bbox2 omruilen voor bbox3?


Hallo,
is het mogelijk om mijn bbox 2 om te ruilen naar een bbox3.

98 reacties

Je hebt ongeveer de zelfde resultaten als ik, maar nu niet gaan kijken bij TN klanten die nog veel meer hebben want anders ben je mss niet langer blij (LOL)
Reputatie 2
Badge
Vandaag nog eens gecheckt - zit nu op het maximum 100/20 ;)
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 99.999 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 117.421 kbps
Upstream max bit rate: 28.092 kbps

Downstream attenuation: 16,0 dB

Downstream noise margin: 11,9 dB
Upstream noise margin: 11,1 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 414 m

Proximus profile name: 100/20
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

Met Speedtest meet ik effectief ook weer iets hoger: 92/7
I love it 🆒
Voor VDSL2 zone 2 is 85/20 inderdaad voor de meesten een klassieke VDSL2 DLM-Vectoring bit rate, theoretisch afgaand op deze waarden zou er eventueel nog een volgende verhoging kunnen inzitten maar daar zal de DLM wel verder over beslissen of dit kan
Reputatie 2
Badge
Als je nui op het 71/20 vectoring profiel zit zou je zelf nog verhoging kunnen krijgen bv 85 Mbps maar nog hoger dan zou je DTM te laag worden.
Vandaag nog eens gecheckt - idd nu met DLM op 85/20:
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 85.000 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 114.891 kbps
Upstream max bit rate: 28.335 kbps

Downstream attenuation: 16,1 dB

Downstream noise margin: 16,2 dB
Upstream noise margin: 11,3 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 418 m

Proximus profile name: 85/20
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

Met Speedtest met ik effectief ook iets hoger: 79/7
Je hoort mij nog altijd niet klagen🆒
Voor u ook nog een prettig weekend en 't zal inderdaad morgen weer genieten zijn van Moederdag.
Reputatie 7
Badge +1
OK bedankt. Was maar hardop aan het nadenken. Ben best wel tevreden dat het werkt nu. Had eerst de pest in omdat ik het niet geconfigureerd kreeg, maar ik was vergeten de resetknop op de Google Cast dongle in te drukken en kreeg dus altijd "geen verbinding" en werd dan automatisch overgebracht naar de wifi- instellingen....tot ik eindelijk doorkreeg op mijn TV-scherm, dat de dongle nog naar de oude SSID van de b-box2 zocht...Hoe dom kan je zijn hé? Prettig week-end nog en geniet van moederdag!
je zegt: Je gaat er dus van uit dat, alhoewel de "zender" (smartphone/tablet/laptop) met de 5Ghz-antenne van de b-box3 verbonden zijn, de ontvanger (GoogleCast-dongle) met de 2,4Ghz antenne de verbinding toch capteert?
Neen de 2,4 GHz antenne van de Google dongle die signalen ontvangt/verzendt via de bbox3 2,4 antenne en zo komen die signalen op de bbox3/router terecht
net zoals de 5 GHz antenne van de smartphone die signalen ontvangt/verzendt via de bbox3 5 GHz antenne en zo komen die signalen ook op de bbox3/router terecht
zodat beide signalen elkaar zien in de de bbox3/router
net zoals moest de dongle en de smartphone rechtstreeks met de bbox3/router verbonden zijn via een ethernet kabel (in de veronderstelling dat die beiden een utp poort hebben.
NB: ze verkopen zelf zo'n kabel adapter om de google dongle via ethernet kabel aan de bbox/router te kunnen aansluiten als je niet via wifi wilt werken.

