Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE met 2 handsets aangekocht. Alles lijkt goed, behalve het instellen van de “externe SIP-verbinding”. Ik kan manueel zo’n verbinding aanmaken:

(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)

Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals

  • proxyserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • registratieserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • uitgaande proxy modus: nooit

 

Is al deze info correct? Dan is mijn probleem wellicht enkel dat ik geen SIP-wachtwoord heb. Het lijkt enorm moeilijk om hieraan te geraken. Een technieker is langsgeweest en heeft de interne “master” support gecontacteerd en die zeiden dat dit nog niet mogelijk is met Internet Box (HGW4).

 

Voor de Internet Box kon je zelf het SIP-wachtwoord instellen op de bbox, maar met de Internet Box gaat de config via MyProximus. Echter, dit SIP/VOIP-deel staat er niet tussen.

 

De vraag is nu: is het met de Internet Box (HGW4) technisch mogelijk, als men het SIP-wachtwoord zou geven? En zo ja, is men bereid dit wachtwoord te geven? Is iemand er al in geslaagd?

 

Elke hulp is welkom! Nu lijkt het erop dat Proximus “moderne” klanten (met een Internet Box) niet eens een normaal, modern vast nummer systeem kan laten gebruiken (VOIP-basisstation met meerdere handsets). Dit zou compleet ridicuul zijn!

 

Alvast bedankt voor elke vorm van input!

 

PS: Proximus heeft mijn analoge lijn ook al gewijzigd naar VOIP. Geen idee of dit nu kan conflicteren, omdat een toestel verwacht wordt zoals uit Telefoon aansluiten (proximus.be) en hierdoor misschien SIP vanaf een ander station (Gigaset IP BASE) faalt? Trouwens, de info die je leest, maar ook van Proximus zelf krijgt, is verschrikkelijk. Men zegt dat alles automatisch gaat waar dat in mijn geval niet kan. Ook de poort waar je een “gewoon” VOIP-toestel (zie voormelde link) moet op aansluiten, is een onderwerp van discussie: de ene zegt een gele poort, de andere zegt toch nog een groen poort. Ook termen als VOIP en SIP doen menig medewerker zweten! Tot slot: in MyProximus kan je niet eens  opvragen wat nu de echte situatie rond een vaste lijn is: alles blijft simpel “Phone Line” en niemand die men kan zeggen of ik daar een wijziging moet aan zien! Ook de (ev. onnodige?) wijzigingen zijn een ramp: eerst kwam een wijziging er niet door; die bleek dan “in het winkelmandje” nog te zitten (niet zichtbaar voor mij). Dan kwam er toch een changen (kreeg ik mail van): Phone Line (IP). Maar nog verder bleek dit nog niet voldoende en was er NOG een change nodig: een mail sprak van het toegevoegde “Restriction Premium service VoIP (090)”. Zucht…

Wat een zootje!

@Martin, als je een analoge DECT aansluit op de groene poort van de Proximusmodem en je zegt dat dit enkel werkt, wanneer er eig. VOIP op straat én tot in de modem zit, dan moet er iets in die modem toch een conversie doen, aangezien de foon zelf analoog is?

 

Wanneer je een VOIP phone hebt, moet het steeds op de gele poort AFAIK (daar dus geen conversie). Ik doe dit nu met mijn Gigaset IP BASE (eerst op een netwerkswitch, nu direct op de 1ste gele poort (poort 1)), maar het werkt maar niet. Account geblokkeerd? Werkt dit niet op een Internet Box (HGW4)? Blokkeert men auto config voor modellen zoals Gigaset IP BASE? En waarom werkt de manuele verbinding niet? Zucht...

 

Kan een Proximusmedewerker extra licht scheppen over hoe gans dit gebeuren in elkaar zit? Hoe zit dat met analoog/VOIP op straat en naar de modem? Welke toestellen kennen een auto config? Zou Internet Box moeten werken voor VOIP? Zou een manuele verbinding moeten werken, indien je over alle data beschikt en dit voor alle toestellen en modems?

