bbox2 omruilen voor bbox3?


Hallo,
is het mogelijk om mijn bbox 2 om te ruilen naar een bbox3.

98 reacties

Je hebt ongeveer de zelfde resultaten als ik, maar nu niet gaan kijken bij TN klanten die nog veel meer hebben want anders ben je mss niet langer blij (LOL)
Het is dus ook voorbarig, en tot bewijs van het tegendeel, te besluiten dat zijn prehistorische aansluiting de reden is van zijn "mager" profile .. maar idd, mijn ervaring is ook positief geweest bij het inruilen van een, overigens perfect werkende, bbox-2 voor een 3 ...
Reputatie 7
Badge +1
vandaag mijn b-box 2 gaan omruilen voor een b-box3. Het blijkt toch een Sagemcom met Wifi ac te zijn; Installatie een fluitje van een cent. Met Wifi wat problemen gehad, maar ik zoek het nog wel uit. Smartphone en SmartTV vinden het 5,0 Ghz netwerk, mijn tablet niet (enkel 2,4 Ghz). Ik zit ondanks vectorijng nog steeds op 70/6. Hoe vind ik die sagemtool? Ik haal met Wifi nu ook wel deLAN-snelheid.
Reputatie 2
Sagem-tool: hier
Misschien ondersteunt jouw tablet niet alle kanalen op de 5 GHz-band, maar alleen de lagere. In mijn geval kiest zowel mijn Proximus- als mijn Telenet-modem automatisch kanaal 112, maar mijn Nexus 7 (2013) ondersteunt alleen de lagere kanalen (36, 40, 44,...). Manueel instellen is dan de boodschap als je echt op 5 GHz wilt werken met die tablet.
Reputatie 7
Badge +1
Sagem-tool: hier
Misschien ondersteunt jouw tablet niet alle kanalen op de 5 GHz-band, maar alleen de lagere. In mijn geval kiest zowel mijn Proximus- als mijn Telenet-modem automatisch kanaal 112, maar mijn Nexus 7 (2013) ondersteunt alleen de lagere kanalen (36, 40, 44,...). Manueel instellen is dan de boodschap als je echt op 5 GHz wilt werken met die tablet.

OK bedankt ik zoek het uit. Ik vind het wel raar dat zowel mijn Samsung S4 mini als mijn Samsung Smart TV het 5 Ghz signaal vinden en mijn tablet Samsung Galaxy Tab 4 - 4G niet...
@Sinjoor,
Bij mij staat die nu ook automatisch, tot nu toe nog geen problemen gehad al zijn er wel veel die hier wel problemen mee hebben en als ze hem vast zetten op de lagere kanalen zijn de problemen opgelost.
lees ook eens wat er staat hier:
=> https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/5-ghz-wifi-band-springt-steeds-terug-naar-slechte-kanaal-48-34130?postid=543072
Reputatie 7
Badge +1
Dit leest de modemtool uit: allicht moet de DLM zijn werk nog doen?
Reputatie 7
Badge +1
Wtat ik raar vind is dat de Wifi 5Ghz standaard op 802.11 ac staat en niet kan aangepast worden. Heeft dat er iets mee te maken?
Reputatie 7
Badge +1
Op kanaal 44 werkt 5Ghz wél op mijn tablet hoor! Alvast bedankt!
daarom dat er veel zijn die daar problemen mee hebben ook hé ;-)
DLM moet inderdaad eerst zijn werk doen vectoring heeft al zijn werk gedaan en binnenkort hopelijk op 100/20 zoals bij mij.
Reputatie 7
Badge +1
daarom dat er veel zijn die daar problemen mee hebben ook hé ;-)
DLM moet inderdaad eerst zijn werk doen vectoring heeft al zijn werk gedaan en binnenkort hopelijk op 100/20 zoals bij mij.

Inderdaad, je moet wel veel weten om alles correct ingesteld te krijgen! Mijn orinter kreeg ik eerst ook niet draadloos verbonden, wsant die bleek nog op mijn oude trouter SSID vast te staan. Moest hem dus via W10 gewoon terug volledig configureren voor draadloos gebruik, waarbij het IP-adres kan ingesteld worden. Ook dat werkt dus terug, al is die ook met een USB-kabel verbonden, maar voor printen vanaf tablet of smartphone nodig (al kan dat ook met Wifi direct natuurlijk). Ondertussen ben ik al wel een tijdje bezig om vooral de draadloze problemen op te lossen.
Reputatie 4
Badge +2
Dit leest de modemtool uit: allicht moet de DLM zijn werk nog doen?

