Beantwoord

Snelheid internet verhogen (4G modem?)


Beste,
Welke zijn de mogelijkheden om tot een sneller internet te komen? Wij hebben al op vele manieren contact opgenomen; Bizz Centers, Telefonisch, per Mail. Vandaag vind ik zelf geen enkele manier om een mail te sturen, telkens opnieuw worden wij omgeleid naar "bel ons".

Vorig jaar werden de trottoirs in onze straat vernieuwd en hebben wij vooraf gevraagd om ons op een andere rob aan te sluiten die op 2 huizen van onze woning staat.Ondanks een vooraf gestuurde aangetekende brief, werden wij helaas terug aangesloten op een veel verder gelegen verouderde kast. Verkeken kans gezien onze vele klachten.

De software waarop onze zaak draait gaat traag, tegelijkertijd surfen gaat traag, en proximus tv reageert ook niet snel. De maximale snelheid voor onze lijn bedraagt 21 Mbit.
Onlangs hebben wij een nieuwe OLED 4K tv gekocht. Helaas is onze lijn niet snel genoeg om Netflix in 4k te bekijken. Heel jammer. Hier zitten we nu met ons mooi toestel zonder meerwaarde.

Op onze vraag wanneer glasvezel komt krijgen wij geen antwoord, en aangezien wij in een dorpje in West-Vlaanderen wonen, denk ik niet dat dit voor de eerste 5 jaar zal zijn.
Bestaan er 4g modems die ons betere resultaten kunnen bezorgen? Kunnen wij alsnog op de snellere kast worden aangesloten?

Wij zijn het beu om continu contact te moeten zoeken zonder oplossingen. Kan Proximus nog iets doen, of is Telenet de oplossing voor betere resultaten?

Bedankt.
Mvg,
Joachim
icon

Beste antwoord door HadewychT 9 July 2019, 14:24

Bekijk origineel

71 reacties

Op het moment dat je vaststelt/denkt dat je snelheid weer gezakt is kijk je best eens na met het sagemtool of je lijnsnelheid op 30 gebleven is en dan weet je al tenminste zeker dat het niks te maken heeft met de stabiliteit van je lijn.
Reputatie 7
Badge +4
Intussen zitten we weer enkele dagen in dezelfde situatie als vorige week. Net snelheid gemeten, en ik kwam op 9 Mbits uit. Even later weer 21 Mbits, met als hoogst gemeten snelheid 21,9 Mbits.
Nog niet gedaan, maar moet ik dan elke week de modem resetten?


Aan onze kant is er alvast geen verandering, je lijn is stabiel. Het probleem moet dus na de modem zitten. Het is zeker niet de bedoeling elke week een reset van de modem uit te voeren. Als de problemen blijven aanslepen en je krijgt het niet opgelost kan je een happy-house technicus aanvragen voor je internet kwaliteit te verbeteren, zie: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/discover/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html?v1=shorturl&v6=happyhouse

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese 

lokale distributiekabels liggen in lussen (van/naar centrale, LDC, straatkast, ...) , de kans dat deze “historische” lussen gewijzigd worden lijkt mij eerder weinig waarschijnlijk (tenzij bij de installatie van fiber to the home)

de vraag is eerder over welke types van straatkasten spreken we hier 

gewone passieve/historische KVD (kabelverdelers) die gewoon de centrale komende koperparen (deels) doorverbinden naar de klanten

een actieve straatkast (KVD/ROP - Remote Optical Platform) voor de verbinding van de van de centrale (LEX) komende glasvezel  op de koperparen van de distributiekabel naar de klanten

 

de kans lijkt mij reëel dat u op rechtstreeks op “ de LEX” aangesloten bent en dat enkel een vectorisatie van de uitrusting aldaar u een oplossing kan bieden om hogere snelheden (> 30 Mbps) te halen (cfr Sagemtool info van 10 maand geleden)

blijkbaar zijn er regelmatig storingen gedetecteerd door de DLM (Dynamic Line Management system) zodat uw snelheid 20 of slechts 16.5 Mbps bedraagt (mogelijkerwijze is deze laatste snelheid de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres)

zowel bij 16.5 als 20 Mbps is er voldoende marge (noise margin down >>10 dB) opdat de DLM uw snelheid terug zou kunnen verhogen (dit is niet het geval voor de uploadsnelheid van 4 Mbps)

