Vraag

DLM niet actief op lijn


Beste,

Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.

164 reacties

Beste,

Er is door de laatste technieker niets vervangen of nagekeken enkel de lijn manueel verhoogd naar 85Mbps.

De lijn is niet stabiel alhoewel deze volledig vernieuwd is en de buren boven en onder wel 85 Mbps halen wat toch wel bizar is.

Ik denk er dan ook sterk over na om over te stappen naar een andere provider die wel moeite doet voor zijn klanten een een degelijke snelheid van deze tijd kan aanbieden.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@JanBrugge  Je hebt momenteel een profiel van 70 Mbps, dit kan verhogen als de lijn stabiel is, wij garanderen echter niet dat dit gaat verhogen. Zoals je zelf hier kan zien: https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/speedResult zal je de minimale snelheid dus wel kunnen halen. 

Aangezien reeds een technicus ter plaatse is geweest en alles reeds is vervangen vrees ik dat je lijn dus niet vehoogd kan worden.

Als ze je reeds op ander distributiepaar / ander intropaar en andere bbox gezet hebben dan zal het inderdaad moeilijk worden denk ik mss eens een andere vdsl introdoos/filter zetten, enfin we kunnen het niet anders dan aan de Proximus specialisten overlaten wat er eventueel nog zou kunnen geprobeerd/gedaan worden….

Hey Martin,

 

Ja de bbox3 hebben ze reeds ook vervangen, eigenlijk is alles binnenshuis al vervangen wat vervangbaar is.

De kabel is ook al op een andere poort gestoken op de wijkkast buiten.

 

hebben ze eigenlijk al een ander bbox gezet bij u.

Hetgeen ze mss ook nog zouden kunnen proberen is u op een ander paar steken van de distributiekabel en/of introkabel.

Want gans het meetsysteem waar DLM een onderdeel van is doet gewoon zijn werk net zoals hij deze doet voor je boven- en onderbuur dus daar moet je het zeker niet gaan zoeken. 

En er echte specialisten opzetten zoals meetspecialisten.

Nu is het natuurlijk wel zo dat die snelheid die je buren hebben ook niet echt veel verschil gaat uitmaken of veel gaat uitmaken op je dagelijks gebruik van het internet.
ik persoonlijk zou bv. liever meer uploadsnelheid zien in mijn geval bv om o.a. backups te maken naar de cloud.

Maar ik begrijp wel je standpunt, als je buren dit krijgen waarom jij niet!

En als het je een beetje een troost kan zijn, er zijn er nog die met veel minder moeten doen en ook even veel moeten betalen.

Maar nogmaals dit mag zeker geen reden zijn dat Proximus zijn schouders er niet moet onder zetten om dit uit te vissen, proberen op te lossen, waarom jij dezelfde snelheid niet kunt krijgen van onder- en bovenbuur.

In mijn appartementsgebouw hebben mijn buren op de lijn van Proximus 85 Mbps. Ik val iedere keer terug naar 70 Mbps. Vrijdag 20/12 was de zoveelste interventie, de technieker heeft de lijn manueel op 85 Mbps gezet. Verder heeft de technieker niets nagekeken. Nu ben ik weer teruggevallen naar 70 Mbps. 

De binnenbekabeling is al recent volledig vervangen, van het gelijkvloers tot aan mijn appartement op de derde verdieping. Daar kan het niet aan liggen. We wonen allemaal even ver van de centrale.

Het is echt frustrerend en bizar dat Proximus niet in staat blijkt om mij dezelfde snelheid te bieden als andere mensen in hetzelfde appartementsgebouw. Op het gelijkvloers en op de verdieping hoger heeft men 85 Mbps en ik val elke keer terug op 70 Mbps. Maar ik moet wel even veel betalen. DIt kan toch niet? 

Er zijn nu al zoveel techniekers langsgekomen, de ene technieker deed meer zijn best dan de andere.

