Skip to main content

Hallo,

Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE met 2 handsets aangekocht. Alles lijkt goed, behalve het instellen van de “externe SIP-verbinding”. Ik kan manueel zo’n verbinding aanmaken:

(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)

Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals

• proxyserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • registratieserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • uitgaande proxy modus: nooit

Is al deze info correct? Dan is mijn probleem wellicht enkel dat ik geen SIP-wachtwoord heb. Het lijkt enorm moeilijk om hieraan te geraken. Een technieker is langsgeweest en heeft de interne “master” support gecontacteerd en die zeiden dat dit nog niet mogelijk is met Internet Box (HGW4).

Voor de Internet Box kon je zelf het SIP-wachtwoord instellen op de bbox, maar met de Internet Box gaat de config via MyProximus. Echter, dit SIP/VOIP-deel staat er niet tussen.

De vraag is nu: is het met de Internet Box (HGW4) technisch mogelijk, als men het SIP-wachtwoord zou geven? En zo ja, is men bereid dit wachtwoord te geven? Is iemand er al in geslaagd?

Elke hulp is welkom! Nu lijkt het erop dat Proximus “moderne” klanten (met een Internet Box) niet eens een normaal, modern vast nummer systeem kan laten gebruiken (VOIP-basisstation met meerdere handsets). Dit zou compleet ridicuul zijn!

Alvast bedankt voor elke vorm van input!

PS: Proximus heeft mijn analoge lijn ook al gewijzigd naar VOIP. Geen idee of dit nu kan conflicteren, omdat een toestel verwacht wordt zoals uit Telefoon aansluiten (proximus.be) en hierdoor misschien SIP vanaf een ander station (Gigaset IP BASE) faalt? Trouwens, de info die je leest, maar ook van Proximus zelf krijgt, is verschrikkelijk. Men zegt dat alles automatisch gaat waar dat in mijn geval niet kan. Ook de poort waar je een “gewoon” VOIP-toestel (zie voormelde link) moet op aansluiten, is een onderwerp van discussie: de ene zegt een gele poort, de andere zegt toch nog een groen poort. Ook termen als VOIP en SIP doen menig medewerker zweten! Tot slot: in MyProximus kan je niet eens  opvragen wat nu de echte situatie rond een vaste lijn is: alles blijft simpel “Phone Line” en niemand die men kan zeggen of ik daar een wijziging moet aan zien! Ook de (ev. onnodige?) wijzigingen zijn een ramp: eerst kwam een wijziging er niet door; die bleek dan “in het winkelmandje” nog te zitten (niet zichtbaar voor mij). Dan kwam er toch een changen (kreeg ik mail van): Phone Line (IP). Maar nog verder bleek dit nog niet voldoende en was er NOG een change nodig: een mail sprak van het toegevoegde “Restriction Premium service VoIP (090)”. Zucht…

Wat een zootje!

Ik las op het Userbase forum dat iemand er in geslaagd is probleemloos zijn Proximus SIP account aan te melden op zijn Fritz!Box (https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1009694#p1009694)

Bij een Fritz!Box met Fritz!OS 8.0 zijn de instellingen voor Proximus vooraf geprogrammeerd, het enige wat je moet invullen zijn je telefoonnummer, gebruikersnaam (HGW_0xxx) en paswoord:

Er is echter een maar …

1. Telkens je de SIP gegevens opvraagt via MyProximus, gebeurt er een reset van het sip wachtwoord. Dus steeds correct instellen.
  2.  Mocht je toch nog een internet box (of bbox) voor de fritzbox hebben hangen, dan zal bij elke reboot van de internet box/bbox het sip wachtwoord ook wijzigen voor de voip lijn.

Wellicht zijn de problemen die jullie ondervinden, gewoon het gevolg van bovenstaande aandachtspunten. Als ik het goed begrijp:

• Telkens je de pagina oproept voor eigen hardware en op “Genereer VoIP gegevens” drukt, wordt een nieuw paswoord ingesteld.
  • En de InternetBox of bbox gooien ook telkens roet in het eten.

Het zal dus echt pas werken als je een eigen modem of router gebruikt, en de Internet Box of B-box volledig kan uitschakelen?

zie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1009694#p1009694

@Padre Pedro al iets verder geraakt?

@philippe_d 

ter info

Configuration voip | Proximus Forum

Grappig om te zien dat er op het FR Forum een paralelle discussie loopt, maar blijkbaar ook zonder success. Hoewel ik niet veel geen zin om deel te nemen aan de FR discussies, zal il ik toch eens antwoorden in mijn beste Frans 😁

Minder grappig om te zien dat de Franstaligen wel héél veel hulp krijgen van een Forummedewerker die de SIP registraties nakijkt, paswoorden reset en per PM doorgeeft (wat alles blijkbaar niet kan/mag op het NL Proximus Forum 😒.

