Beantwoord

Internetsnelheid weer gehalveerd

  • 8 June 2022
  • 33 reacties
  • 358 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u best geen “manipulaties” doet, anders kan een update/upgrade door DLM nog langer uitblijven

@HadewychT of een andere moderator kan eventueel bijkomend interveneren (om het proces eventueel te versnellen indien mogelijk) 

Je kan inderdaad wachten, al zal de DLM zich daar niet veel van aantrekken want in der tijd met mijn pa hebben we ook die testen gedaan.
Tenslotte zou het al erg zijn als je uw modem eens zonder spanning komt te staan dat de DLM daar al direct zou door beïnvloed worden.

Nogmaals, mij niet gelaten ieder doet wat hij niet laten kan en wat hij zelf best vindt, ik geef het tenslotte alleen maar mee als info en wat ik al ondervonden en meegemaakt heb op dit gebied.

@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien. 

@HadewychT De lijn is 8 dagen geleden een beetje versneld van 12Mb/1.5Mb naar 16Mb/2Mb. Dit is nog altijd veel trager dan het was (upload is zelfs 3 x trager). Aangezien er helemaal niets veranderd is aan onze kant zou ik dit toch graag opgelost zien en onze oorspronkelijke snelheid terug krijgen. Kan er nogmaals gekeken worden?  Als jullie vermoeden dat het hier binnen in huis een issue is ben ik steeds bereid om een technieker te ontvangen om dat na te kijken.

Ondertussen is de lijn nogmaals versneld en staat nu terug op 22 down /4 up. Dat is een behoorlijke verbetering (maar nog steeds trager dan wat het was). Ik blijf het verder opvolgen. Ik heb toch zeer sterk het vermoeden dat het DLM algoritme niet altijd foutloos is. Als we 1.5 jaar lang dezelfde snelheid hebben en plots meet dat DLM algoritme iets anders dan lijkt het me dat de lijn en/of het DLM algoritme moet nagekeken worden ipv simpelweg de snelheid te verlagen. 

Ter uwe info: De DLM controleert op regelmatige basis uw lijn en die van anderen die in de zelfde distributiekabel zitten en dit wilt niet zeggen dat als je vandaag op een hogere DLM snelheid zit dat je ook deze in de toekomst kunt behouden dit hangt van verschillende factoren af, om er maar één te noemen, stel dat er enige nieuwe aansluitingen geweest zijn op die distributiekabel dan kan het zijn dat de hogere snelheid niet meer kan verzekerd worden om  de stabiliteit te behouden zowel voor u lijn als die van de anderen, hoe meer aansluitingen hoe minder zeker dat het is dat de vectoring de bij komende overspraak van de lijnen nog voldoende kan wegwerken, enfin dat is nu nog maar één reden ...

@Martin dat snap ik maar het feit dat de snelheid zachtjes aan terug komt toont aan dat de initiele snelheids verlaging dus niet aan extra subscribers en/of andere factoren lag maar waarschijnlijk enkel aan een tijdelijk technisch probleem. Daar bovenop zou het mooi zijn dat Proximus ook klaar en helder communiceert “waarom” mijn snelheid gehalveerd wordt. Nu heb ik er het raden naar of er extra aansluitingen bij zijn gekomen, of dat er werken zijn gebeurd aan de kabel, of dat er misschien iets simpel mis gelopen is dat makkelijk door een technieker kan gefixed worden. Een halvering van een al trage lijn heeft een erg grote impact op ons huis gezin. Zeker met het toegenomen telewerk en kinderen die juist op dat moment in examens zitten. Moest Proximus even vlot reageren als u zou dat  al veel helpen ;-) Mijn call naar de help desk hielp helemaal niets. Het is pas beginnen verbeteren toen ik hier op het forum mijn probleem heb gepost. 

Daar moet ik je wel gelijk ingeven dat de reden van het dalen van je snelheid niet (of toch bijna nooit) wordt medegedeeld, natuurlijk zou dit minder erg zijn als je maar zeker bent dat dit verder opgevolgd wordt en in orde kan gebracht worden.

Hopelijk kunnen de prox medewerkers mss toch meer info vastkrijgen bij de specialisten die zich hiermee moeten bezighouden.

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Wydaeghe De snelheidsverlaging kan door meerdere factoren komen. Helaas kan ik je hier geen sluitend antwoord op geven. Indien je toch nog hinder zou ondervinden laat het ons dan zeker weten.

Reageer