Beantwoord

Snelheid internet verhogen (4G modem?)



Toon eerste bericht

71 reacties

vele jaren terug toen maijn pa nog zijn TN aansluiting laten doen heeft was er inderdaad een buis voorzien van in huis to de rooilijn maar maar de verdere aansluiting met een coaxkabel tot in huis werd door TN uitgevoerd maar ik weet nog dat dit dan tamelijk duur was, maar mijn pa herinnert het zich niet meer, was nog in BFR :slight_smile:

Bedankt!

Dan ga ik eerst even onze softwareleverancier eens aanspreken, zij hebben de switch ed geïnstalleerd..

Mvg,
Joachim
Reputatie 7
Badge +4

Zonder verder commentaar cfr. prijslijst

De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in de straat tot aan het overnamepunt in de woning. Aansluitingen van meer dan 80 meter of aansluitingen bij een netwerkuitbreiding (bijvoorbeeld appartementen of nieuwe verkavelingen) gebeuren tegen een meerprijs.

‘t was in ieder geval duur toen en het ging ongeveer over 50m

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese  De snelheid van je lijn wordt automatisch toegekend , hierdoor krijg je inderdaad momenteel een snelheid van 20 Mbps binnen op je modem. Wanneer je lijn stabiel genoeg is om een hogere snelheid zal dit terug automatisch worden toegekend.

Hallo,

Intussen zijn we 2 jaar verder, en is er helaas nog steeds geen beterschap met ons internet. Volgens Sagem Tool hebben we volgende verbinding:

Ons klantnr is 1642634

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   25.061 kbps
Upstream current bit rate:     4.056 kbps

Downstream max bit rate:       41.622 kbps
Upstream max bit rate:         4.056 kbps

Downstream attenuation:        21,1 dB

Downstream noise margin:       18,3 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            721 m

Proximus profile name:         25/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

In de realiteit halen op goede momenten 16 Mbit (rechtstreeks via LAN). In onze zaak draaien 1 server en 4 client pcs & bancontact terminals. Wij wonen boven de zaak, dus de kinderen kijken ook TV en hebben intussen de leeftijd behaald dat ook zij internet nodig hebben voor school. Boven mogen we blij zijn als we de 10 Mbit behalen. Op sommige momenten halen we met moeite 4 Mbit, wat echt niet werkbaar is. De verbinding boven is via een wifi router die op 1 of andere manier bekabeld verbonden is met de modem (Panduit rack of zoiets, en van daaruit rechtstreeks op de modem). 

 

Bestaat er nu nog steeds geen mogelijk om sneller internet tot bij ons te krijgen? Zoals in de historiek te zien, wonen wij zowat 20m van een kast die een gegarandeerde snelheid van 64 Mbit biedt (controle via adressen in die straat), terwijl we op een verder kast van 800m zijn aangesloten.

4G intussen een oplossing? 

Komt Fiber hier ooit? Wij hebben geen zin om nog jaren te wachten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum

Concreet stelt zich mijns inziens in eerste instantie de vraag wanneer de apparatuur in de straatkast (KVD) of LEX (gebouw telefooncentrale) waarop u aangesloten bent gewijzigd wordt van vdsl2 non vectorised naar vdsl2 vectorised wat voor een dergelijke afstand van +/- 700 m tot merkelijk hogere snelheden zou (kunnen) leiden ( bv. 30 → 70 Mbps download)

In principe was/is deze omvorming voorzien vanaf 2e helft 2022, maar welk (deel van het betrokken) lokaal net wanneer aan bod komt is mij evenwel onbekend

 

@Jdevreese schrijft: 4G intussen een oplossing?

Ik heb vernomen van iemand dat PX die 4G&VDSL tessares oplossing niet meer zou installeren maar in hoeverre deze bewering klopt en officieel is, weet ik ook niet? 

Ter bijkomende info: indien je op vectored zou kunnen gezet worden >

VDSL2 Vectored non-Vectored
  profiel DLM profiel DLM
voor ± 700m 50/15 max:100/40 20/6 Max: 50/10
Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

dergelijke combinatie xdsl&4G wordt/werd niet geïnstalleerd voor xdsl lijnen >= 16 Mbps download

 

Reputatie 6
Badge +2

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

Ik begrijp dit niet. De problemen met je lijn duren nu al meer dan één jaar.

Je hebt een bedrijf, dat met deze snelheid niet kan leven, en dringend een hogere snelheid nodig heeft. Wat belet er jou om onmiddellijk naar de concurrentie over te gaan, indien snelheid zo belangrijk is?

