Beantwoord

proximus nummer niet in gebruik

  • 30 December 2022
  • 63 reacties
  • 1743 Bekeken

Reputatie 1

Vanaf het GSM-toestel van mijn vader (Orange) kan het Proximus-nummer  van mijn moeder niet gebeld worden. Er komt een Engelse boodschap dat het nummer niet in gebruik is.

Als de simkaart van mijn vader in mijn toestel gestopt wordt lukt het ook niet om het nummer van mijn moeder te bellen. Ik heb ook al  de contactgegevens in beide toestellen gewist en terug ingevoerd, zonder resultaat. In de Proximus-winkel is het toestel van mijn moeder nagekeken en men bevestigt dat er geen blokkeringen in staan. In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt. We zijn ten einde raad...

icon

Beste antwoord door Luc.M 5 January 2023, 16:07

Bekijk origineel

63 reacties

@Luc.M bedankt, ik heb identiek hetzelfde probleem en ook al weken aan het sukkelen zonder oplossing…

Ik ga opnieuw contact opnemen en dit topic vermelden.

Daar ben ik voor de 100% met je eens. Ik heb dit al vaak aangehaald dat de PX forummedewerkers hier zo dikwijls zaken moeten oplossen, zelfs zaken die door anderen totaal scheef getrokken waren. 👍

Reputatie 6
Badge +2

Ik kan u ondertussen bevestigen dat het probleem inderdaad is opgelost door uw tussenkomst.

Ook mijn dank aan alle andere forumleden die mee naar een oplossing hebben gezocht.

Goed om te lezen dat dit opgelost is …

  1. Het probleem was dus exact wat ik al in mijn eerste antwoorden had geschreven: een routeringsprobleem (crdc), en moest door Proximus opgelost worden.
  2. Al die verhalen over geblokkeerde nummers waren dus compleet irrelevant
  3. Dat er wel “ge-smst” kon worden heeft wellicht 2 mogelijke oorzaken: ofwel gebruikt sms andere routes (wat ik betwijfel), ofwel waren de berichtjes geen sms. Het onderscheid tussen “berichten” en “sm”s” is in de Android zeer vaag (soms kan je het zien op een bericht als je de persoon kan videobellen …
  4. Het ergste vind ik dat de topic starter al weken sukkelt met dit probleem, verschillende keren naar een Proximus winkel is gestapt, verschillende keren de Helpdesk heeft gebeld, en er pas een oplossing komt via dit Forum (en de zeer competente Forum medewerkers).

Enerzijds een dikke pluim voor de Forummedewerkers hier, maar anderzijds toch grote bedenkingen over de dienstverlening van de Helpdesk 😣

Conclusie: als je echt een probleem hebt, verpruts je tijd niet met de Helpdesk, maar zoek hulp via het Forum? Hier word je echt geholpen 😀

Reputatie 1

@Danny_079  Dag Danny, ik heb net de bevestiging gehad dat dit  probleem opgelost is. Best eens testen. Fijne morgen nog.

Heel erg bedankt.

Ik kan u ondertussen bevestigen dat het probleem inderdaad is opgelost door uw tussenkomst.

Ook mijn dank aan alle andere forumleden die mee naar een oplossing hebben gezocht.

Reputatie 7
Badge +3

@M_016  

Ik zal dit navragen en  zodra feedback, het posten. Groetjes

Reputatie 7
Badge +3

@M_016  Problemen  met de routering bij de interoperator;
 

Can you please check and adapt route towards 0477306   

Routing updated

Reputatie 7
Badge +4

mogen we ook de oorzaak/origine ven het probleem kennen?

Reputatie 7
Badge +3

@Danny_079  Dag Danny, ik heb net de bevestiging gehad dat dit  probleem opgelost is. Best eens testen. Fijne morgen nog.

Reputatie 5
Badge +2

@Danny_079 Ik heb het doorgestuurd naar de juiste dienst. Binnen 2 werkdagen zou het in orde moeten zijn.

Reputatie 1

@Danny_079  Dag Danny, zou je de 2 nummers onder ‘ ticket’ willen zetten . Ik laat ze beide nakijken. Het nummer wat er staat is dithet nummer van je moeder?  Dank je wel alvast.

Beide nummers staan onder “ticket”.

