Beantwoord

Snelheid internet verhogen (4G modem?)


Beste,
Welke zijn de mogelijkheden om tot een sneller internet te komen? Wij hebben al op vele manieren contact opgenomen; Bizz Centers, Telefonisch, per Mail. Vandaag vind ik zelf geen enkele manier om een mail te sturen, telkens opnieuw worden wij omgeleid naar "bel ons".

Vorig jaar werden de trottoirs in onze straat vernieuwd en hebben wij vooraf gevraagd om ons op een andere rob aan te sluiten die op 2 huizen van onze woning staat.Ondanks een vooraf gestuurde aangetekende brief, werden wij helaas terug aangesloten op een veel verder gelegen verouderde kast. Verkeken kans gezien onze vele klachten.

De software waarop onze zaak draait gaat traag, tegelijkertijd surfen gaat traag, en proximus tv reageert ook niet snel. De maximale snelheid voor onze lijn bedraagt 21 Mbit.
Onlangs hebben wij een nieuwe OLED 4K tv gekocht. Helaas is onze lijn niet snel genoeg om Netflix in 4k te bekijken. Heel jammer. Hier zitten we nu met ons mooi toestel zonder meerwaarde.

Op onze vraag wanneer glasvezel komt krijgen wij geen antwoord, en aangezien wij in een dorpje in West-Vlaanderen wonen, denk ik niet dat dit voor de eerste 5 jaar zal zijn.
Bestaan er 4g modems die ons betere resultaten kunnen bezorgen? Kunnen wij alsnog op de snellere kast worden aangesloten?

Wij zijn het beu om continu contact te moeten zoeken zonder oplossingen. Kan Proximus nog iets doen, of is Telenet de oplossing voor betere resultaten?

Bedankt.
Mvg,
Joachim
icon

Beste antwoord door HadewychT 9 July 2019, 14:24

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

dergelijke combinatie xdsl&4G wordt/werd niet geïnstalleerd voor xdsl lijnen >= 16 Mbps download

 

@Jdevreese schrijft: 4G intussen een oplossing?

Ik heb vernomen van iemand dat PX die 4G&VDSL tessares oplossing niet meer zou installeren maar in hoeverre deze bewering klopt en officieel is, weet ik ook niet? 

Ter bijkomende info: indien je op vectored zou kunnen gezet worden >

VDSL2 Vectored non-Vectored
  profiel DLM profiel DLM
voor ± 700m 50/15 max:100/40 20/6 Max: 50/10
Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum

Concreet stelt zich mijns inziens in eerste instantie de vraag wanneer de apparatuur in de straatkast (KVD) of LEX (gebouw telefooncentrale) waarop u aangesloten bent gewijzigd wordt van vdsl2 non vectorised naar vdsl2 vectorised wat voor een dergelijke afstand van +/- 700 m tot merkelijk hogere snelheden zou (kunnen) leiden ( bv. 30 → 70 Mbps download)

In principe was/is deze omvorming voorzien vanaf 2e helft 2022, maar welk (deel van het betrokken) lokaal net wanneer aan bod komt is mij evenwel onbekend

 

Hallo,

Intussen zijn we 2 jaar verder, en is er helaas nog steeds geen beterschap met ons internet. Volgens Sagem Tool hebben we volgende verbinding:

Ons klantnr is 1642634

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   25.061 kbps
Upstream current bit rate:     4.056 kbps

Downstream max bit rate:       41.622 kbps
Upstream max bit rate:         4.056 kbps

Downstream attenuation:        21,1 dB

Downstream noise margin:       18,3 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            721 m

Proximus profile name:         25/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

In de realiteit halen op goede momenten 16 Mbit (rechtstreeks via LAN). In onze zaak draaien 1 server en 4 client pcs & bancontact terminals. Wij wonen boven de zaak, dus de kinderen kijken ook TV en hebben intussen de leeftijd behaald dat ook zij internet nodig hebben voor school. Boven mogen we blij zijn als we de 10 Mbit behalen. Op sommige momenten halen we met moeite 4 Mbit, wat echt niet werkbaar is. De verbinding boven is via een wifi router die op 1 of andere manier bekabeld verbonden is met de modem (Panduit rack of zoiets, en van daaruit rechtstreeks op de modem). 

 

Bestaat er nu nog steeds geen mogelijk om sneller internet tot bij ons te krijgen? Zoals in de historiek te zien, wonen wij zowat 20m van een kast die een gegarandeerde snelheid van 64 Mbit biedt (controle via adressen in die straat), terwijl we op een verder kast van 800m zijn aangesloten.

4G intussen een oplossing? 

