Beantwoord

Snelheid internet verhogen (4G modem?)


Beste,
Welke zijn de mogelijkheden om tot een sneller internet te komen? Wij hebben al op vele manieren contact opgenomen; Bizz Centers, Telefonisch, per Mail. Vandaag vind ik zelf geen enkele manier om een mail te sturen, telkens opnieuw worden wij omgeleid naar "bel ons".

Vorig jaar werden de trottoirs in onze straat vernieuwd en hebben wij vooraf gevraagd om ons op een andere rob aan te sluiten die op 2 huizen van onze woning staat.Ondanks een vooraf gestuurde aangetekende brief, werden wij helaas terug aangesloten op een veel verder gelegen verouderde kast. Verkeken kans gezien onze vele klachten.

De software waarop onze zaak draait gaat traag, tegelijkertijd surfen gaat traag, en proximus tv reageert ook niet snel. De maximale snelheid voor onze lijn bedraagt 21 Mbit.
Onlangs hebben wij een nieuwe OLED 4K tv gekocht. Helaas is onze lijn niet snel genoeg om Netflix in 4k te bekijken. Heel jammer. Hier zitten we nu met ons mooi toestel zonder meerwaarde.

Op onze vraag wanneer glasvezel komt krijgen wij geen antwoord, en aangezien wij in een dorpje in West-Vlaanderen wonen, denk ik niet dat dit voor de eerste 5 jaar zal zijn.
Bestaan er 4g modems die ons betere resultaten kunnen bezorgen? Kunnen wij alsnog op de snellere kast worden aangesloten?

Wij zijn het beu om continu contact te moeten zoeken zonder oplossingen. Kan Proximus nog iets doen, of is Telenet de oplossing voor betere resultaten?

Bedankt.
Mvg,
Joachim
icon

Beste antwoord door HadewychT 9 July 2019, 14:24

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Grote schommelingen zouden niet mogen. Als ik je lijn controleer zie ik van hieruit die schommelingen niet.
Wat is er allemaal aangesloten op je B-Box ? Je kan de testen best doen met enkel je b-box, PC rechtstreeks daarop aangesloten (maar dus geen extra router of toestel nodig voor je apotheek,...)
Als de snelheid dan nog zo schommelt kunnen we inderdaad eens iemand langs sturen om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn.
Als de snelheid dan stabiel is, is de oorzaak op je interne netwerk te zoeken.
De test eens geprobeerd. Alles losgemaakt van de modem, modem herstart.
Nu kom ik inderdaad op snelheden tot 27Mbits. Scheelt toch weer wat. Nog steeds niet wat wij zouden willen halen, maar we halen nu toch het maximum uit de huidige situatie. Hopelijk op korte termijn een wat modernisering hier. Maar ik vrees er voor...

https://pxs.speedtestcustom.com/result/627157f0-a576-11e9-a5ed-95d2c51f79f8

Moet er sowieso om de x aantal tijd worden gereset?
maar als je het positief bekijkt ☺️ hebt nog altijd een groter lijnsnelheid gekregen van de DLM dan het non-vectorting basisprofiel dus het kan altijd beide kanten uit ofwel krijg je nog een hoger snelheid van de DLM dan nu ofwel zakt het nog naar het non-vectoring basis profiel eens ze je op een vectored ROP kunnen zetten wordt dit al een basis vectored snelheid van 50Mbps en dan kan de DLM je nog verhogen altijd onder voorwaarde dat de stabiliteit en performantie voor alle klanten op de zelfde distributie kabel hierdoor niet in het gedrang komt.
Hoop doet leven 😉
Intussen zitten we weer enkele dagen in dezelfde situatie als vorige week. Net snelheid gemeten, en ik kwam op 9 Mbits uit. Even later weer 21 Mbits, met als hoogst gemeten snelheid 21,9 Mbits.
Nog niet gedaan, maar moet ik dan elke week de modem resetten?
Reputatie 7
Badge +4
Intussen zitten we weer enkele dagen in dezelfde situatie als vorige week. Net snelheid gemeten, en ik kwam op 9 Mbits uit. Even later weer 21 Mbits, met als hoogst gemeten snelheid 21,9 Mbits.
Nog niet gedaan, maar moet ik dan elke week de modem resetten?


Aan onze kant is er alvast geen verandering, je lijn is stabiel. Het probleem moet dus na de modem zitten. Het is zeker niet de bedoeling elke week een reset van de modem uit te voeren. Als de problemen blijven aanslepen en je krijgt het niet opgelost kan je een happy-house technicus aanvragen voor je internet kwaliteit te verbeteren, zie: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/discover/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html?v1=shorturl&v6=happyhouse

Bedankt!