 

concreet lijkt het mij aangewezen indien bovenstaande voor uw bedrijf niet werkbaar is en Proximus u geen vooruitzichten kan geven over aanpassingen binnen een termijn van +/- 6 maand, u uw licht eens gaat opsteken bij de competitie (kabeldistributie = Telenet of Orange)

 

@Jdevreese Of dat de proximus medewerkers toch nog eens gaan aankloppen/aandringen bij de bevoegde dienst/personen omdat er toch toch de nodige inlichting kan gegeven worden of er enigszins iets beters in de nabij toekomst kan verzekerd worden…

laat ook eens weten of de automatische lijntest iets uitgehaald heeft.

Wanneer waren deze werken precies,@Jdevreese ? Ik zie inderdaad in de afgelopen maand wel lichte fouten op de lijn staan. Als dit tegelijkertijd was met de straatwerken, zal dit wel de oorzaak zijn. Anders moet er nog eens verder gekeken worden. 

Wanneer precies kan ik niet meer zeggen, zo'n maand geleden of zo.

Momenteel via wifi maar aan 8,9 Mbits…

Al jaren aan het klagen over het snelheidsniveau, en in plaats van te verbeteren, verslecht dit nog. Dit terwijl een oplossing voorhanden was, en Proximus nalaat er iets aan te doen (betere kast op 30m, terwijl wij op een afstand van +700m zitten). En toch maar blijven de volle pot betalen?? 

Ik heb echt het gevoel dat de komende 10j nog niets gaat verbeteren. Moeten wij dan écht toch Telenet gaan overwegen?

er loopt juist een topic omtrent de flybox hier die mss interessant kan zijn
>
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=107&p=792126&view=unread#unread

proximus heeft iets vergelijkbaar een 4g gateway in combinatie met een DSL lijn maar dit is maar in bepaalde testzones dat ze die plaatsen en als je in deze zone valt zou je in aanmerking kunnen komen, maar dat kan Proximus alleen bevestigen maandag als hier iemand van hen terug op het forum langskomt.
NB: Deze combinatie DSL +4G modem laat wel geen Proximus TV toe.
Het nummer voor info over fiber voor bestaande woning is : 0800 33 007
Reputatie 7
Badge +4
Voor (U)(HD)TV toepassingen lijken mij noch Orange 4G internet@home (Flybox) noch Proximus (a)dsl&4G "interssant":
Flybox is beperkt tot 150 GB per maand (opgesplitst over 50 GB tussen 08 en 18h op werkdagen en 100 GB tussen 18h en 08h en in de weekends)
Met Flybox (en uitstekende dekking) haale ik +/- 20/20 Mbps (down/up) en met Proximus adsl&4G combinatie +/- 20/1 Mbps

Vermits er blijkbaar een KVD/ROP in de buurt is, wordt voorgesteld om eens na te kijken wat Proximus u kan bieden als nieuwe klant op uw adres (minimum gegarandeerde snelheid hoger dan uw huidige xyz?)
https://www.proximus.be/nl/id_cl_entspeedt/bedrijven-en-overheden/oplossingen/internet-en-netwerken/internetverbinding/internet-speed-test.html#/input