En concreet in mijn geval: is mijn account geblokkeerd? Zou het moeten werken op een gele poort, auto en/of manueel, los van de Gigaset IP BASE in het bijzonder?

 


Voor alle duidelijkheid

Indien uw analoge telefoon aangesloten was - direct of indirect - op de Proximus NTP2007 contactdoos had u een analoge lijn waarbij de conversie naar VoIP telefonie gebeurde in de straatkast

indien uw analoge telefoon direct of indirect aangesloten is op de Proximus internetbox(+) of Bbox3v+ (via groene RJ11 poort) beschikt u over een telefoonlijn waarbij de VoIP omvorming in uw internetbox(+) of Bbox3v+ plaastvindt; di laatste is(uiteraard)  systematisch het geval bij omschakeling van koper naar fiber

Een Proximus VoIP telefoon aan te sluiten op een gele RJ45 poort zoals de Maestro 2016IP (nog commerciëel beschikbaar?) zou automatisch vanuit het Proximus netwerk ingesteld worden 

Lydis-Proximus_T21P E2_QSG_20170330

Voor andere toestellen dient blijkbaar de instelling manueel door de gebruiker zelf via zijn eigen toestel te gebeuren (en waarom dit voor u niet lukt is mij niet direct duidelijk (indien gebruik gemaakt wordt van de correcte login, password, server)

 

Phone line is gewoon een commerciële benaming 

Vaste lijn abonnementen | Proximus

Mogelijks verwijst de aanduiding Phone Line IP naar het feit dat het geen “gewone” analoge maar een (VoIP) lijn betreft

Waarom er 2 telefoonnumers op uw factuur staan kan enkel een Proximus medewerker u vertellen (vergissing/fout? te maken met een artificiëel telefoonr gekoppeld aan TV abo?….)

 


Beste,

Hier gelijk hetzelfde probleem (al ruim 2 jaar!) maar dan met een door Proximus gecertificeerde FritzBox ipv bBox. Wat blijkt nu: Ogenschijnlijk is de VOIP server connectie enkel via VLAN20 goed bereikbaar en niet via UDP connectie over een (public) IP adres. Reden waarom het niet goed werkt: in de bBox wordt een VLAN20 SIP/VOIP connectie gemaakt en op de analoge poorten gezet. Dit is het standaard protocol binnen het Proximus netwerk. Dus het aansluiten van een hedendaagse een IP based DECT basisstation Gigabit, Yealink et cetera of een FritzBox met geïntegreerde DECT basis zal met de beperkingen in het IMS netwerk, vanaf een willekeurig IP adres, nooit goed kunnen werken. Dit ligt aan de route van binnenkomst bij de IMS server. Kom je niet via de gekende route binnen dan wordt de connectie niet toegestaan. Men is bij Proximus bang voor mogelijk VOIP/SIP misbruik en/of dDos aanvallen op de IMS servers. Bij gelijktijdige meerdere connecties vanaf verschillende appliances en/of software VOIP client software zal het account na teveel retries automatisch worden geblokkeerd. Pas in november 2024 van zodra Proximus andere dan Proximus apparatuur zal moeten toelaten op het netwerk verwacht men de oplossing te kunnen bieden. Dit is onaanvaardbaar.

Je kan, voor zover mij heden bekend, vooralsnog enkel een (verouderde techniek!) ANALOOG toestel aansluiten op de telefonie poorten van de bBox. Dit mag een DECT basis zijn, mits analoog…. de conversie moet steeds gemaakt worden in de bBox. Voice over IP is dus eigenlijk voice over analoog.

Mijn kwestie heb ik nu reeds voor de vierde!!! (4e) keer voorgelegd aan de Ombudsdienst en is wederom ontvankelijk verklaard. Afwachten dus.
 


