bbox2 omruilen voor bbox3?



Toon eerste bericht

98 reacties

Ok nu heb ik het begrepen het gaat over de Googlecast -app en ik dacht aan het casten via TV Overal-app, daar moet je niet op het zelfde wifi netwerk zitten, eigenlijk wel raar dat je dan bij googlecast-app wel op het zelfde wifi netwerk moet zitten.
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb het ook eens uitgetest, en inderdaad, vanuit TV Overal met het casticoontje werkt het wél. Moeilijk te verklaren toch? Er wordt zelfs automatisch naar de HDMI van de dongle geschakeld!
Sterker nog: nu werkt het ook vanuit de GoogleCast app. als je van daaruit verbindt! Ook dan wordt automatisch naar de juiste HDMI overgeschakeld! Mijn tablet staat nochtans nog op de 5,0Ghz -verbinding, die z.g. niet met de GoogleCast-dongle zou werken? Enfin ik heb het liever zo!
Volgens mij is dit logisch dat je googlecast app ook werkt als de googlecast stick op 2.4 GHz werkt en je toestel waarop de app staat verbinding maakt op 5 GHz wifi, alleen ondersteunt je de oude dongle versie 1 geen 5GHz en de nieuwe dongle versie 2 ondersteunt die wel.
Maar ! wie een range-extender gebruikt om z’n wifinetwerk onder dezelfde naam te versterken kan hier problemen ondervinden.
Indien twee toestellen hetzelfde wifi-netwerk uitzenden zal de Chromecast enkel zichtbaar zijn voor je smartphone of tablet wanneer beiden via het zelfde toegangspunt met het netwerk verbonden zijn.
Heb je dus een bbox/router en een range extender, dan moeten zowel je smartphone als je Chromecast via de router of de range extender verbonden zijn.
Hangt de Chromecast aan het net via de extender en je smartphone via de BBOX/router, dan vinden beide toestellen elkaar niet.
Dat is een probleem dat de eerste Chromecast versie, alsook de tweede versie heeft.
Reputatie 7
Badge +1
Dan is het dus zo, dat als zowel het 2,4Ghz als 5.0Ghz Wifi-signaal van dezelfde router (b-box3) komt, het door de dongle toch alles hetzelfde signaal wordt beschouwd? Nochtans komt het niet van dezelfde antenne en heeft ook een (licht)verschillende SSID?(zei het in dit geval wel met hetzelfde paswoord). Toch enigszns verwarrend...want dan werkt de Google Cast1 wél met 5,0 Ghz samen eens je hem bij het initiëel configureren maar via het 2,4Ghz-signaal ingesteld hebt!
Simpel uitgelegd kan je het zo best bezien, als je uw toestellen (GoogleCast-HDMI-dongle/pc/laptop/smartphone/tablet/) zou (kunnen) verbinden met utp kabels aan je bbox/router dan begrijp je dat ze eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.
Nu vervang je eigenlijk deze utp kabels door een draadloze verbinding en de ene verloopt over zender/ontvanger op 2,4 GHz en de andere over een zender/ontvanger op 5GHz , maar over welke frequentie die draadloze verbinding met je router teweeg gebracht wordt speelt geen rol, alleen kan je die verbinding met de oude googlecast dongle niet maken met een zender/ontvanger op 5GHz aangezien die er gene heeft.
Reputatie 7
Badge +1
Je gaat er dus van uit dat, alhoewel de "zender" (smartphone/tablet/laptop) met de 5Ghz-antenne van de b-box3 verbonden zijn, de ontvanger (GoogleCast-dongle) met de 2,4Ghz antenne de verbinding toch capteert? Ik volg je wel, want mijn printer is ook zowel met USB als met Wifi (2,4Ghz) aan mijn PC verbonden en ik kan daar ook vanop mijn smartphone ,tablet of laptop (beide 5Ghz) op afdrukken. Wat trouwens ook kan met Wifi direct, als je die activeert op de printer. Ik heb hier ook al eens ergens gelezen dat je op de b-box3 via de USB-ingang ook een externe HDD of netwerkprinter kunt aansluiten. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ook lees ik op de technische pagina
Het stralingspatroon hangt af van of je een Sagemcom of een Technicolor hebt.
Zij gebruiken verschillende antennes en technologieën:
- Sagemcom heeft 2 dual-band antennes (2.4 en 5GHz) + nog 2 extra single-band voor de 5GHZ
- Technicolor heeft 6 single-band antennes ( 2 voor 2.4GHz en 4 voor 5GHz)
de 5GHz antennes zijn hier trouwens dezelfde als deze die in de WiFi-bridge gebruikt zijn.

