Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE met 2 handsets aangekocht. Alles lijkt goed, behalve het instellen van de “externe SIP-verbinding”. Ik kan manueel zo’n verbinding aanmaken:

(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)

Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals

  • proxyserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • registratieserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • uitgaande proxy modus: nooit

 

Is al deze info correct? Dan is mijn probleem wellicht enkel dat ik geen SIP-wachtwoord heb. Het lijkt enorm moeilijk om hieraan te geraken. Een technieker is langsgeweest en heeft de interne “master” support gecontacteerd en die zeiden dat dit nog niet mogelijk is met Internet Box (HGW4).

 

Voor de Internet Box kon je zelf het SIP-wachtwoord instellen op de bbox, maar met de Internet Box gaat de config via MyProximus. Echter, dit SIP/VOIP-deel staat er niet tussen.

 

De vraag is nu: is het met de Internet Box (HGW4) technisch mogelijk, als men het SIP-wachtwoord zou geven? En zo ja, is men bereid dit wachtwoord te geven? Is iemand er al in geslaagd?

 

Elke hulp is welkom! Nu lijkt het erop dat Proximus “moderne” klanten (met een Internet Box) niet eens een normaal, modern vast nummer systeem kan laten gebruiken (VOIP-basisstation met meerdere handsets). Dit zou compleet ridicuul zijn!

 

Alvast bedankt voor elke vorm van input!

 

PS: Proximus heeft mijn analoge lijn ook al gewijzigd naar VOIP. Geen idee of dit nu kan conflicteren, omdat een toestel verwacht wordt zoals uit Telefoon aansluiten (proximus.be) en hierdoor misschien SIP vanaf een ander station (Gigaset IP BASE) faalt? Trouwens, de info die je leest, maar ook van Proximus zelf krijgt, is verschrikkelijk. Men zegt dat alles automatisch gaat waar dat in mijn geval niet kan. Ook de poort waar je een “gewoon” VOIP-toestel (zie voormelde link) moet op aansluiten, is een onderwerp van discussie: de ene zegt een gele poort, de andere zegt toch nog een groen poort. Ook termen als VOIP en SIP doen menig medewerker zweten! Tot slot: in MyProximus kan je niet eens  opvragen wat nu de echte situatie rond een vaste lijn is: alles blijft simpel “Phone Line” en niemand die men kan zeggen of ik daar een wijziging moet aan zien! Ook de (ev. onnodige?) wijzigingen zijn een ramp: eerst kwam een wijziging er niet door; die bleek dan “in het winkelmandje” nog te zitten (niet zichtbaar voor mij). Dan kwam er toch een changen (kreeg ik mail van): Phone Line (IP). Maar nog verder bleek dit nog niet voldoende en was er NOG een change nodig: een mail sprak van het toegevoegde “Restriction Premium service VoIP (090)”. Zucht…

Wat een zootje!

FYI: In verband met de ene zegt groene poort en de andere zegt gele poort, het is nochtans heel simpel, IP toestellen moeten op de gele IP ethetnetpoorten   aangesloten worden en de groen poort is om een gewone analoge Telefoon aan te sluiten of een basis station van dect telefoons (via Internet box » VOIP).


@Martin , yup, dat dacht ik ook. Maar op den duur begint een mens te twijfelen aan letterlijk alles. Zelfs de technieker die daarnet langskwam, sprak van de groene poorten bij VOIP! Ook een medewerker via Proximus Assistant (chat) zei dit enkele dagen geleden al. Ik heb hem toen erop gewezen dat het volgens mij gele poorten moesten zijn en dan zei hij idd wel dat het de gele en niet de groene waren.

Nu, op zich is dit niet echt mijn groot probleem natuurlijk :-s

 


& cfr

Proximus SIP VoIP settings | Proximus Forum

 

ter info

Gigaset COMFORT 5xx IP flex p.16 en verder 

Geen automatisch laden van provider en configuratie mogelijk? 

(geen ervaring met dergelijke Gigaset toestellen)


@M_016 , bedankt voor alle info (in de diverse posts!).

 

Het wordt even afwachten nu… Wat een wirwar aan info, zeg! Het lijkt erop dat het wel degelijk mogelijk moet zijn om het SIP-wachtwoord te bekomen en te gebruiken over een HGW4. Maar ofwel verstaat men me niet, ofwel wil men het wachtwoord niet geven, ofwel zegt men dat het (technisch) niet mogelijk is via/voor HGW4.


