Beantwoord

proximus nummer niet in gebruik

  • 30 December 2022
  • 63 reacties
  • 1791 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 6
Badge +2

En als het nummer -cfr de boodschap-  niet meer in gebruik is, hoe kunnen Telenet en  Proximus  nummers haar wel bellen en een Orange nummer niet? Is “niet in gebruik” dan niet hetzelfde voor elke operator?

 

Niet noodzakelijk ...

Proximus en Telenet kunnen hun databases misschien in real time syncen … terwijl Orange moet wachten tot het nummer in de CRDC Database komt.

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

 

Berichten tussen Adroid toestellen worden tegenwoordig niet meer via SMS verstuurd maar via de Google Berichtendienst. Soms is het heel moeilijk te onderscheiden of een bericht via “SMS” of via “Berichten” werd verstuurd (het is dezelfde App op een Android toestel).

Net zoals I-phones onder elkaar berichten sturen via i-Message App ...

Reputatie 6
Badge +2

Het is dus inderdaad duidelijk een Proximus probleem. Die moet ervoor zorgen dat een Proximus nummer correct opgenomen is in de CRDC.

 

@Danny_079 Met welk kengetal (047x) begint het GSM nummer van je moeder?

Inderdaad ik wist niet dat het zo simpel was om een blokkering te omzeilen en gelukkig kun je ze toch een hak zetten!

@Mutlie verkorte code om nummer te verbergen wil volgens mij alleen zeggen dat de data niet op het scherm komt maar dat het nummer wel nog geblokkeerd wordt indien zo ingesteld op de ontvanger zijn toestel , want anders zou er volgens veel misbruik kunnen van gemaakt worden, bvb als je een stalker wilt blokkeren enz….


Lijkt mij niet, integendeel.
o.a.

https://nl.wikihow.com/Weten-of-je-nummer-geblokkeerd-is  (punt 4)

https://www.a7la-home.com/nl/know-if-someone-blocked-your-number-android/  (punt 3)
 

https://paradacreativa.es/nl/como-puedo-llamar-a-un-numero-que-me-ha-bloqueado/ (punt 2.1)

 

 

Je kan ook anonieme bellers blokkeren en stalkers een hak zetten:

https://www.ad.nl/tech/anonieme-nummers-blokkeren-zo-doe-je-dat~a42e077d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

https://www.hln.be/tech/belaagd-door-anonieme-bellers-zo-blokkeer-je-onbekende-nummers-op-je-telefoon~a42e077d/

@Mutlie verkorte code om nummer te verbergen wil volgens mij alleen zeggen dat de data niet op het scherm komt maar dat het nummer wel nog geblokkeerd wordt indien zo ingesteld op de ontvanger zijn toestel , want anders zou er volgens veel misbruik kunnen van gemaakt worden, bvb als je een stalker wilt blokkeren enz….

Reputatie 7
Badge +4

Indien crdc of 1299 aanduiden dat het nummer niet in gebruik is terwijl Proximus het toegekend heeft is er een door Proximus op te lossen probleem (indien het tenminste geen niet geïdentificeerd Pay&Go nummer betreft)

 

Indien het een tijdelijke foutieve aanduiding op niveau crdc.be betreft (nr immers blijkbaar wel vanuit andere netwerken betreft) kan de stelling van @philippe_d niet onderschreven worden, oplossingen m.b.t. routeringsproblemen dienen normalerwijze/in principe opgelost te worden door de operator van de beller (wat uiteraard niet betekent dat de operator van de gebelde partij op vraag van de gebelde partij een interoperator analyse/onderzoek zou kunnen/mogen starten)

 

→ @Proximus team graag snelle feedback aan de auteur a.u.b.

 

 

De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

IK zou inderdaad eerst een reactie van iemand van PX zelf afwachten zodat zij dit aan de bevoegde dienst kunnen doorgeven want want je riskeert in de winkel ook dat ze het niet zelf kunnen natrekken en het ook moeten laten natrekken door doe bevoegde dienst.

@philippe_d 
Om even terug te komen op mijn vraag of het nummer van je vader is geblokkeerd.

Wat gebeurt er als je vader je moeder anoniem belt?