@Strandkaper , inderdaad, het ziet er zo naar uit. Maar toch moet er iets van “echte” VOIP phone werken (via de gele poorten), aangezien Proximus daar net info over verschaft (https://www.proximus.be/manuals/nl/handleiding/particulieren/internet/internet-box/telefoon-aansluit/ip-telefoon). Vermoedelijk laat men dan toch iets toe op die manier, maar mogelijk enkel voor door hun verkochte toestellen (of per gebruiker: bvb. gebruiker X koopt dat toestel en men zet als gevolg iets open; wie weet, kan die gebruiker dan elk soort toestel gebruiken?).

 

Eigenlijk zou ik het VOIP-toestel van Proximus moeten kunnen bemachtigen en testen via een gele poort (Ethernet). Als dat werkt, dan weet ik tenminste dat het tot op dat punt al effectief snor zit.

 

Ik contacteer de ombudsdienst eveneens eerstdaags.

 

PS: ik had inderdaad ook al opgevangen dat het probleem van VOIP, althans via een Internet Box, later dit jaar opgelost moet zijn. Ik vermoed dat dit past in dat verplicht openstellen (vanaf 01/11/2024). Heel lang wachten, is dat niet meer, maar het blijven toch diverse maanden waarin ik eig. geen telefoon heb op een enigszins moderne manier. Zoiets is eigenlijk anno 2024 complete waanzin en een pure schande.

Wat me nog méér tegen de borst stoot, is dat niemand van Proximus nu eens ondubbelzinnig communiceert hierover: leg aub eens uit hoe alles hierrond in elkaar zit, zodat klanten geen letterlijk (!) vele tientallen uren verspelen aan tests die niet nodig zijn. Leg gewoon uit hoe de huidige situatie is en wat er in de toekomst zal veranderen. Ofwel weet een Proximusmedewerker er niets van, ofwel stuurt men je “weg” met zinnetjes zoals “We geven enkel ondersteuning voor ons toestel.”, “We geven geen data.”, “Je VOIP is in orde.”, enz. Dat is zo kort, vaag en onvolledig (en vaak dubbelzinnig) dat je daar zelden iets mee bent. Als je 2 A4’tjes kwalitatieve blog post hebt over deze topic is iedereen mee en is de helft al gelukkig.

 


Ben trouwens beginnen denken na het lezen van @Martin zijn laatste post… Het zou kunnen dat mijn analoge DECT voor de VOIP-invoering wel degelijk aangesloten was op de contactdoos en niet op de Proximusmodem. Toen had ik nog “Phone Line” op de factuur staan.

Ik heb toen VOIP aangevraagd, waarna “Phone Line (IP)” op de factuur kwam. En nu werkt de DECT op de groene poort van de modem (dus wellicht werkte dat voor de wijziging niet).

Geen idee of VOIP (“Phone Line (IP)”) aangevraagd moet worden om een VOIP phone op de gele poort aan te sluiten. Nu, nodig of niet, met “VOIP” (“Phone Line (IP)”) zou het toch zéker moeten werken. Maar het ziet ernaar uit dat er dus veel beperkingen zijn in de telefoontoestellen die je kan gebruiken dan: normaal toch zeker die die Proximus aanbiedt, maar daarnaast blijft het onduidelijk…

Het blijft ook allemaal verwarrend: er zijn mensen die er wel in geslaagd zijn eigen VOIP phones op de gele poort te gebruiken. Waarom werkt het bij hen wel en bij anderen niet? Misschien hangt het af van welke modem je hebt of hoe men in het verleden voor bepaalde klanten bepaalde zaken toch heeft opengezet? Het lijkt erop dat men eig. de laatste tijd gewoon strenger is geworden; vandaar ook de verwijdering van de data uit MyProximus en de stelling van een Proximusmedewerker dat “het niet meer werkt op Internet Box of nieuwer”. Vermoedelijk heeft men het meer en meer toegeschroefd: beetje cynisch, want hoe moderner de tijd wordt, hoe meer Proximus het inperkt…

Nu, nogmaals, diezelfde PX-medewerker zei wel dat het later dit jaar in orde zou komen (wellicht die 01/11/2024). Moest nu alleen Proximus eens het hele verhaal ondubbelzinnig en volledig duiden, dat zou al enorm veel schelen!