Ik ben klant bij Proximus en niet bij Scarlet geworden, omdat ik vertrouwen had in de betere diensten en de hogere snelheid van Proximus.In die snelheid ben ik toch wel zwaar teleurgesteld, 70 Mbps is toch niet meer van deze tijd anno 2020? 

Zou er nu iemand het verschil kunnen maken en dit kunnen oplossen? Ik hoor het graag, dit moet toch op te lossen zijn.

Hey Martin,

 

Ik had u een privé bericht gezonden of is dit niet aangekomen?

 

Mvg,

Jan Strubbe

Ok dit is perfect voor mij.

Alvast bedankt.

Mvg,

Jan Strubbe

Reputatie 7
Badge +4

Beste HadewychT,

Is het mogelijk aanstaande vrijdag 20 december een technieker langs te sturen?

De voormiddag of namiddag maakt niet uit.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Mvg,

Jan Strubbe


hi jan

ik maak een afspraak voor je voor morgen tussen 10-14.30

Beste HadewychT,

Is het mogelijk aanstaande vrijdag 20 december een technieker langs te sturen?

De voormiddag of namiddag maakt niet uit.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Mvg,

Jan Strubbe

Inderdaad ik begrijp je maar al te goed, moesten mijn buren aan beide kanten van mijn huis 100 Mbps halen en ik bvb maar 70 Mbps , zelfs al weet ik ook dat ik proximus daarvoor eigenlijk niet echt kan aanvallen aangezien mijn beloofde minimum 70Mbps is, zou ik tenslotte ook wel heel graag willen te weten komen wat daar de exacte reden van is….

Hey Martin,

Aan de binnenbekabeling kan er niets schelen aangezien die volledig is vernieuwd van beneden tot boven met een betere kabel dan voorheen.

Ik vraag me nog steeds af of de kabel die er oorspronkelijk lag niet meer goed was???

Trouwens in een kabel zitten meerdere paren die ze toen konden gebruiken.

Het sleept al maanden aan en begint stilaan te vervelen.

Ter bijkomende info: Daar zit het hem juist als ze vaststellen dat het probleem bij hen zit wordt er niks aangerekend maar als het iets zou te maken hebben met de binnenhuis installatie dan kan er wel aangerekend worden!

Er zijn tal van techniekers langsgekomen telkens was er iets anders die de problemen veroorzaakte. Ik heb zelf mijn stijglijn volledig laten vernieuwen op vraag van Proximus. Het kan toch niet zijn dat er dan dient betaald te worden voor een interventie als het probleem bij Proximus ligt.

Reputatie 7
Badge +4

Op 70Mbps maakt je lijn deze fouten niet. Het kan soms iets heel kleins zijn waardoor er op hogere snelheden wel fouten ontstaan. Zodra je lijn stabiel genoeg is zal de snelheid terug verhoogd worden, net zoals ze bij de buren eventueel terug kan zakken.

Die hogere snelheden worden niet gegarandeerd. Maar als u wil kan ik eventueel wel opnieuw iemand ter plaatse sturen om na te kijken of ze kunnen vinden van waar die fouten op de hogere snelheid komen. Ik kan dan niet garanderen dat dit een gratis interventie is vermits uw lijn wel stabiel draait op 70Mbps.

Volgens mij is eerder de vraag van waar komen die fouten, je stijglijn kan in orde zijn maar er kunnen nog andere oorzaken zijn en deze zouden moeten kunnen gevonden worden.

Ik vraag mij zelf af moest de snelheid van boven en onderbuur op een lager snelheid gezet worden of het dan niet voor zou mogelijk zijn om een hogere snelheid te krijgen, maar dan zullen uw buren daar zo gelukkig niet mee zijn denk ik !

Beste Hadewycht,

Wel eigenaardig dat er nog steeds fouten op de lijn zitten ook na een volledige nieuwe binnenbekabeling te laten plaatsen. Ook zou dit een betere kabel moeten zijn dan die er oorspronkelijk lag.

Nochtans hebben de buren boven mij en de mensen op het gelijkvloers wel steeds 85 Mbps.

