +1

Minister van Mobiliteit Philippe Henry  kondigt Waalse taskforce aan die het telewerk moet boosten.

Taskforce: Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers, en bijvoorbeeld ook mobiliteitsexperten.

Boost Telewerk in Wallonië na coronacrisis
 

In de werkgroep ontbreekt een representatieve afvaardiging (BIPT,  @TimWitt ?) voor gezinnen die zich  anno 2020 nog moeten behelpen met enkele Mbps (ADSL Proximus) op plaatsen waar ook  VOO en Telenet niet beschikbaar zijn. 
Van beursgenoteerde bedrijven verwacht ik enkel nog uitkomst (minimum 30 Mbps op élk adres) mits bijpassing vanuit de overheid.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Proximus @HadewychT @SamuelD , is er al meer nieuws ondertussen? Ik blijf om de paar maanden eens proberen, ondertussen bijna 5 jaar geleden werd dit topic opgestart. Het probleem was toen al nijpend en snelheid waarover sprake archaïsch, dat is in huidige tijden alleen nog maar vele malen slechter. Probeer maar eens te ‘telewerken’ aan 6Mbps/1Mbps DL/UL bandbreedte… 

 

1 jaar geleden werd mij beloofd dat ik nu ongeveer over ‘snel internet’ zou beschikken… 

Dat is ook de reden waarom dit probleem als ‘beantwoord’ staat aangevinkt maar zolang er ook daadwerkelijk niets veranderd werd aan de infrastructuur is dat maar schijn. De waarheid is dat er eigenlijk nog niets is veranderd en zelfs een datum ons nog steeds niet kan gegeven worden.

Ik voel me weer een beetje méér in de zak gezet, want dan komen jullie na 4 jaar aandraven met een belofte om het op te lossen en ondertussen zijn we een jaar na datum zonder enige verandering of concrete vooruitzichten..

 

*zucht* #Moedeloos

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt de planning voor installiet van de Rop is voor einde 2020 begin 2021, meer info of een exacte timeline heb ik jammer genoeg niet op dit moment
onze excuses voor het ongemak

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!


hi @TimWitt 
ik por nog even de mensen van de planning hiervoor om na te gaan wat men hier nu van plan is
ik zou je op de hoogte en hoop je snel goed nieuws te kunnen melden

 

mvg

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus-medewerker,

gelieve toch eindelijk eens het ‘beantwoord’-vinkje van dit topic te halen. 

De vraag - tevens onderwerp van dit topic - was namelijk als volgt:

“We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?”

Het antwoord dat ik na 4,5 jaar van jullie (@HadewychT) mocht ontvangen en op basis waarvan ik dit topic als beantwoord had aangevinkt was het volgende:

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂 
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen. 

Dat antwoord bleek niets minder dan een flagrante leugen. We zijn ondertussen eind 2020, anderhalf jaar na het maken van bovenstaande belofte, straks een jaar nadat de ROP hier zou moeten zijn geplaatst en ik zie op geen enkele manier een evolutie of verbetering. Integendeel, zelfs een nieuwe concrete datum kan ons nu nog steeds niet gegeven worden.

Een beetje intellectuele eerlijkheid is hier wel op zijn plaats dus, nogmaals, gelieve het vinkje ‘beantwoord’ van dit topic te halen want een leugen kan nu eenmaal nooit een correct en eerlijk antwoord vormen.

Reputatie 5
Badge +1

Vraag misschien eens aan de mensen van de planning wanneer er is ingepland om de afstand tussen moderatoren op dit forum en de planning te verbeteren?

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt 

@HadewychT was enkel de boodschapper…. Proximus management wikt en beslist

dus het is/was best mogelijk dat deze ROP destijds gepland was maar bv. omwille van kosten/baten (verlies van klanten in de betrokken regio) uitgesteld of geschrapt werd

=

niet de klantendienst of de technische dienst beslissen ….

enkel indien een project potentieel rendabel is wordt het uitgevoerd (tenzij er een wettelijke verplichting is of eventueel indien geen andere optie dan vervanging overblijft om operationele redenen)

het is toch altijd al zo geweest dat het het geld is die beslist

Reputatie 5
Badge +1

@M_016 & @Martin 

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie eens iets gelijkaardigs mogen meemaken en we zullen dan nog eens praten.

Verder is het voor mijn gezin & mezelf niet van belang of een Proximus-forummedewerker of een manager mij komt antwoorden, feit is dat Proximus mij via @HadewychT na 4 jaar een antwoord geeft dat het maximaal nog 6 maand zal duren - 

Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen. 

-

en dat dus een dikke leugen bleek en we nu simpelweg géén antwoord meer krijgen. Proximus is Proximus, van de installateur tot aan de directeur.

