Vraag

beeldkwaliteit v7

  • 29 August 2022
  • 34 reacties
  • 2359 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb 2 decoders v7 in gebruik.

Op 1 tv met max resolutie van 1080p is het beeld uitstekend.

Op de andere ,een Samsung 4K met resolutie 3800?-2100? kan ik het beeld met geen middelen correct mooi krijgen. Alles geprobeerd : UHD hdmi  color in of uitgeschakeld ,  HDR in of uitgeschakeld , alle mogelijke instellingen qua achtergrondverlichting; contrast, kleur, scherpte, tint onder de mogelijke hoofdinstellingen zoals beeld dynamisch, naturel, standard of film uitgeprobeerd. Resultaat helder maar flets beeld.

Aan de tv ligt het niet want bij aansluiting op telenet zijn de beelden glashelder en diep qua kleur.

Ik had tot voor enige tijd een v5 compact decoder en had toen dat probleem vlgs mij niet. Ik ga nu opnieuw een test doen met een v5 decoder .Benieuwd naar het resultaat.

In afwachting hiervan blijft de vraag aan het forum blijft of dit een gekend probleem is bij andere leden en zoja wat mogelijke oplossing is.

Groetjes.


34 reacties

Het is ten zeerste aangeraden van de HDMI kabel te gebruiken die bij de V7 ingesloten zit, want anders kun je inderdaad problemen krijgen met het beeld..

Reputatie 4
Badge +1

De optie die bij elke provider soms als oplossing is is de box op 1080 zetten en de tv laten upscalen,, is dit nog niet goed, zet eens alle extra opties uit, tv zenders in België zijn nog niet in 4K en daarom zet men best de box op 1080 zodat de tv zijn verwerking kan doen, deze zijn bij de nieuwste tv’s soms beter dan de verhuurde boxen bij de providers.

Reputatie 4
Badge +1

Is te zien hoe de tv daarop reageer op een 4K film of serie, dat test je best zelf eens als je een abbo hebt met 4K, 

maar voor tv zenders best op 1080 zetten zodat de tv het beter scaled, tv’s doen dit in het algemeen beter dan de box die je gebruikt.

niet iedereen heeft een Netflix abbo dat 4K is.

de keuze ligt bij de gebruiker daarin natuurlijk wat voor hem mooi beeld is.

Reputatie 7
Badge +3

@georges_063 

Je snelheid is 50mbts dat is iets te laag voor twee android decoders. Dat kan mogelijk een verklaring zijn.

We hebben de snelheid nu kunnen verhogen naar 100Mbts, eventueel moet je eens uittesten of het nu beter beeld geeft. 

 

Groeten 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

@Norberto Je hebt in augustus een bericht gekregen met de uitleg waarom je decoder vervangen zou worden. Het is niet mogelijk ze terug te vervangen naar het oudere model. Deze zullen binnen afzienbare tijd niet meer functioneren omwille van de verouderde technologie die ze gebruiken. 

Zoals Martin al aangaf is het zeer belangrijk dat je de V7 aansluit met de HDMI-kabel die erbij zit. Deze is van een hogere kwaliteit dan die van de V5 en zal de kwaliteit van het beeld verbeteren. 

@Martin @HadewychT Ok, ik ga de HDMI kabel die achter een wandmeubel zit proberen vervangen en uitproberen.

Update volgt.

 

@georges_063 En als je bvb beelden streamt in 4K via je V7 decoder  (bv netflixenz….) was het beeld dan ook slecht op je TV?

Reputatie 4
Badge +1

@Martin die oudere box stond waarschijnlijk op 1080 ingesteld en dan deed die tv de upscaling wat een mooi beeld geeft, nu met die Android box staat dat op 4K en doet de box de upscaling en die boxen zijn meestal al oudere types en doen de upscaling van de tv beelden dat Max 1080 is niet goed en de tv verwerkt dat dan meestal beter, daarom de box op 1080 zetten en de tv laten upscalen in zijn geval, maar in de meeste gevallen is dit ook de beste optie, er zijn nog geen 4K tv zenders, enkel Netflix en prime video en Disney+ bieden enkele films aan in 4K.

dit is bij elke provider zo het probleem.

@Master-magic Bedankt voor je uitleg.

Dus als je dan via de V7 decoder een netflix 4K bekijkt, laat je toch best de V7 decoder op 4K staan of interpreteer ik ergens iets verkeerd?

Is het niet als volgt te schetsen

  1. V7(setting 4k) TV-beelden (1080) geen upscaling door v7→ TV-1080 = geen upscaling 
  2. V7 (setting 4k) TV-beelden (1080) wel upscaling door v7 → TV-4k = geen upscaling 
  3. V7 (setting 1080) TV-beelden (1080) geen upscaling door v7→ TV-4k = wel upscaling 

waarbij voor 2. en 3. de 2. het beste resultaat geeft?

