Vraag

DLM niet actief op lijn



Toon eerste bericht

168 reacties

dat kan inderdaad dat is juist het probleem om zoiets op te sporen er zijn zoveel factoren die meespelen zodat er wel degelijk een serieus onderzoek/opvolging  nodig is om zoiets op te sporen. Bij ons pa heeft het dat ook heel lang geduurd voor het in orde gekomen is (hij kreeg geen enkel verhoging van de DLM) zelfs meer dan een jaar,  daar  werd ook zijn bbox op een andere poort gezet , ander kabelpaar andere intro ander bbox en ga zo maar door …

Uiteindelijk van een technieker als uitleg gekregen dat er nog te veel bbox2’s in gebruik waren en dan later van een ander dat ze ook nieuwe lijnkaarten gestoken hadden in de ROP glasvezelkast enfin tot nu toe hebben geen klagen meer en blijft de lijn stabiel en blijft de DLM toegekende verhoging ook tot nu toegekend en werd in al die tijd niet meer naar beneden getrokken, dus mijn pa heeft ook geen reden van klagen ☺

PS: als je kunt vergelijken met dichtstbijzijnde buren die op zelfde distributiekabel zitten is eigenlijk een goede referentie.

 

Nee de onder- en bovenburen zitten op 85.

Ja ik ben wel blij met die 85 zoals voorheen dus het probleem lag dan toch aan de poort in de straatkast.

Dus afwachten mocht het nog verhogen.

die mogelijkheid zit er altijd in maar zeker is dit niet, dus zal weer afwachten worden, zitten er van je buren ook al op 100.

Ik zou in ieder geval al blij zijn met 85, er zijn er die met veel minder ook moeten content zijn en even veel moeten betalen, maar natuurlijk mooi meegenomen als je van de DLM 100 zou krijgen.

@Martin,

Intussen is de DLM wel sneller dan verwacht al langsgekomen en de lijn is verhoogd naar downloadsnelheid van 85 Mbps.

Dus het zal dan toch aan de aansluiting op de poort in de straatkast gelegen hebben.

 

Zou er nu nog genoeg marge (16,1 dB) opzitten om ook100 Mpbs nog te kunnen halen???

laat ons hopen dat dit het probleem oplost!

@Martin, WenzelR, ThomasP:

De technieker is langsgekomen en vond ook wel bizar dat de lijn niet verhoogd met zoveel marge in de metingen van de downloadsnelheid.

Bovendien hebben de buren boven mij ook Proximus wat ik niet wist maar ook op het gelijkvloers wat ik wel wist.

Beide staat hun lijn wel op downloadsnelheid 85 Mpbs.

Mijn lijn is nu aangesloten op een andere poort in de straatkast en hopelijk gaat DLM nu wel de lijn verhogen.

Dus nog even afwachten ongeveer maximaal 14 dagen dan zou hopelijk de lijn ook verhoogd zijn naar 85 Mpbs.

Omdat het niet alleen je eigen lijn is die hierbij meespeelt in de beslissing die de DLM moet maken ook de lijn van je buur enz… kan negatief  beïnvloed worden door een verhoging aan uw lijn toe te kennen bv. 
Maar enkel en alleen kunnen de specialisten van Proximus de oorzaak daarvan opsporen door de nodige monitoring en metingen uit te voeren enz….

@Martin,

Op vrijdag 15/11 zal een technieker ter plaatse komen aangezien dit aangeboden is geweest door ThomasP.

Daar wil ik dan ook graag gebruik van maken.

Hopelijk kunnen ze iets doen waardoor het profiel uiteindelijk toch zal stijgen.

Is er iets wat ik zelf nog kan nakijken of uitvoeren intussen?

Toch wel eigenaardig als men een nieuwe betere kabel legt en de waardes bij het uitlezen van de bbox3 stukken beter zijn dan voorheen toch de lijn niet verhoogd???

 

 

In principe is zelf een utp cat5e (max. 90m) al ruim voldoende maar als die kabel dicht bij andere kabels ligt zoals elektriciteitskabels enz zouten er wel stoorsignalen kunnen optreden en daarom in dit geval gebruik je dan beter een afgeschermde utp kabel om die stoorsignalen tegen te houden.