Ik begrijp dat u een "business"-klant bent en uw Bizz-contacten (zelfs aangetekend!) geen aarde aan de dijk hebben gebracht; een eventuele reactie van Px-medewerkers begin volgende week op dit forum afwachten (maar ik vrees dat men u naar "Bizz"-experten zal verwijzen/doorsturen)
Vermits in/tegen 2020 conform EU-richtlijnen elkeen over breedband internet van 30 Mbps (en 50% van 100 Mbps) best een ondubbelzinnig antwoord proberen te bekomen met betrekking tot de Proximus planning voor de komende weken/maanden voor uw regio/locatie
Zonder positief klaar en duidelijk antwoord m.b.t. de min. 30 Mbps dekking lijkt het mij aangewezen over te stappen naar teledistibutie coax (Telenet/Orange) indien technisch mogelijk
https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
Buiten dat Ik al had aangegeven dat TV niet mogelijk was met de 4G combinatie maar wat ik eigenlijk afvraag waar je ergens die info vindt dat proximus alleen maar ADSL combineert met 4G, want telkens geeft in al je posten ivm lage lijsnelheden haal je iedere keer ADSL aan?
De combinatie VDSL kan dan toch ook een hogere snelheid halen dan 20Mb/s bv.
zelfs in de slechtste zone 7 zou je al 20+ 8 tot zelf 20+ 30 Mbps kunnen halen!
In de veronderstelling dat TS aangeeft 21 Mbps max en als hij dit met speedtest gemeten heeft verbonden met utp kabel aan zijn bbox dan zou de combinatie toch 40Mbps kunnen opleveren.
Natuurlijk als TS aangeeft dat hij TV moet hebben dan zou dit uiteraard dan via een andere operator moet gebeuren want ik spreek hier alleen over internetsnelheden die eventueel met de 4G combinatie zouden mogelijk worden en dan nog in het geval Proximus bij TS dit wil installeren!
Ook is dan de vraag hoeveel snelheid kan hij halen moesten ze hem op de andere ROP kunnen aansluiten, daarom dat ik lier eens eerst het antwoord van Proximus zou willen zien hierop ☺️
Reputatie 7
Badge +4
@Martin
het resultaat van de combinatie dsl+4G wordt door Px voorlopig beperkt tot +/- 20 Mbps (af te leiden uit Px-reacties op het franstalige forum)
mogelijk zal deze snelheid later dit jaar begin volgend jaar opgedreven worden om de limiet van +/- 30 Mbps te halen (ook in combinatie met vdsl indien niet tijdig bijkomende KVD/ROP op kortere afstand voorzien worden)
Was daaraan dat ik ook dacht want de lange VDSL lijnen halen soms lagere snelheden dan sommige ADSL lijnen.
Wel raar dat ze de combinatie DSL+4G zouden beperken tot 20Mbps, zeker als ze nog in een testfase zitten! Dat ze natuurlijk de GSM masten niet hoger willen belasten dan 20Mbit is wel begrijpelijk maar de rest komt toch van DSL!
Bedankt voor de info allen.

DSL +4G lijkt dus niet de oplossing te zijn voor ons probleem.

De andere ROP staat bij ons net om de hoek, en hier zitten dus werkelijk 2 huizen tussen. De snelheid daar zou +/- 80Mbit betekenen volgens adres ingave. Jammer dat tijdens de trottoirvernieuwingen geen gehoor werd gegeven aan onze vraag. Proximus is wel degelijk gekomen, maar heeft onze enkel op een andere kabel aangesloten richting de kast waar wij nu op zijn aangesloten, die heel wat verder staat. De techniekers zeiden zelf dat de kast verouderd was, maar dat zij niet kunnen beslissen over wat zij doen. Hun interventie was aldus nutteloos, want geen enkele verbetering.

Los van UHD, is het vooral ook voor onze zaak belangrijk, want onze (apotheek)software wordt zwaarder en zwaarder, en met heel wat online opvragingen. Wat ook in ons aangetekend schrijven stond vermeld.

Overstappen is natuurlijk ook vervelend, want wij maken gebruik van zowat alle diensten van Px. Zo ook domeinnaam, Onedrive ...
Reputatie 7
Badge +4
Kan je op je profiel aub je lijnnummer en klantennummer aanvullen ? Dan kan ik eens bekijken wat de beste mogelijkheden zijn voor u.

Intussen weer op een hoger profiel. In praktijk wel nog steeds slechts 21,9 Mbits. Via LAN. Modem gaat naar een soort ingewerkte switch waarop Panduit staat. Van daaruit wordt alles verdeeld in onze zaak.

