Beantwoord

Verboden voor Fiber



Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6
Badge +2

De onduidelijkheid in de communicatie  van Proximus is wel een constante, ik verdenk hen er echt van het vrijwillig te doen. Via KoenN weten we dus eindelijk dat niet alles gratis zal zijn. Dat is wel de eerste keer dat ik dat te weten kom. Zelfs al lees ik op de website nog altijd dat het aansluiten gratis is tijdens de werken.  In onze straat werd onlangs een glasvezelkabel gelegd, en die werken duurde twee dagen. Zijn het dan die werken dat ze bedoelen? Om nu een definitieve beslissing te kunnen nemen vraag ik

1. Hoe lang blijft de koperen kabel nog operationeel?

2. Proximus mag mij liefst per mail contacteren zodat ze met kennis van zaken voor mij een prijsofferte kunnen maken voor zowel het aansluiten van  telefoon, internet en tv, eventueel ook mijn telenettv. En ook de tarieven van de fiberabonnementen had ik graag willen zien op papier.

En ik wil wel mijn best doen om andere bewoners van het gebouw  te overtuigen om mee te gaan in het fiberverhaal. Zonder kosten, gratis gewoon.

Dus concreet voor mij wil ik kunnen kiezen uit drie mogelijkheden (en ik weet dat er meer zijn):

1. Verder doen met de koperen oplossing zoals nu : dat werkt meestal behoorlijk, maar ik weet niet hoe lang nog

2. Overschakelen naar glasvezel: een beetje de onbekende, men schept daar onduidelijkheid over.

3. Overschakelen naar Telenet : wel bekend, de kabel is al binnen en een tv werkt daar nu al op via een digibox, en dat werkt behoorlijk

 

 

 

@KoenN Bedankt voor deze verduidelijking, zo zijn de twijfels van de baan .

Want die uitleg op de site brengt toch volgens mij verwarring, bijvoorbeeld:

  • voor woning:
    Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen.
  • voor appartement:
    Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box

 

Reputatie 7
Badge +4

De Bbox wordt altijd door ons geplaatst waar de lijn binnenkomt. Dit is waar meestal de andere nutsvoorzieningen ook toekomen.
Wil je de Bbox op een andere plaats voorzien kan dit maar dit valt onder de interne bekabeling en wordt niet door ons gedaan.
Dit is zowel bij fiber als koper het geval en een stijglijn zit dus ook niet gratis inbegrepen omdat dit ook onder interne bekabeling valt.
Dit wordt meestal voorzien door de bouwheer.
Mvg, Koen

Dat betwijfel ik ook maar juist daarom, ze geven aan dat de verbinding tot aan de bbox ook gemaakt wordt als je de aansluiting vraagt en er wordt ook gesproken over gratis bij aansluiten dus is dit zeker misleidend en totaal niet duidelijk daarom ook mijn vraag naar Proximus toe om daar klaarheid te willen in scheppen. En zelfs varaag ik mij af als dit gratis voor een gewone huisaansluiting als de fiber intro in de garage staat en en de bbox in de living bv. is het aansluiten vanaf de fiber modem in de garage tot aan de bbox dan ook gratis die zij blijkbaar ook doen. 

Reputatie 6
Badge +3

Dat de stijglijn gratis is, betwijfel ik ten zeerste aangezien bepaalde appartementsblokken toch uit een aantal verdiepingen bestaan.

ja dat is wat ik hierboven al gepost heb maar :

Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. .

mijn  vraag gaat over die kabel in je appartement tot aan je bbox (de stijglijn dus ) is dit ook gratis?

Reputatie 6
Badge +2

Zo staat het op de website van Proximus. “Een van onze technici komt bij je langs om gratis de aansluitdoos voor aansluiting op fiber te installeren en je Fiber-pack te activeren.”

Indien er een voortuintje is gaan ze ondergronds. 

 

@Snor bedankt voor de info, dat hebben ze eigenlijk van in het begin aangekondigd, maar fijn te horen dat dit dus nog altijd het geval is, geven ze iets op voor welke termijn de aansluiting gratis is, en wat inbegrepen is als gratis, bvb de stijglijnen ook wel verticale lijnen genaamd behoort dit er ook bij…?

Reputatie 4
Badge +1

Ook brief ontvangen in Oostende, via syndic, van Proximus voor aanleg Fiber in de Appartementsbok.
Tot mijn positieve verrassing is er vermeld  dat de aansluitingen gratis zijn. 
Niets dan lof.

