Vraag

Plotseling geen internet

  • 29 August 2020
  • 66 reacties
  • 1478 Bekeken

Beste,

Ik heb helemaal op random tijd plotseling geen internet voor 5 seconden. Ik vraag mij af of er een probleem is met het netwerk of dat het een ddos is. Ik heb geen kennis erover, gewoon mijn gedachten.

Ik heb dit probleem al 2 dagen en zou graag willen weten of ik zelf iets kan doen om het te verbeteren.

Wat ik ook raar vind is dat ik via Chrome niet kan inloggen op Proximus forum met MyProximus. Ik krijg dit met wit scherm: NET::ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION

 

Mvg

Soort


66 reacties

NB Bij start start  zou je download ook gecapt zijn op  60 Mbps en upload op 4Mbp

bij maxi is dit respectievelijk max 100Mbps en 20 Mbps

zie bvb → https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/packs/packs/andere-pack-combinaties.html

Ik heb een Minimus met Internet Comfort.

Hieronder nog een screenshot van mn recent Ookla speedtesten. Ook in augustus met 9 Mbps uploadsnelheid had ik hetzelfde probleem van wegvallende WiFi. Denk dus dat die lage uploadsnelheid daar los van staat.

Kan ik via deze weg aan iemand van Proximus vragen om mijn lijn eens te testen?

 

 

heb je de bbox al eens gereset 

ongeveer 20 seconden het reset knopje achteraan blijven indrukken tot de lampjes vooraan doven uitgenomen de power led en dan loslaten om hem terug volledig te laten heropstarten.

Morgen kan altijd iemand van het proximus forum team je lijn eens testen als ze her de draad opnemen

hoe werd bovenstaande test gedaan via wifi 5.0 of wifi 2.4 en hoe ver van de bbox

best al eerst via een bekabelde verbinding met de bbox zo weet je al of het daar in orde is vooraleer je aan de wifi moet twijfelen

Ja hoor, al tig keer + stekker uit stopcontact etc…

Iedereen op het forum met dit probleem beschrijft hetzelfde fenomeen: ondanks het resetten, modeminstellingen optimaal configureren, goed wifi kanaal kiezen etc, blijft het probleem terugkeren. Nu ik na 2 jaar ‘ermee heb leren leven/surfen’ plots merk dat ik niet alleen ben, zou ik er graag op doorgaan tot we het gevonden hebben. Hopelijk vinden we een oplossing die voor iedereen werkt. Sowieso al erg bedankt voor je hulp!

weet je ook wat je upload/download snelheid geeft bekabeld gemeten, die is dan goed waarschijnlijk.

Als je kunt ook altijd best wifi-5.0 gebruiken of heb je daar net de zelfde problemen mee.

ik zit steeds op 5 GHz kanaal en op 4 meter van mijn modem die in het midden vd living staat op 1meter hoogte, verticaal zoals het ideaal hoort.

ik zal morgen eens testen via UTP kabel. Dat is idd nog enige optie die we moeten uittesten.

normaal zou er zelfs een 100 Mbps-Down/35 Mbps-Up mogelijk zijn 

Ik vind het heel raar dat ik ook niet maximum kan krijgen. Als ik pxs speedtest doe krijg ik 55mbps download en 18mbps upload. Alhoewel volgens de BBox3Tool zou ik ook veel meer moeten krijgen.

 

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

je blijft met je download snelheid  hangen op 70 Mbps zie ik in je sagemtool rapport 

heb je als eens de automatisch lijntest uitgevoerd door te bellen naar die lijntest nummer namelijk als volgt:

Zelf een lijntest (TBF) initiëren kun je ook :

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of op Myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

zo wordt de DLM een getriggerd en mss kan hij je download snelheid na een tijd verhogen

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

Ja het is met een utp kabel verbonden, getest via een pc. Is dit procedure dat u vraagt automatisch of word ik geholpen door een medewerker?

Edit: Sorry ik zag juist dat het automatisch is!

Reputatie 7
Badge +4

@jvcb De snelheid van je lijn wordt niet verhoogd omdat er toch wel wat foutjes gemeten worden. Hier zou je last van krijgen met een hogere snelheid. Je kan je bekabeling eens nakijken aan de hand van deze uitleg. Als u daar niet onmiddellijk een probleem vindt, komen we best eens ter plaatse om je lijn na te kijken. 

@Soort Het wifisignaal op 2.4GHz is niet ok. Ik heb van hieruit het kanaal aangepast. Je kan ook deze tips bekijken om je signaal  te verbeteren. 

@HadewychT thx!

Ik heb de uitleg qua bekabeling nog eens volledig nagelezen en denk dat alles goed is aangesloten. De VDSL2 splitter zit in een andere kamer dan mijn modem dus die laatste zit via een zwart UTP kabeltje in het stopcontact. Zie foto hieronder. Is dit ok volgens jou?

