De optie die bij elke provider soms als oplossing is is de box op 1080 zetten en de tv laten upscalen,, is dit nog niet goed, zet eens alle extra opties uit, tv zenders in België zijn nog niet in 4K en daarom zet men best de box op 1080 zodat de tv zijn verwerking kan doen, deze zijn bij de nieuwste tv’s soms beter dan de verhuurde boxen bij de providers.
@georges_063 En als je bvb beelden streamt in 4K via je V7 decoder (bv netflixenz….) was het beeld dan ook slecht op je TV?
@Martin die oudere box stond waarschijnlijk op 1080 ingesteld en dan deed die tv de upscaling wat een mooi beeld geeft, nu met die Android box staat dat op 4K en doet de box de upscaling en die boxen zijn meestal al oudere types en doen de upscaling van de tv beelden dat Max 1080 is niet goed en de tv verwerkt dat dan meestal beter, daarom de box op 1080 zetten en de tv laten upscalen in zijn geval, maar in de meeste gevallen is dit ook de beste optie, er zijn nog geen 4K tv zenders, enkel Netflix en prime video en Disney+ bieden enkele films aan in 4K.
dit is bij elke provider zo het probleem.
@Master-magic Bedankt voor je uitleg.
Dus als je dan via de V7 decoder een netflix 4K bekijkt, laat je toch best de V7 decoder op 4K staan of interpreteer ik ergens iets verkeerd?
Is te zien hoe de tv daarop reageer op een 4K film of serie, dat test je best zelf eens als je een abbo hebt met 4K,
maar voor tv zenders best op 1080 zetten zodat de tv het beter scaled, tv’s doen dit in het algemeen beter dan de box die je gebruikt.
niet iedereen heeft een Netflix abbo dat 4K is.
de keuze ligt bij de gebruiker daarin natuurlijk wat voor hem mooi beeld is.
Bedankt beiden .
Ik heb test gedaan met streamen van 4K video naar zowel 3800-2160
4K resolutie instelling als naar de 1080p instelling op de v7.
Als ik stream via ingebouwde chromecast in V7 decoder is de kwaliteit nog even slecht.
Als ik stream naar de Samsung tv rechtstreeks (ook een mogelijkheid) is het resultaat verbluffend goed in beide instellingen en dit voor zowel HD als 4K
Ik heb dit nooit eerder gemerkt omdat ik eigenlijk nooit stream.
Dus ; kwaliteit rechtstreeks tv beeld is bedroevend in vergelijking met gestreamd beeld..
Ga nu de test v5c afwachten .
Wat kan de oplossing zijn?
Je kan je nu afvragen waarom op de ene tv (1080p) wel goed beeld is en op de andere (4K) niet ondanks zelfde v7 decoder.
Gedeeltelijke verklaring is het prijsverschil tussen de 2 tv.s.maar ook op de 1080p tv is na de test met 4K stream het beeld nog beter dan voorheen. Merkelijk zichtbaar.
Groetjes.
Is het niet als volgt te schetsen
- V7(setting 4k) TV-beelden (1080) geen upscaling door v7→ TV-1080 = geen upscaling
- V7 (setting 4k) TV-beelden (1080) wel upscaling door v7 → TV-4k = geen upscaling
- V7 (setting 1080) TV-beelden (1080) geen upscaling door v7→ TV-4k = wel upscaling
waarbij voor 2. en 3. de 2. het beste resultaat geeft?
Mijn voorlopige conclusie is dat de gewone rechtstreekse tv beelden via v7 zowel op 1080 tv als op de K4 tv veel slechter zijn dan de gestreamde 4K beelden rechtstreeks op de beide tv.s. (dus niet via de 2 chromecasts in proximus home).En dit voor beide resolutieinstellingen 4K en 1080p.
@georges_063
Ter info: op mijn Samsung TV QE65Q95T heb ik prachtig beeld met de volgende instellingen van de V7:
3840 x 2160 (60 Hz).
werd inderdaad ook zo aangegeven hier op “pagina 2” door nog iemand anders dus dat zou wel de goede instelling moeten zijn.
- Controleer of de settopbox of kabelbox de inhoud of uitzending voor UHD ondersteunt en stel de resolutie in op 3840 x 2160p60. Op je V7 decoder instellingen ( tandwieltje ) naar Instellingen toestel naar Aparaat voorkeuren naar Weergave daar kan je deze resolutie instellen
Heb zojuist de v5c decoder geïnstalleerd.
