Beantwoord

Verboden voor Fiber



Toon eerste bericht

69 reacties

ik had het inderdaad ook zo begrepen, zoals ik het hier al aangehaald heb,  dat als de Proximus fiber langskomt je u gratis kon laten de aansluiting, dus zou de utp kabel tot aan de modem inbegrepen zijn, maar zoals je zegt zouden ze van Proximus uit dit eens gederailleerd moeten uit de doeken doen. En als je dit pas later zou doen dat er dan wel aansluitingskosten zouden zijn.
Natuurlijk hangt het er dan weer vanaf welke packsamenstelling je hebt, want anders zal een fiberpack natuurlijk duurder uitvallen zeker voor klanten met een oud pack!

En wat in de 3 onderstaande punten uitgelegd wordt zal dit dan allemaal gratis zijn !!!!!!
(in de veronderstelling dat je direct (hoeveel tijd heb je om te beslissen) wilt aansluiten als de fiber langs komt)
Kortom wat zit er juist gratis inbegrepen en wat niet
En wat zal het kosten als je later dan toch nog wilt aansluiten buiten de “gratis” termijn periode.

=================================================================

We leggen eerst onze glasvezelkabel in je straat en brengen hem vervolgens binnen in je huis of gebouw. Een van onze technici installeert daarna een glasvezelaansluitpunt in je woning. Hieronder vind je de verschillende oplossingen afhankelijk van je technische situatie:

  • 1) Als er zich op je gevel of de gevel van je buur een installatie bevindt, zal de technicus fiber installeren vanaf de zwarte doos (zie de foto hieronder). Om die aan te sluiten op je binneninstallatie zal hij de fiberkabel van je gevel in je woning binnenbrengen. Vervolgens zal hij in je woning een fiberaansluitdoos installeren rekening houdend met de plaats waar je je b-box wenst. Om deze werken uit te voeren, zal hij een grote ladder of een lift gebruiken. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
     
  • 2) Als je in een huis woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via de ondergrond. De technicus zal een aansluitdoos installeren in je kelder of garage en zal een sleuf graven om de aansluiting met de weg te verzekeren (indien er geen wachtbuis ligt). Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
  • 3) Als je in een appartement woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via een kabel die vertrekt uit een doos die vooraf in de kelder van het gebouw (of op de verdieping van je appartement) werd geïnstalleerd. De technicus zal via de gemeenschappelijke delen gaan om je appartement aan te sluiten. Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html#/installproc

Reputatie 6
Badge +3

Proximus heeft nog altijd de goedkeuring nodig van de syndicus om die wijzigingen te doen. Wanneer die geweigerd wordt kan er niets gebeuren. Zoiets moet altijd gemeenschappelijk beslist worden. Wanneer je iets huurt dan moet de verhuurder ook akkoord zijn. Soms is het ook verboden om iets aan de buitenkant van een appartementsgebouw te plaatsen dat vind je terug in het algemeen reglement en de oprichtingsakte van het appartement. Zo gemakkelijk is het allemaal niet.

Mijn pa verhuurt ook en dat het niet gemakkelijk is dat is een feit dat vast staat, op de algemene vergaderingen overeen komen/tot zelfde conclusie komen,  tussen de verschillende eigenaars is geen sinecure !

Reputatie 6
Badge +3

 Het hangt ook een beetje af van de samenstelling van de eigenaars. Wanneer er veel mensen zijn die geen internet hebben gaan ze minder geneigd zijn om hier toch op in te gaan omdat ze meer moeten betalen en het toch niet gebruiken. Dat is altijd het twistpunt.

Dat is juist wat ik bedoel als het een punt is waarbij iedereen belang en interesse heeft haal je de meerderheid en natuurlijk als het om een pak centen draait wordt het ook vaak heel moeilijk.

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk interesseert mij voornalelijk om te weten van Proximus  hoe lang de bestaande koperen kabel nog operationeel zal blijven.

Wat betreft de discussie op een AV van de VME zou ik elke eigenaar aanraden twee dokumenten te lezen:

1. De laatste versie van de wet op medeeigendom

2. De basisakte van het gebouw

 

En ik vraag mij af of ze dit nu al kunnen weten hoelang ze dit in stand zullen houden,  hangt dit niet in hoofdzaak af van het percentage dat wilt overstappen naar fiber of gaan ze dan een middel uitvinden om toch iedereen over de brug te trekken.

Een gelijkaardig voorbeeld heb je met oude en nieuwe packs, als iedereen moest uit zijn eigen overstappen naar nieuwe packs ja dan zouden er al lang geen oude packs meer bestaan.

Reputatie 6
Badge +2

Ik wens gewoon van iemand van Proximus te horen tot wanneer hun koperen netwerk deftig blijft werken. Is dat nog 1 jaar, of 5, of 10? 

