Beantwoord

Snelheid internet verhogen (4G modem?)



Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad best eens advies van Martin opvolgen en met Sagemtool uw profiel/snelheid bekijken
Ik vermoed (maar kan mij vergissen) dat u op een LEX/LDC (centrale) of non vectored KVD/ROP (straatkast) aangesloten bent met een profiel LP248 30/10 Mbps en dat omwille van de bezetting/kwaliteit van de Proximus (distributie)kabel uw profiel (regelmatig) terugbrengt/bracht naar
LP 259 25/4 Mbps
De door u uitgevoerde speedtest is een momentopname die best op verschillende tijdstippen ('s morgens, 's middags 's avonds) uitgevoerd wordt om een "duidelijker" beeld te bekomen, in residentiële omgeving zal piekverkeer 's avonds gedetecteerd worden (= eventueel lagere snelheid bij verzadiging van het achterliggende "backbone"-netwerk van Proximus, vermoedelijk is dat dit hier evenwel niet het geval)
Inderdaad best eens advies van Martin opvolgen en met Sagemtool uw profiel/snelheid bekijken
Ik vermoed (maar kan mij vergissen) dat u op een LEX/LDC (centrale) of non vectored KVD/ROP (straatkast) aangesloten bent met een profiel LP248 30/10 Mbps en dat omwille van de bezetting/kwaliteit van de Proximus (distributie)kabel uw profiel (regelmatig) terugbrengt/bracht naar
LP 259 25/4 Mbps
De door u uitgevoerde speedtest is een momentopname die best op verschillende tijdstippen ('s morgens, 's middags 's avonds) uitgevoerd wordt om een "duidelijker" beeld te bekomen, in residentiële omgeving zal piekverkeer 's avonds gedetecteerd worden (= eventueel lagere snelheid bij verzadiging van het achterliggende "backbone"-netwerk van Proximus, vermoedelijk is dat dit hier evenwel niet het geval)


Net even geprobeerd met Sagem tool, maar zegt telkens "could not connect to device". Zou het kunnen omdat dit via netwerk verloopt "192.168.1.1" als IP. Het effectief IP nummer lukt ook niet.
Moet ik een rechtstreekse kabel leggen naar modem?

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

Ik begrijp dit niet. De problemen met je lijn duren nu al meer dan één jaar.

Je hebt een bedrijf, dat met deze snelheid niet kan leven, en dringend een hogere snelheid nodig heeft. Wat belet er jou om onmiddellijk naar de concurrentie over te gaan, indien snelheid zo belangrijk is?

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

Als Proximus niet kan leveren wat je zou willen (en waarvoor je betaalt), dan kan je toch zo overstappen naar Telenet?

Zouden jouw klanten ook zoveel geduld hebben als je ze jaren aan het lijntje houdt met beloften, of met producten, of diensten die ver beneden hun verwachtingen liggen???

 

Ik sla hier onze eigen ruiten in met dit de zeggen (geen drukkingsmiddel meer). Wij hadden ons ondertussen wel degelijk geïnformeerd. Maar Telenet kabel komt hier momenteel niet binnen, en wij dienen in te staan voor de werken aldus Telenet. Dus trottoir openbreken en kabels naar binnen trekken.

Geen flauw idee wat zoiets dient te kosten, maar het is toch des te jammer dat je elders een installatiekost zou moeten betalen, waarna je nog niet zeker bent van een stabiele lijn. Terwijl er hier dus werkelijk op de hoek (letterlijk 2 huizen verder) blijkbaar een veel betere kast staat aldus een proximus technieker. (met gegarandeerde snelheid 65Mbit) .

 

 

 

Kan iemand trouwens dat groen vinkje wegzetten. Mijn probleem is niet opgelost, en ik heb de indruk dat Proximus sindsdien niet meer meeleest :(

192.168.1.1 is het interface adres voor de bbox3 dus dit is in orde.
Het tool werkt ook via wifi dus utp kabel is niet vandoen.
Ben je wel zeker dat je een bbox3 van sagem hebt anders heeft het geen zin om nog verder te proberen met het tool.

Dan vraag ik mij af of de kost dan zo de spuigaten uitloopt voor Proximus om je op deze kast aan te sluiten. Mss is er in die kast wel niet direct mogelijk om iemand bij aan te sluiten als die volzet is.