Resultaat : perfect beeld.
Ik begrijp er niets meer van. Zou er bijna vanuit gaan dat de v7 decoders defect zijn maar dan zou dat voor beide moeten gelden.
Ik weet niet of deze kunnen getest worden door proximus.
Ik heb ze gelijktijdig in bedrijf genomen. Mogelijk verouderde uitvoering? Ze worden toch regelmatig geupdated.
Ik wil de v5 natuurlijk (tijdelijk? ) houden maar zet hiermee wel een stap terug in de mogelijkheden.
Iemand goed advies?
Groetjes.
Jan en Martin
Ik had de door Jullie genoemde instelling ook gedaan zonder resultaat.
Groetjes.
Nog een mogelijke verklaring?
Is er verschil tussen bbox V3 en bbox V3+?
Technicolor en Sagem?
Kan dit invloed hebben op beeldkwaliteit?
Neen dat doet er niet toe.
Er is blijkbaar ook al bbox V4
Mischien is dat de oplossing.
Hoe omruilen?
dat zal daar niets aan veranderen en die wordt niet zo gemakkelijk omgeruild is in eerste instantie voor nieuwe klanten bedoeld waar een technieker aan te pas komt
zie ook uitleg technieker →Hoe aanvragen nieuwe proximus internetbox ( B-Box V4 ) | Proximus Forum
@georges_063
Je snelheid is 50mbts dat is iets te laag voor twee android decoders. Dat kan mogelijk een verklaring zijn.
We hebben de snelheid nu kunnen verhogen naar 100Mbts, eventueel moet je eens uittesten of het nu beter beeld geeft.
Groeten
Geert
Bedankt Geert ,
Beeld is inderdaad wat beter maar nog niet op niveau van de V5 c decoder.
Ik weet niet of mbts 100 nog kan verhoogd worden (heeft echt wel effect) maar
zoals het nu is ga ik v5 c behouden en v7 inleveren .Jammer!
Nog advies?
Groetjes.
alleen met fiber kan je hoger maar met 100 moet je zeker toekomen trouwens als je maar één v7 decoder opstaat en streamt op UHD moet je met zelfs 50 al zeker toekomen
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ondanks alle goede hints is de conclusie dat V5c decoder een beter beeld geeft dan de nieuwe V7.(in mijn geval toch).
De verhoging van de snelheid heeft zeker geresulteerd in een verbetering (zal ook zijn invloed hebben op beeld van v5 decoder) en wil vragen om deze snelheid zo nu te laten staan omdat wij veel met 2 tv’s en andere apparaten gelijktijdig actief zijn op internet..
Nogmaals ; bedankt.
Groetjes.
Hier zelfde probleem, vorige week Android TV Box V7 toegestuurd gekregen met de post zonder aan te vragen!
V5 TV Box afgekoppeld en vervangen door V7, zelfde kabels voor HDMI en Ethernet gebruikt (behalve de voeding).
BEELDKWALITEIT ERBARMELIJK SLECHT, ONSCHERP en GEEN DETAIL in vergelijking met V5 TV Box zowel bij opnames als rechtstreekse uitzending. Ook heb ik regelmatig foutmeldingen.
Als ik rechtstreeks stream via mij Apple TV is het beeld 100% OK.
Nu heb ik terug de V5 TV Box aangesloten en het beeld is terug OK! ( ik heb 2 decoders V5 in gebruik en heb op de 2 TV’s veel beter beeld als met de nieuwe V7 ).
Ik wil de V7 terug inleveren wat moet er nu gebeuren.
Groeten
Het is ten zeerste aangeraden van de HDMI kabel te gebruiken die bij de V7 ingesloten zit, want anders kun je inderdaad problemen krijgen met het beeld..
@Norberto Je hebt in augustus een bericht gekregen met de uitleg waarom je decoder vervangen zou worden. Het is niet mogelijk ze terug te vervangen naar het oudere model. Deze zullen binnen afzienbare tijd niet meer functioneren omwille van de verouderde technologie die ze gebruiken.
Zoals Martin al aangaf is het zeer belangrijk dat je de V7 aansluit met de HDMI-kabel die erbij zit. Deze is van een hogere kwaliteit dan die van de V5 en zal de kwaliteit van het beeld verbeteren.
@Martin @HadewychT Ok, ik ga de HDMI kabel die achter een wandmeubel zit proberen vervangen en uitproberen.
Update volgt.