Beste,
Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.
Bladzijde 7 / 7
A
Het hele feedback proces van DLM kan wel tot een maand, soms langer, duren. Best nog eventjes afwachten dan.
Beste WenzelR,
Tot nu toe nog geen verhoging van profiel gekregen.
Zal dit nog gebeuren of zit dit er niet meer in?
Alvast bedankt.
Tot nu toe nog geen verhoging van profiel gekregen.
Zal dit nog gebeuren of zit dit er niet meer in?
Alvast bedankt.
TUI: De DLM verhoging hangt niet alleen af van jouw lijn alleen (als die al dan niet stabiel blijft bij DLM verhoging) het is ook het effect op de andere lijnen van klanten die in de zelfde distributiekabel zitten, of anders gezegd als de DLM zijn evaluatie maakt bij snelheidsverhogingen die over verscheidene dagen kan lopen en er vastgesteld wordt dat er bv onstabiliteit optreedt voor andere klanten dan gaat hij die verhoging uiteindelijk niet toekennen op het einde van de evaluatie en blijf je bv op het basis profiel vectorised-VDSL staan dat afhangt in hoofdzake van de verzwakking van de lijn (wat bij u op 70mbps neer komt en DLM=No).
NB: DLM=No, wil trouwens niet zeggen dat die niet actief staat op je lijn maar dat die DLM verhoging niet toegekend werd op je lijn bv. 85Mbps of zelfs 100Mbps)
Bijkomend aan de Noise marge heb je ook nog het feit dat er tov de max bitrate ook rekening gehouden wordt met een zekere veiligheidsmarge/reserve.
een vb. van iemand die ongeveer de zelfde lengte van lijn heeft als u heeft maar hogere max bitrate snelheden Up/down = 35 Mbps/138 Mbps en van DLM 85 Mbps gekregen heeft waarbij de noise marge nochtans nog meer toelaat net zoals bij u.
Het kan ook zijn dat na de monitoring later na verloop van tijd toch vaststelt dat hogere snelheid wel mogelijk geworden is en je die toegekend wordt.
Om maar een praktisch voorbeeld te noemen, enkele klanten in je straat zijn overgestapt naar TN, zoals dit bij mijn pa gebeurd is trouwens en hierdoor ook op een hogere DLM kwam te staan.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook dat de DLM na verloop van tijd je DLM snelheid moet naar beneden halen.
Dus om te besluiten: het is niet alleen de Noise marge die bepalend is om een hogere snelheid toegekend te krijgen van de DLM en het voornaamste is dat je weet dat de DLM effectief actief staat op je lijn.
Nog een kleine opmerking de Upload snelheid wordt ook gekapt volgens type abo dat je hebt, ik wordt bv gekapt op 15 Mbps (een maand geleden was dit nog 6Mbps)
NB: DLM=No, wil trouwens niet zeggen dat die niet actief staat op je lijn maar dat die DLM verhoging niet toegekend werd op je lijn bv. 85Mbps of zelfs 100Mbps)
Bijkomend aan de Noise marge heb je ook nog het feit dat er tov de max bitrate ook rekening gehouden wordt met een zekere veiligheidsmarge/reserve.
een vb. van iemand die ongeveer de zelfde lengte van lijn heeft als u heeft maar hogere max bitrate snelheden Up/down = 35 Mbps/138 Mbps en van DLM 85 Mbps gekregen heeft waarbij de noise marge nochtans nog meer toelaat net zoals bij u.
Het kan ook zijn dat na de monitoring later na verloop van tijd toch vaststelt dat hogere snelheid wel mogelijk geworden is en je die toegekend wordt.
Om maar een praktisch voorbeeld te noemen, enkele klanten in je straat zijn overgestapt naar TN, zoals dit bij mijn pa gebeurd is trouwens en hierdoor ook op een hogere DLM kwam te staan.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook dat de DLM na verloop van tijd je DLM snelheid moet naar beneden halen.
Dus om te besluiten: het is niet alleen de Noise marge die bepalend is om een hogere snelheid toegekend te krijgen van de DLM en het voornaamste is dat je weet dat de DLM effectief actief staat op je lijn.
Nog een kleine opmerking de Upload snelheid wordt ook gekapt volgens type abo dat je hebt, ik wordt bv gekapt op 15 Mbps (een maand geleden was dit nog 6Mbps)
Bedankt Wenzel om dit te willen checken voor mij, nu weet ik tenminste dat deze geruchten inderdaad maar geruchten waren ☺️
Het te kort achtereen laten starten heeft zeker geen zin want als je dit te kort achtereen doet, zal je zeker nooit op een hoge DLM snelheid geraken.
Ja dat kan dat ik zelf enkele malen heb getracht het bekende 0800 nummer te bellen om de DLM in gang te zetten.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
A
Ik heb de meting voor DLM nog eens opgestart. DLM stond alleszins wel gewoon actief, maar op een lagere snelheid wegens instabiliteit. Deze was niet al te impacterend dus zal een nieuwe TBF ronde dit mogelijks wel moeten oplossen (anders is je lijn echt niet geschikt voor een hogere snelheid).
Ik zie wel dat er al hopen TBFs zijn gestart op jouw lijn, JanBrugge. Heb jij deze laten starten dan?
Ik zie wel dat er al hopen TBFs zijn gestart op jouw lijn, JanBrugge. Heb jij deze laten starten dan?
A
Martin, ik heb het zelf even getest met die nummer en de TBF start inderdaad direct 😉
Beste WenzelR,
Mijn klantnummer: xxx.
Telefoonnummer: xxx
EDIT: Klantengegevens zijn nu verborgen voor het publieke oog.
Mijn klantnummer: xxx.
Telefoonnummer: xxx
EDIT: Klantengegevens zijn nu verborgen voor het publieke oog.
Martin, ik heb toch niet direct weet van dergelijke nummers. Ik vermoed dat deze dus al niet meer werken.
Wenzel, Kun je eventueel bij de betrokken specialisten eens navragen of het nummer 0800 22 424 nog kan gebruikt worden voor de automatisch lijntest = TBF + triggering van DLM.
A
Kan je even jouw klantennummer aanvullen in jouw profiel, JanBrugge? Dan kijk ik jouw lijn voor je na.
Martin, ik heb toch niet direct weet van dergelijke nummers. Ik vermoed dat deze dus al niet meer werken.
Martin, ik heb toch niet direct weet van dergelijke nummers. Ik vermoed dat deze dus al niet meer werken.
Hiebij wil ik een vraag stellen aan de Proximus medewerkers, namelijk of het klopt dat het speciaal 0800... nummer die je kon bellen om de DLM zelf te laten triggeren niet meer actief staat en het dus geen zin heeft om dit nummer op te bellen ❓
Bladzijde 7 / 7
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.