Mijn internetsnelheid is weer gehalveerd. Het is precies een terugkerend fenomeen, om de zoveel maanden gebeurt dit, en meestal is dit na een aantal dagen terug in orde. Maar deze keer blijft het probleem, nu al meer dan een week. Het is vooral vervelend bij het verwisselen van zenders op de TV, dan is er geblokt beeld en geluid.
Modem al verschillende keren herstart, maar helpt niet.
Kan dit nog eens nagekeken worden, aub?
Hieronder nog de waarden die ik terug krijg van de sagem tool:
alvast bedankt
raoul
Bladzijde 2 / 3
Ik vermoed dat u best geen “manipulaties” doet, anders kan een update/upgrade door DLM nog langer uitblijven
@HadewychT of een andere moderator kan eventueel bijkomend interveneren (om het proces eventueel te versnellen indien mogelijk)
Je kan inderdaad wachten, al zal de DLM zich daar niet veel van aantrekken want in der tijd met mijn pa hebben we ook die testen gedaan. Tenslotte zou het al erg zijn als je uw modem eens zonder spanning komt te staan dat de DLM daar al direct zou door beïnvloed worden.
Nogmaals, mij niet gelaten ieder doet wat hij niet laten kan en wat hij zelf best vindt, ik geef het tenslotte alleen maar mee als info en wat ik al ondervonden en meegemaakt heb op dit gebied.
@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien.
@HadewychT De lijn is 8 dagen geleden een beetje versneld van 12Mb/1.5Mb naar 16Mb/2Mb. Dit is nog altijd veel trager dan het was (upload is zelfs 3 x trager). Aangezien er helemaal niets veranderd is aan onze kant zou ik dit toch graag opgelost zien en onze oorspronkelijke snelheid terug krijgen. Kan er nogmaals gekeken worden? Als jullie vermoeden dat het hier binnen in huis een issue is ben ik steeds bereid om een technieker te ontvangen om dat na te kijken.
Ondertussen is de lijn nogmaals versneld en staat nu terug op 22 down /4 up. Dat is een behoorlijke verbetering (maar nog steeds trager dan wat het was). Ik blijf het verder opvolgen. Ik heb toch zeer sterk het vermoeden dat het DLM algoritme niet altijd foutloos is. Als we 1.5 jaar lang dezelfde snelheid hebben en plots meet dat DLM algoritme iets anders dan lijkt het me dat de lijn en/of het DLM algoritme moet nagekeken worden ipv simpelweg de snelheid te verlagen.
Ter uwe info: De DLM controleert op regelmatige basis uw lijn en die van anderen die in de zelfde distributiekabel zitten en dit wilt niet zeggen dat als je vandaag op een hogere DLM snelheid zit dat je ook deze in de toekomst kunt behouden dit hangt van verschillende factoren af, om er maar één te noemen, stel dat er enige nieuwe aansluitingen geweest zijn op die distributiekabel dan kan het zijn dat de hogere snelheid niet meer kan verzekerd worden om de stabiliteit te behouden zowel voor u lijn als die van de anderen, hoe meer aansluitingen hoe minder zeker dat het is dat de vectoring de bij komende overspraak van de lijnen nog voldoende kan wegwerken, enfin dat is nu nog maar één reden ...
@Martin dat snap ik maar het feit dat de snelheid zachtjes aan terug komt toont aan dat de initiele snelheids verlaging dus niet aan extra subscribers en/of andere factoren lag maar waarschijnlijk enkel aan een tijdelijk technisch probleem. Daar bovenop zou het mooi zijn dat Proximus ook klaar en helder communiceert “waarom” mijn snelheid gehalveerd wordt. Nu heb ik er het raden naar of er extra aansluitingen bij zijn gekomen, of dat er werken zijn gebeurd aan de kabel, of dat er misschien iets simpel mis gelopen is dat makkelijk door een technieker kan gefixed worden. Een halvering van een al trage lijn heeft een erg grote impact op ons huis gezin. Zeker met het toegenomen telewerk en kinderen die juist op dat moment in examens zitten. Moest Proximus even vlot reageren als u zou dat al veel helpen Mijn call naar de help desk hielp helemaal niets. Het is pas beginnen verbeteren toen ik hier op het forum mijn probleem heb gepost.
Daar moet ik je wel gelijk ingeven dat de reden van het dalen van je snelheid niet (of toch bijna nooit) wordt medegedeeld, natuurlijk zou dit minder erg zijn als je maar zeker bent dat dit verder opgevolgd wordt en in orde kan gebracht worden.
Hopelijk kunnen de prox medewerkers mss toch meer info vastkrijgen bij de specialisten die zich hiermee moeten bezighouden.
@Bart Wydaeghe De snelheidsverlaging kan door meerdere factoren komen. Helaas kan ik je hier geen sluitend antwoord op geven. Indien je toch nog hinder zou ondervinden laat het ons dan zeker weten.
@proximus
Beste,
Kan er iets gedaan worden aan mijn trage internetsnelheid?
