Beantwoord

wifi kanaal gaat naar 1

  • 2 februari 2020
  • 260 reacties
  • 4371 Bekeken

Reputatie 4

Omdat ik op kanaal 1 geen goede wifi heb door verschillende Telenet modems die op kanaal 1 zitten zet ik mijn kanaal op 8. Dit garandeert een goede ontvangst verder van de modem. Het probleem is dat het kanaal na een paar uur weer op 1 staat. Dus als ik weer eens slechte ontvangst heb met de wifi dan weet ik dat het weer naar kanaal 1 gezet is. Het staat niet op automatisch dus waarom gaat het altijd terug naar 1. Dit is al bezig van wanneer ik deze modem in gebruik heb en ik begin dit een beetje beu te worden om telkens in te moeten loggen in de modem om mijn kanaal terug op 8 te zetten. Vroeger met de b-box 2 had ik dit niet. Wat kan ik hier aan doen zodat het kanaal blijft staan waarop ik het zet?

mvg

icon

Beste antwoord door Jamo 19 november 2020, 16:47

Probleem opgelost door een andere modem te krijgen.

Bekijk origineel

260 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het klopt inderdaad dat niet alle toestellen er last van hebben. Het is eerder een zeldzaam fenomeen, waarvan ze de oorzaak ondertussen wel gevonden hebben. Het heeft te maken met de sturing in de modem die ervoor zorgt dat het kanaal al dan niet automatisch aangepast mag worden. Dit loopt inderdaad af en toe fout als het toch vast op een bepaald kanaal ingesteld staat. Het wordt zo snel  mogelijk opgelost met een update van de firmware. 

Reputatie 7
Badge +4

@VeerleLangbeen De experts hebben laten weten dat ze je modem al kunnen updaten. Kan je laten weten wanneer dat voor u past tussen 8 en 16.30 ? De modem zal een 2-tal keer herstrten. Het zal ongeveer een half uurtje duren.  

@familievandesype ik zal die feedback zeker meenemen. 

Ja dat wel en zou natuurlijk interessant zij, namelijk ook de mogelijkheid om instelleingen te backuppen zodat je na een rest bvb niet altijd alles weer opnieuw moet invoeren.

‘k zal al een kaars doen branden, wie weet helpt het :slight_smile:

 

Reputatie 7
Badge +4

Ja inderdaad als dat de oplossing zou zijn, nu is het ambetant dat om de paar uur staat die terug op 1.

Dacht dat @HadewychT  daar voor gezorgd heeft , maar nu niet aanwezig op het forum denk ik...

hi, ik kijk even na om de firmware te pushen, dit zou in de loop van de avond dan moeten gebeuren

Reputatie 5
Badge +2

Wat uitleg willen geven!!??? Proximus moet dat gewoon eindelijk eens oplossen..

Reputatie 7
Badge +4

Heb ook de info van @familievandesype  doorgestuurd, maar nog geen antwoord gekregen. 

Reputatie 7
Badge +4

@Jamo We gaan best een nieuwe modem opsturen naar een UPS punt bij jou in de buurt. De lijst met beschikbare UPS punten kan je terugvinden via de link https://www.proximus.be/eservices/en/jsp/dynamic/KPL . Kan je mij het gekozen UPS punt + je gsm-nummer doorsturen zodat ik het nodige kan doen.

Maar dan is het meer door het feit dat je booster dichter bij je toestel staat dan dan de bbox

Dus als je ook slechte resultaten haalt dicht bij de bbox zal je toch evenzeer slechte resultaten halen dicht bij de booster, tenzij je op de plaats waar je booster staat de naburige signalen minder sterk zouden doorkomen, want ik ga er toch vanuit dat de ERIP van de bbox en booster bij beiden gelijk zijn aan het max toegelaten.

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad dat was wat ik wou zeggen. Maar enkel logbestanden toelaten op user niveau houdt geen enkel risico in.

Inderdaad in principe zouden ze die ook kunnen pushen op je bbox en zou dit dan ook moeten opgelost zijn.

Reputatie 4

Waarom moet dat drie maanden duren om dit door te geven aan de “betrokken diensten”.