Dan ga ik eerst even onze softwareleverancier eens aanspreken, zij hebben de switch ed geïnstalleerd..

Mvg,
Joachim

Net nog eens de lijn getest via Sagem tool, omdat ik internet weer trager vond werken.

Dit is het resultaat

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     4.056 kbps

Downstream max bit rate:       41.622 kbps
Upstream max bit rate:         6.528 kbps

Downstream attenuation:        20,9 dB

Downstream noise margin:       24,8 dB
Upstream noise margin:         12,0 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            738 m

Proximus profile name:         16,5/4
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

Dus ik zit nu op een lager profiel?

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese dat is inderdaad je basis profiel , wanneer je lijn meer aankan zal die automatisch verhogen.

@Jdevreese dat is inderdaad je basis profiel , wanneer je lijn meer aankan zal die automatisch verhogen.

 

Tot voor kort zat ik op een hoger profiel, zie vorige pagina. Het kan toch niet dat na al die jaren de lijn het plots niet meer aankan?

Een paar weken geleden was Px werken aan het uitvoeren op 2 huizen van ons. Kan daar iets zijn misgelopen?

Ter info: het probleem is dat DLM verhogingen bovenop je basis profiel Dynamisch zijn dus dwz DLM kan je snelheid verhogen maar het kan even goed zijn dat hij die moet verlagen om stabiliteit en te veel fouten te vermijden.

NB: eventuele reacties op je bericht van Proximus zelf, zullen pas voor morgen zijn aangezien het reeds na 22u is. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad niet uitgesloten dat door (kabel)werken in de buurt u tijdelijk teruggevallen bent op uw basis/start/”provisioning”profiel (LPxy) en dat de DLM de snelheid van uw lijn in de loop van de volgende dagen/weken terug op uw vorig hoger  “DLM profile” terugbrengt (er is bv. ruimschoots voldoende noise downstream marge)

Wanneer waren deze werken precies, @Jdevreese ? Ik zie inderdaad in de afgelopen maand wel lichte fouten op de lijn staan. Als dit tegelijkertijd was met de straatwerken, zal dit wel de oorzaak zijn. Anders moet er nog eens verder gekeken worden. 

Die  noise voorwaarden interpreteren vindt ik altijd een moeilijke, het geeft je aan dat je theoretisch zeker hoger kunt komen te staan met je lijnsnelheid maar dikwijls is het in de praktijk blijkbaar heel moeilijk voor de DLM je op een hogere waarde te zetten omdat er ook moet rekening gehouden worden met de rest van de klanten die op de zelfde distributie kabel zitten. 

Stel het anders moest het zo simpel zijn zoals de theoretische interpretatie van de noise ratio die het sagem tool weergeeft dan kan het basis profiel niet dynamisch maar statisch verhoogd worden, maar ik vrees er voor dat het dan ook helemaal uit de hand zou lopen….

Wanneer waren deze werken precies,@Jdevreese ? Ik zie inderdaad in de afgelopen maand wel lichte fouten op de lijn staan. Als dit tegelijkertijd was met de straatwerken, zal dit wel de oorzaak zijn. Anders moet er nog eens verder gekeken worden. 

Wanneer precies kan ik niet meer zeggen, zo'n maand geleden of zo.

Momenteel via wifi maar aan 8,9 Mbits…

Al jaren aan het klagen over het snelheidsniveau, en in plaats van te verbeteren, verslecht dit nog. Dit terwijl een oplossing voorhanden was, en Proximus nalaat er iets aan te doen (betere kast op 30m, terwijl wij op een afstand van +700m zitten). En toch maar blijven de volle pot betalen?? 

Ik heb echt het gevoel dat de komende 10j nog niets gaat verbeteren. Moeten wij dan écht toch Telenet gaan overwegen?

Intussen weer op een hoger profiel. In praktijk wel nog steeds slechts 21,9 Mbits. Via LAN. Modem gaat naar een soort ingewerkte switch waarop Panduit staat. Van daaruit wordt alles verdeeld in onze zaak.

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 30.057 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 4.056 kbps

Downstream attenuation: 20,8 dB

Downstream noise margin: 15,7 dB
Upstream noise margin: 11,8 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 731 m

Proximus profile name: 30/4
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
[/code]

 

je staat inderdaad nu op het maximum non-vectorised-DLM-profiel


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 20.064 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 4.056 kbps

Downstream attenuation: 20,7 dB

Downstream noise margin: 22,0 dB
Upstream noise margin: 11,7 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 724 m

Proximus profile name: 20/4
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown

Intussen weer 10 à 11Mbits/s na reset van de modem (lan). Wij zitten precies ook weer op een tragere verbinding?