Heeft het ook hier iets mee te maken? (dual-bandantennes van de Sagemcom).
je zegt: Je gaat er dus van uit dat, alhoewel de "zender" (smartphone/tablet/laptop) met de 5Ghz-antenne van de b-box3 verbonden zijn, de ontvanger (GoogleCast-dongle) met de 2,4Ghz antenne de verbinding toch capteert?
Neen de 2,4 GHz antenne van de Google dongle die signalen ontvangt/verzendt via de bbox3 2,4 antenne en zo komen die signalen op de bbox3/router terecht
net zoals de 5 GHz antenne van de smartphone die signalen ontvangt/verzendt via de bbox3 5 GHz antenne en zo komen die signalen ook op de bbox3/router terecht
zodat beide signalen elkaar zien in de de bbox3/router
net zoals moest de dongle en de smartphone rechtstreeks met de bbox3/router verbonden zijn via een ethernet kabel (in de veronderstelling dat die beiden een utp poort hebben.
NB: ze verkopen zelf zo'n kabel adapter om de google dongle via ethernet kabel aan de bbox/router te kunnen aansluiten als je niet via wifi wilt werken.

je zegt: Heeft het ook hier iets mee te maken? (dual-bandantennes van de Sagemcom).
neen heeft daar niks mee te maken , want dat werkt eveneens met de technicolor op dezelfde manier, zoals bij mij, trouwens.
Reputatie 7
Badge +1
OK bedankt. Was maar hardop aan het nadenken. Ben best wel tevreden dat het werkt nu. Had eerst de pest in omdat ik het niet geconfigureerd kreeg, maar ik was vergeten de resetknop op de Google Cast dongle in te drukken en kreeg dus altijd "geen verbinding" en werd dan automatisch overgebracht naar de wifi- instellingen....tot ik eindelijk doorkreeg op mijn TV-scherm, dat de dongle nog naar de oude SSID van de b-box2 zocht...Hoe dom kan je zijn hé? Prettig week-end nog en geniet van moederdag!
Voor u ook nog een prettig weekend en 't zal inderdaad morgen weer genieten zijn van Moederdag.
Reputatie 2
Badge
Als je nui op het 71/20 vectoring profiel zit zou je zelf nog verhoging kunnen krijgen bv 85 Mbps maar nog hoger dan zou je DTM te laag worden.
Vandaag nog eens gecheckt - idd nu met DLM op 85/20:
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 85.000 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 114.891 kbps
Upstream max bit rate: 28.335 kbps

Downstream attenuation: 16,1 dB

Downstream noise margin: 16,2 dB
Upstream noise margin: 11,3 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 418 m

Proximus profile name: 85/20
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

Met Speedtest met ik effectief ook iets hoger: 79/7
Je hoort mij nog altijd niet klagen🆒
Voor VDSL2 zone 2 is 85/20 inderdaad voor de meesten een klassieke VDSL2 DLM-Vectoring bit rate, theoretisch afgaand op deze waarden zou er eventueel nog een volgende verhoging kunnen inzitten maar daar zal de DLM wel verder over beslissen of dit kan
Reputatie 2
Badge
Vandaag nog eens gecheckt - zit nu op het maximum 100/20 ;)
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 99.999 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 117.421 kbps
Upstream max bit rate: 28.092 kbps

Downstream attenuation: 16,0 dB

Downstream noise margin: 11,9 dB
Upstream noise margin: 11,1 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 414 m

Proximus profile name: 100/20
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

Met Speedtest meet ik effectief ook weer iets hoger: 92/7
I love it 🆒
Reputatie 7
Badge +6
Ondervind je bepaalde problemen met je bbox2? Is deze stuk?