Wat beteken nu de waardes bij :
Downstream attenuation
Downstream noise margin
Upstream noise margin

Hoe kunnen best deze waardes zjin en wat zijn de grenswaardes en de gevolgen hiervan ?
de verzwakking van je lijn in functie van de lengte tot aan de KVD/ROP
"D/U noise margin" geeft aan hoeveel reserve je nog hebt voor lijnsnelheid (Down/Up) verhoging en hoe hoger die wordt hoe minder reserve dus hoe lager deze waarde theoretisch kan die zakken tot 6 dB, (anders wordt de lijn onstabiel, teveel bit errors) maar normaal zal de lijnsnelheid wel niet te hoog ingesteld worden zodanig dat je toch ietwat boven de 6 blijft en daar zorgt het automatisch regelsysteem voor, DLM genoemd.
Maar als je zelf meer theoretische uit leg wilt kan je altijd googelen om meer te vinden of je kan ook bij de specialist ten rade gaan, zal ik hem maar noemen en terecht, die zit op het userbase.be/forum, waar je alles in geuren en kleuren kunt vinden of je kan uitgelegd worden.
Reputatie 4
Badge +2
de verzwakking van je lijn in functie van de lengte tot aan de KVD/ROP
"D/U noise margin" geeft aan hoeveel reserve je nog hebt voor lijnsnelheid (Down/Up) verhoging en hoe hoger die wordt hoe minder reserve dus hoe lager deze waarde theoretisch kan die zakken tot 6 dB, (anders wordt de lijn onstabiel, teveel bit errors) maar normaal zal de lijnsnelheid wel niet te hoog ingesteld worden zodanig dat je toch ietwat boven de 6 blijft en daar zorgt het automatisch regelsysteem voor, DLM genoemd.
Maar als je zelf meer theoretische uit leg wilt kan je altijd googelen om meer te vinden of je kan ook bij de specialist ten rade gaan, zal ik hem maar noemen en terecht, die zit op het userbase.be/forum, waar je alles in geuren en kleuren kunt vinden of je kan uitgelegd worden.


Bedankt voor je technische uitleg Elsa, hier heb ik genoeg aan.
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel nu een raar probleem vast: volgens de configuratiesite van de b-box3 is mijn FON "down", maar vlgs My Proximus" is hij actief...In realiteit is hij echter wel degelijk "down" want niet te bespeuren in de Wifi-lijst...

Ik heb de hotspotfunctie nu toch ook vanuit de configuratiewebsite kunnen activeren (daar stond die af). Dus probleem opgelost.
Normaal als je een nieuwe bbox aansluit zal die wel voor een tijd down zijn, ik heb zelf onlangs een tijd zien zien staan in de bbox3 dat Aut_fon ook af stond en toch zag ik hem in mijn wifi lijst staan van mijn laptop en kon ik erop inloggen, en na een facR van de bbox3 was het terug in orde en stond die terug actief in de bbox3 ook.
Soms gebeuren er wel nog van die dingen met de bbox3 (van mij is het nu wel een technicolor) maar dat zal wel met de sagemcom ook eens kunnen zeker 😉
Reputatie 7
Badge +1
Normaal als je een nieuwe bbox aansluit zal die wel voor een tijd down zijn, ik heb zelf onlangs een tijd zien zien staan in de bbox3 dat Aut_fon ook af stond en toch zag ik hem in mijn wifi lijst staan van mijn laptop en kon ik erop inloggen, en na een facR van de bbox3 was het terug in orde en stond die terug actief in de bbox3 ook.
Soms gebeuren er wel nog van die dingen met de bbox3 (van mij is het nu wel een technicolor) maar dat zal wel met de sagemcom ook eens kunnen zeker ;-)

Inderdaad, er gebeuren wel meer rare dingen bij Proximus hé...Waar zouden we hier anders over doorbomen? Voorlopig is het enige positieve effect dat het Wifi-signaal nu dezelfde snelheid heeft als mijn LAN. (63,47/6,16 op smartphone S4 mini op 5Ghz met decoder in standby) wat een slok op een borrel scheelt want zo'n dikke 3x sneller dan met b-box2. Vooral voor de Px TV app. scheelt dat een stuk.
Inderdaad dat is het voordeel van wifi-n en wifi-ac tov van het tragere wifi-g van de bbox2, al ondervind ik daar geen verschil in, voor wat in de praktijk omtrent wat ik dagdagelijks doe, maar het is mooi meegenomen natuurlijk en tenslotte sneller dan je vdsl speed in mijn geval 100 Mbps kan je toch niet surfen 😉
Reputatie 2
Badge
De technieker van Proximus heeft woord gehouden - ik zit nu op een 70/20 Vectoring profiel:
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 69.999 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 114.103 kbps
Upstream max bit rate: 28.973 kbps

