DLM niet actief op lijn
Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.
Heb je er soms weet van of er naaste buren zijn die ook bij Proximus aangesloten zijn en op welke snelheid hun lijn staat.
@WenzelR
sorry maar een dergelijk antwoord roept meer/verdere vragen op, ik start eerstdaags een apart topic hierover m.b.t. "simpele vragen" (dus niet al te technische vraagstelling waarbij ook geen bedrijfsgeheimen moeten prijsgegeven worden)
@Martin
ik hoop voor elkeen onder ons dat "de DLM" er geen 40 dagen (of meer) over doet om in geval van "instabiliteit" een profiel x naar een profiel y te verlagen … (en bij voorkeur ook niet voor "stabiele systemen" om provisioning profile a naar een hoger profiel b te brengen)
Het heeft bij mijn pa soms maanden geduurd vooraleer een eerst verhoging toegestaan werd in der tijd, later werd de bbox vervangen omdat die defect ging en duurde weer een maand ongeveer voor de verhoging kwam niet zolang geleden kreeg hij een bbox3v+ waardoor de dsm/dlm opnieuw zijn cyclus opstart en in 2 dagen kreeg hij al zijn verhoging dus inderdaad het moet niet altijd en bij iedereen 4 weken of langer duren, alleen is het te weten komen waar de juiste oorzaak zit als dit wel het geval is en gelukkig is dit percentage niet hoog, ik kan je verzekeren dit is niet altijd zo eenvoudig als je denkt en je mag dan de theorie ervan 100% onder de knie hebben, de praktijk kan het je het zelf dan nog behoorlijk lastig maken.
Nu nog wachten op enige aanvullingen/correcties van Px medewerkers
- TFB/DLM = 1 SCM?
- altijd actief?
- van toepassing op alle types van lijnen (adsl, adsl2, vdsl2, vdsl2 vectorised)?
- "normale" duur van een analyse vooraleer een beslissing tot verhoging /verlaging
- "normale frequentie" van de controle
- "een TFB resulteert in de toepassing/activatie van het provisioning profiel tenzij er een DLM/SCM analyse bezig is (deze heeft voorrang en wordt derhalve niet beïnvloed)"
Dus kun je alleen maar spreken van DLM is niet actief omdat de TBF geen fiat gegeven heeft aan de DLM wat er normaal bedoelt wordt met dat de TBF de DLM triggert.
Kan je op je profiel aub je gegevens verder aanvullen ? Dan kan ik het nog eens voor je nakijken.
Mijn lijnnummer is 050/xxxxx
Nog steeds is de DLM profile: NO
Voor de problemen met de lijn had ik steeds een profiel van 85/30
Er zijn toen meerdere techniekers langsgekomen en uiteindelijk zouden de problemen moeten van de baan zijn kreeg ik toen te horen.
Graag zou ik toch terug op een hoger profiel geraken zoals voorheen.
Alvast bedankt.
Is het normaal dat na ruim 10 dagen de DLM nog niet in gang is geschoten en het profiel verhoogd zou hebben?
Ik heb altijd gehoord dat dit na 7 dagen reeds gebeurd of niet?
De metingen blijven er nu goed uitzien. Er is inderdaad nog geen verhoging. Als er een maand aan goede metingen zijn, dan ga ik het verder kunnen laten bekijken.
En een nog veel belangrijker vraag is of ze daaruit de reden kunnen achterhalen waarom de DLM niet in staat is om een eerste verhoging bovenop het toegekende Provisioning profiel toe te kennen?
P.S.
Nog iets gevonden op userbase m.b.t. de werking TBF/DLM/DSM (van een (oud)BGC/PX of OLO technieker...?)
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=37511
misschien voor eventuele update vatbaar 2013 -> 2019 ...
Maar de ham vraag en veel belangrijker en is dat als je weet dat de DLM al actief staat en zeker als hij al gedurende lange tijd actief staat op een lijn (wat Proximus trouwens gemakkelijk kan bevestigen), welke stappen Proximus eigenlijk kan nemen om dit toch mogelijk te maken, want theoretisch doet de DLM tenslotte altijd maar door en door zijn periodieke evaluaties en als het resultaat van al die evaluaties als resultaat geven dat deze lijn geen hogere snelheid kan toelaten dan het provisioning profiel, om de kwaliteit en de stabiliteit niet in gedrang te brengen, ja dan gaat er op korte termijn niks veranderen.