Je bent zeker niet alleen die dit wenst te weten.
ik zou zelf nog persoonlijk ook willen weten wat er dan gebeurt als dit bv na 5jaar zou uit werking gezet worden, wat de klanten te wachten staat als ze nog op koper zitten, want dan hebben ze geen andere keuze dan een aansluiting te nemen op glasvezel en onder welke voorwaarden dan, bv de aansluitingskosten die ze normaal aan hun broek hebben zoals het nu voorzien is, en mogen ze dan hun zelfde pack behouden dat ze nu hebben of moeten ze een duurder fiberpack nemen indien hun koperpack minder duur uitvalt of zit er in dit geval niks anders op dan uit te kijken naar bv een andere concurrent.

Reputatie 6
Badge +2

Dus we willen eigenlijk gewoon weten wat hun fiberstrategie is, en de koperstrategie hiermee verbonden. Alvorens alle lasten mbt fiber bij mij thuis te ondergaan wil ik gewoon deze elementen kennen. Ook a!vorens de man van Px over de vloer te krijgen die mij een fiberabonnement wil laten tekenen. Die zal wel van de commerciele dienst zijn. En gewoon willen verkopen. 

 

Reputatie 4
Badge +1

Ook brief ontvangen in Oostende, via syndic, van Proximus voor aanleg Fiber in de Appartementsbok.
Tot mijn positieve verrassing is er vermeld  dat de aansluitingen gratis zijn. 
Niets dan lof.

@Snor bedankt voor de info, dat hebben ze eigenlijk van in het begin aangekondigd, maar fijn te horen dat dit dus nog altijd het geval is, geven ze iets op voor welke termijn de aansluiting gratis is, en wat inbegrepen is als gratis, bvb de stijglijnen ook wel verticale lijnen genaamd behoort dit er ook bij…?

Reputatie 6
Badge +2

Zo staat het op de website van Proximus. “Een van onze technici komt bij je langs om gratis de aansluitdoos voor aansluiting op fiber te installeren en je Fiber-pack te activeren.”

Indien er een voortuintje is gaan ze ondergronds. 

 

ja dat is wat ik hierboven al gepost heb maar :

Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. .

mijn  vraag gaat over die kabel in je appartement tot aan je bbox (de stijglijn dus ) is dit ook gratis?

Reputatie 6
Badge +3

Dat de stijglijn gratis is, betwijfel ik ten zeerste aangezien bepaalde appartementsblokken toch uit een aantal verdiepingen bestaan.

Dat betwijfel ik ook maar juist daarom, ze geven aan dat de verbinding tot aan de bbox ook gemaakt wordt als je de aansluiting vraagt en er wordt ook gesproken over gratis bij aansluiten dus is dit zeker misleidend en totaal niet duidelijk daarom ook mijn vraag naar Proximus toe om daar klaarheid te willen in scheppen. En zelfs varaag ik mij af als dit gratis voor een gewone huisaansluiting als de fiber intro in de garage staat en en de bbox in de living bv. is het aansluiten vanaf de fiber modem in de garage tot aan de bbox dan ook gratis die zij blijkbaar ook doen. 

Reputatie 7
Badge +4

De Bbox wordt altijd door ons geplaatst waar de lijn binnenkomt. Dit is waar meestal de andere nutsvoorzieningen ook toekomen.
Wil je de Bbox op een andere plaats voorzien kan dit maar dit valt onder de interne bekabeling en wordt niet door ons gedaan.
Dit is zowel bij fiber als koper het geval en een stijglijn zit dus ook niet gratis inbegrepen omdat dit ook onder interne bekabeling valt.
Dit wordt meestal voorzien door de bouwheer.
Mvg, Koen

@KoenN Bedankt voor deze verduidelijking, zo zijn de twijfels van de baan .

Want die uitleg op de site brengt toch volgens mij verwarring, bijvoorbeeld:

  • voor woning:
    Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen.
  • voor appartement:
    Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box

 

Reputatie 6
Badge +2

De onduidelijkheid in de communicatie  van Proximus is wel een constante, ik verdenk hen er echt van het vrijwillig te doen. Via KoenN weten we dus eindelijk dat niet alles gratis zal zijn. Dat is wel de eerste keer dat ik dat te weten kom. Zelfs al lees ik op de website nog altijd dat het aansluiten gratis is tijdens de werken.  In onze straat werd onlangs een glasvezelkabel gelegd, en die werken duurde twee dagen. Zijn het dan die werken dat ze bedoelen? Om nu een definitieve beslissing te kunnen nemen vraag ik

1. Hoe lang blijft de koperen kabel nog operationeel?

2. Proximus mag mij liefst per mail contacteren zodat ze met kennis van zaken voor mij een prijsofferte kunnen maken voor zowel het aansluiten van  telefoon, internet en tv, eventueel ook mijn telenettv. En ook de tarieven van de fiberabonnementen had ik graag willen zien op papier.