Downstream attenuation: 15,9 dB

Downstream noise margin: 21,1 dB
Upstream noise margin: 11,8 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 410 m

Proximus profile name: 70/20
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no


De lijntest van Proximus geeft nu dit:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload
en
via Speedtest.net meet ik effectief 65/7 - je hoort mij niet klagen:-)
Als je nui op het 71/20 vectoring profiel zit zou je zelf nog verhoging kunnen krijgen bv 85 Mbps maar nog hoger dan zou je DTM te laag worden.
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad dat is het voordeel van wifi-n en wifi-ac tov van het tragere wifi-g van de bbox2, al ondervind ik daar geen verschil in, voor wat in de praktijk omtrent wat ik dagdagelijks doe, maar het is mooi meegenomen natuurlijk en tenslotte sneller dan je vdsl speed in mijn geval 100 Mbps kan je toch niet surfen ;-)
Ook is het Wifi-signaal duidelijk sterker. Tot zelfs een heel stuk in de tuin. Ik heb wél een houtskeletbouw met stenen buitenmuren.
Dan zal die van Sagemcom toch beter zijn op dit gebied dan de Technicolor, want op 2.4 GHz heb ik ongeveer het zelfde RX niveau als van mijn bbox2.
Er zijn er zelf veel die beweren dat het slechter was met hun bbox3, maar of ze dan wel over 2.4 of 5 GHz spreken of vergelijken is niet altijd duidelijk en ook niet of ze een technicolor hebben of een Sagemcom hebben is ook niet duidelijk.
Snelheden vergelijken is ook zoiets ze zeggen niet of hun toestel met 1 of twee antennes werkt enz..... dit alles maakt het moeilijk om uit reacties van mensen af te leiden hoe ze juist de vaststelling gedaan hebben.
Reputatie 7
Badge +1
Dan zal die van Sagemcom toch beter zijn op dit gebied dan de Technicolor, want op 2.4 GHz heb ik ongeveer het zelfde RX niveau als van mijn bbox2.
Er zijn er zelf veel die beweren dat het slechter was met hun bbox3, maar of ze dan wel over 2.4 of 5 GHz spreken of vergelijken is niet altijd duidelijk en ook niet of ze een technicolor hebben of een Sagemcom hebben is ook niet duidelijk.
Snelheden vergelijken is ook zoiets ze zeggen niet of hun toestel met 1 of twee antennes werkt enz..... dit alles maakt het moeilijk om uit reacties van mensen af te leiden hoe ze juist de vaststelling gedaan hebben.

Ik kreeg mijn Google(Chrome)Cast niet aan de gang, maar na wat opzoekwerk stelde ik vast dat die geen 5Ghz ondersteunt. Ik heb nl. zowat al mijn apparaten op 5Ghz gezet, ook mijn SmartTV. De screen mirroring van Samsung werkt daar perfect op. Op 2,4Ghz kon ik de GoogleCast dan toch geconfigureerd krijgen. Nu moet ik wél telkens switchen van 5 naar 2,4Ghz als ik de Chromecast gebruik. De nieuwe GoogleCast ondersteunt 5Ghz wél.
Ook even het verschil getest tussen 2,4 en 5Ghz met mijn Smartphone Samsung S4 mini: (Android 4.4.2)
2,4Ghz : 43,51/6,06Mbps
5,0Ghz: 63,067/6,11Mbps
Met tablet Android 5.0.2
2,4Ghz : 46,18/6,87Mbps
5,0Ghz: 63,11/6,58Mbps
Dus toch een belangrijk verschil, maar voor de meeste mobiele toepassingen voldoende
Inderdaad enkel de nieuwe google cast ondersteunt de 5 GHz band, maar ik werk ook nog met de oude google cast dongle en werk dus eveneens op 2.4 GHz
mijn samsung s4 mini werkt ook op de 5GHz wifi SSID, maar ik kan gewoon TV Overal casten zonder te moeten overschakelen van 5 naar 2.4 GHz op mijn S4 mini, dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt dat je moet omschakelen?

Nog iets anders, heb je een maxi abonnement, mss omdat je met je speedtest meer dan 6 Mbps upload snelheid haalt ?
Reputatie 7
Badge +1
Neen,ik heb een Comfort zoals jij. Wat die GoogleCast betreft, moet die op hetzelfde Wifi-netwerk zitten (dus 2,4Ghz) als het apparaat waarvan je cast met de GoogleCast app., dus moet je Smartphone of tablet ook op 2,4 Ghz staan, anders is er geen verbinding met de dongle.

Reageer