Beantwoord

proximus nummer niet in gebruik

  • 30 December 2022
  • 63 reacties
  • 1753 Bekeken

Reputatie 1

Vanaf het GSM-toestel van mijn vader (Orange) kan het Proximus-nummer  van mijn moeder niet gebeld worden. Er komt een Engelse boodschap dat het nummer niet in gebruik is.

Als de simkaart van mijn vader in mijn toestel gestopt wordt lukt het ook niet om het nummer van mijn moeder te bellen. Ik heb ook al  de contactgegevens in beide toestellen gewist en terug ingevoerd, zonder resultaat. In de Proximus-winkel is het toestel van mijn moeder nagekeken en men bevestigt dat er geen blokkeringen in staan. In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt. We zijn ten einde raad...

icon

Beste antwoord door Luc.M 5 January 2023, 16:07

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 1

@Danny_079  Dag Danny, ik heb net de bevestiging gehad dat dit  probleem opgelost is. Best eens testen. Fijne morgen nog.

Heel erg bedankt.

Ik kan u ondertussen bevestigen dat het probleem inderdaad is opgelost door uw tussenkomst.

Ook mijn dank aan alle andere forumleden die mee naar een oplossing hebben gezocht.

Reputatie 7
Badge +3

@Danny_079  Dag Danny, ik heb net de bevestiging gehad dat dit  probleem opgelost is. Best eens testen. Fijne morgen nog.

Reputatie 7
Badge +3

@M_016  Problemen  met de routering bij de interoperator;
 

Can you please check and adapt route towards 0477306   

Routing updated

Reputatie 6
Badge +2

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

2. Geen van beide is recent van operator veranderd, maar het nummer en de simkaart van mijn moeder (die niet bereikbaar is vanop mijn vader zijn toestel) is wel vrij recent in gebruik genomen.

 

Laat ons eens terugkeren naar de originele post. Als ik het goed begrijp ...

  1. heeft de moeder een nieuwe SIM kaart en nieuw Proximus nummer. “Iedereen” kan moeder bellen (met “iedereen” wordt bedoeld: de andere familieleden, die allemaal bij Proximus zitten).
  2. vader die bij Orange zit kan moeder niet bellen.

Mijn conclusie uit bovenstaand:

Moeder is alleen bereikbaar vanuit het Proximus netwerk, en niet vanuit Orange. Dit is een typisch probleem dat zich meestal voordoet bij geporteerde nummers, waarbij de databases van de Providers nog niet aangepast zijn.

Vergeet alle bovenstaande berichten over geblokkeerde nummers. De TS heeft al gezegd dat het ook niet werkt als de SIM kaart in een ander toestel wordt gebruikt, het ligt dus zeker niet aan eventuele blokkeringen door moeder’s GSM toestel) ..

Vraag:

  • welk GSM nummer heeft moeder (eerste 4 cijfers). Is het een 047x of een ander nummer?
  • werd het nummer geporteerd vanuit een andere Operator?
  • zoek eens op https://1299.be of https://crdc.be bij welke Operator het nummer van moeder geregistreerd is.

In ieder geval: wie moet het oplossen?

  1. in eerste instantie is dat Proximus. Moeder heeft een probleem met haar Proximus nummer, dus alléén Proximus kan haar aanspreekpunt zijn. Ook indien de oplossing van Orange moet komen, gaat dat via Proximus.
  2. Als het nummer niet correct zou staan bij https://1299.be dan is zeker Proximus aan de zet.
  3. Dergelijke problemen komen meestal normaal vanzelf in orde, want soms kan het enkele dagen duren voor de Provider databases aangepast zijn.

 In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt.

 

Dat is correct.

Reputatie 6
Badge +2

Ik kan u ondertussen bevestigen dat het probleem inderdaad is opgelost door uw tussenkomst.

Ook mijn dank aan alle andere forumleden die mee naar een oplossing hebben gezocht.

