Vraag

DLM niet actief op lijn


Beste,

Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.

164 reacties

Beste WenzelR,

Zien de eerste metingen na de ingebruikname van de nieuwe kabel er veelbelovend uit?
Of is dit nog wat te vroeg om nu al een conslusie te trekken?
Zo vlug kun je de conclusies zeker niet trekken zelf al zijn de waarden veel belovend zoals je bv kunt zien zijn er die heel belovende waarden meten en toch niet de max snelheid halen zie vb hieronder.

Beste WenzelR,

Zijn er intussen al voldoende metingen binnengelopen om een oordeel te vellen of de lijn effectief zal verhoogd worden?
Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Mvg,
Jan Strubbe
Dit is uiteraard nog te vroeg. Reken gemiddeld op een week per monitoring, ongeveer 3 tal goede in een rij nodig. Dit alles is van veel factoren afhankelijk, dus best ongeveer een maandje wachten.

Beste WenzelR,

 

Zijn er al nieuwe waardes beschikbaar na een weekje intussen?

 

Mvg,

Jan Strubbe

Is het normaal dat na ruim 10 dagen de DLM nog niet in gang is geschoten en het profiel verhoogd zou hebben?

Ik heb altijd gehoord dat dit na 7 dagen reeds gebeurd of niet?

 

neen zeker niet hangt af van de tussentijdse resultaten van de monitoring en is het soms heel lang wachten, niks aan te doen de DLM is de baas ☺ 

WenzelR,

 

Zijn er intussen al resultaten bekend en kans dat de lijn toch zal verhogen???

Anders wel jammer een volledige nieuwe binnenbekabeling laten leggen met een S/FTP kabel Cat7 voor niets.

Was uw binnenbekabeling dan om één of andere reden de hoofdverdachte misschien.

Er zijn metingen binnen die stabiel genoeg blijken te zijn. Als de volledige DLM ronde zonder problemen is kunnen gaan, dan kan ik het bij onze ingenieurs navragen. Momenteel is er nog te weinig foutloze data om dit objectief te laten bekijken. 

Martin,

Er zijn toen dat de problemen begonnen waren naar aanleiding van de daling van het profiel 85/30 naar 70/30 wel zeker 10 techniekers langsgekomen.

Maandenlang op profiel gestaan van 85/30

Alles in toen vervangen modem, aansluiting binnen alsook andere poorten in de kast op straat aangesloten.

Telkens was het een andere oorzaak volgens de techniekers die de problemen veroorzaakten.

Daarom zelf beslist om de stijgkabel in het appartement te vervangen hopend zo een hogere snelheid terug te kunnen krijgen zoals voorheen.

Als ik nu de laatste reactie lees van WenzelR dat er nog foutieve data blijkt te zijn dan moet toch de oorzaak wel bij Proximus liggen en niet aan mijn binnenbekabeling die volledig vernieuwd is lijkt mij???

Met foute data bedoelde ik fouten in de metingen. Het vervangen van de binnenbekabeling zonder de modem gewoon eerst even uit te zetten, heeft fouten veroorzaakt.

Ok sorry dan had ik het verkeerd begrepen. Ja de technieker toen had de modem niet uitgezet en zo de kabel aangesloten.

Beste WenzelR,

 

Zijn er intussen al nieuwe metingen binnen die veelbelovend zijn???

Wel nog geen verhoging intussen.

De metingen blijven er nu goed uitzien. Er is inderdaad nog geen verhoging. Als er een maand aan goede metingen zijn, dan ga ik het verder kunnen laten bekijken. 

De Noise margin is blijkbaar nog wat gestegen.

Profiel blijft wel hangen op 70/35

 

Beste WenzelR,

Is het mogelijk dit al verder te laten bekijken waarom er nog geen verhoging is van het profiel alhoewel de waardes goed zijn.

Alvast bedankt.

 

Heb je er soms weet van of er naaste buren zijn die ook bij Proximus aangesloten zijn en op welke snelheid hun lijn staat.