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

Als Proximus niet kan leveren wat je zou willen (en waarvoor je betaalt), dan kan je toch zo overstappen naar Telenet?

Zouden jouw klanten ook zoveel geduld hebben als je ze jaren aan het lijntje houdt met beloften, of met producten, of diensten die ver beneden hun verwachtingen liggen???

@philippe_d  

Er zijn in België alternatieve technologieën (koper en coax), en deze alternatieven zijn overal beschikbaar, tot zelfs “bachten de kupe”.

uitgezonderd natuurlijk al deze die nog  (bvb afgelegen liggen) op trage ADSL lijn aangesloten zijn en waar er uiteraard dan ook geen coax ligt (kosten/baten niet interessant)!

Net nog eens de lijn getest via Sagem tool, omdat ik internet weer trager vond werken.

Dit is het resultaat

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     4.056 kbps

Downstream max bit rate:       41.622 kbps
Upstream max bit rate:         6.528 kbps

Downstream attenuation:        20,9 dB

Downstream noise margin:       24,8 dB
Upstream noise margin:         12,0 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            738 m

Proximus profile name:         16,5/4
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

Dus ik zit nu op een lager profiel?

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d 

overal nee dus cfr bericht @Martin & website BIPT met zgn. witte en grijze zones (waar er geen of slechts 1 operator is die 30 Mbps of meer aanbiedt

 

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese dat is inderdaad je basis profiel , wanneer je lijn meer aankan zal die automatisch verhogen.

@Jdevreese dat is inderdaad je basis profiel , wanneer je lijn meer aankan zal die automatisch verhogen.

 

Tot voor kort zat ik op een hoger profiel, zie vorige pagina. Het kan toch niet dat na al die jaren de lijn het plots niet meer aankan?

Een paar weken geleden was Px werken aan het uitvoeren op 2 huizen van ons. Kan daar iets zijn misgelopen?

Ter info: het probleem is dat DLM verhogingen bovenop je basis profiel Dynamisch zijn dus dwz DLM kan je snelheid verhogen maar het kan even goed zijn dat hij die moet verlagen om stabiliteit en te veel fouten te vermijden.

NB: eventuele reacties op je bericht van Proximus zelf, zullen pas voor morgen zijn aangezien het reeds na 22u is. 

Beste Proximus,

 

Intussen zitten we alweer op een lager profiel (16,5 Mbit).

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

 

Als de lijn stabiel genoeg is? Wanneer kan deze eens stabiel gemaakt worden? Zoals eerder al aangehaald, zowel op forum, per telefoon en per aangetekend schrijven; de straat heeft open gelegen, er staat een betere kast op 10m van onze zaak, maar toch vond Px het niet nodig om iets te wijzigen. Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 16.559 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 6.504 kbps

Downstream attenuation: 21,0 dB

Downstream noise margin: 24,5 dB
Upstream noise margin: 11,5 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 745 m

Proximus profile name: 16,5/4
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown
[/code]

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad niet uitgesloten dat door (kabel)werken in de buurt u tijdelijk teruggevallen bent op uw basis/start/”provisioning”profiel (LPxy) en dat de DLM de snelheid van uw lijn in de loop van de volgende dagen/weken terug op uw vorig hoger  “DLM profile” terugbrengt (er is bv. ruimschoots voldoende noise downstream marge)

je kunt altijd eens zelf een automatische lijntest uitvoeren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

 

Wanneer waren deze werken precies, @Jdevreese ? Ik zie inderdaad in de afgelopen maand wel lichte fouten op de lijn staan. Als dit tegelijkertijd was met de straatwerken, zal dit wel de oorzaak zijn. Anders moet er nog eens verder gekeken worden. 

Die  noise voorwaarden interpreteren vindt ik altijd een moeilijke, het geeft je aan dat je theoretisch zeker hoger kunt komen te staan met je lijnsnelheid maar dikwijls is het in de praktijk blijkbaar heel moeilijk voor de DLM je op een hogere waarde te zetten omdat er ook moet rekening gehouden worden met de rest van de klanten die op de zelfde distributie kabel zitten. 

Stel het anders moest het zo simpel zijn zoals de theoretische interpretatie van de noise ratio die het sagem tool weergeeft dan kan het basis profiel niet dynamisch maar statisch verhoogd worden, maar ik vrees er voor dat het dan ook helemaal uit de hand zou lopen….

Reageer