 


Aanvullende info: medio april 2024 moesten reeds alle technische specificaties gepubliceerd zijn!

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/8b0a5ed8973ec1d6c853d4625136b3dd01b930a9/pb_het_bipt_opent_de_markt_voor_modems_2023-10-11.pdf

Gecitieerd:

Met het oog op een vlotte ontwikkeling van modems door geïnteresseerde partijen, moeten ALLE OPERATOREN de kenmerken van de NTPs en de technische specificaties van de modems en routers
publiceren zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. Binnen een termijn van twaalf maanden
na de inwerkingtreding van dit besluit moeten operatoren de nodige IT-aanpassingen uitvoeren die
volgen uit dit besluit. Eindgebruikers moeten dus twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit
besluit, wat neerkomt op 1 november 2024, hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het
netwerk.


Ter bijkomende info:  Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus :

Voor een koperlijn:

Voor een fiberlijn:

 


@Padre Pedro Zoals mijn collega al heeft gezegd geven wij helaas geen ondersteuning op toestellen die niet van Proximus zijn. Je voip lijn staat actief en werkt dit kan inderdaad met een analoog toestel op de voip poorten op de modem.


@DaisyS , ik begrijp, net als zowat alle anderen hier, dat jullie terecht géén ondersteuning geven op andere toestellen. Maar dat is helemaal het punt niet. Het gaat ons om het volgende:

  1. Zelfs bij gebruik van andere toestellen is er tot op zekere hoogte het recht om ondersteuning te krijgen (voor de klant) en de plicht om ondersteuning te geven (voor Proximus), nl. tot op het punt dat iets specifiek ligt aan die toestellen die niet van Proximus zijn. Te vaak wordt nauwelijks of geen ondersteuning geboden op jullie infrastructuur, gewoon omdat de klant op het einde een andere telefoon heeft aangesloten. Het is niet omdat jullie enkel telefoon X aanbieden en de klant telefoon Y heeft, dat er geen problemen kunnen opduiken op de “hele infrastructuur minus enkel die telefoon Y”. Te vaak trekt men de staart in, zogezegd omdat het wel zal liggen aan die telefoon Y. Soms terecht, soms onterecht. Kijk, ofwel zegt Proximus héél luid én duidelijk dat geen enkele vorm van ondersteuning mogelijk is, indien nog maar 1 apparaat in de keten zit die niet door Proximus werd verkocht en geïnstalleerd, maar dan zet je dat daar overal in groot lettertype en in het knalrood erbij; ofwel geef je aan dat de klant wel degelijk iets anders in die keten kan steken, zeker op eindpunten (TV, telefoon,...), en dan bied je support op dat deel van de keten die onder Proximus valt. Soms kan dat natuurlijk tegenvallen, nl. wanneer blijkt dat het effectief aan dat niet door Proximus aangeboden toestel ligt, maar dat is deel van de business (dat is in eke sector zo, incl. in de IT - ben er zelf in werkzaam, dus weet heel goed hoe het ineen zit). Bottom line: je kan NIET zeggen tegen je klanten dat ze hun TV, telefoon, enz. mogen kiezen en dan geen ondersteuning bieden voor de rest van de keten die wél onder Proximus valt; sorry, maar zo’n telecom provider is van bedenkelijk allooi.
  2. Je kan stellen dat ik wél recht heb op ondersteuning voor de rest van de keten, maar ik merk dat niet: ik krijg géén énkele persoon te pakken die én kaas gegeten heeft van de materie (hier dus VOIP e.d.) én bereid is uit te vlooien waar er iets mis loopt. OK, indien op een bepaald moment blijkt dat het aan mijn telefoon ligt, dan stopt het logischerwijs voor Proximus. Volledig akkoord dan. Maar niemand slaagt erin me te vertellen of mijn toestel een automatische config kan krijgen van jullie; niemand zegt me waarom de ene persoon een werkende manuele verbinding heeft verkregen, maar dit bij mij niet lukt; niemand zegt me dat mijn account is geblokkeerd, mijn requests zijn geblokeerd wegens regel A of regel B; enz. Met die info weet ik dat jullie de oorzaak zien en jullie me die oorzaak melden. Bvb. als blijkt dat élke klant met een Internet Box slechts 1 bepaald toestel op de gele poort kan aansluiten en al de rest geblokkeerd wordt (omdat dit zo is ingesteld bij jullie), dan heb ik de ondersteuning die ik nodig heb: ik ken dan oorzaak en ik weet dat het volgens jullie regels normaal is. Nu is alles in 1 grote waas: zelfs de regels of mogelijkheden, laat staan de algemene werking, worden niet gecommuniceerd. Ik lees veel reacties van Proximusmedewerkers, maar steeds reacties die eigenlijk inhoudelijk hol zijn. Ik krijg zelfs niet eens uitsluitsel of er zelfs nog maar 1 VOIP phone bestaat die op de gele poort kan aangesloten worden op een Internet Box! Zelfs dat niet en dat gaat dan over jullie eigen producten!
  3. Nu, stel dat er inderdaad een oorzaak/verklaring voor mijn probleem gevonden wordt, dat neemt natuurlijk nog altijd niet weg dat ik ontgoocheld ben dat Proximus niet meer flexibiliteit aanbiedt. Er is een afdwinging van hogerhand nodig voor jullie om dit te laten doen. Persoonlijk hoeft die afdwinging van mij niet (willen jullie een eenheidsworst aanbieden voor de “domme” klant, van mij OK, maar achteraf niet klagen als een andere grote speler op de markt dit wél doet, zoals in sommige landen effectief bestaat). Anderzijds verwelkom ik die afdwinging: het geeft in een steeds modernere tijd met steeds meer mogelijkheden, variatie en flexibiliteit terug opties voor de “slimmere” klant (ik bedoel met “slimmer” de meer digitaal bewuste voor alle duidelijkheid). “Domme” klanten zijn de leukste echter: die kan je wijsmaken wat je wil en slikken alles; we leven echter niet meer in 1991, een steeds groter wordende groep wil dit soort “rusthuisaanbiedingen” niet meer. De nieuwe regels (vanaf 01/11/2024) zijn misschien deels onder de paraplu karma thuis te brengen…?

 

Kijk, voor mij is het heel simpel: alles is van Proximus en alles is via Proximus gebeurd, behalve 1 moderne VOIP phone set. Die werkt niet, anno 2024. Gigaset zegt na trace analyse dat het aan Proximus ligt. Het MINSTE dat Proximus kan doen, is me als klant bedienen door a) uit te leggen hoe de hele zwiek werkt en wat er werkt en wat niet; b) te kijken hoe het komt dat het niet werkt ZONDER naar de telefoonset zelf te gaan kijken. Uit een log halen dat mijn requests geblokkkeerd worden om reden X en me die reden geven en wat toelichten, dat is ondersteuning. Dat wil nog niet zeggen dat jullie daarom de interne regels moeten aanpassen, dat is een andere zaak. Maar hier gaat het erom dat je als klant weet waarom je telefoon geen verbinding kan maken, als blijkt dat de requests naar buiten toe verstuurd worden.

 

Voor alle duidelijkheid: ik beschuldig niemand persoonlijk. Proximusmedewerkers moeten zich logischerwijs houden aan de intern opgelegde regels. Maar ofwel geef je dingen eerlijk en onomwonden toe, ofwel zwijgt men beter helemaal. Het eerste lijkt me beter.