Laatste tijd merk ik idd dat mijn modem quasi iedere dag 1 à 2x een minuutje uitvalt (DSL en Internet lampje gaan knipperen) waarna hij terug opstart. Dit was vroeger eerder zeldzaam.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het hangt ervan af hoe dit stopcontact is verbonden met het originele stopcontact van proximus. Het zou kunnen dat je daar enkel een telefoon op mag aansluiten en niet de modem, maar dat kunnen we niet uit de foto afleiden. Dit moet binnenin het stopcontact nagekeken worden. Ik denk dan ook dat we best eens iemand ter plaatse sturen voor nazicht. 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

p.12 uw modem dient in principe verbonden te zijn op blauw contact “dsl” van NTP2007

www.govaerts.be/userfiles/userfiles/nieuws/bgc-21967_installation_manual_smarttube_nl.pdf

@M_016 je doet me twijfelen :)

Momenteel zit er een zwart kabeltje tussen de blauwe DSL poort in de modem en het stopcontact. Op die zwarte kabel staat geprint: ‘Besttel PVC cable RoHS compliant’.

Ik heb ook nog een andere kabeltje in de doos van mijn modem (nog nooit gebruikt) waarop ‘broad 26AWG 2W 60°C 150V 09.2017’ geprint staat.

Zie foto’s hieronder. Je gaat me toch niet vertellen dat al die jaren het foute kabeltje werd gebruikt? :)

 

Reputatie 7
Badge +4

Neen zeker niet heeft niets met die kabel te maken

Ik praat over de aansluitingskabel van het “2de stopcontact” met het “1e originele stopcontact nl. de NTP 2007 van Proximus zelf cfr uw 1e foto)

 

 

beter een technieker laten komen want kan even goed in de ROP zitten wat ook wel af en toe het geval is.

je mag in ieder geval geen platte telefonie kabel hiervoor gebruiken zoals deze die ook gebruikt worden om een telefoon aan te sluiten.

ik heb die foto ook gezien maar mijn modem staat in een andere kamer dan de splitter dus die kan praktisch niet via die kabel verbonden worden.

 

volg week komt er een technieker. keep you posted.

weet je ook wat je upload/download snelheid geeft bekabeld gemeten, die is dan goed waarschijnlijk.

Als je kunt ook altijd best wifi-5.0 gebruiken of heb je daar net de zelfde problemen mee.


ter info, dit is mijn resultaat met UTP kabel ipv wifi. Quasi identiek qua snelheid. Zal nu vandaag en morgen verder surfen via kabel om te zien of het internet nog steeds wegvalt.

 

Heb je de automatische lijntest ook uitgevoerd

Ikzelf niet, aangezien @HadewychT hier vanmorgen al postte dat er problemen waren met mijn lijn neem ik aan dat hij die test al voor mij heeft gedaan.

Zou je mij aanraden die test toch eens te doen?

Krijg je trouwens nadien de resultaten van die lijntest? Krijg je daarvan een verslagje per email ofzo? En kan die test een probleem ook fixen door na afloop iets automatisch te resetten?

Vermits er volg week toch een technieker langskomt wil ik er nu zelf niet onnodig aan prutsen :)

Die test kan eigenlijk geen kwaad want je profiel staat toch op een “basis verctorised vdsl profiel”  namelijk 70 Mbps die je kan zien via de uitslag het sagemtool en ook omdat je upload laag is 4Mbps zou het kunnen dat deze mss toch hierdoor hoger wordt en de DLM wordt ook getriggerd hierdoor, enfin ‘t is aan u natuurlijk, of je het wilt doen of als je liever wacht tot de technicus komt 

nee je krijgt daarvan geen verslag. Maar je zou dan eventueel kunnen het sagemtool terug raadplegen om te zien of er iets veranderd is, daarom niet altijd onmiddelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Ikzelf niet, aangezien @HadewychT hier vanmorgen al postte dat er problemen waren met mijn lijn neem ik aan dat hij die test al voor mij heeft gedaan.

 

Ik (zij, niet hij :wink: ) heb die test inderdaad al gedaan

De lijnsnelheid zal niet verhogen door die test vermits er fouten zitten op zijn lijn. De snelheid verhogen zou dan enkel voor een meer onstabiele verbinding zorgen. 

@jvcb Je mag inderdaad wel proberen om het kabeltje met de blauwe aansluitingen te gebruiken tussen je B-box en het stopcontactje in de muur. Dit zou misschien al wel verbeteringen kunnen geven. Het zou kunnen dat de fouten veroorzaakt worden door een fout in het kabeltje dat je nu gebruikt. Als er geen verbetering is kijkt de technieker het volgende week sowieso verder na

 

:relaxed: mijn excuses jongedame

Weet je wat het verschil is tussen beide kabeltjes? @Martin Ze zijn allebei rond met identieke connectoren (voor UTP poort).

Ondertussen surf ik al gans de dag via de UTP kabel en is de internetverbinding nog geen enkele keer weggevallen.

Zou het 1 à 2x per dag uitvallen van het DSL- en internetlampje op de modem veroorzaakt kunnen worden door het verkeerde kabeltje?

En tot slot, de storingen die je ziet op mijn lijn: hebben deze enkel invloed op mijn internet of ook op TV kijken? Ik kijk via Wifi bridge btw. Ik heb regelmatig ook problemen met haperend TV signaal (blokjes), zowel via de v6 als via de v7 decoder.

De lijnsnelheid zal niet verhogen door die test vermits er fouten zitten op zijn lijn. De snelheid verhogen zou dan enkel voor een meer onstabiele verbinding zorgen. 

@HadewychT ik had gedacht dat het mss wel iest zou kunnen gedaan hebben aan de upload omdat ik meer verwacht had dat @jvcb dan op een repair profiel zou terecht gekomen zijn bij fouten op de lijn wat dus niet gebeurd is, dit ter info waarom ik dit voorgesteld had.

Reageer