je zegt: Heeft het ook hier iets mee te maken? (dual-bandantennes van de Sagemcom).
neen heeft daar niks mee te maken , want dat werkt eveneens met de technicolor op dezelfde manier, zoals bij mij, trouwens.
Reputatie 7
Badge +1
Je gaat er dus van uit dat, alhoewel de "zender" (smartphone/tablet/laptop) met de 5Ghz-antenne van de b-box3 verbonden zijn, de ontvanger (GoogleCast-dongle) met de 2,4Ghz antenne de verbinding toch capteert? Ik volg je wel, want mijn printer is ook zowel met USB als met Wifi (2,4Ghz) aan mijn PC verbonden en ik kan daar ook vanop mijn smartphone ,tablet of laptop (beide 5Ghz) op afdrukken. Wat trouwens ook kan met Wifi direct, als je die activeert op de printer. Ik heb hier ook al eens ergens gelezen dat je op de b-box3 via de USB-ingang ook een externe HDD of netwerkprinter kunt aansluiten. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ook lees ik op de technische pagina
Het stralingspatroon hangt af van of je een Sagemcom of een Technicolor hebt.
Zij gebruiken verschillende antennes en technologieën:
- Sagemcom heeft 2 dual-band antennes (2.4 en 5GHz) + nog 2 extra single-band voor de 5GHZ
- Technicolor heeft 6 single-band antennes ( 2 voor 2.4GHz en 4 voor 5GHz)
de 5GHz antennes zijn hier trouwens dezelfde als deze die in de WiFi-bridge gebruikt zijn.

Heeft het ook hier iets mee te maken? (dual-bandantennes van de Sagemcom).
Simpel uitgelegd kan je het zo best bezien, als je uw toestellen (GoogleCast-HDMI-dongle/pc/laptop/smartphone/tablet/) zou (kunnen) verbinden met utp kabels aan je bbox/router dan begrijp je dat ze eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.
Nu vervang je eigenlijk deze utp kabels door een draadloze verbinding en de ene verloopt over zender/ontvanger op 2,4 GHz en de andere over een zender/ontvanger op 5GHz , maar over welke frequentie die draadloze verbinding met je router teweeg gebracht wordt speelt geen rol, alleen kan je die verbinding met de oude googlecast dongle niet maken met een zender/ontvanger op 5GHz aangezien die er gene heeft.
Reputatie 7
Badge +1
Dan is het dus zo, dat als zowel het 2,4Ghz als 5.0Ghz Wifi-signaal van dezelfde router (b-box3) komt, het door de dongle toch alles hetzelfde signaal wordt beschouwd? Nochtans komt het niet van dezelfde antenne en heeft ook een (licht)verschillende SSID?(zei het in dit geval wel met hetzelfde paswoord). Toch enigszns verwarrend...want dan werkt de Google Cast1 wél met 5,0 Ghz samen eens je hem bij het initiëel configureren maar via het 2,4Ghz-signaal ingesteld hebt!
Volgens mij is dit logisch dat je googlecast app ook werkt als de googlecast stick op 2.4 GHz werkt en je toestel waarop de app staat verbinding maakt op 5 GHz wifi, alleen ondersteunt je de oude dongle versie 1 geen 5GHz en de nieuwe dongle versie 2 ondersteunt die wel.
Maar ! wie een range-extender gebruikt om z’n wifinetwerk onder dezelfde naam te versterken kan hier problemen ondervinden.
Indien twee toestellen hetzelfde wifi-netwerk uitzenden zal de Chromecast enkel zichtbaar zijn voor je smartphone of tablet wanneer beiden via het zelfde toegangspunt met het netwerk verbonden zijn.
Heb je dus een bbox/router en een range extender, dan moeten zowel je smartphone als je Chromecast via de router of de range extender verbonden zijn.
Hangt de Chromecast aan het net via de extender en je smartphone via de BBOX/router, dan vinden beide toestellen elkaar niet.
Dat is een probleem dat de eerste Chromecast versie, alsook de tweede versie heeft.
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb het ook eens uitgetest, en inderdaad, vanuit TV Overal met het casticoontje werkt het wél. Moeilijk te verklaren toch? Er wordt zelfs automatisch naar de HDMI van de dongle geschakeld!
Sterker nog: nu werkt het ook vanuit de GoogleCast app. als je van daaruit verbindt! Ook dan wordt automatisch naar de juiste HDMI overgeschakeld! Mijn tablet staat nochtans nog op de 5,0Ghz -verbinding, die z.g. niet met de GoogleCast-dongle zou werken? Enfin ik heb het liever zo!
Ok nu heb ik het begrepen het gaat over de Googlecast -app en ik dacht aan het casten via TV Overal-app, daar moet je niet op het zelfde wifi netwerk zitten, eigenlijk wel raar dat je dan bij googlecast-app wel op het zelfde wifi netwerk moet zitten.
Reputatie 7
Badge +1
Neen,ik heb een Comfort zoals jij. Wat die GoogleCast betreft, moet die op hetzelfde Wifi-netwerk zitten (dus 2,4Ghz) als het apparaat waarvan je cast met de GoogleCast app., dus moet je Smartphone of tablet ook op 2,4 Ghz staan, anders is er geen verbinding met de dongle.
Inderdaad enkel de nieuwe google cast ondersteunt de 5 GHz band, maar ik werk ook nog met de oude google cast dongle en werk dus eveneens op 2.4 GHz
mijn samsung s4 mini werkt ook op de 5GHz wifi SSID, maar ik kan gewoon TV Overal casten zonder te moeten overschakelen van 5 naar 2.4 GHz op mijn S4 mini, dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt dat je moet omschakelen?