En ik wil wel mijn best doen om andere bewoners van het gebouw  te overtuigen om mee te gaan in het fiberverhaal. Zonder kosten, gratis gewoon.

Dus concreet voor mij wil ik kunnen kiezen uit drie mogelijkheden (en ik weet dat er meer zijn):

1. Verder doen met de koperen oplossing zoals nu : dat werkt meestal behoorlijk, maar ik weet niet hoe lang nog

2. Overschakelen naar glasvezel: een beetje de onbekende, men schept daar onduidelijkheid over.

3. Overschakelen naar Telenet : wel bekend, de kabel is al binnen en een tv werkt daar nu al op via een digibox, en dat werkt behoorlijk

 

 

 

Mss ook nog als bijkomende vraag:

Aangezien je de aansluiting kan laten uitvoeren, gratis zelfs als ze met de fiber langskomen is een bijkomende vraag, wat kost het dan als je later beslist om toch aan te sluiten om gelijk welke reden al dan niet omdat koper opgedoekt wordt, het doet er niet toe, is dit dan enkel de activeringkost?
(Ik spreek dus niet over het fiber abonnement dat er natuurlijk bijkomt als je fiber later activeert.)

Reputatie 6
Badge +2

Omdat er zo veel vraagtekens zijn waarop Proximus niet antwoordt vraag ik een prijsoferte. Waarop ik me geen begoocheling maak dat ik die gaat krijgen hé. 

Als ik hier geen deftig antwoord krijg van Proximus over al die aspecten,  schrijf ik binnen de week een brief naar de CEO. Wie weet? Ik zal die hier als bijlage tonen.

Reputatie 6
Badge +3

@Cvanloon: Ja, dat bedoelden ze met die werken. Dat het nu mogelijk is om aan te sluiten op glasvezel. Maar in een appartementsgebouw zal dit altijd via de syndicus en de raad van mede-eigenaren moeten gebeuren. Ook het trekken van glasvezel kabels in het gebouw gaat ook een aanzienlijke kost zijn zeker in oudere appartementsgebouwen. In recentere is er al fiber aanwezig in de appartementen en is het gratis. Je hebt wel een pack nodig anders moet je bellen naar de helpdesk.

@Martin: Dan zal je 409 EUR moeten betalen (350 EUR installatie kost + 59 EUR activeringskost) 

Zie hier: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_fiber_copper_phase_out/particulieren/blog/news/uit-eerste-hand/glasvezel-vervangt-koperleidingen.html 

 

Wanneer je gaat kijken naar de FAQ dan is het gratis enkel maar voor een woning,nieuwbouw:  https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning.html?

maar er is toch al gezegd geweest dat als ze langskomen bv rijwoningen waar de glasvezel op de voorgevel komt dat je de kans kreeg om de aansluiting gratis te laten doen en dat het anders achteraf niet meer gratis zou zijn dus als je direct laat aansluiten zou het alleen dan de activatiekost zijn als je later een fiber-abonnement neemt!

Ik zou toch graag dit eens officieel van iemand van proximus zelf willen horen hoe de vork in de steel steekt want anders blijft dit hier een topic vol met twijfels 

Reputatie 6
Badge +3

Een gouden raad voor Proximus zorg dat er uniformiteit is tussen zowel de blog als de informatiepagina’s en geen tegenstrijdigheden  of voor interpreteerbaar vatbaar. Want er loopt wel heel wat mis op hun website. Zo kan je voor een heel onaangename verrassing komen te staan. De installatie moet toch ook nog gebeuren in het huis? Dus enkel activeringskosten zou mij sterk lijken. Maar enkel Proximus kan hierop antwoorden.

Reputatie 6
Badge +2

@Cvanloon: Ja, dat bedoelden ze met die werken. Dat het nu mogelijk is om aan te sluiten op glasvezel. Maar in een appartementsgebouw zal dit altijd via de syndicus en de raad van mede-eigenaren moeten gebeuren. Ook het trekken van glasvezel kabels in het gebouw gaat ook een aanzienlijke kost zijn zeker in oudere appartementsgebouwen. In recentere is er al fiber aanwezig in de appartementen en is het gratis. Je hebt wel een pack nodig anders moet je bellen naar de helpdesk.

Ik heb de syndicus gewezen op het feit dat we zo iets moeten beslissen op een vergadering  van de eigenaars. Normaal is dat in mei, maar door corona is dat uitgesteld tot ....?  Het is wel geen recent gebouw.  Alle nutsleidingen liggen in een schacht daarvoor voorzien. Maar voor Px is dat niet zo simpel om die te gebruiken, dat versta ik wel. Dus wat kost het allemaal, en is dat de moeite? Als mijn krant nu op 5 sec gedownload is of op 2 sec, ik wil daarvoor geen honderden euros betalen he. 

Het is echt onmogelijk om betrouwbare informatue te bekomen. Ik vrees dat de medewerkers hier op het forum ook niet veel meer weten. 

Reageer