Martin,

 

Inderdaad is een  netwerkkabel Cat7 S/FTP.

Dit lijkt me toch wel een kwalitatieve kabel om een hogere snelheid te kunnen halen.

Ja daarom dat het voorstel kwam van mij om de modem beneden aan te sluiten maar aangezien die blauwe doos verzegeld is ga je dit niet kunnen (en ook praktisch moeilijk doenbaar) en eigenlijk als je ntp direct aangesloten is op je vernieuwde stijglijn kun je enkel daar direct je modem op aansluiten dan staat er niks anders meer tussen en zit je direct op je stijglijn en sluit je verder alle ander binnenhuis bekabeling en eventuele contactdozen uit.

Als je ook de ntp even kunt vermijden door de modem direct op de draadjes van je stijglijn aan te sluiten dat kun je ook om de testen uit te voeren maar lange tijd laten staan zal dan waarschijnlijk weer een probleem zijn aangezien je dan geen telefoon meer hebt.

Natuurlijk moet je ervan uitgaan dat je stijglijn in orde is maar ik veronderstel toch dat dit nu het geval is aangezien er een afgeschermde cat7 gebruikt werd.

Beste ThomasP,

 

Inderdaad de nieuwe kabel vetrekt beneden in de inkom op het gelijkvloers.

Deze loopt vanuit het blauw afgesloten metalen bakje (Proximus) naar boven 3e verdieping in de woonkamer van mijn appartement.

Het is 1 kabel die doorloopt van beneden tot boven.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt, mijn excuses dat dit wat onduidelijk was. De invoer is de plaats waar de Proximus kabel binnenkomt en is dus heel vaak niet de NTP. In een eengezinswoning is dit vaak de berging of garage waar dan wordt doorgelust naar de living waar de NTP hangt. In een appartement is dit iets complexer gezien de invoer dan eigenlijk in de gemeenschappelijke ruimte zit, vaak de kelder. Gezien dit heel vaak gesloten doos is, is hierop testen als klant niet mogelijk. Als klant is de invoer dan het eerste punt in je appartement en vaak de NTP zelf. 

Ik moet wel benadrukken dat het perfect mogelijk is dat we deze lijn correcties niet verder kunnen verbeteren. Correcties vinden altijd plaats, op elke lijn. Afhankelijk van de condities, zijn dit er meer of minder. Deze correcties hebben geen impact of je surfervaring of TV ervaring en zijn eigenlijk compleet transparant.

Beste HadewychT,

 

De modem is aangesloten op het alleerste aansluitpunt in mijn woonkamer. Er is maar 1 aansluitingspunt. De modem is aangesloten door middel van DSL spitter en de vaste telefoon in de telefooningang in 1 van de 2 ingangen bovenaan.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin: Toevallig een idee wat ThomasP bedoeld met de modem rechtstreeks aan te sluiten op de invoer.

Deze is nu aangesloten door middel van DSL stekker (grijs)

Of bedoeld ThomasP deze aan te sluiten op de telefooningang.

De vaste telefoon is reeds aangesloten op de rechter telefooningang op de contactdoos op de muur

Thomas bedoelt dan om je modem aan te sluiten op het allereerste aansluitpunt van proximus in je appartement, daar waar de lijn het appartement binnenkomt en niet op een stopcontact dat daarvan afgetakt is. Dit om je binnenbekabeling uit te sluiten. De modem zou daar dan best ook even moeten kunnen blijven staan.

je zou dit kunnen proberen op de TF stekker maar dan mag alleen de draad die toekomt van je stijglijn aangesloten zijn en je tf2007 filter mag er niet opsteken.

@Martin:

Sluit ik de bbox3 dan aan op ntp/tf2007 door middel van de vdsl splitter of rechtstreeks via de telefooningang bovenaan?

je kunt natuurlijk dan alleen maar de bbox rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende stijglijn in je appartement zodat je eigenlijk niks anders aansluit dan de bbox alleen, dan sluit je eventuele fouten uit die eventueel kunnen veroorzaakt worden in de ntp/tf2007

(zo heeft mijn pa dit nog voorgehad toen ze de ntp/tf2007 vervangen hadden was alles terug in orde) valt wel maar zelden voor maar het kan. 

natuurlijk tijdens zo’n test met aansluiting rechtstreeks op de invoer zit je dan wel zonder vaste lijn!