Ingeval je vaders telefoonnummer is geblokkeerd op je moeders telefoon zou zij een anoniem gesprek toch wel kunnen ontvangen, denk ik zo.

En als het nummer -cfr de boodschap-  niet meer in gebruik is, hoe kunnen Telenet en  Proximus  nummers haar wel bellen en een Orange nummer niet? Is “niet in gebruik” dan niet hetzelfde voor elke operator?
Niet in gebruik voor gesprekken en wel in gebruik voor sms?

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

Reputatie 1

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

2. Geen van beide is recent van operator veranderd, maar het nummer en de simkaart van mijn moeder (die niet bereikbaar is vanop mijn vader zijn toestel) is wel vrij recent in gebruik genomen.

 

Laat ons eens terugkeren naar de originele post. Als ik het goed begrijp ...

  1. heeft de moeder een nieuwe SIM kaart en nieuw Proximus nummer. “Iedereen” kan moeder bellen (met “iedereen” wordt bedoeld: de andere familieleden, die allemaal bij Proximus zitten).
  2. vader die bij Orange zit kan moeder niet bellen.

Mijn conclusie uit bovenstaand:

Moeder is alleen bereikbaar vanuit het Proximus netwerk, en niet vanuit Orange. Dit is een typisch probleem dat zich meestal voordoet bij geporteerde nummers, waarbij de databases van de Providers nog niet aangepast zijn.

Vergeet alle bovenstaande berichten over geblokkeerde nummers. De TS heeft al gezegd dat het ook niet werkt als de SIM kaart in een ander toestel wordt gebruikt, het ligt dus zeker niet aan eventuele blokkeringen door moeder’s GSM toestel) ..

Vraag:

  • welk GSM nummer heeft moeder (eerste 4 cijfers). Is het een 047x of een ander nummer?
  • werd het nummer geporteerd vanuit een andere Operator?
  • zoek eens op https://1299.be of https://crdc.be bij welke Operator het nummer van moeder geregistreerd is.

In ieder geval: wie moet het oplossen?

  1. in eerste instantie is dat Proximus. Moeder heeft een probleem met haar Proximus nummer, dus alléén Proximus kan haar aanspreekpunt zijn. Ook indien de oplossing van Orange moet komen, gaat dat via Proximus.
  2. Als het nummer niet correct zou staan bij https://1299.be dan is zeker Proximus aan de zet.
  3. Dergelijke problemen komen meestal normaal vanzelf in orde, want soms kan het enkele dagen duren voor de Provider databases aangepast zijn.

 In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt.

Dag Philippe,

Ik denk dat uw suggestie ons dichter bij een oorzaak/oplossing brengt.Hiervoor dank.

Op crdc.be krijg ik als status voor het nummer van mijn moeder "het opgegeven telefoonnummer is niet meer in gebruik". Dat is exact de melding die mijn vader krijgt vanuit het Orange-netwerk. Omdat ik dacht dat mijn moeder momenteel dus enkel vanuit het Proximus-netwerk bereikbaar is heb ik iemand met een Telenet-nummer gevraagd om haar te bellen. En dat lukt WEL. 

Ook mijn dank aan alle anderen op het forum die mee helpen zoeken.

De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

 

Reputatie 6
Badge +2

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

2. Geen van beide is recent van operator veranderd, maar het nummer en de simkaart van mijn moeder (die niet bereikbaar is vanop mijn vader zijn toestel) is wel vrij recent in gebruik genomen.

 

Laat ons eens terugkeren naar de originele post. Als ik het goed begrijp ...

  1. heeft de moeder een nieuwe SIM kaart en nieuw Proximus nummer. “Iedereen” kan moeder bellen (met “iedereen” wordt bedoeld: de andere familieleden, die allemaal bij Proximus zitten).
  2. vader die bij Orange zit kan moeder niet bellen.

Mijn conclusie uit bovenstaand:

Moeder is alleen bereikbaar vanuit het Proximus netwerk, en niet vanuit Orange. Dit is een typisch probleem dat zich meestal voordoet bij geporteerde nummers, waarbij de databases van de Providers nog niet aangepast zijn.