 


@Padre Pedro Zoals mijn collega al heeft gezegd geven wij helaas geen ondersteuning op toestellen die niet van Proximus zijn. Je voip lijn staat actief en werkt dit kan inderdaad met een analoog toestel op de voip poorten op de modem.

Kan u me dan simpel vertellen welke toestellen zouden moeten werken via de gele poort (Ethernet) van de modem? 1) Via autoconfiguratie; 2) via manuele config

En ook in het bijzonder als de modem een Internet Box (HGW4) is.

Bedankt.

 


@Martin 

Mooie technische fiches. Voor het ADSL gedeelte is dit interessant maar ook reeds gekend.
Voor door Proximus gecertificeerde DSL modems enigszins overbodige info. Diverse fabrikanten hebben de settings voor Proximus (met TV) reeds voorgeprogrammeerd in de firmware. Wanneer komt de technische fiche voor SIP/VOIP eindelijk eens online? Volgens BIPT had deze info reeds medio april 2024 openbaar moeten zijn.


Deze Sip/Voip fiche zou ik inderdaad ook graag zien!


@Padre Pedro 

Als residentiële klant met een standaard telefonie abonnement, krijg je een VoIP aansluiting tot op de Internet Box.  In de Internet Box is een SIP client geïntegreerd die geregistreerd is op ons VoIP platform.  Via de 2 groene FxS poorten kun je 2 analoge telefoontoestellen aansluiten.

Je kunt geen VoIP toestellen gebruiken, enkel een analoog toestel kan gebruikt worden.


@DaisyS 

Ik citeer Proximus “ IP-telefonie of voice over IP: dat is telefoneren over uw datalijn.” Voice over Internet Protocol is de hedendaagse technologie waarmee spraak over IP-datanetwerken kan worden verstuurd.
Met ANALOOG aangesloten toestellen spreek je niet van VOIP. De bBox dient enkel als een VoIP converter ofwel ATA (Analoge Telefoon Adapter) een VoIP adapter gebruik je om met een analoge telefoon via VoIP te kunnen bellen. Ieder andere VOIP appliance (lees: apparaat/software VOIP client) met identieke VOIP credentials ingesteld zoals als voorgeprogrammeerd in de bBOX zal gebruikt moeten kunnen worden. Mits Proximus eindelijk eens de technische specs vrijgeeft en ervoor zorgt dat het goed gaat werken. De stelling dat enkel analoge toestellen gebruikt kunnen worden is dan ook misplaatst. Je kan uitstekend VOIP toestellen gebruiken via de gele poorten! Ik heb dat al ruim 2 jaar draaien. Sterker nog recent is hier bij mij door Proximus over IP (precies zoals VOIP bedoeld is) een Yealink DECT basis aangesloten én geconfigureerd. Dus kom nou niet steeds met sprookjes aan...


Ik veronderstel toch dat DaisyS het enkel en alleen heeft over de analoge ingang op de Internet box (groene poorten) en met een VOIP aansluiting bedoelt dat je VOIP krijgt tot in de Internet box en niet tot in de straatkas.


@Martin

Klopt helemaal. Maar zeggen dat je geen VOIP toestellen kan gebruiken is pertinent onzin.
Als je over de juiste gegevens en technische details beschikt gaat dit zeker werken. Zoals gezegd heb ik het hier werkend en door Proximus geconfigureerd.


@Padre Pedro

Als residentiële klant met een standaard telefonie abonnement, krijg je een VoIP aansluiting tot op de Internet Box.  In de Internet Box is een SIP client geïntegreerd die geregistreerd is op ons VoIP platform.  Via de 2 groene FxS poorten kun je 2 analoge telefoontoestellen aansluiten.

Je kunt geen VoIP toestellen gebruiken, enkel een analoog toestel kan gebruikt worden.

@DaisyS , bedankt voor de info! Dit bevestigt al een deel van de theorie die we vermoedden.