Reputatie 7
Badge +4

@VeerleLangbeen Als je kanaal op 8 staat werkt de wifi wel goed ? Als dat zo is, dan is er niet echt een booster nodig.  Als de wifi op alle kanalen onstabiel is, wel natuurlijk. 

Ik ga eerst even informeren bij de specialisten wanneer de update voorzien is die dit probleem moet oplossen. Als dit nog even duurt, kunnen we je een nieuwe modem opsturen. 

Reputatie 4

Ik steek hier geen tijd meer in. Door het antwoord dat ik vandaag van de klantendienst heb gekregen ga ik waarschijnlijk na 25 jaar overschakelen naar Telenet.

mvg

Reputatie 6
Badge +3

Toch een export functie ik weet niet meer of het was op de bbox of bbox2 of nog de Philips modellen. Maar ik heb dit toch gebruikt om na omruiling mijn vorige configuratie te importeren. 100% zeker ben ik ook niet meer.

ok,  bedankt voor de feedback

De eerste die we thuis gehad hebben was een bbox2 en daar heb ik dit toch nooit opgemerkt en de logbestanden bestonden gewoon er uit dat je kon zien wanneer een sessie opgestart werd of soms mislukt was maar verder geen details. 

Badge +4

het is al gelijk welk uur

gij zoekt ruzie met de rest van de familieleden zeker ! :slight_smile:

Haha tja kheb hen al vertelt dat we mogelijk een update krijgen voor de modem , dus ze gaan al beetje voorbereid zijn :)

Met zijn desktop heeft hij het  niet getest zie dit stukje tekst: En dat tweede kan ik moeilijk controleren. Mijn laptop heeft geen ethernet ingang en anders moet ik mijn hele desktop verhuizen. Ik zie ook niet echt hoe me dat zou kunnen verder helpen. 

En ook dit stukje : Ik heb het voor de zekerheid toch maar eens geprobeerd maar lost ook niks op. Uiteindelijk nogal logisch aangezien ik het op mijn laptop ook onvervind. 

Voor mij komt dat over dat het enkel met de laptop voorvalt. Het is beter afwachten van een reactie voor zekerheid. De kans dat in een desktop een draadloze netwerkkaart is relatief klein. Want wanneer je met desktop bedraad test doe je niet dezelfde test als met de laptop. Maar ik geef jou ook gelijk omdat hij ook op de laptop vermelde. 

Ik snap de verwarring. Ik heb zelf een desktop samengesteld en er zit een moederbord in met wifi. 

Probleem komt voor op beide toestellen.

Ik denk dat ik voor de optie met de meeste kans op succes zal gaan. Morgen eens elektricien laten komen en zien of hij een bekabelde verbinding kan doortrekken nr boven :) 

Reputatie 7
Badge +4

@VeerleLangbeen Ik heb het doorgegeven, De update zal normaalgezien morgen gebeuren. 

Dat is echt goed nieuws dus conclusie SW versie hangt af van de HW versie om deze bug er uit te krijgen.

je kunt ook zelf proberen om de DLM te triggeren

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

De boodschap dat je het resultaat zult zien mag je vergeten, dit gebeurd niet

bij mij is dat mijn laptop apparaat :slight_smile:

Badge

@VeerleLangbeen Als je kanaal op 8 staat werkt de wifi wel goed ? Als dat zo is, dan is er niet echt een booster nodig.  Als de wifi op alle kanalen onstabiel is, wel natuurlijk. 

Ik ga eerst even informeren bij de specialisten wanneer de update voorzien is die dit probleem moet oplossen. Als dit nog even duurt, kunnen we je een nieuwe modem opsturen. 

Het verschil tussen kanaal 8 en 11 is maar liefst 20%…

 

Als jullie eens opsnorren wat ik als trouwe business klant al overgeschreven heb naar Proximus….ik loop “iets harder” voor mijn klanten...

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien jij geen VOIP hebt, is dit niet te verzekeren dat een omruiling tot een 3V+ leidt. Heb je een reden waarom je de ene boven de ander verkiest?

Btw, sinds een maand of twee is mijn bbox3 (sagem) geupdate geweest naar software version: 8c.513A en GUI version 7.4.2.0.  Nu blijft het manueel gekozen kanaal voor 2.4Ghz staan zoals ingesteld.  Maw “Solved”.

 

 

Reageer