Reputatie 6
Badge +2

Dus we willen eigenlijk gewoon weten wat hun fiberstrategie is, en de koperstrategie hiermee verbonden. Alvorens alle lasten mbt fiber bij mij thuis te ondergaan wil ik gewoon deze elementen kennen. Ook a!vorens de man van Px over de vloer te krijgen die mij een fiberabonnement wil laten tekenen. Die zal wel van de commerciele dienst zijn. En gewoon willen verkopen. 

 

Je bent zeker niet alleen die dit wenst te weten.
ik zou zelf nog persoonlijk ook willen weten wat er dan gebeurt als dit bv na 5jaar zou uit werking gezet worden, wat de klanten te wachten staat als ze nog op koper zitten, want dan hebben ze geen andere keuze dan een aansluiting te nemen op glasvezel en onder welke voorwaarden dan, bv de aansluitingskosten die ze normaal aan hun broek hebben zoals het nu voorzien is, en mogen ze dan hun zelfde pack behouden dat ze nu hebben of moeten ze een duurder fiberpack nemen indien hun koperpack minder duur uitvalt of zit er in dit geval niks anders op dan uit te kijken naar bv een andere concurrent.

Reputatie 6
Badge +2

Ik wens gewoon van iemand van Proximus te horen tot wanneer hun koperen netwerk deftig blijft werken. Is dat nog 1 jaar, of 5, of 10? 

En ik vraag mij af of ze dit nu al kunnen weten hoelang ze dit in stand zullen houden,  hangt dit niet in hoofdzaak af van het percentage dat wilt overstappen naar fiber of gaan ze dan een middel uitvinden om toch iedereen over de brug te trekken.

Een gelijkaardig voorbeeld heb je met oude en nieuwe packs, als iedereen moest uit zijn eigen overstappen naar nieuwe packs ja dan zouden er al lang geen oude packs meer bestaan.

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk interesseert mij voornalelijk om te weten van Proximus  hoe lang de bestaande koperen kabel nog operationeel zal blijven.

Wat betreft de discussie op een AV van de VME zou ik elke eigenaar aanraden twee dokumenten te lezen:

1. De laatste versie van de wet op medeeigendom

2. De basisakte van het gebouw

 

Dat is juist wat ik bedoel als het een punt is waarbij iedereen belang en interesse heeft haal je de meerderheid en natuurlijk als het om een pak centen draait wordt het ook vaak heel moeilijk.

Reputatie 6
Badge +3

 Het hangt ook een beetje af van de samenstelling van de eigenaars. Wanneer er veel mensen zijn die geen internet hebben gaan ze minder geneigd zijn om hier toch op in te gaan omdat ze meer moeten betalen en het toch niet gebruiken. Dat is altijd het twistpunt.

Mijn pa verhuurt ook en dat het niet gemakkelijk is dat is een feit dat vast staat, op de algemene vergaderingen overeen komen/tot zelfde conclusie komen,  tussen de verschillende eigenaars is geen sinecure !

Reputatie 6
Badge +3

Proximus heeft nog altijd de goedkeuring nodig van de syndicus om die wijzigingen te doen. Wanneer die geweigerd wordt kan er niets gebeuren. Zoiets moet altijd gemeenschappelijk beslist worden. Wanneer je iets huurt dan moet de verhuurder ook akkoord zijn. Soms is het ook verboden om iets aan de buitenkant van een appartementsgebouw te plaatsen dat vind je terug in het algemeen reglement en de oprichtingsakte van het appartement. Zo gemakkelijk is het allemaal niet.

ik had het inderdaad ook zo begrepen, zoals ik het hier al aangehaald heb,  dat als de Proximus fiber langskomt je u gratis kon laten de aansluiting, dus zou de utp kabel tot aan de modem inbegrepen zijn, maar zoals je zegt zouden ze van Proximus uit dit eens gederailleerd moeten uit de doeken doen. En als je dit pas later zou doen dat er dan wel aansluitingskosten zouden zijn.
Natuurlijk hangt het er dan weer vanaf welke packsamenstelling je hebt, want anders zal een fiberpack natuurlijk duurder uitvallen zeker voor klanten met een oud pack!

