Beantwoord

Internetsnelheid weer gehalveerd

  • 8 June 2022
  • 33 reacties
  • 328 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

Mijn internetsnelheid is weer gehalveerd. Het is precies een terugkerend fenomeen, om de zoveel maanden gebeurt dit, en meestal is dit na een aantal dagen terug in orde. Maar deze keer blijft het probleem, nu al meer dan een week. Het is vooral vervelend bij het verwisselen van zenders op de TV, dan is er geblokt beeld en geluid.

Modem al verschillende keren herstart, maar helpt niet.

Kan dit nog eens nagekeken worden, aub?

Hieronder nog de waarden die ik terug krijg van de sagem tool:

alvast bedankt

raoul

icon

Beste antwoord door DaisyS 10 June 2022, 16:00

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 6
Badge +4

@Bart Wydaeghe De snelheidsverlaging kan door meerdere factoren komen. Helaas kan ik je hier geen sluitend antwoord op geven. Indien je toch nog hinder zou ondervinden laat het ons dan zeker weten.

Daar moet ik je wel gelijk ingeven dat de reden van het dalen van je snelheid niet (of toch bijna nooit) wordt medegedeeld, natuurlijk zou dit minder erg zijn als je maar zeker bent dat dit verder opgevolgd wordt en in orde kan gebracht worden.

Hopelijk kunnen de prox medewerkers mss toch meer info vastkrijgen bij de specialisten die zich hiermee moeten bezighouden.

@Martin dat snap ik maar het feit dat de snelheid zachtjes aan terug komt toont aan dat de initiele snelheids verlaging dus niet aan extra subscribers en/of andere factoren lag maar waarschijnlijk enkel aan een tijdelijk technisch probleem. Daar bovenop zou het mooi zijn dat Proximus ook klaar en helder communiceert “waarom” mijn snelheid gehalveerd wordt. Nu heb ik er het raden naar of er extra aansluitingen bij zijn gekomen, of dat er werken zijn gebeurd aan de kabel, of dat er misschien iets simpel mis gelopen is dat makkelijk door een technieker kan gefixed worden. Een halvering van een al trage lijn heeft een erg grote impact op ons huis gezin. Zeker met het toegenomen telewerk en kinderen die juist op dat moment in examens zitten. Moest Proximus even vlot reageren als u zou dat  al veel helpen ;-) Mijn call naar de help desk hielp helemaal niets. Het is pas beginnen verbeteren toen ik hier op het forum mijn probleem heb gepost. 

Ter uwe info: De DLM controleert op regelmatige basis uw lijn en die van anderen die in de zelfde distributiekabel zitten en dit wilt niet zeggen dat als je vandaag op een hogere DLM snelheid zit dat je ook deze in de toekomst kunt behouden dit hangt van verschillende factoren af, om er maar één te noemen, stel dat er enige nieuwe aansluitingen geweest zijn op die distributiekabel dan kan het zijn dat de hogere snelheid niet meer kan verzekerd worden om  de stabiliteit te behouden zowel voor u lijn als die van de anderen, hoe meer aansluitingen hoe minder zeker dat het is dat de vectoring de bij komende overspraak van de lijnen nog voldoende kan wegwerken, enfin dat is nu nog maar één reden ...

Ondertussen is de lijn nogmaals versneld en staat nu terug op 22 down /4 up. Dat is een behoorlijke verbetering (maar nog steeds trager dan wat het was). Ik blijf het verder opvolgen. Ik heb toch zeer sterk het vermoeden dat het DLM algoritme niet altijd foutloos is. Als we 1.5 jaar lang dezelfde snelheid hebben en plots meet dat DLM algoritme iets anders dan lijkt het me dat de lijn en/of het DLM algoritme moet nagekeken worden ipv simpelweg de snelheid te verlagen. 

@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien. 

@HadewychT De lijn is 8 dagen geleden een beetje versneld van 12Mb/1.5Mb naar 16Mb/2Mb. Dit is nog altijd veel trager dan het was (upload is zelfs 3 x trager). Aangezien er helemaal niets veranderd is aan onze kant zou ik dit toch graag opgelost zien en onze oorspronkelijke snelheid terug krijgen. Kan er nogmaals gekeken worden?  Als jullie vermoeden dat het hier binnen in huis een issue is ben ik steeds bereid om een technieker te ontvangen om dat na te kijken.

Je kan inderdaad wachten, al zal de DLM zich daar niet veel van aantrekken want in der tijd met mijn pa hebben we ook die testen gedaan.
Tenslotte zou het al erg zijn als je uw modem eens zonder spanning komt te staan dat de DLM daar al direct zou door beïnvloed worden.