Beste Martin,

 

Op het gelijkvloers hebben ze ook Proximus, ik vermoed dat daar de downloadsnelheid 85 Mbps is.

Ook omdat WenzelR in het verleden aangaf dat dit een lijn is van 85 Mbps.

Afgelopen nacht is een wijziging van de firmware gebeurt.

Deze is nu 8c.310A/7.3.8.

De Noise margin Down is nog wat gestegen naar 20,3 dB terwijl de up wat gezakt is naar 9,2 dB.

Echter het profiel is zelfde gebleven???

 

Reputatie 7
Badge +6

@JanBrugge ik heb je lijn laten nakijken door een DSL expert en de conclusie is dat DLM zijn werk goed doet. De lijn wordt bewust niet verhoogd doordat er teveel ‘gecorrigeerde fouten’ op de lijn zitten. Dit betekend niet dat er noodzakelijk storing op de lijn zit. Impact is er niet omdat deze fouten gecorrigeerd zijn maar bij het verhogen van de snelheid verhoogt de kans dat deze fouten niet meer gecorrigeerd worden. Vandaar de beslissing van DLM om de lijn niet te verhogen naar 85Mbps. (weet dat we enkel de minimale snelheid kunnen garanderen, welke 70Mbs is in jouw geval)

Ik ben even in de historiek gaan graven en ik zie dat de moment dat de nieuwe kabel is geinstalleerd, het aantal van deze fouten sterk is gedaald, echter nog niet naar de voldoende waardes. Ik ben ook even naar je buren gaan kijken en deze hun signaal is verglijkbaar maar iets beter.

Wat hieraan te doen? Meestal is het advies om je modem rechstreeks op je invoer aan te sluiten en deze hier enkele dagen te laten draaien om zo het invoersignaal te testen. Als je dit al hebt gedaan of je zit al rechstreeks op je invoer zie ik geen probleem om een technieker ter plaatsen te sturen, maar verwacht geen wonderen. Het is een beetje schrapen naar de laatste restjes in de hoop dat er nog net voldoende is.

Beste ThomasP,

 

Volgens mij is de moedem al rechtstreeks aangesloten op de invoer. Bedoelt u dan aansluiting via de DSL spitter of rechtreeks op de telefooningang?

Wat mij betreft is een technieker zeker welkom.

 

Mvg,

Jan Strubbe

@Martin: Toevallig een idee wat ThomasP bedoeld met de modem rechtstreeks aan te sluiten op de invoer.

Deze is nu aangesloten door middel van DSL stekker (grijs)

Of bedoeld ThomasP deze aan te sluiten op de telefooningang.

De vaste telefoon is reeds aangesloten op de rechter telefooningang op de contactdoos op de muur

Eerst een andere vraag je had de stijglijn van beneden waar proximus met zijn kabels toekomt tot aan de intro NTP2007 in je appartement al laten vervangen dacht ik door een nieuwe utp kabel, nee ? 

wat je zou kunnen doen (maar weet niet in de mate je dit kunt zelf uitvoeren) is van je waarden uit te lezen (met sagem tool) als je uw bbox direct beneden aansluit daar waar je stijglijn naar boven vertrekt (stijglijn even losleggen) en die vergelijken met deze die je nu al hebt uitgelezen.

@Martin:

Ja ik heb de kabel volledig laten venieuwen van beneden tot in appartement op 3e verdieping.

Dit door een  S/FTP kabel Cat7, men zou toch verwachten dat daardoor het profiel zou verhogen.

Nochtans zijn de waardes die uitgelezen zijn van de bbox3 stukken beter dan voorheen.

Zie hierboven de laatste uitlezing van de bbox3.

Het is me wel opgevallen dat intussen de firmware versie veranderd is.

De waardes beneden uitlezen beneden zal niet lukken aangezien de kabel vetrekt uit blauw afgesloten kastje (Proximus) waar alle kabels vertrekken.

 

Reageer