Intussen heb ik mijn SIP-wachtwoord gekregen en is de SIP-verbinding toegevoegd aan mijn basisstation (Gigaset IP BASE) Echter, de status van de SIP-verbinding is nog steeds "Niet geregistreerd" (intussen toch al een tijdje..., dus wachten helpt niet; basisstation is trouwens ook al es herstart). Er schort dus nog iets. Is de volgende info correct?

Authentication name + user name: HGW_NUMMER (HGW_NUMMER@ims.belgacom.be geeft fouten) (met NUMMER mijn vast landlijnnr. 09xxxxxxx)
Nummer: 09xxxxxxx (of moet dit +329xxxxxxx of 9xxxxxxx zijn???)
ICE SUPPORT: nee
“directe media”: nee
domain: ims.belgacom.be
proxy server: ims.belgacom.be
proxy server port: 5060
registration server: ims.belgacom.be
registration server port: 5060
registration refresh timer: 180
outgoing proxy mode: never
 
Is het belangrijk dat mijn vaste lijn nu VOIP i.p.v. analoog (Proximus heeft dit veranderd)? Moet dit terug analoog worden?
(Ik heb 2 e-mails ontvangen waarin vermeld staat dat deze producten zijn toegevoegd: “Phone Line (IP)” (en “Phone Line” verwijderd) en “Restriction Premium service VoIP (090)”)

Ik heb een Internet Box (HGW4).

Bedankt!
 


Is er een Proximus moderator/medewerker die de account voor mijn vaste telefoon van mijn Internet Box (HGW4) kan halen, zodat mijn Gigaset IP BASE base station via SIP zich kan registreren bij ims.belgacom.be?

Alvast bedankt!


Oké, ik heb uren aan de telefoon gezeten en met ze gepraat. geen geduld aan hun kant. geen duidelijke antwoorden. Uiteindelijk vertelden ze me dat het geen Proximus-router is (ook al is het een vast Proximus-nummer), dus het is niet hun probleem, dus ik moet 35 euro betalen voor technische ondersteuning.


@Binjamin4585 , de hele situatie is absoluut rampzalig. Letterlijk iedereen zegt iets anders en niemand lijkt in staat zo’n case deftig te behandelen. Men zou kunnen beginnen met eens duidelijk alles te beschrijven voor VOIP en SIP. Intussen ben ik te weten gekomen dat mijn bezorgde SIP-wachtwoord niet zou kloppen; het nieuwe wachtwoord werkt echter ook niet.

Ik geef echter niet op, desnoods verzamel ik enkele tientallen mensen om aan de ingang van het Proximusgebouw te staan tot hier eindelijk duidelijkheid over bestaat.

 


Is er een Proximus moderator/medewerker die de account voor mijn vaste telefoon van mijn Internet Box (HGW4) kan halen, zodat mijn Gigaset IP BASE base station via SIP zich kan registreren bij ims.belgacom.be?

Alvast bedankt!

@Padre Pedro  Wij halen geen account van de internetbox. 


@Michael V , bedankt voor uw antwoord.

Betekent dit dan dat er geen VOIP base station op het interne netwerk geconfigureerd kan worden voor een SIP-verbinding? Of kan dit, ondanks de registratie van de VOIP-account op de Internet Box, alsnog?

Bedankt!


@ Proximus

Ik begrijp dat Padre Pedro uiteindelijk via het Fr-forum zijn Proximus VoIP login en password verkregen heeft (= essentiele info)

Concreet kan inderdaad van Proximus medewerkers niet verwacht worden dat hoe een Gigaset VoIP moet ingesteld worden, maar om volledige duidelijkheid te verschaffen :

indien VoIP eeffectief actief staat bij Proximus (kant van het Proximus netwerk)

dient er dan bij gebruik van een Proximus internetbox (of een Bbox3v+) door de gebruiker één of andere instelling te worden uitgevoerd op de Proximus internetbox via MyProximus (of via de GUI van de Bbox3v+) om aan te duiden dat geen gebruik gemaakt wordt van Proximus VoIP via een groene RJ11 poort (voor een analoge telefoon/Dect) maar van een gele RJ45 poort (cfr bv. Proximus VoIP telefoon Yealink VoIP en Maestro 3016IP)  

Lydis-Proximus_T21P E2_QSG_20170330

of verloopt de Proximus detectie automatisch bij aansluiting van het VoIP toestel  op een gele RJ45 poort van de internetbox (Bbox3v+)?


