Vraag

Plotseling geen internet

  • 29 August 2020
  • 66 reacties
  • 1198 Bekeken

Beste,

Ik heb helemaal op random tijd plotseling geen internet voor 5 seconden. Ik vraag mij af of er een probleem is met het netwerk of dat het een ddos is. Ik heb geen kennis erover, gewoon mijn gedachten.

Ik heb dit probleem al 2 dagen en zou graag willen weten of ik zelf iets kan doen om het te verbeteren.

Wat ik ook raar vind is dat ik via Chrome niet kan inloggen op Proximus forum met MyProximus. Ik krijg dit met wit scherm: NET::ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION

 

Mvg

Soort


66 reacties

@Martin Tot nu toe geen probleem gehad, het is al 3 dagen. Dus ik denk dat we dit kunnen afsluiten.

Reputatie 7
Badge +4

@Soort Ik heb je lijn ook eens getest en zie geen verbrekingen, wel af en toe enkele errors waar je normaalgezien geen last van zou mogen hebben. Hou ons zeker op de hoogte als het probleem zou terugkomen. 

ik zit steeds op 5 GHz kanaal en op 4 meter van mijn modem die in het midden vd living staat op 1meter hoogte, verticaal zoals het ideaal hoort.

ik zal morgen eens testen via UTP kabel. Dat is idd nog enige optie die we moeten uittesten.

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

Ja het is met een utp kabel verbonden, getest via een pc. Is dit procedure dat u vraagt automatisch of word ik geholpen door een medewerker?

Edit: Sorry ik zag juist dat het automatisch is!

Reputatie 7
Badge +4

Het hangt ervan af hoe dit stopcontact is verbonden met het originele stopcontact van proximus. Het zou kunnen dat je daar enkel een telefoon op mag aansluiten en niet de modem, maar dat kunnen we niet uit de foto afleiden. Dit moet binnenin het stopcontact nagekeken worden. Ik denk dan ook dat we best eens iemand ter plaatse sturen voor nazicht. 

maandag komen de proximus forummedewerkers terug langs en kunnen dan bslissen of het nodig is van bvb een technicus langs te sturen.

Reputatie 7
Badge +4

@Soort Ik heb je lijn ook eens getest en zie geen verbrekingen, wel af en toe enkele errors waar je normaalgezien geen last van zou mogen hebben. Hou ons zeker op de hoogte als het probleem zou terugkomen. 

@HadewychT Beste, ik heb vanacht meerdere internet verbreking gehad en ik zag elke keer dat het dsl aan het knipperen was. Kan er een probleem zijn met de lijn? Deze keer waren het niet 5 second onderbreking maar langere.

Mvg


hi, ik zie sinds de 9de inderdaad iets meer verbrekingen en fouten op je lijn
het lijkt me dus best om toch even iemand bij je langs te sturen hiervoor
kan je me een aantal datums doorgeven waarop je beschikbaar bent ?
dan doe ik het nodige

@Soort Dat wijst dus inderdaad allemaal in de goeie richting maar, voor meer exacte datum van wanneer je kunt aangesloten worden, daarvoor zal je moeten wachten tot morgen als de proximus forummedewerkers u meer details kunnen verstrekken.

Ik zal beter wachten en eens horen of de forummedewerkers mij iets kunnen laten weten. Als dit niet mogelijk is zal ik wel gebruik maken van het webformulier. Dank u voor de uitgebreide informatie :grin:

Reputatie 7
Badge +4

@Soort woensdag 14/10 tussen 8-12u komt er iemand van ons langs.

thx

ik wens het je niet toe maar dan vermoed ik dat het binnekort wel opnieuw opduikt zoals bij mij het geval is.

Vroeger had ik ook een hogere WiFi snelheid id buurt van 70-80Mbps. Opmerkelijk dat mijn snelheid net zoals bij jou nu ook maar 55 Mbps meer is, maar id praktijk merk je dit amper.

Heb jij ook de modem B-box V3+ van Sagemcom? Als bij mij WiFi even wegvalt, blijven de lampjes op de modem gewoon branden, daaraan merk je niets. Wel is het al van in het begin zo dat het onderste lampje van WiFi bij mij dan weer eens constant brandt, dan weer enkele seconden knippert. Ik las in de handleiding vd modem dat dit lampje constant zou moeten branden en niet zou mogen knipperen. Hoe is dat bij jou?

Mocht ik ergens een oplossing vinden, laat ik het hier weten. Mocht het probleem bij jou opnieuw opduiken, laat het ons ook weten. Aangezien dit zich bij mij al zolang voordoet en het nu ook bij steeds meer klanten lijkt op te duiken, zou ik vermoeden dat er ondertussen toch iemand bij Proximus weet wat er scheelt. Ik gok op de modem.

de knipperfrequentie hangt af van de hoeveelheid data die over wifi getransporteerd wordt

Permanent brandend lampje: je wifi-netwerk is geactiveerd en klaar voor gebruik.

Knipperend lampje: je wifi-netwerk is geactiveerd en in gebruik.

Gedoofd lampje: je wifi-netwerk is gedeactiveerd. Hou de on/off-knop onder het wifi-controlelampje 3 seconden ingedrukt om het draadloze netwerk te heractiveren.

PS: Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt zoals bvb de bbox3v+, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Zelf een lijntest (TBF) initiëren kun je ook :

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Dank je Martin!