Goed om te lezen dat dit opgelost is …

  1. Het probleem was dus exact wat ik al in mijn eerste antwoorden had geschreven: een routeringsprobleem (crdc), en moest door Proximus opgelost worden.
  2. Al die verhalen over geblokkeerde nummers waren dus compleet irrelevant
  3. Dat er wel “ge-smst” kon worden heeft wellicht 2 mogelijke oorzaken: ofwel gebruikt sms andere routes (wat ik betwijfel), ofwel waren de berichtjes geen sms. Het onderscheid tussen “berichten” en “sm”s” is in de Android zeer vaag (soms kan je het zien op een bericht als je de persoon kan videobellen …
  4. Het ergste vind ik dat de topic starter al weken sukkelt met dit probleem, verschillende keren naar een Proximus winkel is gestapt, verschillende keren de Helpdesk heeft gebeld, en er pas een oplossing komt via dit Forum (en de zeer competente Forum medewerkers).

Enerzijds een dikke pluim voor de Forummedewerkers hier, maar anderzijds toch grote bedenkingen over de dienstverlening van de Helpdesk 😣

Conclusie: als je echt een probleem hebt, verpruts je tijd niet met de Helpdesk, maar zoek hulp via het Forum? Hier word je echt geholpen 😀

Reputatie 5
Badge +2

@Danny_079 Ik heb het doorgestuurd naar de juiste dienst. Binnen 2 werkdagen zou het in orde moeten zijn.

Reputatie 1

Mijn moeder verblijft momenteel in een woonzorgcentrum. Mijn vader woont thuis. Contact is voor hen dus zeker belangrijk.

Ik probeer morgen zeker de voorgestelde suggesties.

Bedankt alvast!

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Geen idee, maar als, zou het een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Die in dit topic nog niet ter sprake is gekomen.


Weet je, mijn zoon heeft jaren op een helpdesk ICT gewerkt (nu leidt hij ze 😎 ) en hoe dikwijls hij is moeten uitrukken om ter plaatse gewoon de stekker van een defecte (?) pc in het stopcontact te steken en een werkende pc achter te laten.
Zelf heb ik op mijn werkstek ooit een collega geholpen. Zij sloot nooit haar pc ‘s avonds af, maar schakelde wel het scherm uit. ‘s morgens kon zij dan dadelijk verder. Je raadt wel wat er gebeurde toen de poetsvrouw de pc wel uitschakelde. Groet paniek. Ik heb die collega toen gered door het juiste knopje in te  drukken en daarna stond ik tot mijn pensioen te boek als PC-deskundige. 😆
 
Ik zeg maar, soms is de oplossing heel simpel. Als je de meest simpele dingen niet eerst verifieert …..

Daar ben ik voor de 100% met je eens. Ik heb dit al vaak aangehaald dat de PX forummedewerkers hier zo dikwijls zaken moeten oplossen, zelfs zaken die door anderen totaal scheef getrokken waren. 👍

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

 

Berichten tussen Adroid toestellen worden tegenwoordig niet meer via SMS verstuurd maar via de Google Berichtendienst. Soms is het heel moeilijk te onderscheiden of een bericht via “SMS” of via “Berichten” werd verstuurd (het is dezelfde App op een Android toestel).

Net zoals I-phones onder elkaar berichten sturen via i-Message App ...

Reputatie 6
Badge +2

En als het nummer -cfr de boodschap-  niet meer in gebruik is, hoe kunnen Telenet en  Proximus  nummers haar wel bellen en een Orange nummer niet? Is “niet in gebruik” dan niet hetzelfde voor elke operator?

 

Niet noodzakelijk ...

Proximus en Telenet kunnen hun databases misschien in real time syncen … terwijl Orange moet wachten tot het nummer in de CRDC Database komt.

Reputatie 1

Matin, M_016, philippe_d, mutlie en alle andere behulpzame forumleden BEDANKT voor de input.

