DLM niet actief op lijn
Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.
@Martin: Toevallig een idee wat ThomasP bedoeld met de modem rechtstreeks aan te sluiten op de invoer.
Deze is nu aangesloten door middel van DSL stekker (grijs)
Of bedoeld ThomasP deze aan te sluiten op de telefooningang.
De vaste telefoon is reeds aangesloten op de rechter telefooningang op de contactdoos op de muur
Thomas bedoelt dan om je modem aan te sluiten op het allereerste aansluitpunt van proximus in je appartement, daar waar de lijn het appartement binnenkomt en niet op een stopcontact dat daarvan afgetakt is. Dit om je binnenbekabeling uit te sluiten. De modem zou daar dan best ook even moeten kunnen blijven staan.
Wenzel zal dit wel nagetrokken hebben als de DLM actief staat.
ik vermoed op basis van de cijfers dat u wel een hogere downsnelheid zou moeten kunnen halen na enige tijd (2 weken?)
bij welke cijfers vermoed je dit?
Beste HadewychT,
De modem is aangesloten op het alleerste aansluitpunt in mijn woonkamer. Er is maar 1 aansluitingspunt. De modem is aangesloten door middel van DSL spitter en de vaste telefoon in de telefooningang in 1 van de 2 ingangen bovenaan.
wat DLM betreft lijkt het mij aangewezen dat Px medewerkers licht in de duisternis scheppen …
bij EDPnet lees ik bv. onderstaande
TBF triggert DLM, maar anders dan dit laatste, zal het nooit de lijn upgraden naar een profiel dat hoger is dan het provisionele profiel. Als TBF op de lijn wordt gestart en de snelheden al worden verhoogd met DLM, laat het proces DLM normaal gesproken draaien en worden alleen de nieuwe evaluaties geactiveerd.
Ref.:
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-configuratie/wat-is-tbf-en-hoe-kan-het-worden-gelanceerd.html
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html
Klopt, mijn excuses dat dit wat onduidelijk was. De invoer is de plaats waar de Proximus kabel binnenkomt en is dus heel vaak niet de NTP. In een eengezinswoning is dit vaak de berging of garage waar dan wordt doorgelust naar de living waar de NTP hangt. In een appartement is dit iets complexer gezien de invoer dan eigenlijk in de gemeenschappelijke ruimte zit, vaak de kelder. Gezien dit heel vaak gesloten doos is, is hierop testen als klant niet mogelijk. Als klant is de invoer dan het eerste punt in je appartement en vaak de NTP zelf.
Ik moet wel benadrukken dat het perfect mogelijk is dat we deze lijn correcties niet verder kunnen verbeteren. Correcties vinden altijd plaats, op elke lijn. Afhankelijk van de condities, zijn dit er meer of minder. Deze correcties hebben geen impact of je surfervaring of TV ervaring en zijn eigenlijk compleet transparant.
Maar zij bedoelen waarschijnlijk dat het nooit direct gebeurt na het triggeren van de DLM door de TBF als de DLM nog geen historische positieve evaluatie heeft genoteerd, daarom dat er zijn die wel bijna direct (duurt zeker geen dagen nadien) een DLM profiel toegekend krijgen na het triggeren van de DLM door de TBF.
Beste ThomasP,
Inderdaad de nieuwe kabel vetrekt beneden in de inkom op het gelijkvloers.
Deze loopt vanuit het blauw afgesloten metalen bakje (Proximus) naar boven 3e verdieping in de woonkamer van mijn appartement.
Het is 1 kabel die doorloopt van beneden tot boven.
Ja daarom dat het voorstel kwam van mij om de modem beneden aan te sluiten maar aangezien die blauwe doos verzegeld is ga je dit niet kunnen (en ook praktisch moeilijk doenbaar) en eigenlijk als je ntp direct aangesloten is op je vernieuwde stijglijn kun je enkel daar direct je modem op aansluiten dan staat er niks anders meer tussen en zit je direct op je stijglijn en sluit je verder alle ander binnenhuis bekabeling en eventuele contactdozen uit.
Als je ook de ntp even kunt vermijden door de modem direct op de draadjes van je stijglijn aan te sluiten dat kun je ook om de testen uit te voeren maar lange tijd laten staan zal dan waarschijnlijk weer een probleem zijn aangezien je dan geen telefoon meer hebt.