Ik haal met moeite 20 Mbps DOWN en 1,8 Mbps UP. Met constant vastlopen van het internet en het beeld tot gevolg.
Volgens mij een te laag startprofiel van 30 Mbps / 8b i.p.v. 70 Mbps / 17a ?
Dit zou ik moeten halen volgens de test proximus.be/internetsnelheid (bijlage foto)
Ter info: je zou ook eens zelf een lijntest (TBF) kunnen initiëren:
- Bellen naar het nummer 0800 22424. - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in. - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur). - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF). - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt. - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best wachten tot iemand van het proximus forumteam je verder kan helpen.
@Martin De boodschap van de decoders loskoppelen moet je dan niet doen in de procedure? Ik was aan het wachten nadat ik de V7 decoder had uitgetrokken (stekker) en deze opnieuw opgestart was. Maar het resultaat op het tv scherm kreeg ik niet te zien van de DLM test. Met mijn gewone telefoonnummer (vaste lijn) hoefde ik geen klantnummer in te geven. Wanneer ik de test deed met mijn lijnnummer vroeg deze wel om het klantnummer in te geven.
@Olivier Dupon De formulering die ik hierboven geplaats heb
“ Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.”
is inderdaad niet duidelijk genoeg en de “boodschap negeren” sloeg alleen op het feit dat er gezegd wordt dat je het resultaat op scherm zal zien, wat niet gebeurt.
Als je na deze automatische lijntest niet op de “gegarandeerde max snelheid” (45/15Mbps) geraakt is er inderdaad iets niet normaal met je lijn.
NB: je doet natuurlijk best je http://speedtest.net met een laptop/pc rechtstreeks verbonden aan de internet box met een utp kabel terwijl geen andere toestellen contact marn via wifi of via utp met de bbox
Dan zal je moeten afwachten tot een PX Moderator hier de draad opneemt om dit verder te onderzoeken
@Olivier Dupon Er staat in de screenshot dat de gegarandeerde snelheid voor uw lijn 45Mbps download is en geen 70. Ik heb dit even voor je nagekeken, en je lijn haalt momenteel maar amper 25Mbps. Er stond een technieker geboekt eerder deze maand, maar dit is niet doorgegaan zie ik. Als je wil kan ik opnieuw een afspraak boeken om ter plaatse te bekijken waarom je lijn die 45Mbps niet haalt.
@Olivier Dupon De formulering die ik hierboven geplaats heb
“ Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.”
is inderdaad niet duidelijk genoeg en de “boodschap negeren” sloeg alleen op het feit dat er gezegd wordt dat je het resultaat op scherm zal zien, wat niet gebeurt.
Als je na deze automatische lijntest niet op de “gegarandeerde max snelheid” (45/15Mbps) geraakt is er inderdaad iets niet normaal met je lijn.
NB: je doet natuurlijk best je http://speedtest.net met een laptop/pc rechtstreeks verbonden aan de internet box met een utp kabel terwijl geen andere toestellen contact marn via wifi of via utp met de bbox
Dan zal je moeten afwachten tot een PX Moderator hier de draad opneemt om dit verder te onderzoeken
@Martin De speedtest heb ik inderdaad al gedaan zonder andere toestellen en rechtstreeks aangesloten op de modem. Helaas een 'mager' resultaat naar snelheid toe.
@Olivier Dupon Er staat in de screenshot dat de gegarandeerde snelheid voor uw lijn 45Mbps download is en geen 70. Ik heb dit even voor je nagekeken, en je lijn haalt momenteel maar amper 25Mbps. Er stond een technieker geboekt eerder deze maand, maar dit is niet doorgegaan zie ik. Als je wil kan ik opnieuw een afspraak boeken om ter plaatse te bekijken waarom je lijn die 45Mbps niet haalt.
@HadewychT Er zijn al 2 techniekers langsgekomen. De laatste 19/02 nog. Hij heeft een andere nieuwe internetbox geplaats zonder resultaat zei hij. Er diende een push van de dlm te gebeuren vanop afstand. Dat gebeurde gisteren door happy house, even was het goed maar van korte duur blijkbaar. Misschien een hogere push van snelheid ofzo?
@Olivier Dupon DLM wordt automatisch opgestart. Dit is een monitoring van uw lijn gedurende langere tijd. Als de lijnkwaliteit in orde is, wordt de snelheid verhoogt. Dit kan wel tot 14 dagen duren.
Ik zie in uw geval nu wel dat de lijn ondertussen naar 32Mbps gestegen is, maar dat ze zo wel op haar limiet draait. Ook de lijnen van de buren halen geen hogere snelheden. Dit zal niet op korte termijn verbeterd kunnen worden. Al je wil kan dit verder onderzocht worden, maar dit zal langere tijd in beslag nemen.
@Olivier Dupon DLM wordt automatisch opgestart. Dit is een monitoring van uw lijn gedurende langere tijd. Als de lijnkwaliteit in orde is, wordt de snelheid verhoogt. Dit kan wel tot 14 dagen duren.