Nog iets anders, heb je een maxi abonnement, mss omdat je met je speedtest meer dan 6 Mbps upload snelheid haalt ?
Reputatie 7
Badge +1
Dan zal die van Sagemcom toch beter zijn op dit gebied dan de Technicolor, want op 2.4 GHz heb ik ongeveer het zelfde RX niveau als van mijn bbox2.
Er zijn er zelf veel die beweren dat het slechter was met hun bbox3, maar of ze dan wel over 2.4 of 5 GHz spreken of vergelijken is niet altijd duidelijk en ook niet of ze een technicolor hebben of een Sagemcom hebben is ook niet duidelijk.
Snelheden vergelijken is ook zoiets ze zeggen niet of hun toestel met 1 of twee antennes werkt enz..... dit alles maakt het moeilijk om uit reacties van mensen af te leiden hoe ze juist de vaststelling gedaan hebben.

Ik kreeg mijn Google(Chrome)Cast niet aan de gang, maar na wat opzoekwerk stelde ik vast dat die geen 5Ghz ondersteunt. Ik heb nl. zowat al mijn apparaten op 5Ghz gezet, ook mijn SmartTV. De screen mirroring van Samsung werkt daar perfect op. Op 2,4Ghz kon ik de GoogleCast dan toch geconfigureerd krijgen. Nu moet ik wél telkens switchen van 5 naar 2,4Ghz als ik de Chromecast gebruik. De nieuwe GoogleCast ondersteunt 5Ghz wél.
Ook even het verschil getest tussen 2,4 en 5Ghz met mijn Smartphone Samsung S4 mini: (Android 4.4.2)
2,4Ghz : 43,51/6,06Mbps
5,0Ghz: 63,067/6,11Mbps
Met tablet Android 5.0.2
2,4Ghz : 46,18/6,87Mbps
5,0Ghz: 63,11/6,58Mbps
Dus toch een belangrijk verschil, maar voor de meeste mobiele toepassingen voldoende
Dan zal die van Sagemcom toch beter zijn op dit gebied dan de Technicolor, want op 2.4 GHz heb ik ongeveer het zelfde RX niveau als van mijn bbox2.
Er zijn er zelf veel die beweren dat het slechter was met hun bbox3, maar of ze dan wel over 2.4 of 5 GHz spreken of vergelijken is niet altijd duidelijk en ook niet of ze een technicolor hebben of een Sagemcom hebben is ook niet duidelijk.
Snelheden vergelijken is ook zoiets ze zeggen niet of hun toestel met 1 of twee antennes werkt enz..... dit alles maakt het moeilijk om uit reacties van mensen af te leiden hoe ze juist de vaststelling gedaan hebben.
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad dat is het voordeel van wifi-n en wifi-ac tov van het tragere wifi-g van de bbox2, al ondervind ik daar geen verschil in, voor wat in de praktijk omtrent wat ik dagdagelijks doe, maar het is mooi meegenomen natuurlijk en tenslotte sneller dan je vdsl speed in mijn geval 100 Mbps kan je toch niet surfen ;-)
Ook is het Wifi-signaal duidelijk sterker. Tot zelfs een heel stuk in de tuin. Ik heb wél een houtskeletbouw met stenen buitenmuren.
Als je nui op het 71/20 vectoring profiel zit zou je zelf nog verhoging kunnen krijgen bv 85 Mbps maar nog hoger dan zou je DTM te laag worden.
Reputatie 2
Badge
De technieker van Proximus heeft woord gehouden - ik zit nu op een 70/20 Vectoring profiel:
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 69.999 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 114.103 kbps
Upstream max bit rate: 28.973 kbps