Wanneer je problemen ervaart kunnen we deze inderdaad omruilen naar een bbox3. Wanneer dit niet dringend is gebeurt dit via Kiala. Kijk alvast even op deze pagina voor het dichtstbijzijnde Kiala punt op jouw locatie. Ik stuur je een persoonlijk bericht met de details.
Normaal moet je officieel hiervoor bellen naar de helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
waar ze u een ruilnummer kunnen geven waarmee je tezamen met je bbox2 en voedingsadapter naar een Proximus center kunt gaan om hem om te ruilen.
Of via een kiala punt laten opsturen.
Sommigen krijgen die ook zo gewoon mee in een Proximus center zonder ruilnummer, maar hangt er een beetje vanaf in hoeverre ze de puntjes op de i zetten ;-)
Ik persoonlijk heb die meegekregen zonder ruilnummer omdat ik van de VDSL vectoring ten volle wou genieten.
bedank Elsa ik zal daar voor contact op nemen met de helpdesk.
Je kan het ook aan ThomasP de proximus medewerker vragen die juist voor mij geantwoord heeft (was net voor mij om te antwoorden en heb zijn antwoord maar pas gezien als ik de mijne al verstuurd had) , dit is ongeveer het zelfde als naar de helpdesk bellen.
, hij is ook bevoegd om u eventueel een ruilnummer mee te geven.
Ondervind je bepaalde problemen met je bbox2? Is deze stuk?

Wanneer je problemen ervaart kunnen we deze inderdaad omruilen naar een bbox3. Wanneer dit niet dringend is gebeurt dit via Kiala. Kijk alvast even op deze pagina voor het dichtstbijzijnde Kiala punt op jouw locatie. Ik stuur je een persoonlijk bericht met de details.


Thomas ik woon dicht bij een proximus center kan jij mij een ruilnummer bezorgen?:D
Reputatie 7
Badge +6
Laten we een deal sluiten:

Jij geeft me je telefoonnr of klantennr & ik bezorg je een referentienummer . ;)

Stuur me je gegevens even door via een privébericht naar Het Proximus Team. (zelfde profiel van waar ik je daarnet ook een PB heb verstuurd) Dan bezorgen we je zo snel mogelijk een ruilnummer.
Thomas,

Reputatie 6
Badge +2
Ik persoonlijk zou mijn Bbox2 nog niet omruilen voor een Bbox3 want mijn leuze is: Zolang alles goed werkt laat ik alles zoals het is want het is genoeg dat ik zou veranderen dat ik dan misschien wel problemen zou ondervinden.
Alleen als die Bbox2 kapot zou gaan en ik dan een Bbox3 in mijn pollen zou gedraaid krijgen of als Proximus mij zou verplichten om een andere modem te gebruiken dan zal ik niet anders kunnen dan me er bij neer te leggen maar ik ben in ieder geval geen vragende partij.
Bof ... 't kan verkeren .. alléén al het feit dat de bbox3 1 Gb ethernet poorten heeft maakt het al de moeite om de bbox2 in te ruilen en dan zeg ik nog niets over de WiFi mogelijkheden ...Mijn intern netwerk knalt lekker rond met (bekabeld) 1000Mbps !
Als je dat nodig hebt is het inderdaad welkom, maar ik heb mij gewoon een bbox3 gevraagd uit interesse, om er eens wat ervaring mee op te doen, anders stond mijn bbox2 nog altijd in dienst , (aangezien ik toch een volledig netwerk in wifi heb en zeker geen kilo Mbps van doen heb), die bbox2 die ik trouwens nog af en toe in dienst zet als ik eens testen wil doen.
bwaah .. de ambiguiteit van het recht op "snelheid" he ... intern betwijfelt men het nut ervan terwijl het kot te klein is als men zich 1 Mbps tekort gedaan voelt door PX .. 't kan idd verkeren ... 😃
Zoals altijd zeker, er zijn er altijd die zich te kort gedaan voelen, daarom heeft ook iedereen zijn eigen karakter ideeën en visie, waarom niet is toch eigen aan het mensdom, waar je ook de nadruk wilt of moet leggen, op mens of op dom :-)))
Reputatie 6
Badge +2
Zoals altijd zeker, er zijn er altijd die zich te kort gedaan voelen, daarom heeft ook iedereen zijn eigen karakter ideeën en visie, waarom niet is toch eigen aan het mensdom, waar je ook de nadruk wilt of moet leggen, op mens of op dom :-)))

Mijn vader zaliger gebruikte ook dat woord mensDOM en hij legde de nadruk op dom, dat was naar aanleiding bij het bekijken van een oorlogsdocumentaire die op dat moment op de TV werd uitgezonden.

Reageer