Nogmaals, mij niet gelaten ieder doet wat hij niet laten kan en wat hij zelf best vindt, ik geef het tenslotte alleen maar mee als info en wat ik al ondervonden en meegemaakt heb op dit gebied.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u best geen “manipulaties” doet, anders kan een update/upgrade door DLM nog langer uitblijven

@HadewychT of een andere moderator kan eventueel bijkomend interveneren (om het proces eventueel te versnellen indien mogelijk) 

Beste, dank voor jullie antwoorden.

@Martin Bedoelt u met rechtstreeks op de draadjes aan te sluiten dat ik de vdsl splitter gewoon niet gebruik?

Inderdaad dat alleen de bbox er op hangt en niks anders

Of vermoedt u dat mijn splitter ergens (gedeeltelijk) kapot is gegaan? Er is trouwens ook geen vast toestel gekoppeld. I.e. mijn modem is het enigste device dat aan de splitter hangt.

Inderdaad splitter kan ook voor problemen zorgen (jaren geleden het geval geweest bij mijn pa), enfin het is maar een voorstel, u doet tenslotte wat je zelf het beste vindt uiteraard.

 

 

Beste, dank voor jullie antwoorden.

@Martin Bedoelt u met rechtstreeks op de draadjes aan te sluiten dat ik de vdsl splitter gewoon niet gebruik? Dat kan ik wel eens proberen maar mijn binnen bekabeling is helemaal niet veranderd en dus begrijp ik niet goed waarom dat dat nu nodig zou zijn? Of vermoedt u dat mijn splitter ergens (gedeeltelijk) kapot is gegaan? Er is trouwens ook geen vast toestel gekoppeld. I.e. mijn modem is het enigste device dat aan de splitter hangt.

 

De Proximus medewerker 

@HadewychT  heeft hier gereageerd dat er blijkbaar een probleem op de lijn is geweest en dat dat nu opgelost zou zijn en dat de snelheid terug goed ging komen maar dat is maar gedeeltelijk het geval. De bottomline is dat ik zeker weet dat mijn lijn stabiel 25+MB up en 5+ MB aan kan omdat dat 1,5 jaar zo geweest is (perfect stabiel. nooit problemen). Er is niets veranderd in huis. Maar plots is die snelheid drastisch verlaagd en het komt niet terug goed.

 

@M_016 → Blijkbaar is uw lijn pas recent in dienst of is er recent een interventie op deze lijn of op de distributiekabel geweest line up time 1d 13u)

 

Dat klopt in de zin dat in de nacht van zondag op maandag mijn modem zichzelf gereset heeft (ik vermoed dat toen die test is uitgevoerd) en nadien een licht hogere snelheid heeft gekregen maar dus niet weer terug de oorspronkelijke snelheid. Ik heb er dus geen goede hoop in dat dit bij de volgende test wel goed gaat komen. Ook lijkt het er op dat die test enkel op maandag gebeurt en dat zou betekenen dat ik nog een week moet wachten terwijl ik vermoed dat het niet zal helpen.

 

Maar dus beiden heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Bart Wydaeghe

 

 

 

zo’n lage upload kan ook eventueel wijzen op de binnen bekabeling/aansluiting …. vandaar mijn voorstel als test de modem direct op binnenkomende draadjes aansluiten indien mogelijk ….

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

DLM = no blijkbaar zou 18/2 Mbps down/up het startprofiel zijn van uw lijn (= mimimum gegarandeerde snelheid) cfr

Speedtest internet connectie | Proximus

 

Blijkbaar is uw lijn pas recent in dienst of is er recent een interventie op deze lijn of op de distributiekabel geweest line up time 1d 13u)

 

Vermits de noise margin down/up 17/21 dB (» 10 dB) is zal uw lijn op korte termijn (enkele dagen à 2 weken) via DLM automatisch een hogere snelheid kunnen bekomen, meer dan 30/6 zal er mijns inziens mogelijks niet inzitten op basis van deze cijfers (eventueel zelfs slechts 25/4 of 25/6)

 

Voor en vdsl2 vectorised lijn van +/- 900 m zou de normale startsnelheid 30/10 down/up zijn, mogelijks is de kwaliteit van de kabel evenwel een beperkende factor (bv. ouderdom ervan, vele herstellingen erop, diameter koperpaar, ...)

volgens de aangegeven lengte van het tool, zou je in zone 3 vallen maar met je upload zit je dan precies weer in zone 4 ! Er klopt inderdaad iets niet?

VDSL vectored non-vectored
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4
zone 4 25/2 60/10 12/1 20/4

kan je op één of andere manier je bbox niet rechtstreeks verbinden op de 2 binnenkomende draadje van proximus (zodat alleen je bbox aangesloten is op deze twee draadjes) , is natuurlijk niet altijd evident om dit zo in één twee drie te kunnen uitvoeren! Maar zo zou je zeker zijn dat de binnenhuis installatie en ook de NTP2007(VDSL aansluitdoos/filter) geen roet in het eten gooit.