Ik zie in uw geval nu wel dat de lijn ondertussen naar 32Mbps gestegen is, maar dat ze zo wel op haar limiet draait. Ook de lijnen van de buren halen geen hogere snelheden. Dit zal niet op korte termijn verbeterd kunnen worden. Al je wil kan dit verder onderzocht worden, maar dit zal langere tijd in beslag nemen.
Ok, dit mag verder onderzocht worden. Want met deze snelheden 'blokt' het internet te vaak. Vooral dan bv. Netflix of werken via teams is moeizaam.
Op dit moment is het geen waar voor je geld situatie. Wat er toch wel verwacht van zou worden als je de Proximus reclame zou mogen geloven...
Hou je me verder op de hoogte? Het zou aangenaam zijn om zorgeloos van het internet, de wifi gebruik te kunnen maken uit mijn pack.
@Martin@HadewychT
Even een update…
Vorige week werd ik nog opgebeld door ‘Happy House’ van Proximus. Op dat moment hebben ze mijn lijnprofiel verhoogd naar 50/10. In de afgelopen week had ik een hogere snelheid van een 30 Mbps Down en 2,5 Up.
Vandaag stond hier een technieker, die melde een kwaliteitsprobleem (technieker van een onderaannemer). Hij zegt, ik ga je lijnprofiel verlagen naar 30/3. ??
Dus ik hoop nu dat de snelheden niet te snel terug verlagen, of het is weer naar af… Dus dit punt is nu nog wat afwachten… en opvolgen...
Waar kan ik zoals bij de Bbox van Sagem de tool gebruiken om mijn gegevens zoals lijnprofiel te bekijken met mijn ‘Internetbox’? Is er een IP die ik kan gebruiken om in mijn ‘Internetbox’ te geraken?
Kan ik zelf een TBF test starten? Hoe doe ik dit juist? Of is dit hetzelfde als de DLM met het gratis nr?
Dergelijk tool om de internet box (bbox4) uit te lezen is er niet dit werd door door lid van het forum www.userbase.be ontworpen en werkt ook alleen voor de bbox3 van het merk sagemcom. maar niet meer voor de bbox4 .
De interface is ook niet meer uit te lezen op de manier van de bbox3 = http://192.168.1.1 maar enkel via Myproximus.
Kan ik zelf een TBF test starten? Hoe doe ik dit juist? Of is dit hetzelfde als de DLM met het gratis nr?
Inderdaad maar ik vermoed dat het nu al via PX zal gebeurd zijn en als je dit te veel achtereen uitvoert moet de DLM telkens opnieuw uw lijn tijden een periode opnieuw analyseren, dus is het best dat nadat zoiets uitgevoerd werd je een week a 2 weken wacht of je al beter resultaat ziet.
Waar kan ik zoals bij de Bbox van Sagem de tool gebruiken om mijn gegevens zoals lijnprofiel te bekijken met mijn ‘Internetbox’? Is er een IP die ik kan gebruiken om in mijn ‘Internetbox’ te geraken?
Dit tool werkt niet voor de internet box (bbox4)
Alle instellingen moeten bij deze box via myproximus gebeuren, maar zo’n resultaten als het sagemtool zal je daar ook niet vinden.
@proximus
Kan u me het lijnprofiel en de stats meedelen die ik nu heb op dit moment op mijn lijn?
Waar kan ik eventueel dergelijk schema vinden van de profile types en zones die er zijn of bestaan?
Is daar een link van op de proximus website eventueel? Of andere derden websites?
Heb ik dan een vectoring lijn? Met een profile 17a of 8b? Welke heb je hier nog in?
Ik ben er enigsinds wel geïnteresseerd in hoe dit allemaal in elkaar steekt.
Eventueel iemand die een antwoord weet op mijn 2 bovenstaande vragen?
Alvast bedankt!
Op basis van de door u bovenvermelde info, zou u in principe een lijnprofiel 50/15 Mbps down/up (bruto startsnelheid) moeten hebben en zou er een 56% kans zijn dat de DLM deze snelheid automatisch eventueel nog verder kunnen verhogen
Dit komt in principe overeen met een lijn van het type vdsl2 vectorised met een profiel 17a
Uit de reactie van @HadewychT en van de technieker die uw lijnprofiel zou teruggebracht hebben naar 30/3 Mbps, vermoed ik dat dat uw lijn en deze van uw buren mogelijks van het type vdls2 vectorised profiel 8b zullen zijn en vermelde startsnelheid 50/15 Mbps niet zullen kunnen halen
->
Proximus kabeldocumentatie niet 100% ok? Omwille van ouderdom en/of /veelvuldige reparaties in/aan lokale distributiekabel? Diameter kabelparen kleiner dan gebruikelijk (0.5 i.p;v. 0.7?)
Eventueel niet aangesloten op de dichtstbijzijnde straatkast?
->
Mogelijks kan een Proximus moderator op dit forum de lokale situatie verder laten analyseren voor een mogelijke oplossing vermits u de minimum gegarandeerde snelheid niet haalt
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.