Vergeet alle bovenstaande berichten over geblokkeerde nummers. De TS heeft al gezegd dat het ook niet werkt als de SIM kaart in een ander toestel wordt gebruikt, het ligt dus zeker niet aan eventuele blokkeringen door moeder’s GSM toestel) ..

Vraag:

  • welk GSM nummer heeft moeder (eerste 4 cijfers). Is het een 047x of een ander nummer?
  • werd het nummer geporteerd vanuit een andere Operator?
  • zoek eens op https://1299.be of https://crdc.be bij welke Operator het nummer van moeder geregistreerd is.

In ieder geval: wie moet het oplossen?

  1. in eerste instantie is dat Proximus. Moeder heeft een probleem met haar Proximus nummer, dus alléén Proximus kan haar aanspreekpunt zijn. Ook indien de oplossing van Orange moet komen, gaat dat via Proximus.
  2. Als het nummer niet correct zou staan bij https://1299.be dan is zeker Proximus aan de zet.
  3. Dergelijke problemen komen meestal normaal vanzelf in orde, want soms kan het enkele dagen duren voor de Provider databases aangepast zijn.

 In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt.

 

Dat is correct.

Ter info: voor de zekerheid even opgezocht:

Vanaf het geblokkeerde telefoonnummer kan jij niet meer gebeld of ge-sms’t worden.

Dus we zullen nog moeten verder zoeken, maar wie weet komt Prox maandag met de oplossing af.

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel

 

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Geen idee, maar als, zou het een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Die in dit topic nog niet ter sprake is gekomen.


Weet je, mijn zoon heeft jaren op een helpdesk ICT gewerkt (nu leidt hij ze 😎 ) en hoe dikwijls hij is moeten uitrukken om ter plaatse gewoon de stekker van een defecte (?) pc in het stopcontact te steken en een werkende pc achter te laten.
Zelf heb ik op mijn werkstek ooit een collega geholpen. Zij sloot nooit haar pc ‘s avonds af, maar schakelde wel het scherm uit. ‘s morgens kon zij dan dadelijk verder. Je raadt wel wat er gebeurde toen de poetsvrouw de pc wel uitschakelde. Groet paniek. Ik heb die collega toen gered door het juiste knopje in te  drukken en daarna stond ik tot mijn pensioen te boek als PC-deskundige. 😆
 
Ik zeg maar, soms is de oplossing heel simpel. Als je de meest simpele dingen niet eerst verifieert …..

Reputatie 1

Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 

Ik zal morgen zelf nog eens nakijken

Reputatie 1

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 

Reputatie 1

Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat ongeluk gebeurd?
 

Ik ben met het toestel naar een Proximus-center geweest en daar heeft men bevestigd dat er geen enkele blokkering actief was aan mijn moeders kant.

Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat per ongeluk gebeurd?
 

Reputatie 1

Mijn vader kan probleemloos naar onze Proximus-nummers bellen. Enkel naar mijn moeder bellen lukt niet. Zijn nummer wordt gewoon getoond wanneer hij iemand opbelt.

Mijn pa kan wel smsjes sturen naar mijn moeder.

Reputatie 7
Badge +4

FYI

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

 Kan uw vader vanaf zijn Orange GSM nr wel andere mobiele Proximus GSM-nrs bereiken?

Is het GSM-nr van uw vader eventueel een geheim nr (=calling line identity restriction actief, zijn oproepnr wordt niet getoond aan de gebelde partij) en is daarnaast eventueel op het GSM-toestel van uw moeder “anonymous call rejection” acfief (= indien oproepernr van de beller niet getoond wordt, wordt de oproep geweigerd”? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn moeder verblijft momenteel in een woonzorgcentrum. Mijn vader woont thuis. Contact is voor hen dus zeker belangrijk.

Ik probeer morgen zeker de voorgestelde suggesties.

Bedankt alvast!

@Danny_079 

Ik hoop dat het in orde komt, zeer begrijpelijk.

Laat het hier zeker weten .

@Pat52 Ok,  ik dacht dat die codes alleen van toepassing waren voor algemeen doorschakelen van binnenkomende nummers naar een ander nummer en ook om alle doorschakelingen terug uit te zetten, want in die uitleg van proximus spreken ze niet (of kan je niet afleiden)  van een specifiek nummer doorschakelen naar het nummer dat je opgeeft.

Reageer