Het is ondertussen wel weer wat sneller geworden maar nog niet wat het was. Nu haal ik in de praktijk ongeveer 16 down en 1.5 up maar zeker voor de upload snelheid is dat nog steeds pijnlijk. Die was voor dit alles steeds boven de 5 Mb.  Het is ondertussen al meer dan 3 weken dat onze snelheid van 25+/5+ verlaagd is zonder duidelijke oorzaak. Wij hebben een business abonnement en zijn verwonderd dat dit zo lang duurt om op te lossen.
 

 

Reputatie 1

@DaisyS Voor mij lijkt het probleem verholpen. De afgelopen week geen problemen meer ondervonden. Bedankt!

Dankjewel. Ik volg het op de volgende 2 weken en laat hier weten wat het resultaat is.

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien. 

@YorickP sorry ik had uw reactie gemist. ik heb mijn klantnr aan mijn profiel gehangen. Bedankt alvast!

Heel hartelijk dank alvast voor de reacties! Hopelijk kan iemand van Proximus dit verder oplossen.

 

Mvg,

Bart w.

Reputatie 6
Badge +3

@Bart Wydaeghe als u uw klantennummer of lijnnummer aan uw forumprofiel toevoegt, kunnen we het langs deze kant eens natesten.

Ik krijg dus idd die minimum snelheid maar heb meer dan een jaar (meer dan) de maximum snelheid gehad. Dat toont aan dat het dus mogelijk is om die snelheid stabiel te halen op mijn lijn (volgens die sagem box tool moet zelfs 35 Mb mogelijk zijn). Dus wat is er veranderd dat ik dit plots niet meer haal?

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

De reden hiervan kan alleen door Proximus achterhaald worden, wij als niet proximus medewerkers kunnen alleen maar op de theorie steunen hoe het zou moeten/kunnen zijn maar er komen zoveel factoren bij kijken zodat het daarom bij ons giswerk wordt om de eventuele reden te achterhalen, vergeet ook niet dat zoals de maker van het sagemtool zelf ooit aangegeven heeft dat er sommige resultaten berekend/afgeleid  worden en niet kunnen uitgelezen worden zoals dit bij het Proximus meetsysteem wel kan!

Het kan ook zijn dat er lijnen van andere klanten zijn die voor het probleem kunnen zorgen enz.. maar zoals reeds aangehaald moet zoiets door Prox uitgevist worden en is voor mij ook een raadsel waarom je basis vectorised lijnsnelheid die is van iemand die bvb op een lijn zit die ± 1,7 km lang is.

Reputatie 7
Badge +4

Enkel Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen de situatie meer in detail (laten) bekijken/analyseren/oplossen

 

Concreet is uw aansluiting in elk geval  (tijdelijk) teruggevallen op het startprofiel (minimum gegarandeerde snelheid); dit kan bv. het gevolg zijn van installatie- en/of reparatiewerken op de distributiekabel in uw buurt (=  terugval is het gevolg van door de DLM automatisch gedetecteerde storingen)

Uw snelheid zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de komende dagen/weken via deze DLM terug hoger komen; blijkbaar kan +/- de helft van de lijnen in uw buurt een snelheid van 25/5 Mbps aan

 

Toegegeven een startsnelheid van 12/1.5 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn van 883 m is vrij laag en waarschijnlijk te wijten aan de kwaliteit (= hoge signaalverzwakking in functie van de afstand) van de betrokken distributiekabel op het publieke domein (oud, vele reparaties/interventies, kleine diameter koperparen, …?) 

 

Dank voor de reactie. Ik heb die link gevolgd en dit was het resultaat:

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 52% van de lijnen met jouw configuratie

23,3 Mbps download - 4,7 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11,2 Mbps download - 1 Mbps upload

 

Ik krijg dus idd die minimum snelheid maar heb meer dan een jaar (meer dan) de maximum snelheid gehad. Dat toont aan dat het dus mogelijk is om die snelheid stabiel te halen op mijn lijn (volgens die sagem box tool moet zelfs 35 Mb mogelijk zijn). Dus wat is er veranderd dat ik dit plots niet meer haal?

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

Reputatie 7
Badge +4

 

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn vanaf morgen terug aanwezig op dir publieke forum

 

Normalerwijze is de startsnelheid van een vdsl2 vectorised lijn met een dergelijke lengte 30/10 Mbps down/up

De Bboxtool geeft aan dat in principe een hogere dan de huidige snelheid mogelijk zou zijn (attenuation » 10 dB)

Wat is de gegarandeerde minimum snelheid op uw adres cfr Speedtest internet connectie | Proximus

Indien deze hoger zou zijn dan de huidige 12/1.5 Mbps down/up, is het mogelijkerwijze een (technisch) probleem/storing op/met uw lijn

 

Dit is het resultaat van die sagem tool voor mijn lijn en het valt me op dat ik ook dat profiel “8b” heb ipv “17a”
​​ net zoals de andere meneer hier boven die dit probleem ook had.

 

Reageer