Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.
NB: DLM=No, wil trouwens niet zeggen dat die niet actief staat op je lijn maar dat die DLM verhoging niet toegekend werd op je lijn bv. 85Mbps of zelfs 100Mbps)
Bijkomend aan de Noise marge heb je ook nog het feit dat er tov de max bitrate ook rekening gehouden wordt met een zekere veiligheidsmarge/reserve.
een vb. van iemand die ongeveer de zelfde lengte van lijn heeft als u heeft maar hogere max bitrate snelheden Up/down = 35 Mbps/138 Mbps en van DLM 85 Mbps gekregen heeft waarbij de noise marge nochtans nog meer toelaat net zoals bij u.
Het kan ook zijn dat na de monitoring later na verloop van tijd toch vaststelt dat hogere snelheid wel mogelijk geworden is en je die toegekend wordt.
Om maar een praktisch voorbeeld te noemen, enkele klanten in je straat zijn overgestapt naar TN, zoals dit bij mijn pa gebeurd is trouwens en hierdoor ook op een hogere DLM kwam te staan.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook dat de DLM na verloop van tijd je DLM snelheid moet naar beneden halen.
Dus om te besluiten: het is niet alleen de Noise marge die bepalend is om een hogere snelheid toegekend te krijgen van de DLM en het voornaamste is dat je weet dat de DLM effectief actief staat op je lijn.
Nog een kleine opmerking de Upload snelheid wordt ook gekapt volgens type abo dat je hebt, ik wordt bv gekapt op 15 Mbps (een maand geleden was dit nog 6Mbps)
Het kan ook nuttig zijn als je op een provisioning profiel staat, om zo te proberen van de DLM te triggeren waardoor je op een hoger DLM profiel kunt terechtkomen, wat bij mij toch al een paar keer gelukt is vroeger, zonder dat er geprutst werd aan mijn lijn
Maar het belangrijkste is dat ik nu al jaren lang stabiel op 100Mps blijf staan!
========================================================
@Olivier_d Inderdaad
Als de lijntest is gestart, en geen problemen vastgesteld worden (waardoor je zou op een repair of fallback kunnen gezet worden), past de TBF een provisioningprofiel toe , dit resulteert in een korte uitschakeling en begint de monitoring van de lijnkwaliteit, stabiliteit en prestaties, wat enkele dagen kan duren vooraleer de DLM je snelheid in stappen kan verhogen tot een maximum dat mogelijk is zonder uw lijn en die van anderen onstabiel wordt.
Ik reset heel jouw configuratie hier. Best weer nog een maandje afwachten. Je mag me altijd een privébericht sturen als je het verder wilt laten opvolgen, maar als je geen manuele DLM meer wilt initieren. Anders kan ik geen resultaten opvolgen.
Nu is er wel een nieuwe regeling waarbij ook lijnen met stubs toch een DLM profiel kunnen krijgen. Ik heb hierbij dan ook een TBF gestart, en deze lijkt nu met de juiste vectoring ook te draaien.
Ok sorry dan had ik het verkeerd begrepen. Ja de technieker toen had de modem niet uitgezet en zo de kabel aangesloten.
neen zeker niet hangt af van de tussentijdse resultaten van de monitoring en is het soms heel lang wachten, niks aan te doen de DLM is de baas
Ik wil hier zeker niet overkomen of dat ik niet geïnteresseerd ben in gedetailleerde uitleg van de werking van DSM/DLM, al ben ik meer geïnteresseerd in de praktisch uitleg hoe het systeem juist werkt om de lijn te analyseren om een hoger snelheid toe te kennen, en zelf al moest er een nog meer gedetailleerde uitleg komen van de kant van Proximus dan ben ik toch nog altijd meer geïnteresseerd in de praktische kant in hoe er tewerk gegaan wordt indien de DSM na verschillende herhalende analyse de verhoging niet kan toekennen.
Waarom ik daar meer in geïnteresseerd ben is omdat, al ken je de ganse praktische en theoretische uitleg in detail hoe de DSM de lijnsnelheidsverhoging al dan niet kan toekennen, dan ben je daar als klant niet veel verder mee en is het interessanter om te weten wat er kan ondernomen moet gehandeld worden om dit toch eventueel nog mogelijk te maken en in hoe verre er nog hoop is dat dit voor de klant nog op korte termijn gaat komen.