Dat je geen VOIP-toestellen kan gebruiken, bedoel je dit enkel voor de Internet Box en nieuwer? Of voor élke Proximusmodem? Ik vermoed enkel voor Internet Box of nieuwer, aangezien anderen het wel degelijk werkende krijgen bij oudere modems én daar zelfs de credentials in de modemconfig staan.

 


@Padre Pedro Dit is in principe voor al onze modems zo.


@DaisyS , aha, wel een beetje vreemd, aangezien bij oudere modems de VOIP-configuratie zichtbaar is (bij de modeminstellingen) en heel wat gebruikers erin geslaagd zijn om een echte VOIP phone op een gele poort aan te sluiten en te gebruiken. Maar dat is dus, ook al werkt het technisch bij deze mensen, officieel niet de bedoeling?

 

Is er dan letterlijk geen enkel écht VOIP-toestel dat aansluitbaar is, waarbij dit ook nog eens toegelaten/ondersteund is door Proximus? Op Telefoon aansluiten (proximus.be) is er nl. een procedure die aangeeft dat er toch een IP phone is die je op de gele poort moet kunnen aansluiten?

 


@Padre Pedro 

Het in Telefoon aansluiten (proximus.be)  getoonde toestel is een huismerk IP Domestic telefoon Maestro 3016 IP (EOL - niet meer leverbaar). Deze werd van 30/04 tot en met 01/07/2018 door Proximus beschikbaar gesteld. Dit verouderde toestel lijkt verdacht veel op de Yealink SIP-T21P.. En werd (wordt nog steeds?) middels autoconfiguratie vanaf het netwerk/bBox ingesteld dat wel tot 30 minuten kon duren.  Ook dit toestel is een zuiver VOIP toestel en werd aangesloten op de gele poorten.

Deze handleiding is

 


Dus in feite is er nu op geen enkele Proximusmodem een technisch werkende én ondersteunde échte VOIP phone mogelijk? Dit klinkt als… geschift… Anno 2024 is dat compleet ondenkbaar! Dit is zelfs niet eens meer vasthouden aan 1 bepaalde VOIP phone die ze zelf verkopen, het is letterlijk niets meer!

 


@Padre Pedro 

Niet door Proximus ondersteund. Maar je kan iedere  VOIP telefoon aansluiten via IP met eender welke VOIP account dat online verkrijgbaar is maar NIET met Proximus zelf… Dat is inderdaad geschift.
Gek dat VoWiFi wel werkt, dat is mobiel bellen via VOIP over WIFi en dat is ook IP.


Proximus biedt in het kader van Call Connect nog steeds VoIP Yealink toestellen in huur aan

Bizz Call Connect Equipment | Proximus

 

Ik vermoed dat het weinig zin heeft de discussies hieromtrent op het Nl en/of Fr-forum verder te zetten

Concreet lijkt het mij opportuun/wenselijk::

de voor uw VoIP Gigaset toestel vereiste gegevens via de ombudsdienst telecom op te vragen (op basis van de betrokken GiGaset menu’s)

of desgevallend uw vast nr X naar een andere VoIP provider te porteren die uw Gigaset apparatuur (automatisch) ondersteunt

 

Mogelijks komen de voor VoIP (geheime?) vereiste instellingen uiterlijk  tegen 1/11/24 beschikbaar in het kader van de vrije modem/router keuze

Zijn er nog andere gegevens nodig naast uw via het Fr-forum bekomen VoIP login, password en server?


@Padre Pedro @M_016  Op dit moment worden er geen gegevens vrijgegeven van residentiele telefonie abonnementen. Ook via de ombudsdienst zal je dit in alle waarschijnlijkheid niet kunnen verkrijgen alsook kunnen wij je op geen enkele manier verder helpen van zodra er een ombudsdossier loopt. 

Zoals eerder vermeld is dit dus standaard niet mogelijk.