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 30.057 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 4.056 kbps

Downstream attenuation: 20,8 dB

Downstream noise margin: 15,7 dB
Upstream noise margin: 11,8 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 731 m

Proximus profile name: 30/4
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
[/code]

 

De mensen van het proximus team kunnen de vraag wel doorgeven aan de bevoegde specialisten om er naar uit te kijken of je aansluiting mogelijk is op de andere ROP.
Ik veronderstel dat het probleem hem zit dat je distributie kabel (lus) waarop je aftakt op de ene KVD/ROP aangesloten zit en de andere ROP waarop je wil aftakken aan een ander distributie kabel (lus) verbonden is.
Maar dat moet de studiedienst bij Proximus natuurlijk wel kunnen uitvissen of je op korte termijn zou kunnen aangesloten worden op de andere ROP!

EDIT: en terwijl ik aan het typen was is er al iemand van Proximus die u zal proberen verder te helpen zie ik 👍

je staat inderdaad nu op het maximum non-vectorised-DLM-profiel

De kabel binnen krijgen is 1 ding, maar die moet toch ook nog bij de server geraken. Dus er zou al een elektricien nodig zijn om dat te gaan uitvoeren. Nog extra kosten.

 

Het is gewoon bijzonder jammer dat Proximus geen enkele oplossing voorstelt. Bij moment van schrijven is onze snelheid via proximus speedtest 9,2 Mbit/s… https://pxs.speedtestcustom.com/result/5c4f5510-07ff-11eb-a9e4-c526f783c7e3

 

Intussen zullen we maar de volle pot betalen.

 

Profiel werd aangepast met klantnummer en lijnnummer. Bedankt alvast voor de moeite.
Lijn is wel al vaker bekeken geweest, maar we zouden reeds op het maximum zitten.

inderdaad  en tot aan de server kun je met utp cat6 werken.

Reputatie 7
Badge +4
Je lijn staat nu op 30 mbps, wat op zich niet echt weinig is, al zijn er wel veel lijnen die nog een hogere snelheid behalen. Dit zou dus eigenlijk geen problemen mogen geven om bestellingen,... door te geven of naar TV te kijken. Is er al geprobeerd om alles eens te herstarten volgens volgende procedure : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_tvtrouble/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/tv-problemen/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html
Ik heb voor jullie adres nog eens nagekeken wat er mogelijk is. De straatkast waar jullie nu op zijn aangesloten is nog niet uitgerust voor VDSL2, vandaar dat het signaal nog uit een kleinere centrale iets verderop komt. Het zal dus even afwachten zijn totdat de straatkast eventueel met VDSL2 uitgerust wordt. Hier heb ik jammer genoeg nog geen planning van.
30Mbits halen wij nooit, maar wellicht is dat theoretisch. Via Lan is 21 à 22 Mbits het beste dat wij eruit halen. Op sommige momenten halen wij amper 12Mbit. Ooit hebben wij 27Mbits gehaald na aanpassingen, maar deze snelheid is teruggevallen.
Via lijntest komen wij op 22.7 Mbits uit. Modem resetten hebben wij enkele maanden geleden nog gedaan, maar ik probeer nogmaals deze avond.

Een ander vraagje betreffende Proximus TV. Het menu ziet er niet uit op onze nieuwe tv (onscherp). Kan dit aangepast worden, want Px lijkt precies niet echt gemaakt voor grote schermen...

Bedankt.
Mvg,
Joachim
Reputatie 7
Badge +3

Een ander vraagje betreffende Proximus TV. Het menu ziet er niet uit op onze nieuwe tv (onscherp). Kan dit aangepast worden, want Px lijkt precies niet echt gemaakt voor grote schermen...