Dus kan er praktisch gezien alleen maar een oplossing komen als Proximus kan vaststellen/uitvissen waarom dit niet mogelijk is en dan nog als tweede belangrijk punt er ook iets kan voor doen om dit op te lossen en terug mogelijk te maken, want niet vergeten dat Proximus alleen maar een vectoring-provisioning snelheid garandeert en alleen maar een mogelijke optionele max bijkomende hogere DLM snelheid kan meegeven die totaal niet gegarandeerd kan worden (gelukkig in de meeste gevallen lukt het de DLM wel).
Daarom wordt er ook dikwijls genoeg op gewezen dat zelfs al zou er een eventuele DLM verhogingen mogelijk zijn en uitgevoerd worden, dat die nooit als definitief kan beschouwd worden en het altijd mogelijk is dat het DLM proces de snelheid terug moet verlagen zelfs ook tot het vectoring gegarandeerde provisioning profiel.
Beste Martin,
Op het gelijkvloers hebben ze ook Proximus, ik vermoed dat daar de downloadsnelheid 85 Mbps is.
Ook omdat WenzelR in het verleden aangaf dat dit een lijn is van 85 Mbps.
Bij het uitlezen van de modem staat DLM Profile: NO
Zou het niet kunnen dat het profiel op 70 Mpbs VAST staat? Het zou fijn zijn als hier eens naar gekeken wordt. Bij voorbaat dank.
Er wordt zelfs door sommige medewerkers hier vroeger gemeld dat de DLM geforceerd of overruled werd op een hogere snelheid wat natuurlijk dan ook soms maar van korte duur is aangezien de stabiliteit ook niet van anderen mag in gedrang komen.
Bij iemand in de familie was het in de beginperiode van de overschakeling naar vectoring het ook zo dat de DLM geen verhoging toegekend had, zelfs na verschillende maanden niet en daar is dan achteraf gebleken dat de reden was omdat er nog teveel vector friendly bboxen op de lijnen stonden, dus hieruit blijkt nogmaals dat de zeer belangrijk is dat Proximus kan de reden detecteren en dan pas is er enige hoop dat het eventueel kan opgelost worden.
De meesten met vergelijkbare lijnwaarden komen wel op 85 te staan.
Natuurlijk zijn er veel lijnwaarden die bij benadering ingeschat/berekend worden door het VDSL tool en bv niet in realiteit uit de DSLAM lijnkaarten kunnen uitgelezen worden of ook niet allemaal uit de bbox zelf.
Toen zijn er wat problemen geweest met de lijn en is onder meer de modem vervangen.
Intussen volgens Proximus zijn de problemen met de lijn van de baan en is alles terug in orde.
Wel intussen geen verhoging naar 85 mbps gekregen, wat toch wel raar is.
Bij anderen zie ik reeds een hardware versie 2.1 en ook een andere firmware versie dan mijne?
@Martin,
Intussen is de DLM wel sneller dan verwacht al langsgekomen en de lijn is verhoogd naar downloadsnelheid van 85 Mbps.
Dus het zal dan toch aan de aansluiting op de poort in de straatkast gelegen hebben.
Zou er nu nog genoeg marge (16,1 dB) opzitten om ook100 Mpbs nog te kunnen halen???
Ik hoop het in ieder geval voor u...
Mijn lijnnummer is [Niet publiek]
Nog steeds is de DLM profile: NO
Voor de problemen met de lijn had ik steeds een profiel van 85/30
Er zijn toen meerdere techniekers langsgekomen en uiteindelijk zouden de problemen moeten van de baan zijn kreeg ik toen te horen.
Graag zou ik toch terug op een hoger profiel geraken zoals voorheen.
Alvast bedankt.
Zien de eerste metingen na de ingebruikname van de nieuwe kabel er veelbelovend uit?
Of is dit nog wat te vroeg om nu al een conslusie te trekken?
Ik heb het nog eens nagekeken en de laatste TBF is van 21/06 nu weer al. Heb je deze gestart/laten starten? DLM begint steeds weer van nul opnieuw dan.
die mogelijkheid zit er altijd in maar zeker is dit niet, dus zal weer afwachten worden, zitten er van je buren ook al op 100.
Ik zou in ieder geval al blij zijn met 85, er zijn er die met veel minder ook moeten content zijn en even veel moeten betalen, maar natuurlijk mooi meegenomen als je van de DLM 100 zou krijgen.
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.