Want je zit in het kort gezegd met een distributiekabel en daarop aangesloten de verschillende whitelisted bboxen en dan... welke stappen worden er vervolgens ondernomen omdat de DSM toch nog voor de klant die op een basis profiel blijft steken een verhoging te kunnen toe te kennen want een volledige nieuwe distributiekabel leggen is zo maar niet direct een oplossing
Daar voeg ik nog de uitleg aan toe van een door een insider geven uitleg jaren.... terug die ik genoteerd heb: (en proximus kan daar natuurlijk de nodige correcties aan toe lichten indien die niet volledig kloppen)
Dus DLM kun je in de onderstaande uitleg ook vervangen door DSM
- Enerzijds heb je een automatisch lijn meetsysyteem die het provisioning profiel bepaalt,
- Anderzijds is er een bijkomend DLM testsysteem:
Dit is een volledig automatisch proces, gedurende een tijd zal DLM de kwaliteit, stabiliteit en werking etc. van je lijn evalueren.
Het resultaat bepaald of je verbinding een hogere snelheid aankan zonder de kwaliteit en stabiliteit te beïnvloeden.
In dat geval zal je verbinding automatisch een hogere snelheid krijgen.
Kort na deze verhoging zal DLM opnieuw je verbinding evalueren op kwaliteit,
stabiliteit en werking.
Wanneer alles nog goed lijkt te werken zal de snelheid blijven en zal er
een nieuwe evaluatieperiode worden ingepland.
Zolang de kwaliteit van je verbinding goed blijft zal de lijn niet worden aangepast.
De periode tussen evaluaties zal groter worden wanneer er niets wordt gewijzigd.
Er is echter totaal geen garantie dat de verhoogde snelheid door DLM proces zal blijven.
Indien er storingen beginnen op te treden of er een negatieve impact op andere lijnen komt
kan het proces je snelheid terug verlagen zelf tot het oorspronkelijke basis profiel
dit kan ook in de eerst fase van de evaluatie al gebeuren en kunnen er bijkomende herhaalde evaluatie perioden komen,
waardoor verhoging langer kan uitblijven.
DLM zal nooit jouw snelheid lager zetten dan het oorspronkelijke basis profiel.
Dus DLM profielverhoging in het snelste scenario is na 7,5 dagen.
in het uiterste geval 13,5 dagen.
De DLM beslissing kan ook veel langer als de evaluatie niet positief is.
Op een vectored lijn gaat de DLM beslissing vlugger gebeuren,
aangezien er van overspraak geen sprake meer is.
Daarom dat de meeste klanten melden nadat vectoring geactiveerd werd op hun lijn,
dat een DLM verhoging gekomen is na 1 à 2 weken.
Bijkomende vraag waarmee ik zit :
Staat de DSM (DLM) dan niet altijd actief, want er wordt dikwijls de vraag gesteld of die actief staat als men vaststelt dat de DSM na lange tijd er niet in slaagt verhoging toe te kennen?
@Martin,
Bijna een maand op profiel van 85/30 gestaan.
Deze morgen terug naar af 70/30 waarbij DLM profile terug op NO staat.
Wat zou dit kunnen zijn dat de DLM niet meer actief staat???
De uitgelezen modem bijgevoegd.
Hey Martin,
Aan de binnenbekabeling kan er niets schelen aangezien die volledig is vernieuwd van beneden tot boven met een betere kabel dan voorheen.
Ik vraag me nog steeds af of de kabel die er oorspronkelijk lag niet meer goed was???
Trouwens in een kabel zitten meerdere paren die ze toen konden gebruiken.
Het sleept al maanden aan en begint stilaan te vervelen.
Inderdaad ik begrijp je maar al te goed, moesten mijn buren aan beide kanten van mijn huis 100 Mbps halen en ik bvb maar 70 Mbps , zelfs al weet ik ook dat ik proximus daarvoor eigenlijk niet echt kan aanvallen aangezien mijn beloofde minimum 70Mbps is, zou ik tenslotte ook wel heel graag willen te weten komen wat daar de exacte reden van is….