 

 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

@georges_063 

Ter info: op mijn Samsung TV QE65Q95T heb ik prachtig beeld met de volgende instellingen van de V7:

3840 x 2160 (60 Hz).

alleen met fiber kan je hoger maar met 100 moet je zeker toekomen trouwens als je maar één v7 decoder opstaat en streamt op UHD moet je met zelfs 50 al zeker toekomen

probeer eens de volgende instelling voor beeld op je v7 decoder

Klik home >  instellingen (tandwiel rechts boven) > Instellingen toestel > apparaatvoorkeuren > Weergave > Resolutie > Selecteer 1080p60 > decoder herstart zichzelf

Reputatie 7
Badge +4

@georges_063 Uw lijn staat op 100Mbps. Uw effectieve downloadsnelheid is afhankelijk van verschillende factoren. Om de juiste snelheid van je lijn te kennen test je best via LAN als je decoders uitgeschakeld zijn. 

-Je decoders hebben inderdaad al een stuk bandbreedte nodig, dus hoe meer decoders aan staan, hoe lager je snelheid. Je zet je decoders dus best uit met de afstandsbediening als je niet kijkt.

Een V7 vraagt inderdaad meer bandbreedte (ongeveer 30Mbps per decoder) dan een V5c.

Ik zie 3 decoders op je lijn staan (2 x V7 en 1 x 5Vc), klopt dit ? 

-Of je PC via Wifi of kabel is aangesloten heeft invloed, en de server waar je info gaat halen speelt ook een rol.

Reputatie 7
Badge +4

@georges_063 . Kan je laatste cijfers van het serienummer na de V7 die je nu nog hebt doorgeven ? Dan kan ik diegene die je terug binnengebracht hebt van je profiel verwijderen. De V5c blijft nog een tijd in gebruik. 

Reputatie 3
Badge +1

SN 279930020426104584

model UIW4020PXM

Stock nr 16030136 

barcode 5413729232877

Hoop dat goede nr hier tussen staat.

Ik heb bericht gehad van Tina  (Martina) dat alles hiervoor in orde is , dus ik denk dat je hiervoor niets meer moet doen.

Groetjes.

Reputatie 3
Badge +1

Bedankt beiden .

Ik heb test gedaan met streamen van 4K video naar zowel 3800-2160

4K resolutie instelling als naar de 1080p instelling op de v7.

Als ik stream via ingebouwde chromecast in V7 decoder is de kwaliteit nog even slecht.

Als ik stream naar de Samsung tv rechtstreeks (ook een mogelijkheid) is het resultaat verbluffend goed in beide instellingen en dit voor zowel HD als 4K

Ik heb dit nooit eerder gemerkt omdat ik eigenlijk nooit stream.

Dus ; kwaliteit rechtstreeks tv beeld is bedroevend in vergelijking met gestreamd beeld..

Ga nu de test v5c afwachten .

Wat kan de oplossing zijn?

Reputatie 3
Badge +1

Je kan je nu afvragen waarom op de ene tv (1080p) wel goed beeld is en op de andere (4K) niet ondanks zelfde v7 decoder.

Gedeeltelijke verklaring is het prijsverschil tussen de 2 tv.s.maar ook op de 1080p tv is na de test met 4K stream het beeld nog beter dan voorheen. Merkelijk zichtbaar.

 

Groetjes.

Reputatie 3
Badge +1

Mijn voorlopige conclusie is dat de gewone rechtstreekse tv beelden via v7 zowel op 1080 tv als op de K4 tv veel slechter zijn dan de gestreamde 4K beelden rechtstreeks op de beide tv.s. (dus niet via de 2 chromecasts in proximus home).En dit voor beide resolutieinstellingen 4K en 1080p.

werd inderdaad ook zo aangegeven hier op “pagina 2”  door nog iemand anders dus dat zou wel de goede instelling moeten zijn.

  1. Controleer of de settopbox of kabelbox de inhoud of uitzending voor UHD ondersteunt en stel de resolutie in op 3840 x 2160p60. Op je V7 decoder instellingen ( tandwieltje ) naar  Instellingen toestel naar Aparaat voorkeuren naar Weergave daar kan je deze resolutie instellen
Reputatie 3
Badge +1

Heb zojuist de v5c decoder geïnstalleerd.

Resultaat : perfect beeld.

Ik begrijp er niets meer van. Zou er bijna vanuit gaan dat de v7 decoders defect zijn maar dan zou dat voor beide moeten gelden.

Ik weet niet of deze kunnen getest worden door proximus.

Ik heb ze gelijktijdig in bedrijf genomen. Mogelijk verouderde uitvoering? Ze worden toch regelmatig geupdated.

Ik wil de v5 natuurlijk (tijdelijk? ) houden maar zet hiermee wel een stap terug in de mogelijkheden.

Iemand goed advies?

Groetjes.

Reputatie 3
Badge +1

Jan en Martin

Ik had de door Jullie genoemde instelling ook gedaan zonder resultaat.

Groetjes.

Reputatie 3
Badge +1

Nog een mogelijke verklaring?

Is er verschil tussen bbox V3 en bbox V3+?

Technicolor en Sagem?

Kan dit invloed hebben op beeldkwaliteit?

Neen dat doet er niet toe.

Reputatie 3
Badge +1

Er is blijkbaar ook al bbox V4

Mischien is dat de oplossing.

Hoe omruilen?

Reageer