Maar er wordt voortdurend rond de pot gedraaid met instellingen, daar waar het probleem héél eenvoudig is;

• het zal pas werken als hij zijn Internetbox volledig uitzet (dus voor eigen modem of router zorgt)
  • Nadat de Internetbox uitgeschakeld is, dan pas een nieuwe paswoord aanvragen via My Proximus
  • Met dit nieuw paswoord je eigen VoIP hardware laten registreren.

Van zodra de InternetBox terug on-line gaat, is alles terug naar de kl***en, want hierdoor wordt het paswoord terug gereset.

Als ik via MyProximus het paswoord opvraag (hergenereer + opvraga eig.), staat mijn Internet Box aan en staat de SIP-verbindign op mijn VOIP phone (Gigaset IP BASE, over LAN dus) uit. Dan pas ik die verbinding aan met het nieuwe paswoord en activeer ik de SIP-verbinding. IB wordt niet gereboot voor alle duidelijkheid. Toch werkt het niet...

Een registratie geeft altijd een 200 terug (succes), maar dat gebeurt ook bij foute credentials. Dat zou een soort fallback response zijn om te vermijden dat hackers kunnen zien of credentials wel juist zijn: als je altijd een success code terugkrijgt, zie je dat niet zo makkelijk. Echter, zelfs met correcte credentials faalt een INVITE achteraf (dus proberen bellen): code 403 (forbidden). In deze opstelling gebruik ik géén SIP proxy server van Proximus en géén outbound proxy. Ik gebruik ook geen STUN (en geen ICE, al slaat dat op de mediaoverdacht later in het proces, maar goed, ik geef het maar mee).
Als ik toch een proxy server of outbound proxy gebruik type ims.belgacom.be:5060, dan krijg ik een 404 (not found) terug.
Ik heb op basis van eigen ervaring en bepaalde zaken die ik lees de indruk date r geen SIP proxy server nodig is, dus de registratieserver (ims.belgacom.be:5060) zou volstaan.

Een Fritz!Box of andere eigen modem ipv de PX-modem is natuurlijk een ander scenario: dat toestel is dan het enige VOIP device (want geen IB meer) én het device zit rechtstreeks op de WAN (VLAN-verhaal waar Strandkaper het over heeft?). Ik leid uit je vorige post wel af dat je denkt dat een Fritz!Box ACHTER de PX-modem ook zou moeten werken (rekening houdende met je terecht geopperde bemerkingen/beperkingen).

Ik vraag me trouwens af hoe het zou moeten werken, zeker wanneer het niet over een modem gaat zoals bij mij, richting vertaling interne -> publieke adressen. Ik gebruik geen outbound proxy of STUN, dus moet de vertaling al gebeuren door SIP ALG op de PX-modem (ik zie in een SIP response toch zo'n value change (via analyse netwerkverkeer) waarvan ik vermoed dat ze door SIP ALG is aangebracht). Maar daarnet las ik op het FR-forum dat SIP ALG standaard uitgeschakeld zou zijn op de PX-modem! En dat dit ook niet nodig zou zijn! Dan begrijp ik niet goed hoe de vertaling van interne naar publieke adressen op de SIP layer kan werken (tenzij je dus STUN of een outbound proxy gebruikt, maar dat zou dan weer niet nodig zijn!).

Er zijn nog missing pieces in dit verhaal, althans voor mij.

• het zal pas werken als hij zijn Internetbox volledig uitzet (dus voor eigen modem of router zorgt)
  • Nadat de Internetbox uitgeschakeld is, dan pas een nieuwe paswoord aanvragen via My Proximus
  • Met dit nieuw paswoord je eigen VoIP hardware laten registreren.

Dat is hoe ik het doe. Ik gebruik geen Internet Box, enkel de Fritz!Box 4060 op de glasvezelmodem. En in de user interface van de Fritz!Box wordt het bolletje voor mijn telefoonnummer groen. Toch kan ik niet bellen of gebeld worden.

Naar Proximus bellen heeft weinig zin. Ik heb al zeker 10 keer van telkens een andere klantendienstmedewerker uit Suriname een sms’je met mijn wifi-paswoord gekregen. Van een Internet Box die ik dus niet meer gebruik.

Aangezien het met Fritz!OS 8 wel blijkt te lukken (zo lees ik), wil dat toch zeggen dat er bij AVM mensen zijn die de juiste instellingen moeten kennen. Jammer genoeg heb ik die nog niet te pakken gekregen. Via e-mail kreeg ik van hun helpdesk een link naar een ander forum, waarbij ze vertelden dat dat misschien kon helpen.

Ik wil ook zelf VOIP gebruiken voor mijn zaak, ik heb succesvol mijn eigen modem rechtstreeks geconnecteerd via Fiber, dus dat werkt zonder problemen. Waar ik echter al weken mee sukkel, en de helpdesk is geen hulp, is de gegevens voor VOIP te bemachtigen. Via my proximus krijg ik steeds een foutmelding waardoor ik de gegevens niet kan bekomen. Als je de helpdesk belt dan zeggen ze dat ik een melding moet maken bij de web beheerder?? Ik heb al verschillende browsers en computers geprobeerd. 

Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik zou graag willen zien of het werkt, maar dan moet ik eerst die gegevens kunnen bekomen, iemand hier hetzelfde probleem toevallig?

@cemetric 

mocht een reactie van een Proximus moderator uitblijven of u hier eventueel een negatief antwoord bekomen, lijkt het mij opportuun dezelfde vraag op het Fr forum te stellen om deze gegevens proberen te bekomen 

Configuration voip | Proximus Forum

Dat is hoe ik het doe. Ik gebruik geen Internet Box, enkel de Fritz!Box 4060 op de glasvezelmodem. En in de user interface van de Fritz!Box wordt het bolletje voor mijn telefoonnummer groen. Toch kan ik niet bellen of gebeld worden.

Het zou kunnen dat het bolletje groen wordt, wanneer de Fritz!Box een 200 (succes) terugkrijgt bij de registratiepoging. Echter, bij mij werkt de registratie zogezegd ook met foute credentials. Dit is omdat de registratieserver van PX altijd een 200 teruggeeft, een zgn. fallback response (zo kan een hacker niet makkelijk zien of zijn pogingen met credentials effectief gelukt zijn of niet). Mijn Gigaset IP BASE geeft op die manier ook onterecht een succesvol geregistreerde SIP-verbinding aan, net zoals softphone Zoiper. Ik heb zelf (nog?) geen Fritz!Box, maar ik vermoed (ben niet zeker!) dat de verklaring vor het bolletje daar te zoeken valt.

Naar Proximus bellen heeft weinig zin. Ik heb al zeker 10 keer van telkens een andere klantendienstmedewerker uit Suriname een sms’je met mijn wifi-paswoord gekregen. Van een Internet Box die ik dus niet meer gebruik.

Ik ga niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar het klopt wel dat de helpdesk of de support in het algemeen ver-schrik-ke-lijk is. Ik heb al een 30-tal mensen gehoord (telefoon, chat,… zelfs 2 techniekers aan huis) en letterlijk niemand beschikt zelfs nog maar over 10% van de benodigde kennis. Men weigert ook om de support case te laten escaleren richting verdere lijns support, zodat technische teams dit wel correct kunnen behandelen. Het is een combinatie van een slecht georganiseerd bedrijf (althans op dit vlak), onkunde én onwil (nogmaals, niet alle zaken zijn bij iedereen van toepassing!). Samengevat zegt PX eigenlijk: “Gij stomme, domme klant die we minachten, trek uwe plan, we nemen u niet serieus en we trekken het ons allemaal niet aan.” Qua beleefdheid valt het nog wel mee, al heb ik al mensen gehad die ronduit liegen of onbeleefd zijn; zo eens iemand die beweerde dat hij een update ging installeren die een auto config voor mijn zogezegd expliciet ondersteunde Gigaset IP BASE en dat ging een kwartiertje duren, maar 1 minut later zonder boe of ba kreeg ik ineens te horen: “Hallo, met Katrien, kan ik u helpen?”. Tja… Ook compleet foute info, maar dan écht compleet foute zijn al schering en inslag gebleken.

Wat ik me nu vooral afvraag, is of het wel écht volledig werkt, wanneer je de PX-modem vervangt door een eigen modem type Fritz!Box (ik spreek dus nog niet over andere scenario’s, zoals 1) een andere eigen modem; 2) een apart VOIP device achter de PX-modem; 3) een apart VOIP device achter een Fritz!Box; 4) een apart VOIP device achter een andere eigen modem). Ik zit in scenario 2, met VOIP device “Gigaset IP BASE” (en als test softphone Zoiper op mijn PC).

Ik heb de indruk dat er hier en daar iemand het werkende gekregen heeft met een eigen Fritz!Box in plaats van de PX-modem, maar anderzijds zijn er zoveel gevallen waar het niet werkt(e) en lees ik beweringen dat het ook niet mogelijk zou zijn: ofwel gaat het via publieke IP wat volgens ​@Strandkaper niet mag/kan, ofwel kan je een eigen modem niet perfect in hun toegelaten VLAN plaatsen. Maar mogelijk zit ik hier nog met een missing link of heb ik iets verkeerd begrepen. Het is me dus niet helemaal duidelijk of het überhaupt ooit iemand gelukt is (althans sinds invoering van de Internet Box, ik spreek niet over oudere cases) en zo ja, hoe en met wat.

@cemetric Als je je credentials zo niet kan opvragen, kan je best de shaker gebruiken voor de MyProximus app. Dwz dat je met je gsm schudt als de app open staat. Er wordt dan een ticket aangemaakt bij de juiste mensen. 

De credentials kunnen enkel via de app opgevraagd worden. De operatoren aan de telefoon kunnen deze inderdaad niet bezorgen. 

Reageer