@Martin:

Ja ik heb de kabel volledig laten venieuwen van beneden tot in appartement op 3e verdieping.

Dit door een  S/FTP kabel Cat7, men zou toch verwachten dat daardoor het profiel zou verhogen.

Nochtans zijn de waardes die uitgelezen zijn van de bbox3 stukken beter dan voorheen.

Zie hierboven de laatste uitlezing van de bbox3.

Het is me wel opgevallen dat intussen de firmware versie veranderd is.

De waardes beneden uitlezen beneden zal niet lukken aangezien de kabel vetrekt uit blauw afgesloten kastje (Proximus) waar alle kabels vertrekken.

 

Eerst een andere vraag je had de stijglijn van beneden waar proximus met zijn kabels toekomt tot aan de intro NTP2007 in je appartement al laten vervangen dacht ik door een nieuwe utp kabel, nee ? 

wat je zou kunnen doen (maar weet niet in de mate je dit kunt zelf uitvoeren) is van je waarden uit te lezen (met sagem tool) als je uw bbox direct beneden aansluit daar waar je stijglijn naar boven vertrekt (stijglijn even losleggen) en die vergelijken met deze die je nu al hebt uitgelezen.

@Martin: Toevallig een idee wat ThomasP bedoeld met de modem rechtstreeks aan te sluiten op de invoer.

Deze is nu aangesloten door middel van DSL stekker (grijs)

Of bedoeld ThomasP deze aan te sluiten op de telefooningang.

De vaste telefoon is reeds aangesloten op de rechter telefooningang op de contactdoos op de muur

Beste ThomasP,

 

Volgens mij is de moedem al rechtstreeks aangesloten op de invoer. Bedoelt u dan aansluiting via de DSL spitter of rechtreeks op de telefooningang?

Wat mij betreft is een technieker zeker welkom.

 

Mvg,

Jan Strubbe

Reputatie 7
Badge +6

@JanBrugge ik heb je lijn laten nakijken door een DSL expert en de conclusie is dat DLM zijn werk goed doet. De lijn wordt bewust niet verhoogd doordat er teveel ‘gecorrigeerde fouten’ op de lijn zitten. Dit betekend niet dat er noodzakelijk storing op de lijn zit. Impact is er niet omdat deze fouten gecorrigeerd zijn maar bij het verhogen van de snelheid verhoogt de kans dat deze fouten niet meer gecorrigeerd worden. Vandaar de beslissing van DLM om de lijn niet te verhogen naar 85Mbps. (weet dat we enkel de minimale snelheid kunnen garanderen, welke 70Mbs is in jouw geval)

Ik ben even in de historiek gaan graven en ik zie dat de moment dat de nieuwe kabel is geinstalleerd, het aantal van deze fouten sterk is gedaald, echter nog niet naar de voldoende waardes. Ik ben ook even naar je buren gaan kijken en deze hun signaal is verglijkbaar maar iets beter.

Wat hieraan te doen? Meestal is het advies om je modem rechstreeks op je invoer aan te sluiten en deze hier enkele dagen te laten draaien om zo het invoersignaal te testen. Als je dit al hebt gedaan of je zit al rechstreeks op je invoer zie ik geen probleem om een technieker ter plaatsen te sturen, maar verwacht geen wonderen. Het is een beetje schrapen naar de laatste restjes in de hoop dat er nog net voldoende is.

Afgelopen nacht is een wijziging van de firmware gebeurt.

Deze is nu 8c.310A/7.3.8.

De Noise margin Down is nog wat gestegen naar 20,3 dB terwijl de up wat gezakt is naar 9,2 dB.

Echter het profiel is zelfde gebleven???

 

Beste Martin,

 

Op het gelijkvloers hebben ze ook Proximus, ik vermoed dat daar de downloadsnelheid 85 Mbps is.

Ook omdat WenzelR in het verleden aangaf dat dit een lijn is van 85 Mbps.

Reageer