En wat in de 3 onderstaande punten uitgelegd wordt zal dit dan allemaal gratis zijn !!!!!!
(in de veronderstelling dat je direct (hoeveel tijd heb je om te beslissen) wilt aansluiten als de fiber langs komt)
Kortom wat zit er juist gratis inbegrepen en wat niet
En wat zal het kosten als je later dan toch nog wilt aansluiten buiten de “gratis” termijn periode.

=================================================================

We leggen eerst onze glasvezelkabel in je straat en brengen hem vervolgens binnen in je huis of gebouw. Een van onze technici installeert daarna een glasvezelaansluitpunt in je woning. Hieronder vind je de verschillende oplossingen afhankelijk van je technische situatie:

  • 1) Als er zich op je gevel of de gevel van je buur een installatie bevindt, zal de technicus fiber installeren vanaf de zwarte doos (zie de foto hieronder). Om die aan te sluiten op je binneninstallatie zal hij de fiberkabel van je gevel in je woning binnenbrengen. Vervolgens zal hij in je woning een fiberaansluitdoos installeren rekening houdend met de plaats waar je je b-box wenst. Om deze werken uit te voeren, zal hij een grote ladder of een lift gebruiken. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
     
  • 2) Als je in een huis woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via de ondergrond. De technicus zal een aansluitdoos installeren in je kelder of garage en zal een sleuf graven om de aansluiting met de weg te verzekeren (indien er geen wachtbuis ligt). Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
  • 3) Als je in een appartement woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via een kabel die vertrekt uit een doos die vooraf in de kelder van het gebouw (of op de verdieping van je appartement) werd geïnstalleerd. De technicus zal via de gemeenschappelijke delen gaan om je appartement aan te sluiten. Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html#/installproc

Reputatie 2
Badge +1

Bij ons is die fiber doos ingegraven in een put met een deksel van Proximus op.

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet niet zeker of het hier zo zeer een kwestie is van betalen, ik dacht een brief van Proximus gezien te hebben waarin ik las (sorry als ik mij vergis, het was voor corona) ::

  • in een bepaalde periode wordt er in de straat een glasvezelkabel gelegd
  •  daarna krijgen alle inwoners  (ook die nu telenet hebben he) het bezoek van een Px medewerker met het aanbod om die kabel gratis tot in de appartenten te leggen
  • en dan alles aan te sluiten voor hen die een abonnement nemen (tel, tv, internet)
  • het leggen van die kabel is ondertussen met twee coronamaanden vertraagd, maar ligt  nu in de straat
  • ik wacht nu op een proximus aanbod : kost dat nu iets om die kabel binnen te brengen, hoeveel gaat een fiberabonnement kosten, …..
  • er is daarover in ons gebouw nog geen discussie geweest of een beslissing genomen, het enige wat ik vernam is dat Px de kabel via de trap wilde leggen, en de eigenaars via de bestaande schacht.
  • en ik lees ook altijd iets over een lelijke doos op de gevel?

Misschien kan iemand van Px er meer over vertellen maandag.

inderdaad toch een  fiberkabel beneden en dan naar het (de)  appartement(en) met utp kabel(s)

En het is niet altijd eenvoudig om de meerderheid over de brug te krijgen of het echte nut ervan willen inzien.

Reputatie 6
Badge +3

Er zal altijd in de gemeenschappelijke delen gewerkt moeten worden. Toch wanneer fiberkabels getrokken moeten worden naar de appartementen. De syndicus of eigenaar van het appartement moet dit ook goedkeuren. Je kan altijd in een discussie gaan, maar je hebt altijd een meerderheid nodig van de mede-eigenaars. Want wanneer er werken in de gemeenschappelijke delen moeten gebeuren, moet iedereen een deel hiervan betalen of ze er nu al dan niet gebruik van willen maken.

Reputatie 6
Badge +2

Tegen een beslissing van de AV van de VME kan men in beroep gaan. Door een eigenaar en ook door iedereen die zich door die beslissing benadeeld voelt. Denk toch niet dat een vrederechter voor zo'n prul zijn soep zal laten koud worden. En tegen de definitieve uitspraak er is ligt er al een ander soort kabel misschien. Praat toch gewoon met elkaar, en verhuis als dat nu ecbt een probleem is. Denk ook eens aan de kosten voor een advokaat. Ik wil Fiber, precies een klein kind die een lolly wil.

inderdaad daar wou ik eigen bewijzen als ze het been stijf houden dat je nog niet aan de nieuwe patatjes toe bent.

Reageer