Ik hoop dat iemand van Proximus dit inderdaad wil opnemen, want ik begrijp dat de oplossing van dit probleem bij Proximus ligt, al blijven er voor mij veel onduidelijkheden (bijvoorbeeld waarom sms dan WEL lukt)

Het nummer van mijn moeder heb ik in mijn profiel toegevoegd aan het veld "ticket"

@Danny_079 in verband met die sms zou het kunnen zoals Philippe_d uitgelegd heeft dat het via google berichten -app gaat zoals voor Android toestellen (net zoals i-Phones onder elkaar berichten sturen via i-Message app)

Maar als je moeder een simpele gsm heeft en dus niet met apps werkt, dan zal het wel via sms  zijn dat ze die binnenkrijgt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Danny_079  Dag Danny, zou je de 2 nummers onder ‘ ticket’ willen zetten . Ik laat ze beide nakijken. Het nummer wat er staat is dithet nummer van je moeder?  Dank je wel alvast.

Reputatie 1

@Danny_079  Dag Danny, zou je de 2 nummers onder ‘ ticket’ willen zetten . Ik laat ze beide nakijken. Het nummer wat er staat is dithet nummer van je moeder?  Dank je wel alvast.

Beide nummers staan onder “ticket”.

Het nummer dat met 477 begint is van mijn moeder (Proximus)

Het nummer dat met 497 begint is van mijn vader (Orange)

Dank!

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u voor maandag of dinsdag e.k. geen reactie meer zult bekomen van een Proximus moderator op dit publieke forum

Concreet:

a)

indien het nummer van uw vader of uw moeder “vrij recent” van operator veranderd is, is er waarschijnlijk een probleem met de afwikkeling van het verkeer (“routeringsprobleem”)

meestal heeft de operator van de beller (Orange in dit geval) de vereiste aanpassingen in zijn netwerk niet uitgevoerd

→ in hoeverre de “5000 helpdesk Orange” u dienaangaande in het weekend hulp en oplossing kan bieden, weet ik evenwel niet maar u kunt het proberen

b)

indien er recent geen wijzigingen van operator zouden zijn gebeurd, kan het probleem zich situeren aan de ontvangende zijde (uw moeder), is er voldoende mobiele dekking van Proximus binnenshuis op uw locatie (of is er eventueel een doorschakeling naar een ander niet meer bereikbaar nummer actief op haar nummer)

 

Best in uw forum login profiel het nummer van uw vader (1) en van uw moeder (2) in het vrij veld “ticket” opgeven voor mogelijk nazicht door Proximus (aldaar enkel zichtbaar voor moderatoren)

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

FYI

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

 Kan uw vader vanaf zijn Orange GSM nr wel andere mobiele Proximus GSM-nrs bereiken?

Is het GSM-nr van uw vader eventueel een geheim nr (=calling line identity restriction actief, zijn oproepnr wordt niet getoond aan de gebelde partij) en is daarnaast eventueel op het GSM-toestel van uw moeder “anonymous call rejection” acfief (= indien oproepernr van de beller niet getoond wordt, wordt de oproep geweigerd”? 

 

Reputatie 1

Mijn vader kan probleemloos naar onze Proximus-nummers bellen. Enkel naar mijn moeder bellen lukt niet. Zijn nummer wordt gewoon getoond wanneer hij iemand opbelt.

Mijn pa kan wel smsjes sturen naar mijn moeder.

Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat per ongeluk gebeurd?
 

Reputatie 1

Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat ongeluk gebeurd?
 

Ik ben met het toestel naar een Proximus-center geweest en daar heeft men bevestigd dat er geen enkele blokkering actief was aan mijn moeders kant.

Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Reputatie 1

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel

Reputatie 1

Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 

Ik zal morgen zelf nog eens nakijken

Ter info: voor de zekerheid even opgezocht:

Vanaf het geblokkeerde telefoonnummer kan jij niet meer gebeld of ge-sms’t worden.

Dus we zullen nog moeten verder zoeken, maar wie weet komt Prox maandag met de oplossing af.

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel

 

Reageer