@Martin,
Op vrijdag 15/11 zal een technieker ter plaatse komen aangezien dit aangeboden is geweest door ThomasP.
Daar wil ik dan ook graag gebruik van maken.
Hopelijk kunnen ze iets doen waardoor het profiel uiteindelijk toch zal stijgen.
Is er iets wat ik zelf nog kan nakijken of uitvoeren intussen?
Toch wel eigenaardig als men een nieuwe betere kabel legt en de waardes bij het uitlezen van de bbox3 stukken beter zijn dan voorheen toch de lijn niet verhoogd???
Dit wil niet zeggen dat de DLM niet actief staat als de DLM om één of ander reden moet gas terugnemen om de stabiliteit en het max aantal errors op de verschillende lijnen te kunnen garanderen.
Uit het het tool kun je alleen theoretisch concluderen dat je zou kunnen meer halen daarom geen 100Mbps want dit zal te veel gevraagd zijn afgaand op de resultaten van het Tool.
Nu is het voor ons die over geen inside informatie (resultaten van de verschillende analyses van het meetsysteem waaronder ook de DLM valt) kunnen beschikken, daar de echte reden voor te kunnen geven. Alleen de proximus meetspecialisten kunnen daar een zinnig antwoord over geven.
De laatste keer was zelf al het aansluiten op een andere poort voldoende om je op een hoger DLM profiel te krijgen, daarom is er het nodige/uitgebreid onderzoek nodig.
Kortom wij kunnen van alles gissen en veronderstellen waaraan het zou kunnen liggen maar alleen de specialisten kunnen daar de vinger op de wonde leggen.
@Martin, WenzelR, ThomasP:
De technieker is langsgekomen en vond ook wel bizar dat de lijn niet verhoogd met zoveel marge in de metingen van de downloadsnelheid.
Bovendien hebben de buren boven mij ook Proximus wat ik niet wist maar ook op het gelijkvloers wat ik wel wist.
Beide staat hun lijn wel op downloadsnelheid 85 Mpbs.
Mijn lijn is nu aangesloten op een andere poort in de straatkast en hopelijk gaat DLM nu wel de lijn verhogen.
Dus nog even afwachten ongeveer maximaal 14 dagen dan zou hopelijk de lijn ook verhoogd zijn naar 85 Mpbs.
Omdat het niet alleen je eigen lijn is die hierbij meespeelt in de beslissing die de DLM moet maken ook de lijn van je buur enz… kan negatief beïnvloed worden door een verhoging aan uw lijn toe te kennen bv.
Maar enkel en alleen kunnen de specialisten van Proximus de oorzaak daarvan opsporen door de nodige monitoring en metingen uit te voeren enz….
Was uw binnenbekabeling dan om één of andere reden de hoofdverdachte misschien.
- bump je hiervoor een post van 4 jaar oud ????
- je bedoelt de “lijntest” (0800 nummer)? Dat is alleen voor Proximus klanten .
- En alleen als je in een fallback profiel terecht gekomen bent (door gepruts aan je lijn). Dan is de lijntest nodig om er terug uit te geraken. Voor de rest: blijf ervan af .
Toch bedankt voor je feedback, ik had gezocht op google en was in deze topic terecht gekomen. Ik had niet echt gelet op het jaar van de laatste post. Maar zolang het onderwerp relevant is lijkt me dit toch niet echt een probleem. Aangezien deze nog niet in het archief staat…
WenzelR,
Zijn er intussen al resultaten bekend en kans dat de lijn toch zal verhogen???
Anders wel jammer een volledige nieuwe binnenbekabeling laten leggen met een S/FTP kabel Cat7 voor niets.
Er zijn metingen binnen die stabiel genoeg blijken te zijn. Als de volledige DLM ronde zonder problemen is kunnen gaan, dan kan ik het bij onze ingenieurs navragen. Momenteel is er nog te weinig foutloze data om dit objectief te laten bekijken.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.