Zoek alstublieft een ander topic om te trollen, paraplu’s open te trekken en dwaze veronderstellingen (hoe kan je klanten verliezen in een regio waar geen enkele andere operator beschikbaar is, waar lopen die mensen dan naartoe?) te maken want dit sleept al veel te lang aan en betreft ook een probleem van heel andere grootte in vergelijking met andere problemen die op dit forum worden gesmeten. (cfr. “Wifi werkt niet”).

Verder staat dit topic nog steeds als beantwoord, een kleine moeite om zelfs dit ongedaan te maken is al te veel gevraagd.

Bedankt.

 

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt dit is mij laatste reactie hieromtrent

ik ken uw locatie niet en wat bv. aldaar de mobiele mogelijkheden zijn 

feit is dat hetgeen beloofd werd niet gerealiseerd werd en met quasi zekerheid uitgesteld of afgesteld werd

concreet is er geen universele dienstverplichting noch oor Proximus, noch voor Telenet noch voor Voo

misschien uw licht eens gaan opsteken bij lokale politici om het probleem aan te kaarten (info m.b.t. BIPT, de verantwoordelijke minister en de betrokken parlementaire commissie vindt u hier of in een ander gelijkaardig topic terug)

zelf heb ik sinds enige jaren een xdsl&4G oplossing en is er de eerstvolgende jaren zonder mirakel geen oplossing van Proximus te verwachten (jaren geleden telkens met 6 maand uitgesteld en rond 2015 gewoon verdwenen en het aantal klanten op mjn locatie voor Proxmus vast internet is op heden tot 2 herleidt)

ik begrijp uw probleem en heb het bij diverse instanties tot op heden zonder succes aangekaart maar 4G biedt mij een oplossing via Proximus (Mobilus Unlimited) , Orange (Flybox) en Telenet/base (Tadaam) indien nodig

misschien moet het soelaas van Europa komen … 

succes 

Er zal vooral veel succes nodig zijn, mijn gedacht!

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt De voorbereidende werken zijn gestart en de activatie zal gebeuren in het eerste kwartaal van 2021. Mijn excuses voor de foutieve beloftes die eerder gemaakt zijn. 

Dat is dan toch zeker al positief nieuws, hopelijk loopt de verwachte datum nu niet te veel uit

Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT bedankt voor de moed die je opbrengt om mij toch nog te antwoorden. Daarentegen moet je me ineens ook vergeven dat ik ondertussen al enorm voorbehoud maak bij hetgeen mij nog verteld of beloofd wordt.

Ik geef jullie weliswaar het voordeel van de twijfel en zal hier verder wel nog laten weten of er ook effectief tegen het einde van dit jaar veranderingen op het terrein merkbaar zijn.

Laat ons hopen.

Amen.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Graag gedaan. Alle begrip voor het voorbehoud na deze saga. 

Reputatie 5
Badge +1

Ongelofelijk: ik zag vanmorgen 2 vrachtwagens met kraantje staan bij de kast in onze straat. Ik hoop dat het deze keer echt zo ver komt! :fingers_crossed::fingers_crossed::fingers_crossed:

Later meer…! 

Reputatie 5
Badge +1

Het lijkt me echt wel alsof er eindelijk ‘grote werken’ bezig zijn aan onze kast..

Toegegeven, het zijn een beetje wazige foto’s maar dat komt omdat er verkeer was en ik daar enkel voorbij kon rijden. 

Gisterenavond kon ik even stilstaan en foto nemen van de put, ik durf nog steeds te dromen!!

Vanavond van plan een beetje vroeger naar huis te gaan en eens meer info vragen aan de mannen die aan het werken zijn maar ik vermoed dat het er deze keer ook echt van komt.. Het lijkt nog steeds te mooi om waar te zijn, 5 jaar na het opstarten van dit topic gaan we eindelijk ook van die ADSL verlost zijn!?! Een lichtpuntje in wat verder een vervelend k*tjaar is geweest, bedankt Proximus!

Reputatie 4
Badge +1

Da’s hoopgevend nieuws.
Zelden dat we via het Forum nog eens iets vernemen over een extra ROP. 
De voorbije 3 jaar heb ik in’t straatbeeld ook geen extra ROP-installaties meer opgemerkt, dus uitzonderlijk nieuws.

Ik ben nu wel geïnteresseerd of ze uw ROP volwaardig gaan voeden met Fiber (±1300m) komende vanaf de ROP thv kruispunt “Route de Wattripont-Rue de L’Eglise”  of  uitzonderlijk via straalverbinding (trial gelezen in Datanews)

Reputatie 5
Badge +1