Natuurlijk moet je ervan uitgaan dat je stijglijn in orde is maar ik veronderstel toch dat dit nu het geval is aangezien er een afgeschermde cat7 gebruikt werd.
Ok dit is perfect voor mij.
Alvast bedankt.
Mvg,
Jan Strubbe
NB: het is ook niet echt abnormaal dat je na 17 dagen nog geen DLM profiel hebt toegewezen gekregen ik wet bv van mijn pa dat hij heeft moeten een goeie maand wachten vooraleer de verhoging kwam.
En vergeet ook niet dat zelf na een DLM verhoging het kan gebeuren dat het maar van korte duur kan zijn, al is dit maar bij een klein percentage het geval.
Bij een VDSL2_Vectored_Basis profiel mag je ook voor bijna 100% zekerheid rekenen op een stabiele lijn wat in iets mindere mate kan gezegd worden omtrent een VDSL2_Vectored_DLM profiel
Moraal van het verhaal als de Proximus medewerkers nagetrokken hebben dat op je lijn de DLM effectief zijn werk/actief doet dan kun je alleen er maar op reken/hopen dat er eventueel toch een positieve evaluatie komt in de toekomst en de rest is allemaal maar theorie!
P.S.
Ik zie wel dat op 70 down onmiddellijk als hogere snelheid 85 (en als lagere 60) volgt, maar met een attenuation/noise margin van 17/19 zou deze hogere down snelheid (normaal) na 14 dagen toch moeten kunnen …
Martin,
Inderdaad is een netwerkkabel Cat7 S/FTP.
Dit lijkt me toch wel een kwalitatieve kabel om een hogere snelheid te kunnen halen.
En het omgekeerde gebeurt ook met att/noise resultaten die je nooit zou verwachten krijgen er sommigen toch een verhoging ze kunnen de DLM overulen mar na verloop van tijd zal het toch de DLM zijn die zal beslissen.
Maar meer details van iemand van prox zijn uiteraard altijd zeer welkom !
Ter info:
http://www.scholarpedia.org/article/Digital_subscriber_line_(DSL)
dus ik begrijp we beter over DSM (dynamic spectrum management) op basis van een SMC (spectrum management center) zouden spreken: DLM (dynamic line management) betreft blijkbaar enkel en alleen DSM level 1 = individueel beheer van iedere lijn in de kabel op basis van delay (vertraging) en impulse noise (impuls achtergrondruis)
https://fr.forum.proximus.be/internet-10/comment-passer-de-50-a-100m-sur-ma-ligne-51233
in een 1e reactie vermelde de Px medewerker op het Fr-forum een volgende DLM-analyse over 40 dagen...(nadien vervangen door enige tijd) 🤔
In principe is zelf een utp cat5e (max. 90m) al ruim voldoende maar als die kabel dicht bij andere kabels ligt zoals elektriciteitskabels enz zouten er wel stoorsignalen kunnen optreden en daarom in dit geval gebruik je dan beter een afgeschermde utp kabel om die stoorsignalen tegen te houden.
In een vorige reactie schreef u dat de volgende DLM check vrijdag zou plaatsvinden.
Of zal dit pas in de loop van de dag plaatsvinden?
Momenteel nog steeds op profiel 70/25
Beste WenzelR,
Is het mogelijk dit al verder te laten bekijken waarom er nog geen verhoging is van het profiel alhoewel de waardes goed zijn.
Alvast bedankt.
Beste WenzelR,
Zijn er intussen al nieuwe metingen binnen die veelbelovend zijn???
Wel nog geen verhoging intussen.
Heb je er soms weet van of er naaste buren zijn die ook bij Proximus aangesloten zijn en op welke snelheid hun lijn staat.
@WenzelR
sorry maar een dergelijk antwoord roept meer/verdere vragen op, ik start eerstdaags een apart topic hierover m.b.t. "simpele vragen" (dus niet al te technische vraagstelling waarbij ook geen bedrijfsgeheimen moeten prijsgegeven worden)
@Martin
ik hoop voor elkeen onder ons dat "de DLM" er geen 40 dagen (of meer) over doet om in geval van "instabiliteit" een profiel x naar een profiel y te verlagen … (en bij voorkeur ook niet voor "stabiele systemen" om provisioning profile a naar een hoger profiel b te brengen)
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.