Komt Fiber hier ooit? Wij hebben geen zin om nog jaren te wachten.

 

 

 

FYI: Het is wel niet zo dat iemand van proxius een post niet meer gaar doornemen omdat die aangeduid staat als beantwoord, dit dient eigenlijk meer voor forum bezoekers die een probleem hebben en zoeken naar vergelijkbare aangebrachte problemen en dan is het voor hen interessant om deze te vinden die zogezegd opgelost zijn omda t dit dan ook het geval zou kunnen zijn voor hun probleem waar ze naar op zoek zijn.

 

Kan iemand trouwens dat groen vinkje wegzetten. Mijn probleem is niet opgelost, en ik heb de indruk dat Proximus sindsdien niet meer meeleest :(

inderdaad  en tot aan de server kun je met utp cat6 werken.

De kabel binnen krijgen is 1 ding, maar die moet toch ook nog bij de server geraken. Dus er zou al een elektricien nodig zijn om dat te gaan uitvoeren. Nog extra kosten.

 

Het is gewoon bijzonder jammer dat Proximus geen enkele oplossing voorstelt. Bij moment van schrijven is onze snelheid via proximus speedtest 9,2 Mbit/s… https://pxs.speedtestcustom.com/result/5c4f5510-07ff-11eb-a9e4-c526f783c7e3

 

Intussen zullen we maar de volle pot betalen.

 

‘t was in ieder geval duur toen en het ging ongeveer over 50m

Reputatie 7
Badge +4

Zonder verder commentaar cfr. prijslijst

De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in de straat tot aan het overnamepunt in de woning. Aansluitingen van meer dan 80 meter of aansluitingen bij een netwerkuitbreiding (bijvoorbeeld appartementen of nieuwe verkavelingen) gebeuren tegen een meerprijs.

vele jaren terug toen maijn pa nog zijn TN aansluiting laten doen heeft was er inderdaad een buis voorzien van in huis to de rooilijn maar maar de verdere aansluiting met een coaxkabel tot in huis werd door TN uitgevoerd maar ik weet nog dat dit dan tamelijk duur was, maar mijn pa herinnert het zich niet meer, was nog in BFR :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Google search:

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-installatie-en-activering/

Geen idee hoeveel dit kost bij TN ?

Reputatie 7
Badge +4

Maar Telenet kabel komt hier momenteel niet binnen, en wij dienen in te staan voor de werken aldus Telenet. Dus trottoir openbreken en kabels naar binnen trekken.

De werken op het openbaar domein zijn voor Telenet, deze op privé-terrein zijn voor u

Concreet dient u:

een kabel te (laten) kopen van voldoende lengte (tot het Telenet distributiepunt op het openbaar domein)

een wachtbuis en muurdoorboring te voorzien op uw privé-domein

Zie Telenetkabelbrochure hieromtrent 

Reputatie 4
Badge +1

@Jdevreese,

toch recent nog eens getest als “Bestaande klant zonder vaste lijn of nieuwe klant”  gelet op andere ROP paar huizen verderop? 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Dit geeft uitzonderlijk soms een beter resultaat (waterkansje 1 op 100) na afloop van wegeniswerken waarna bestaande klanten niet  allemaal spontaan een upgrade krijgen indien de klant reeds over VDSL beschilkte  

Dan vraag ik mij af of de kost dan zo de spuigaten uitloopt voor Proximus om je op deze kast aan te sluiten. Mss is er in die kast wel niet direct mogelijk om iemand bij aan te sluiten als die volzet is.

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

Ik begrijp dit niet. De problemen met je lijn duren nu al meer dan één jaar.

Je hebt een bedrijf, dat met deze snelheid niet kan leven, en dringend een hogere snelheid nodig heeft. Wat belet er jou om onmiddellijk naar de concurrentie over te gaan, indien snelheid zo belangrijk is?

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

Als Proximus niet kan leveren wat je zou willen (en waarvoor je betaalt), dan kan je toch zo overstappen naar Telenet?

Zouden jouw klanten ook zoveel geduld hebben als je ze jaren aan het lijntje houdt met beloften, of met producten, of diensten die ver beneden hun verwachtingen liggen???

 

Ik sla hier onze eigen ruiten in met dit de zeggen (geen drukkingsmiddel meer). Wij hadden ons ondertussen wel degelijk geïnformeerd. Maar Telenet kabel komt hier momenteel niet binnen, en wij dienen in te staan voor de werken aldus Telenet. Dus trottoir openbreken en kabels naar binnen trekken.