Als ik het goed begrepen heb, is dit de situatie:

  1. Tot voor je huis is alles VOIP. Dan gebeurt er standaard een conversie VOIP => analoog. Je kan dan op de groene poort (RJ11) van je modem een analoge DECT-telefoon aansluiten. Dit is de standaardsituatie. Geen idee of in dit kader een VOIP-foon op een gele poort kan aangesloten worden (én werkt natuurlijk :-)).
  2. Je kan aanvragen om over te schakelen naar VOIP, wat wil zeggen dat de “VOIP => analoog”-conversie niet plaatsvindt en je een simpele (!) VOIP DECT-telefoon kan aansluiten. Die zou dan op de gele poort aangesloten moeten worden van de model (of op een netwerkapparaat in je LAN, die uiteindelijk ook op een gele poort is aangesloten). Deze  Zie Telefoon aansluiten (proximus.be). Deze simpele (!) VOIP phone zal na 30 minuten automatisch de juiste configuratie verkrijgen. Geen ide eof nu nog een analoge DECT-foon op de groene poort kan werken. (Met “simpele” bedoel ik een telefoon die automatische configuratie aankan.) Ik heb deze aanvraag gedaan, dus normaal zou ik “vol op VOIP moeten zitten”.
  3. “Complexere” VOIP DECT-phones hebben normaal een apart basisstation (zoals de Gigaset IP BASE) en kennen geen automatische configuratie; ze zijn ergens op je LAN aangesloten (die dus verbonden is met een gele poort op de Proximusmodem). Daar moet je handmatig de configuratie ingeven voor een zgn. SIP-verbinding. Hiervoor heb je o.a. het SIP-wachtwoord nodig. Dit is mijn situatie, maar ze faalt dus: de SIP-verbinding blijft op “niet geregistreerd” staan. Uit een PCAP network trace kan ik afleiden dat het basisstation (Gigaset IP BASE) connecteert met ims.belgacom.be, maar nooit een antwoord terugkrijgt. Gigaset Support denkt daarom dat het probleem bij Proximus ligt. Eenmaal heb ik een request met “REGISTER” gespot, maar ims.belgacom.be antwoordde daar wel met een 404 (not found). Hoe dan ook, nu krijg ik enkel requests te zien zonder antwoord (zie screenshot hieronder): ben ik geblokkeerd? Is er een routingprobleem? Waarom kreeg ik eerder wel een antwoord op een REGISTER (al was die dan not found; trouwens, waarom not found?)?
  4. AFAIK bestaat er geen duidelijk overzicht van hoe alle instellingen moeten staan voor een handmatige SIP-configuratie. Enkele reacties op forum posts geven aan dat ik juist ben, maar ik lees ook verhalen van mensen die aanpassingen hebben moeten doen. Toegegeven, sommige posts zijn oud en sommigen hebben een andere Proximus modem (ikzelf heb een Internet Box (HGW4)).
  5. Het lijkt ook onduidelijk of er een soort registratie van de SIP-account op de modem bestaat en zo ja, of die nu unregistered moet worden op de modem om ze door een ander apparaat te kunnen laten gebruiken. De ene zegt dat dit klopt, de andere zegt van niet.
  6. Normale support van Proximus lijkt onbeschikbaar voor dit onderwerp. Ik heb al tientallen medewerkers gehoord (incl. een technieker ter plaatse), maar het gros weet niet eens waarover dit gaat. Wanneer iemand er wel iets van weet, is de info onvolledig en soms ook nog incorrect. Ik ben aangewezen op de goodwill van andere gebruikers en enkele betere medewerkers hier op het forum. Het kan nuttig zijn om eens goed en klaar een overzicht van alle instellingen te krijgen, stevige en duidelijke bevestigingen (of ontkenningen) van voormelde stellingen (incl. rond de ev. unregistration) én een kijkje in het Proximussysteem (logs?) om te kijken wat men ziet binnenkomen en waar het voor mij fout loopt. Ik kan PCAP network traces bezorgen, alsook tijden van bepaalde acties.
  7. Ook een stevige bevestiging of mijn setup zou moeten werken met een Internet Box (HGW4) zou nuttig zijn. Ik heb nl. al gehoord dat Proximus dergelijke setups (vooralsnog) zou blokkeren met dit type modem, maar ik heb dit wel gehoord van medewerkers die - met alle respect - nauwelijks wisten wat VOIP was (en me ook vertelden dat ik VOIP phones ook op de groene poort (RJ11) moest aansluiten).