Het nummer dat met 477 begint is van mijn moeder (Proximus)

Het nummer dat met 497 begint is van mijn vader (Orange)

Dank!

Reputatie 7
Badge +3

@Danny_079  Dag Danny, zou je de 2 nummers onder ‘ ticket’ willen zetten . Ik laat ze beide nakijken. Het nummer wat er staat is dithet nummer van je moeder?  Dank je wel alvast.

Ter info:
Daarom dat ik ook hier een post opgestart heb 
→  De volgorde waarop berichten behandeld worden! | Proximus Forum

om dit af te splitsen van dit Topic dat over totaal iets anders gaat.

_____________________________________________________________________________

Eigenlijk kunnen de Proximus forummedewerkers moderatoren zelf het best uitleggen hoe hun systeem werkt bij het verwerken/afhandelen van forumberichten.

Trouwens wie zegt dat zowel de Nederlandstaligen op de zelfde manier de berichten behandelen als de Franstaligen?

Reputatie 7
Badge +3

@M_016

Schreef : Opmerking voor de forumleden

Op het Fr-forum werd door de community mgr en moderatoren reeds meermaals gesteld dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen: concreet zou in de applicatie voor behandeling rekening gehouden worden met het tijdstip van de laatste reactie

Vandaar graag a.u.b. geen verdere reacties/commentaar tot een Proximus moderator het probleem ter harte neemt

Ik weet niet of dit op het Nl-forum ook zo is, maar vermoed van wel

Uiteraard wordt in de applicatie naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de specialisatie van de betrokken moderator (administratief, techinsch, ...)

Ik zie hier toch niets staan in de algemene richtlijnen voor het gebruik van het franstalige Proximus Forum

Gaag enkele voorbeelden van meldingen op het Franstalige Proximus Forum over “ dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen ”  waar naar je verwijst.


 

Reputatie 1

@M_016 Dat moet ik navragen wegen de CRDC database geen database van ons is.

@Danny_079 En het heeft tot kort altijd wel gewoon gewerkt zoals het hoort?

Sinds mijn moeder een nieuwe simkaart en een nieuw nummer kreeg heeft het niet meer gewerkt.

Voordien had zij een ander nummer en simkaart en dan werkte het wel

Reputatie 5
Badge +2

@M_016 Dat moet ik navragen wegen de CRDC database geen database van ons is.

@Danny_079 En het heeft tot kort altijd wel gewoon gewerkt zoals het hoort?

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d

de bron m.b.t. de processen is spijtig genoeg voor zover mij bekend niet (direct) meer terug te vinden (sinds de “nieuwe BIPT website”)

Concreet zijn er 2 mogelijkheden

:all call query crdc door de operator van de beller

of

call query on demand crdc indien de operator naar dewelke de oproep door de operator van de beller gestuurd wordt, antwoordt dat het geen oproepnummer op zijn netwerk is

 

Indien niet toegewezen in crdc is er een probleem crdc dat door Proximus dient te worden aangekaart/verholpen

Probleem is en blijft evenwel dat oproepen mislukken en sms’en wel lukt, dus de oorzaak kan nog steeds bij Orange als origine liggen, maar ook kan zonder bijkomende info van /nazicht door Proximus niet uitgesloten worden dat de oorzaak op niveau van het toestel terug te zoeken is (bv. betrokken contact verwijderen uit de lijst en terug in te voeren)

 

Mijns inziens heeft het voor ons geen zin verder m.b.t. de mogelijke oorzaak te speculeren en dient een Proximus medewerker (moderator) het probleem van de de auteur ter harte nemen

 

Opmerking voor de forumleden

Op het Fr-forum werd door de community mgr en moderatoren reeds meermaals gesteld dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen: concreet zou in de applicatie voor behandeling rekening gehouden worden met het tijdstip van de laatste reactie

Vandaar graag a.u.b. geen verdere reacties/commentaar tot een Proximus moderator het probleem ter harte neemt

Ik weet niet of dit op het Nl-forum ook zo is, maar vermoed van wel

Uiteraard wordt in de applicatie naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de specialisatie van de betrokken moderator (administratief, techinsch, ...)

 

@Michael V

Waarom staat het 0477 nr van de moeder van de auteur als niet in gebruik in de crdc database?