Downstream attenuation: 15,9 dB

Downstream noise margin: 21,1 dB
Upstream noise margin: 11,8 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 410 m

Proximus profile name: 70/20
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no


De lijntest van Proximus geeft nu dit:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload
en
via Speedtest.net meet ik effectief 65/7 - je hoort mij niet klagen:-)
Inderdaad dat is het voordeel van wifi-n en wifi-ac tov van het tragere wifi-g van de bbox2, al ondervind ik daar geen verschil in, voor wat in de praktijk omtrent wat ik dagdagelijks doe, maar het is mooi meegenomen natuurlijk en tenslotte sneller dan je vdsl speed in mijn geval 100 Mbps kan je toch niet surfen 😉
Reputatie 7
Badge +1
Normaal als je een nieuwe bbox aansluit zal die wel voor een tijd down zijn, ik heb zelf onlangs een tijd zien zien staan in de bbox3 dat Aut_fon ook af stond en toch zag ik hem in mijn wifi lijst staan van mijn laptop en kon ik erop inloggen, en na een facR van de bbox3 was het terug in orde en stond die terug actief in de bbox3 ook.
Soms gebeuren er wel nog van die dingen met de bbox3 (van mij is het nu wel een technicolor) maar dat zal wel met de sagemcom ook eens kunnen zeker ;-)

Inderdaad, er gebeuren wel meer rare dingen bij Proximus hé...Waar zouden we hier anders over doorbomen? Voorlopig is het enige positieve effect dat het Wifi-signaal nu dezelfde snelheid heeft als mijn LAN. (63,47/6,16 op smartphone S4 mini op 5Ghz met decoder in standby) wat een slok op een borrel scheelt want zo'n dikke 3x sneller dan met b-box2. Vooral voor de Px TV app. scheelt dat een stuk.
Normaal als je een nieuwe bbox aansluit zal die wel voor een tijd down zijn, ik heb zelf onlangs een tijd zien zien staan in de bbox3 dat Aut_fon ook af stond en toch zag ik hem in mijn wifi lijst staan van mijn laptop en kon ik erop inloggen, en na een facR van de bbox3 was het terug in orde en stond die terug actief in de bbox3 ook.
Soms gebeuren er wel nog van die dingen met de bbox3 (van mij is het nu wel een technicolor) maar dat zal wel met de sagemcom ook eens kunnen zeker 😉
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel nu een raar probleem vast: volgens de configuratiesite van de b-box3 is mijn FON "down", maar vlgs My Proximus" is hij actief...In realiteit is hij echter wel degelijk "down" want niet te bespeuren in de Wifi-lijst...

Ik heb de hotspotfunctie nu toch ook vanuit de configuratiewebsite kunnen activeren (daar stond die af). Dus probleem opgelost.
Reputatie 4
Badge +2
de verzwakking van je lijn in functie van de lengte tot aan de KVD/ROP
"D/U noise margin" geeft aan hoeveel reserve je nog hebt voor lijnsnelheid (Down/Up) verhoging en hoe hoger die wordt hoe minder reserve dus hoe lager deze waarde theoretisch kan die zakken tot 6 dB, (anders wordt de lijn onstabiel, teveel bit errors) maar normaal zal de lijnsnelheid wel niet te hoog ingesteld worden zodanig dat je toch ietwat boven de 6 blijft en daar zorgt het automatisch regelsysteem voor, DLM genoemd.
Maar als je zelf meer theoretische uit leg wilt kan je altijd googelen om meer te vinden of je kan ook bij de specialist ten rade gaan, zal ik hem maar noemen en terecht, die zit op het userbase.be/forum, waar je alles in geuren en kleuren kunt vinden of je kan uitgelegd worden.


Bedankt voor je technische uitleg Elsa, hier heb ik genoeg aan.

Reageer