Hoe kan het toch dat dit continue zo wijzigt?

Eigenlijk kan alleen Proximus daar maar deftig op antwoorden door het verloop van hun meetsysteem te analyseren.

wat krijg je eigenlijk als resultaat als nieuwe klant → hier

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese  De snelheid van je lijn wordt automatisch toegekend , hierdoor krijg je inderdaad momenteel een snelheid van 20 Mbps binnen op je modem. Wanneer je lijn stabiel genoeg is om een hogere snelheid zal dit terug automatisch worden toegekend.

Beste Proximus,

 

Intussen zitten we alweer op een lager profiel (16,5 Mbit).

Kan er nu eindelijk eens iets gebeuren om de snelheid te verbeteren, in plaats van telkens opnieuw te vertragen?

 

Als de lijn stabiel genoeg is? Wanneer kan deze eens stabiel gemaakt worden? Zoals eerder al aangehaald, zowel op forum, per telefoon en per aangetekend schrijven; de straat heeft open gelegen, er staat een betere kast op 10m van onze zaak, maar toch vond Px het niet nodig om iets te wijzigen. Wij zijn dit grondig beu. Deze lijn begint echt te traag te worden om de software en netwerk in onze zaak draaiende te houden.

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 16.559 kbps
Upstream current bit rate: 4.056 kbps

Downstream max bit rate: 41.622 kbps
Upstream max bit rate: 6.504 kbps

Downstream attenuation: 21,0 dB

Downstream noise margin: 24,5 dB
Upstream noise margin: 11,5 dB

Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: unknown
Estimated distance: 745 m

Proximus profile name: 16,5/4
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown
[/code]

 

je kunt altijd eens zelf een automatische lijntest uitvoeren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Jdevreese 

lokale distributiekabels liggen in lussen (van/naar centrale, LDC, straatkast, ...) , de kans dat deze “historische” lussen gewijzigd worden lijkt mij eerder weinig waarschijnlijk (tenzij bij de installatie van fiber to the home)

de vraag is eerder over welke types van straatkasten spreken we hier 

gewone passieve/historische KVD (kabelverdelers) die gewoon de centrale komende koperparen (deels) doorverbinden naar de klanten

een actieve straatkast (KVD/ROP - Remote Optical Platform) voor de verbinding van de van de centrale (LEX) komende glasvezel  op de koperparen van de distributiekabel naar de klanten

 

de kans lijkt mij reëel dat u op rechtstreeks op “ de LEX” aangesloten bent en dat enkel een vectorisatie van de uitrusting aldaar u een oplossing kan bieden om hogere snelheden (> 30 Mbps) te halen (cfr Sagemtool info van 10 maand geleden)

blijkbaar zijn er regelmatig storingen gedetecteerd door de DLM (Dynamic Line Management system) zodat uw snelheid 20 of slechts 16.5 Mbps bedraagt (mogelijkerwijze is deze laatste snelheid de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres)

zowel bij 16.5 als 20 Mbps is er voldoende marge (noise margin down >>10 dB) opdat de DLM uw snelheid terug zou kunnen verhogen (dit is niet het geval voor de uploadsnelheid van 4 Mbps)

 

concreet lijkt het mij aangewezen indien bovenstaande voor uw bedrijf niet werkbaar is en Proximus u geen vooruitzichten kan geven over aanpassingen binnen een termijn van +/- 6 maand, u uw licht eens gaat opsteken bij de competitie (kabeldistributie = Telenet of Orange)

 

@Jdevreese Of dat de proximus medewerkers toch nog eens gaan aankloppen/aandringen bij de bevoegde dienst/personen omdat er toch toch de nodige inlichting kan gegeven worden of er enigszins iets beters in de nabij toekomst kan verzekerd worden…

laat ook eens weten of de automatische lijntest iets uitgehaald heeft.

Reputatie 7
Badge +4

De lijn wordt niet vertraagd. Als het mogelijk is wordt je lijn via DLM hoger geplaatst (wat het geval was), maar nu is deze terug op je voorzien profiel gezet. Dit kan zijn omdat er een nieuwe aansluiting voor een klant is gebeurd en dat deze ook zijn voorzien profiel moet kunnen halen. 
DLM staat nog steeds actief, als de lijn hoger kan zal deze ook automatisch weer hoger worden geplaatst.

En daarmee is het probleem voor Proximus opgelost? Er is eventueel een nieuwe klant bijgekomen, dus is het niet erg dat andere klanten problemen hebben?

Reageer