Is intussen gelukt, moet iets fout hebben gedaan

code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 30.057 kbps
Upstream current bit rate: 4.046 kbps

Downstream max bit rate: 42.677 kbps
Upstream max bit rate: 4.046 kbps

Downstream attenuation: 20,7 dB

Downstream noise margin: 15,1 dB
Upstream noise margin: 11,3 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 735 m

Proximus profile name: 30/4
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

FYI: Het is wel niet zo dat iemand van proxius een post niet meer gaar doornemen omdat die aangeduid staat als beantwoord, dit dient eigenlijk meer voor forum bezoekers die een probleem hebben en zoeken naar vergelijkbare aangebrachte problemen en dan is het voor hen interessant om deze te vinden die zogezegd opgelost zijn omda t dit dan ook het geval zou kunnen zijn voor hun probleem waar ze naar op zoek zijn.

 

Dan moet er toch een andere reden te zoeken zijn waarom je soms een lagere snelheid haalt dan ± 27Mbps
Als je eerst kijkt naar de uitslag van het sagemtool en je ziet dat je lijn op een snelheid van 30Mbps staat vooraleer je een speedtest doet, dan zou je tijdens de speedtest toch moeten 27 halen zeker als je laptop met een utp kabel verbonden is met de bbox (zonder dat er iets van TV opstaat en geen wifi verbinding met eventueel andere toestellen).
je zou alle utp kabels kunnen even loskoppelen en je wifi knop op de bbox indrukken om deze wifi even uit te zetten en dan met je laptop de speedtest doen zodat enkel de utp kabel van je laptop nog verbinding maakt met de bbox3.
NB: zoals verwacht je zit in zone 2 op non vectored lijn, met basis profiel 20/6 en de DLM heeft je basisprofiel kunnen verhogen naar 30Mbps.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan Martin alleen maar bijtreden normaal/meestal/vrijwel altijd zou u +/- 27 Mbps down moeten kunnen halen indien aangesloten in utp-kabel (en geen andere toestellen actief)
lijnprofiel LP266 20/6 door DLM aangepast tot 30/4 LP251 (noise margin upstream 11 dB is een beperkende factor, noise margin downstream van 15 dB maakt een eventuele verhoging naar LP247 40/4 twijfelachtig)
-> ondersteunt uw PC/laptop WiFi n/ac?
-> eventueel ook met uw smartphone in WiFi n/ac in direct zicht van Bbox3 een test doen om het gehaalde debiet te meten
-> desgevallend misschien een gratis happy house technieker laten komen voor controle
Reputatie 4
Badge +1

@Jdevreese,

toch recent nog eens getest als “Bestaande klant zonder vaste lijn of nieuwe klant”  gelet op andere ROP paar huizen verderop? 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Dit geeft uitzonderlijk soms een beter resultaat (waterkansje 1 op 100) na afloop van wegeniswerken waarna bestaande klanten niet  allemaal spontaan een upgrade krijgen indien de klant reeds over VDSL beschilkte  

zoals je weet zelf al is de noise margin goed/voldoende voor een verhoging geeft dit totaal geen zekerheid dat de DLM je lijn kan verhogen (15 db was trouwens voor mijn pa zijn lijn wel voldoende) , is al meerdere keren bewezen geweest en heb het zelf meegemaakt in der tijd, gewoon twee buren die overgestapt zijn naar TN en 't was voor identiek gelijk aan een verhoging. dit om maar te zeggen dat er verschillende factoren meespelen die de kwaliteit in gans de distributiekabel kunnen beïnvloeden! Het zal zijn zoals Hadewiyk aanhaalt, wachten zijn tot de aansluiting op de ROP aangepast wordt.
NB: er zijn zelf lijnen die stabiel blijven met een S/N van 9dB !
Bedankt allen, ik doe dit weekend eens de test rechtstreeks op modem.
Maar een stabiele lijn is voor ons even belangrijk als snelheid uiteraard.
Reputatie 7
Badge +4
Grote schommelingen zouden niet mogen. Als ik je lijn controleer zie ik van hieruit die schommelingen niet.
Wat is er allemaal aangesloten op je B-Box ? Je kan de testen best doen met enkel je b-box, PC rechtstreeks daarop aangesloten (maar dus geen extra router of toestel nodig voor je apotheek,...)
Als de snelheid dan nog zo schommelt kunnen we inderdaad eens iemand langs sturen om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn.
Als de snelheid dan stabiel is, is de oorzaak op je interne netwerk te zoeken.
De test eens geprobeerd. Alles losgemaakt van de modem, modem herstart.
Nu kom ik inderdaad op snelheden tot 27Mbits. Scheelt toch weer wat. Nog steeds niet wat wij zouden willen halen, maar we halen nu toch het maximum uit de huidige situatie. Hopelijk op korte termijn een wat modernisering hier. Maar ik vrees er voor...