@Strandkaper Jij werkt met een b-box 3v+ waar de gegevens inderdaad zichtbaar in zijn omdat deze niet via de cloud werkt. Dat jouw VoIP toestel wel werkt heeft met de goodwill van de technieker ter plaatse te maken. 

Momenteel zijn de procedures en regels zo dat er geen gegevens kunnen gegeven worden. Wat er rond 1/11/24 zal wijzigen rond deze gegevens zullen we dan zien en communiceren indien mogelijk.



@M_016 , normaal zou mijn configuratie goed moeten staan (PX-medewerkers hebben dit bevestigd in een andere forum thread). Normaal zou ik ook over het juiste wachtwoord moeten beschikken.

Toch werkt het niet, ik vermoed dat het gewoon geblokkeerd wordt op basis van bepaalde regels. Ik zeg maar wat, maar iets in de trant van “SIP request komende van een IP-adres dat niet geregistreerd is als business user". M.a.w., het kan bijna niet anders dat het technisch wel mogelijk is, maar dat de technisch geïmplementeerde regels die nu in voege zijn, niet werken voor mij en wellicht voor letterlijk niemand, behalve onder bepaalde voorwaarden (vermoedelijk enkel business users, mogelijk zelfs enkel zij die een toestel van https://www.proximus.be/nl/id_cb_call_connect_products/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/b-orphans/licenties-opties.html aangekocht hebben en mogelijk zelfs énkel voor die specifiek toestellen).
Dat het voor sommige anderen toch werkt, is wellicht omdat iemand van PX het toch ooit opengezet heeft of omdat een bepaalde groep uit het verleden (waar het toen wel nog mocht werken) technisch niet geblokkeerd worden (al ben ik hier niet zeker van, misschien zijn AL die groepen toch technisch geblokkkeerd).

Ik denk dat het vrij duidelijk begint te worden hoe de vork aan de steel zit. Bedankt @DaisyS  om dit toch wat toe te lichten.

De enige mogelijkheid nu als non business user om een échte VOIP an te sluiten en te gebruiken, is ofwel een PX-medewerker vinden die zo goed is het open te zetten (met het risico dat het nadien toch weer geblokkeerd wordt...). Of door weg te stappen van Proximus (sorry PX, karma...). Of door te hopen dat ten laatste op 01/11/2024 (of in praktijk ietsje langer nog) de situatie verbetert. Een PX-technieker ter plekke had gebeld naar een PX-medewerker die gespecialiseerd zou zijn in deze materie (of dit echt zo is, weet ik niet natuurlijk) en volgens die info zou het nu idd niet gaan met de Internet Box (HGW4) (al blijkt het nu dus eig. met geen enkele mode te gaan...), maar zou dit later dit jaar wel in orde komen (ik vermoed dat dit toch over die 01/11/2024 gaat). Een andere PX-medewerker aan de foon zei me net hetzelfde, al las die wellicht het antwoord van die eerdere medewerker opnieuw af.

Voor mij is het simpel: ik ben bereid nog even af te wachten tot later dit jaar. Als dit tegen dan niet opengezet is, is de kans groot dat ik Proximus volledig verlaat. Wordt PX tegen dan opener (zeker deels verplicht, zoals opgelegd door BIPT), incl. op het vlak van VOIP, dan blijf ik. Intussen ben ik wel ontgoocheld dat het bedrijf voor zo'n technologie zo extreem gesloten is en dat het zo moeilijk was om aan een minimum aan info te geraken. Zelfs al brengt het wellicht niets op, ik ga toch de ombudsdienst contacteren. Er zouden ook al stemmen zijn om publiekelijk deze topic aan te kaarten (via social media, pers en tech sites; benieuwd wat daaruit kan vloeien.

Afsluiten toch nog met een bedankje aan @DaisyS  voor de tot nu toe beste info rond deze topic die ik van PX al heb mogen lezen/ontvangen.


Reageer