Reputatie 1

@Danny_079 Is jouw vader recentelijk overgestapt naar orange of niet?

mijn vader is al meerdere jaren bij Orange.

Reputatie 5
Badge +2

@Danny_079 Is jouw vader recentelijk overgestapt naar orange of niet?

Reputatie 6
Badge +2

De crdc houdt niet bij welke individuele nummers al dan niet effectief bij een operator in gebruik zijn

 

Heb je voor dit statement een bron? Of is dat een persoonlijke aanname?

Volgens mij bevat de CRDC alle Belgische telefoonnummers die toegewezen zijn, en bij welke provider die klant zijn, niet alleen de nummers die een uitzondering maken?

Want als jouw theorie opgaat, dan zouden alle 0477 nummers als “Proximus” moeten aangeduid zijn in de database?

Vermits het nummer in de crdc als niet toegewezen staat, lijkt het aangewezen dat Proximus asap een analyse voor mogelijke oplossing start

Wat ik al zei …

Vergeet al die posts hierboven in verband met geblokkeerde nummers ...

@Danny_079 in verband met die sms zou het kunnen zoals Philippe_d uitgelegd heeft dat het via google berichten -app gaat zoals voor Android toestellen (net zoals i-Phones onder elkaar berichten sturen via i-Message app)

Maar als je moeder een simpele gsm heeft en dus niet met apps werkt, dan zal het wel via sms  zijn dat ze die binnenkrijgt. 

Reputatie 1

Matin, M_016, philippe_d, mutlie en alle andere behulpzame forumleden BEDANKT voor de input.

Ik hoop dat iemand van Proximus dit inderdaad wil opnemen, want ik begrijp dat de oplossing van dit probleem bij Proximus ligt, al blijven er voor mij veel onduidelijkheden (bijvoorbeeld waarom sms dan WEL lukt)

Het nummer van mijn moeder heb ik in mijn profiel toegevoegd aan het veld "ticket"

@Danny_079 Ik denk dat het ondertussen heel duidelijk is dat bij  Proximus dit eens moet verder onderzocht worden  om het te kunnen in orde te brengen.
Hopelijk neemt iemand van het Proximus forumteam hier binnenkort de draad op om dit door de bevoegde dienst te laten escaleren.

Reputatie 7
Badge +4

De crdc houdt niet bij welke individuele nummers al dan niet effectief bij een operator in gebruik zijn

De ganse serie 0477 is aan Proximus toegewezen door het BIPT (en individuele nummers worden aldus als een Proximus nummers aangeduid in de crdc database)  

Derhalve dient Orange verkeer naar de betrokken reeks 0477 met uitzondering van deze die op basis van de crdc info naar andere operatoren zouden geporteerd zijn naar Proximus te sturen (en de geporteerde naar de betrokken receptor operator te sturen)

Mogelijkerwijze is het betrokken nummers destijds door een vorige gebruiker van Proximus naar een andere operator geporteerd, ondertussen vrijgekomen en derhalve automatisch bij Proximus teruggekomen (en na een time out periode van minstens 6 maand terug in gebruik genomen voor uw moeder)

 

Vermits het nummer in de crdc als niet toegewezen staat, lijkt het aangewezen dat Proximus asap een analyse voor mogelijke oplossing start

crdc database om één of andere reden niet ok?

Reputatie 1

Het is dus inderdaad duidelijk een Proximus probleem. Die moet ervoor zorgen dat een Proximus nummer correct opgenomen is in de CRDC.

 

@Danny_079Met welk kengetal (047x) begint het GSM nummer van je moeder?

Mijn moeder haar nummer begint met 0477.

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

 

Berichten tussen Adroid toestellen worden tegenwoordig niet meer via SMS verstuurd maar via de Google Berichtendienst. Soms is het heel moeilijk te onderscheiden of een bericht via “SMS” of via “Berichten” werd verstuurd (het is dezelfde App op een Android toestel).

Net zoals I-phones onder elkaar berichten sturen via i-Message App ...

Ik heb wel altijd problemen om met de google berichten-app berichten te sturen met bv afbeeldingen naar iemand met een iPhone, is daar een oplossing voor?

NB: die worden dan blijkbaar als MMS verstuurd als er een afbeelding te pas komt.

Reageer