Geen flauw idee wat zoiets dient te kosten, maar het is toch des te jammer dat je elders een installatiekost zou moeten betalen, waarna je nog niet zeker bent van een stabiele lijn. Terwijl er hier dus werkelijk op de hoek (letterlijk 2 huizen verder) blijkbaar een veel betere kast staat aldus een proximus technieker. (met gegarandeerde snelheid 65Mbit) .

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d 

overal nee dus cfr bericht @Martin & website BIPT met zgn. witte en grijze zones (waar er geen of slechts 1 operator is die 30 Mbps of meer aanbiedt

 

@philippe_d  

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

uitgezonderd natuurlijk al deze die nog  (bvb afgelegen liggen) op trage ADSL lijn aangesloten zijn en waar er uiteraard dan ook geen coax ligt (kosten/baten niet interessant)!

Reputatie 6
Badge +2

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

Ik begrijp dit niet. De problemen met je lijn duren nu al meer dan één jaar.

Je hebt een bedrijf, dat met deze snelheid niet kan leven, en dringend een hogere snelheid nodig heeft. Wat belet er jou om onmiddellijk naar de concurrentie over te gaan, indien snelheid zo belangrijk is?

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

Als Proximus niet kan leveren wat je zou willen (en waarvoor je betaalt), dan kan je toch zo overstappen naar Telenet?

Zouden jouw klanten ook zoveel geduld hebben als je ze jaren aan het lijntje houdt met beloften, of met producten, of diensten die ver beneden hun verwachtingen liggen???

Ter info: daarvoor zou er inderdaad door proximus een grondig onderzoek nodig zijn om de reden/eventuele oplossing  te vinden indien de DLM deze lijn na verloop van tijd niet hoger krijgt (voor u en de anderen ) dan de beloofde en gegarandeerde maximum snelheid.

Maandag komt pas iemand van proximus zelf (forumteam) hier terug langs om dit verder te laten escaleren.

En daarmee is het probleem voor Proximus opgelost? Er is eventueel een nieuwe klant bijgekomen, dus is het niet erg dat andere klanten problemen hebben?

Reputatie 7
Badge +4

De lijn wordt niet vertraagd. Als het mogelijk is wordt je lijn via DLM hoger geplaatst (wat het geval was), maar nu is deze terug op je voorzien profiel gezet. Dit kan zijn omdat er een nieuwe aansluiting voor een klant is gebeurd en dat deze ook zijn voorzien profiel moet kunnen halen. 
DLM staat nog steeds actief, als de lijn hoger kan zal deze ook automatisch weer hoger worden geplaatst.

@Jdevreese Of dat de proximus medewerkers toch nog eens gaan aankloppen/aandringen bij de bevoegde dienst/personen omdat er toch toch de nodige inlichting kan gegeven worden of er enigszins iets beters in de nabij toekomst kan verzekerd worden…

laat ook eens weten of de automatische lijntest iets uitgehaald heeft.

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese 

lokale distributiekabels liggen in lussen (van/naar centrale, LDC, straatkast, ...) , de kans dat deze “historische” lussen gewijzigd worden lijkt mij eerder weinig waarschijnlijk (tenzij bij de installatie van fiber to the home)

de vraag is eerder over welke types van straatkasten spreken we hier 

gewone passieve/historische KVD (kabelverdelers) die gewoon de centrale komende koperparen (deels) doorverbinden naar de klanten

een actieve straatkast (KVD/ROP - Remote Optical Platform) voor de verbinding van de van de centrale (LEX) komende glasvezel  op de koperparen van de distributiekabel naar de klanten

 

de kans lijkt mij reëel dat u op rechtstreeks op “ de LEX” aangesloten bent en dat enkel een vectorisatie van de uitrusting aldaar u een oplossing kan bieden om hogere snelheden (> 30 Mbps) te halen (cfr Sagemtool info van 10 maand geleden)

blijkbaar zijn er regelmatig storingen gedetecteerd door de DLM (Dynamic Line Management system) zodat uw snelheid 20 of slechts 16.5 Mbps bedraagt (mogelijkerwijze is deze laatste snelheid de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres)

zowel bij 16.5 als 20 Mbps is er voldoende marge (noise margin down >>10 dB) opdat de DLM uw snelheid terug zou kunnen verhogen (dit is niet het geval voor de uploadsnelheid van 4 Mbps)

 

concreet lijkt het mij aangewezen indien bovenstaande voor uw bedrijf niet werkbaar is en Proximus u geen vooruitzichten kan geven over aanpassingen binnen een termijn van +/- 6 maand, u uw licht eens gaat opsteken bij de competitie (kabeldistributie = Telenet of Orange)

 

Reageer