Mvg,

Jan Strubbe

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb je lijn getest en ze maakte wel wat fouten als de snelheid hoger stond. Hierdoor werd het systeem belast om die allemaal te corrigeren. Vandaar dat DLM beslist heeft om je lijn terug te verlagen.

Als DLM merkt dat je lijn terug stabiel genoeg is zal je snelheid terug verhoogd worden.

 

Is er iemand van Proximus die dit eens kan nakijken a.u.b.

De buren boven mij en mensen op gelijkvloers hebben wel 85 Mbps.

Alvast bedankt.

Dit wil niet zeggen dat de DLM niet actief staat als de DLM om één of ander reden moet gas terugnemen om de stabiliteit en het max aantal errors op de verschillende lijnen te kunnen garanderen.

Uit het het tool kun je alleen theoretisch concluderen dat je zou kunnen meer halen daarom geen 100Mbps want dit zal te veel gevraagd zijn afgaand op de resultaten van het Tool.

Nu is het voor ons die over geen inside informatie (resultaten van de verschillende analyses van het meetsysteem waaronder ook de DLM valt) kunnen beschikken, daar de echte reden voor te kunnen geven. Alleen de proximus meetspecialisten kunnen daar een zinnig antwoord over geven. 

De laatste keer was zelf al het aansluiten op een andere poort voldoende om je op een hoger DLM profiel te krijgen, daarom is er het nodige/uitgebreid onderzoek nodig.
Kortom wij kunnen van alles gissen en veronderstellen waaraan het zou kunnen liggen maar alleen de specialisten kunnen daar de vinger op de wonde leggen.

@Martin,

Bijna een maand op profiel van 85/30 gestaan.

Deze morgen terug naar af 70/30 waarbij DLM profile terug op NO staat.

Wat zou dit kunnen zijn dat de DLM niet meer actief staat???

De uitgelezen modem bijgevoegd.

 

 

dat kan inderdaad dat is juist het probleem om zoiets op te sporen er zijn zoveel factoren die meespelen zodat er wel degelijk een serieus onderzoek/opvolging  nodig is om zoiets op te sporen. Bij ons pa heeft het dat ook heel lang geduurd voor het in orde gekomen is (hij kreeg geen enkel verhoging van de DLM) zelfs meer dan een jaar,  daar  werd ook zijn bbox op een andere poort gezet , ander kabelpaar andere intro ander bbox en ga zo maar door …

Uiteindelijk van een technieker als uitleg gekregen dat er nog te veel bbox2’s in gebruik waren en dan later van een ander dat ze ook nieuwe lijnkaarten gestoken hadden in de ROP glasvezelkast enfin tot nu toe hebben geen klagen meer en blijft de lijn stabiel en blijft de DLM toegekende verhoging ook tot nu toegekend en werd in al die tijd niet meer naar beneden getrokken, dus mijn pa heeft ook geen reden van klagen ☺

PS: als je kunt vergelijken met dichtstbijzijnde buren die op zelfde distributiekabel zitten is eigenlijk een goede referentie.

 

Nee de onder- en bovenburen zitten op 85.

Ja ik ben wel blij met die 85 zoals voorheen dus het probleem lag dan toch aan de poort in de straatkast.

Dus afwachten mocht het nog verhogen.

die mogelijkheid zit er altijd in maar zeker is dit niet, dus zal weer afwachten worden, zitten er van je buren ook al op 100.

Ik zou in ieder geval al blij zijn met 85, er zijn er die met veel minder ook moeten content zijn en even veel moeten betalen, maar natuurlijk mooi meegenomen als je van de DLM 100 zou krijgen.

@Martin,

Intussen is de DLM wel sneller dan verwacht al langsgekomen en de lijn is verhoogd naar downloadsnelheid van 85 Mbps.

Dus het zal dan toch aan de aansluiting op de poort in de straatkast gelegen hebben.

 

Zou er nu nog genoeg marge (16,1 dB) opzitten om ook100 Mpbs nog te kunnen halen???

Reageer