Kan je hier iets mee? Is die uploadsnelheid van 4 Mbps niet verdacht laag?

 

normaal zou er zelfs een 100 Mbps-Down/35 Mbps-Up mogelijk zijn 

maar een upload wordt ook gecapt op een lagere snelheid volgens het internet abo dat je hebt 

Heb je mss een internet “start” in je pack

maar als je de speedtest doet http://pxs.speedtestcustom.com/ is het altijd best van het te doen met een utp kabel verbonden aan de bbox rechtstreeks bvb met laptop bekabeld verbonden aan bbox.
Je zou het ook  kunnen benaderen als je via wifi-5.0 de speedtest doet terwijl je heel dicht bij de bbox staat.

Zeker wifi-2.4 is echt niet betrouwbaar aangezien bvb andere (bij de buren) wifisignalen je kunnen storen. soms door een ander wifi kanaal te kiezen bvb kanaal 11 ipv 1 zou het al beter kunnen worden.

NB Bij start start  zou je download ook gecapt zijn op  60 Mbps en upload op 4Mbp

bij maxi is dit respectievelijk max 100Mbps en 20 Mbps

zie bvb → https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/packs/packs/andere-pack-combinaties.html

Ik heb een Minimus met Internet Comfort.

Hieronder nog een screenshot van mn recent Ookla speedtesten. Ook in augustus met 9 Mbps uploadsnelheid had ik hetzelfde probleem van wegvallende WiFi. Denk dus dat die lage uploadsnelheid daar los van staat.

Kan ik via deze weg aan iemand van Proximus vragen om mijn lijn eens te testen?

 

 

heb je de bbox al eens gereset 

ongeveer 20 seconden het reset knopje achteraan blijven indrukken tot de lampjes vooraan doven uitgenomen de power led en dan loslaten om hem terug volledig te laten heropstarten.

Morgen kan altijd iemand van het proximus forum team je lijn eens testen als ze her de draad opnemen

hoe werd bovenstaande test gedaan via wifi 5.0 of wifi 2.4 en hoe ver van de bbox

best al eerst via een bekabelde verbinding met de bbox zo weet je al of het daar in orde is vooraleer je aan de wifi moet twijfelen

Ja hoor, al tig keer + stekker uit stopcontact etc…

Iedereen op het forum met dit probleem beschrijft hetzelfde fenomeen: ondanks het resetten, modeminstellingen optimaal configureren, goed wifi kanaal kiezen etc, blijft het probleem terugkeren. Nu ik na 2 jaar ‘ermee heb leren leven/surfen’ plots merk dat ik niet alleen ben, zou ik er graag op doorgaan tot we het gevonden hebben. Hopelijk vinden we een oplossing die voor iedereen werkt. Sowieso al erg bedankt voor je hulp!

weet je ook wat je upload/download snelheid geeft bekabeld gemeten, die is dan goed waarschijnlijk.

Als je kunt ook altijd best wifi-5.0 gebruiken of heb je daar net de zelfde problemen mee.

normaal zou er zelfs een 100 Mbps-Down/35 Mbps-Up mogelijk zijn 

Ik vind het heel raar dat ik ook niet maximum kan krijgen. Als ik pxs speedtest doe krijg ik 55mbps download en 18mbps upload. Alhoewel volgens de BBox3Tool zou ik ook veel meer moeten krijgen.

 

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

je blijft met je download snelheid  hangen op 70 Mbps zie ik in je sagemtool rapport 

heb je als eens de automatisch lijntest uitgevoerd door te bellen naar die lijntest nummer namelijk als volgt:

Zelf een lijntest (TBF) initiëren kun je ook :

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of op Myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

zo wordt de DLM een getriggerd en mss kan hij je download snelheid na een tijd verhogen

Reputatie 7
Badge +4

@jvcb De snelheid van je lijn wordt niet verhoogd omdat er toch wel wat foutjes gemeten worden. Hier zou je last van krijgen met een hogere snelheid. Je kan je bekabeling eens nakijken aan de hand van deze uitleg. Als u daar niet onmiddellijk een probleem vindt, komen we best eens ter plaatse om je lijn na te kijken. 

@Soort Het wifisignaal op 2.4GHz is niet ok. Ik heb van hieruit het kanaal aangepast. Je kan ook deze tips bekijken om je signaal  te verbeteren. 

@HadewychT thx!

Ik heb de uitleg qua bekabeling nog eens volledig nagelezen en denk dat alles goed is aangesloten. De VDSL2 splitter zit in een andere kamer dan mijn modem dus die laatste zit via een zwart UTP kabeltje in het stopcontact. Zie foto hieronder. Is dit ok volgens jou?

Laatste tijd merk ik idd dat mijn modem quasi iedere dag 1 à 2x een minuutje uitvalt (DSL en Internet lampje gaan knipperen) waarna hij terug opstart. Dit was vroeger eerder zeldzaam.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Soort Glasvezel zal beschikbaar zijn vanaf juli 2021 op uw adres.

@Soort Glasvezel zal beschikbaar zijn vanaf juli 2021 op uw adres.

Vrijdag 16/10 hebben ze buiten mijn straat een kabel getrokken. Heeft dit niets mee te maken met glasvezel (zwarte kabel)?

Reageer