Bedankt.
Mvg,
Joachim


Het kan helpen om het beeldformaat aan te passen via de instellingen. Via deze link vind je de werkwijze.
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_format/particulieren/support/televisie/tv-decoder-gebruiken/instellingen-aanpassen/16-9-of-4-3-het-beeldformaat-aanpassen-aan-uw-televisiescherm.html

Groeten
Geert
30 Mbps is inderdaad de syncsnelheid waarop je modem synchroniseert en daar moet nog wat ovehead van afgetrokken worden zodat je on geveer toch 27 Mbps zou moeten halen, via wifi is dit niet zeker maar met utp kabel zou dit wel moeten lukken.
Als je een toestel hebt met een wifi adadpter kaart die maar de wifi-g norm ondersteunt da ga je maar maximum 20 a 24 Mbps halen in de beste condities dan nog, dwz niet te ver van de modem en geen storingen van naburige wifi signalen (op de 5 GHz band zal je veel minder kans hebben van naburige wifi signalen wat wel het geval is bij de 2.4 GHz band)

Een ander vraagje betreffende Proximus TV. Het menu ziet er niet uit op onze nieuwe tv (onscherp). Kan dit aangepast worden, want Px lijkt precies niet echt gemaakt voor grote schermen...

Bedankt.
Mvg,
Joachim


Het kan helpen om het beeldformaat aan te passen via de instellingen. Via deze link vind je de werkwijze.
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_format/particulieren/support/televisie/tv-decoder-gebruiken/instellingen-aanpassen/16-9-of-4-3-het-beeldformaat-aanpassen-aan-uw-televisiescherm.html

Groeten
Geert


Deze instelling zijn uiteraard al correct uitgevoerd, staat op 1080.
Maar op zich vind ik de letters niet 100% scherp op onze tv (LG OLED 65C9). Zeker bij popup kaders zoals kanaal verzetten bij uitgesteld kijken ed. Wat natuurlijk jammer is bij zo'n tv.
Of ligt dat aan onze decoder (nog met interne harde schijf...)?
30 Mbps is inderdaad de syncsnelheid waarop je modem synchroniseert en daar moet nog wat ovehead van afgetrokken worden zodat je on geveer toch 27 Mbps zou moeten halen, via wifi is dit niet zeker maar met utp kabel zou dit wel moeten lukken.
Als je een toestel hebt met een wifi adadpter kaart die maar de wifi-g norm ondersteunt da ga je maar maximum 20 a 24 Mbps halen in de beste condities dan nog, dwz niet te ver van de modem en geen storingen van naburige wifi signalen (op de 5 GHz band zal je veel minder kans hebben van naburige wifi signalen wat wel het geval is bij de 2.4 GHz band)


Net even snelheidstest gedaan (via UTP):
https://pxs.speedtestcustom.com/result/4f86cb70-a33c-11e9-ab65-17d66f2c0ed4
Enkele minuten later:
https://pxs.speedtestcustom.com/result/408c4d60-a33d-11e9-ab65-17d66f2c0ed4
Nog enkele minuten later:
https://pxs.speedtestcustom.com/result/9d350160-a33d-11e9-ab65-17d66f2c0ed4

Er is momenteel geen enkele andere verbruiker actief.
Zijn deze verschillen normaal?
Edit: op de eerste link is het precies niet zichtbaar, maar de eerste seconden hangt deze ook rond de 10Mbit, om dan geleidelijk aan te stijgen. De 2e test bleef traag. De 3e lijkt normaler.
het kan ook afhangen van wat er op de achtergrond kan draaien op je pc/laptop terwijl je de speedtest doet.
je zou met het sagemtool eens moeten proberen of je de snelheid kunt aflezen waarop je bbox3 synchroniseert.
sagemtool downloaden 👉 klik hier
als het tool runt dan inloggen als User en het user wachtwoord (user password) vind je op een sticker op de bbox3 zelf.



NB: via mijn laptop (via wifi 5.0) eens getest met enkele minuten tussen zoals je ziet verschillen deze resultaten niet veel. Ik zit ook niet ver van de VDSL2/vectorized ROP.
https://pxs.speedtestcustom.com/result/5a9f3080-a33f-11e9-b479-1f79711fc0e1
https://pxs.speedtestcustom.com/result/3135bab0-a340-11e9-b49d-d7778095c6ec
https://pxs.speedtestcustom.com/result/942a9b20-a342-11e9-9fc6-47677f2a671f

Reageer