 

De PCAP trace waarvan ik sprak, is trouwens deze:

IP 81.247.28.246 = ims.belgacom.be

 

 

Het zou super zijn, moesten gebruikers én vooral Proximusmedewerkers erin slagen hier nu eens eindelijk meer info over te verschaffen en in het bijzonder natuurlijk mijn probleem kunnen duiden.

 

Alvast bedankt voor eenieder die zijn of haar steentje bijdraagt!

Pedro

 


Ik heb even voor alle duidelijkheid alles nog eens nagevraagd.

 

De instructies zijn dat wij geen gegevens over voip mogen delen. Noch de login noch het wachtwoord.
Hierdoor krijgen ook de collega's hier geen opleiding over en kunnen ze meestal niet antwoorden op de gestelde vragen.


Ook zou ik willen vragen aan @Padre Pedro gelieve maar op 1 topic te antwoorden. Dit zorgt ervoor dat het overzichtelijk blijft voor iedereen.


@Michael V 

 

  1. Los van het feit of jullie VOIP login data mogen delen of niet, blijft de vraag waarom mijn basisstation nog steeds niet werkt (aangezien ik wel degelijk die gegevens heb gekregen van Proximus).
  2. Los van het feit of jullie VOIP login data mogen delen of niet, blijven nog steeds een heleboel vragen onbeantwoord (zie hierboven; die leven trouwens elders ook op het Proximus forum, alsook op andere forums).
  3. Ik vind het absolute waanzin dat een telecombedrijf van die grootte-orde geen mogelijkheid biedt om een basisstation zonder automatische configuratie te laten configureren. Dat dit niet helemaal standaard is of dat men dit liever niet te vaak ziet gebeuren, snap ik, maar Proximus lijkt meer en meer op een firma voor de “domme, simpele klant”. Gelukkig zijn er tegenbewegingen die ervoor zorgen dat Proximus verplicht ook andere zaken moet toelaten: zo zal vanaf 01/11/2024 Proximus verplicht zijn opener te zijn in het toelaten van eigen/andere netwerkapparatuur. In een moderne wereld hoort een eenheidsworst nl. niet thuis, zeker niet voor de “digitalere klant”; beweren dat dit enkel nodig is voor business houdt eig. ook al heel lang geen steek meer.
  4. Intussen weet ik van Gigaset dat mijn IP BASE basisstation wel degelijk ook automatische configuratie ondersteunt. Het zou echter niet werken: “Onze IP base ondersteund inderdaad automatische configuratie, helaas is het zo dat dit afhaneklijk is van de provider. In uw geval heeft Proximus de automatische configuratie voor onze IP BASE niet ingesteld/vrijgeschakeld waardoor dit niet werkt voor u.” Ik weet wel nog niet hoe ik “in uw geval” moet interpreteren: ofwel gaat het bij elke IP BASE niet werken, ofwel moet er iets zijn dat specifiek bij mij niet werkt. In het eerste geval: tja, als je de VOIP login data niet wil geven en je laat auto config niet toe, dan laat je je klanten in de kou. In het tweede geval: het zou dan moeten werken (ZONDER VOIP login data te verschaffen dus), maar het werkt niet bij mij, dus schort er echt wel iets. In beide gevallen: hallo, Proximus?

 

Tot slot: ik probeer op 1 topic te antwoorden, maar dit is 1 verhaal met verschillende deelaspecten. De support is tot nu toe zo zwak geweest dat ik de facto genoodzaakt ben geweest diverse forum posts te gebruiken in de hoop om “ergens” te geraken, al zit ik dus nog steeds niet waar ik moet zijn.

 


@Padre Pedro Zoals reeds meegedeeld gaat het om privé apparatuur en word er dus ook geen ondersteuning op gegeven. Dus kunnen we gewoon niet antwoorden op de vragen die je stelt.