https://pxs.speedtestcustom.com/result/627157f0-a576-11e9-a5ed-95d2c51f79f8

Moet er sowieso om de x aantal tijd worden gereset?
maar als je het positief bekijkt ☺️ hebt nog altijd een groter lijnsnelheid gekregen van de DLM dan het non-vectorting basisprofiel dus het kan altijd beide kanten uit ofwel krijg je nog een hoger snelheid van de DLM dan nu ofwel zakt het nog naar het non-vectoring basis profiel eens ze je op een vectored ROP kunnen zetten wordt dit al een basis vectored snelheid van 50Mbps en dan kan de DLM je nog verhogen altijd onder voorwaarde dat de stabiliteit en performantie voor alle klanten op de zelfde distributie kabel hierdoor niet in het gedrang komt.
Hoop doet leven 😉
Intussen zitten we weer enkele dagen in dezelfde situatie als vorige week. Net snelheid gemeten, en ik kwam op 9 Mbits uit. Even later weer 21 Mbits, met als hoogst gemeten snelheid 21,9 Mbits.
Nog niet gedaan, maar moet ik dan elke week de modem resetten?
Reputatie 7
Badge +4

Maar Telenet kabel komt hier momenteel niet binnen, en wij dienen in te staan voor de werken aldus Telenet. Dus trottoir openbreken en kabels naar binnen trekken.

De werken op het openbaar domein zijn voor Telenet, deze op privé-terrein zijn voor u

Concreet dient u:

een kabel te (laten) kopen van voldoende lengte (tot het Telenet distributiepunt op het openbaar domein)

een wachtbuis en muurdoorboring te voorzien op uw privé-domein

Zie Telenetkabelbrochure hieromtrent 

Geen idee hoeveel dit kost bij TN ?

Reputatie 7
Badge +4

Google search:

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-installatie-en-activering/


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 20.064 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 4.056 kbps

Downstream attenuation: 20,7 dB

Downstream noise margin: 22,0 dB
Upstream noise margin: 11,7 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 724 m

Proximus profile name: 20/4
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown

Intussen weer 10 à 11Mbits/s na reset van de modem (lan). Wij zitten precies ook weer op een tragere verbinding?

Hoe kan het toch dat dit continue zo wijzigt?

Eigenlijk kan alleen Proximus daar maar deftig op antwoorden door het verloop van hun meetsysteem te analyseren.

wat krijg je eigenlijk als resultaat als nieuwe klant → hier

En daarmee is het probleem voor Proximus opgelost? Er is eventueel een nieuwe klant bijgekomen, dus is het niet erg dat andere klanten problemen hebben?

Reputatie 7
Badge +4

De lijn wordt niet vertraagd. Als het mogelijk is wordt je lijn via DLM hoger geplaatst (wat het geval was), maar nu is deze terug op je voorzien profiel gezet. Dit kan zijn omdat er een nieuwe aansluiting voor een klant is gebeurd en dat deze ook zijn voorzien profiel moet kunnen halen. 
DLM staat nog steeds actief, als de lijn hoger kan zal deze ook automatisch weer hoger worden geplaatst.

Ter info: daarvoor zou er inderdaad door proximus een grondig onderzoek nodig zijn om de reden/eventuele oplossing  te vinden indien de DLM deze lijn na verloop van tijd niet hoger krijgt (voor u en de anderen ) dan de beloofde en gegarandeerde maximum snelheid.

Maandag komt pas iemand van proximus zelf (forumteam) hier terug langs om dit verder te laten escaleren.

Reageer