@Michael V ,

 

  1. Sommige vragen hebben niets te maken met privé-apparatuur.
  2. Andere deels wel, maar Proximus heeft nooit gezegd dat enkel hun aangeboden telefoons mogen werken. Als telecom provider bied je ondersteuning voor mensen die apparatuur aansluiten die niet door Proximus aangeboden wordt, natuurlijk slechts tot op het punt dat het zuiver nog om die apparatuur an sich gaat. Het gros van de vragen op de forum posts bevat een deel die wel degelijk ten laste van Proximus zou moeten vallen. Als je dat niet doet, bied je nooit nog ondersteuning voor bvb. TV-problemen, omdat je de TV niet bij Proximus gekocht hebt; als die problemen zuiver aan de TV zelf liggen, stopt dat daar natuurlijk, maar alles “ervoor” heeft met de infrastructuur te maken die Proximus aanbiedt (lijn, modem, decoder, enz.). In mijn geval: alles is van Proximus, behalve mijn telefoon…
  3. Samengevat: ik heb een normale VOIP base station met 2 handsets van een zeer gekend merk (Gigaset) en die ondersteunt automatische en manuele configuratie. Het werkt niet en Proximus biedt 0,0 ondersteuning hierin (enerzijds omdat men het vaak niet kan (kennis), anderzijds omdat men niet wil). Dit is compleet ongehoord. Indien uit analyse zou blijken dat het zuiver aan mijn Gigaset ligt, kan ik wél begrijpen dat Proximus stopt met support.

Intussen dit antwoord van Gigaset gekregen m.b.t. mijn laatste puntje 4: “Zoals aangegeven heeft Proximus de automatische aanmeldfunctie niet ingesteld waardoor Proximus klanten dit altijd manueel moeten doen. Een manuele aanmelding zou altijd moeten werken mits u de juiste gegevens van de provider heeft gekregen.”.

 


@Padre Pedro We bieden ondersteuning op de telefoonverbinding. Niet op telefoontoestellen.

Dus zoals je aangeeft, gaat het over het aansluiten van een Gigaset als toestel en dus valt dit onder geen ondersteuning.

Eveneens het verschaffen van voip gegevens aan klanten word niet gedaan.

 


@Michael V , dat snap ik, maar er is mogelijk net iets met de telefoonverbinding, zodus…

 


Indien u er zeker van bent dat uw Proximus VoIP account actief staat bij Proximus (bv. te testen met een analoge telefoon aangesloten op een groene RJ11 poort) en dat uw Dect toestel correct geregistreerd is op uw VoIP Dect basisstation, lijkt het mij voor een mogelijke oplossing opportuun hulp te zoeken op fora zoals  bv.

Userbase - Forumoverzicht (Nl)

Bel-Com - Forum francophone des télécommunications en Belgique (Fr)

of eventueel gebruik te maken van een andere (door Gigaset in België automatisch ondersteunde VoIP provider (met portering van uw vast nummer)


 @M_016 , mijn oude analoge DECT-foon heb ik aangesloten op een groene (RJ11) port en dat werkt. Ik heb niet kunnen testen met een direct aan te sluiten (simpele) VOIP-foon op een gele poort (laat staan een die door Proximus aangeboden wordt).

 

Proximus zou mijn zogezegde analoge lijn omgezet hebben naar VOIP, maar ik vraag me af of ik dan nog een analoge DECT kan aansluiten en gebruiken?

Omgekeerd ook: stel dat mijn lijn analoog is, kan ik dan een VOIP-foon op de gele poort aansluiten en gebruiken?

 

Bedankt!


als je een analoge telefoon aansluit op de groene poort en dit werkt dan heb je VOIP

een  glasvezel aansluiting werkt bij default over VOIP bij VDSL niet altijd en moet dan aangevraagd worden, zo zit ik op VDSL maar een analoog toestel werkt bij mij niet omdat de lijn nog niet overgeschakeld werd naar VOIP

 


@Martin,

Ik sloot diezelfde analoge telefoon ook op de groene poort aan voor Proximus VOIP had ingevoerd enkele weken terug (“Phone Line” => “Phone Line (IP)”). Dus een analoge telefoon zou steeds op de groene poort moeten en werkt bij zowel een analoge als VOIP-lijn, correct?

 

Zo ja, dan kan ik nu toch niet echt zien of ik een analoge of VOIP-lijn heb?

Zie ook Internet Box - Telefoon aansluiten (proximus.be) => hier staat toch ook niet dat VOIP een vereiste is voor een analoge telefoon?

 


Ik heb nu wel geen ervaring met een bbox4 maar die aansluiting van je internet box is die is toch via een DSL stekker veronderstel ik :

 

 

Dan zou er een fysieke verbinding moeten zijn van die groen poort van je internet box naar die linkse stekker en dat is niet zo,  zelfs al moest dit zo zijn dan zou je analoge telefoon je VDSL signaal storen. aangezien je analoog telefoonsignaal zou parallel komen te staan op je VDSL signaal.

Of ga ik er nu verkeerdelijk van uit dat je VDSL hebt en je fiber hebt?
Maar als je fiber hebt heb je sowieso  VOIP.


@Martin , ja, die tekening klopt. Mijn Internet Box is met de linkse poort inderdaad verbonden zoals de tekening aangeeft. Ik heb (nog) geen fiber.

 

Gewoon voor de volledigheid:

  • oude situatie (van meer dan enkele weken terug):
    • Analoge DECT-foon verbonden met groene poort én werkte
    • MyProximus vermeldde dat ik “Phone Line” had
    • Factuur vermeldde dat ik “Phone Line” had
    • VOIP op straat? Maar wat dan vandaar tot aan mijn Internet Box? Analoog? VOIP? Je geeft de indruk dat ik VOIP had, aangezien anders mijn analoge foon niet zou werken, klopt dat?
  • nieuwe situatie (nu, sinds enkele weken):
    • Ik had na mijn wijzigingsaanvraag (Proximus Support) een e-mail gekregen dat ik “Phone Line (IP)” ging krijgen
    • Gezien mijn problemen beweerde iemand van Proximus Support dat toch alles nog niet in orde was en men heeft weer iets gewijzigd, waarna ik een e-mail kreeg waarin stond dat “Restriction Premium service VoIP (090)” toegevoegd werd. Geen idee wat dit is, maar ik zie het niet op mijn factuur vermeld staan.
    • Analoge DECT-foon verbonden met groene poort én werkt nog steeds
    • MyProximus vermeldt dat ik “Phone Line” heb
    • Factuur vermeldt dat ik “Phone Line (IP)” heb, maar tegelijk staat er ook nog “Phone Line” voor een ander nummer op de factuur (vermoedelijk het nummer van de vorige eigenaar)
    • VOIP op straat? Maar wat dan vandaar tot aan mijn Internet Box? Analoog? VOIP? Je geeft de indruk dat ik VOIP heb, aangezien anders mijn analoge foon niet zou werken, klopt dat?

Ergens lijkt het erop dat er niets veranderd is, indien ik al VOIP had (en nu ook heb). Maar vanwaar komt dan ineens “Phone Line (IP)”? En “Restriction Premium service VoIP (090)”?

 

Ik ben ergens precies toch niet helemaal mee met deze “basics”….

 

In ieder geval werkt mijn Gigaset IP BASE met 2 handsets nog steeds niet… Ik probeer me nu vooral te richten op het begrijpen van die VOIP en analoge verbindingen, zodat ik meeben met die basics.

 

 


@Padre Pedro

Men spreekt eigenlijk van VOIP op straat  als VOIP stopt in de straatkast waar het voip signaal weer analoog omgezet wordt en op je koperpaar (dat in je huis binnenkomt) gezet wordt samen met het VDSL signaal (voor Internet en TV) , zodat je uw analoge telefoon kan aansluiten op je koperlijn, dus niet via de internet box.
Daarom ook dat dit via fiber niet meer gebruikt wordt want  koperlijnen zullen (na enkele jaren) verdwijnen eens je op koper zit, dus moet je uw telefoon kunnen aansluiten op de internet box in dit geval, wat dus wilt zeggen dat Voip niet meer stopt in de straatkast maar gewoon doorloopt tot in je internet box, zodat je dan een analoge telefoon op de groene poort van de internet box kunt aansluiten, wat ook het geval is als je niet met fiber werkt maar over VDSL over koper en overgeschakeld werd naar VOIP.

ik vraag mij af of  “Phone Line (IP)”? mss iets zou kunnen te maken hebben om een IP telefoon te kunnen aansluiten op je gele poorten? Mss kunnen de PX medewerkers of iemand anders die deze ervaring heeft dit verklaren?

Je geeft de indruk dat ik VOIP had, aangezien anders mijn analoge foon niet zou werken, klopt dat?

Inderdaad dat bedoelde ik als je hem via de groene poort aansluit op je internet box.


Reageer