SIP/VOIP via Internet Box (HGW4): wat een ellende!
Hallo,
Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE met 2 handsets aangekocht. Alles lijkt goed, behalve het instellen van de “externe SIP-verbinding”. Ik kan manueel zo’n verbinding aanmaken:
(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)
Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals
proxyserveradres: ims.belgacom.be
poort: 5060
registratieserveradres: ims.belgacom.be
poort: 5060
uitgaande proxy modus: nooit
Is al deze info correct? Dan is mijn probleem wellicht enkel dat ik geen SIP-wachtwoord heb. Het lijkt enorm moeilijk om hieraan te geraken. Een technieker is langsgeweest en heeft de interne “master” support gecontacteerd en die zeiden dat dit nog niet mogelijk is met Internet Box (HGW4).
Voor de Internet Box kon je zelf het SIP-wachtwoord instellen op de bbox, maar met de Internet Box gaat de config via MyProximus. Echter, dit SIP/VOIP-deel staat er niet tussen.
De vraag is nu: is het met de Internet Box (HGW4) technisch mogelijk, als men het SIP-wachtwoord zou geven? En zo ja, is men bereid dit wachtwoord te geven? Is iemand er al in geslaagd?
Elke hulp is welkom! Nu lijkt het erop dat Proximus “moderne” klanten (met een Internet Box) niet eens een normaal, modern vast nummer systeem kan laten gebruiken (VOIP-basisstation met meerdere handsets). Dit zou compleet ridicuul zijn!
Alvast bedankt voor elke vorm van input!
PS: Proximus heeft mijn analoge lijn ook al gewijzigd naar VOIP. Geen idee of dit nu kan conflicteren, omdat een toestel verwacht wordt zoals uit Telefoon aansluiten (proximus.be) en hierdoor misschien SIP vanaf een ander station (Gigaset IP BASE) faalt? Trouwens, de info die je leest, maar ook van Proximus zelf krijgt, is verschrikkelijk. Men zegt dat alles automatisch gaat waar dat in mijn geval niet kan. Ook de poort waar je een “gewoon” VOIP-toestel (zie voormelde link) moet op aansluiten, is een onderwerp van discussie: de ene zegt een gele poort, de andere zegt toch nog een groen poort. Ook termen als VOIP en SIP doen menig medewerker zweten! Tot slot: in MyProximus kan je niet eens opvragen wat nu de echte situatie rond een vaste lijn is: alles blijft simpel “Phone Line” en niemand die men kan zeggen of ik daar een wijziging moet aan zien! Ook de (ev. onnodige?) wijzigingen zijn een ramp: eerst kwam een wijziging er niet door; die bleek dan “in het winkelmandje” nog te zitten (niet zichtbaar voor mij). Dan kwam er toch een changen (kreeg ik mail van): Phone Line (IP). Maar nog verder bleek dit nog niet voldoende en was er NOG een change nodig: een mail sprak van het toegevoegde “Restriction Premium service VoIP (090)”. Zucht…
Wat een zootje!
Bladzijde 3 / 4
@Padre Pedro omdat je nu aanhaalt dat “indien het tegen einde dit jaar niet open gezet wordt van PX te verlaten” , stel ik mij de vraag hoe dit eigenlijk zit bij andere providers?
Is het dan bij bv Telenet op dit gebied gewoon “plug & play” of is het daar ook “plug & pray” ?
Weet jij (of iemand anders) daar soms meer over?
@Martin, ik had mijn stelling anders moeten verwoorden Ik zou dan de hele zwiek even durven herbekijken. Het kan ook zijn dat ik zaken splits, bvb. bij PX of Telent voor de meeste zaken, maar vast nr. elders. Moest het ooit zover komen, bekijk ik het dan wel (er kan intussen nl. nog te veel veranderen). Maar tips zijn altijd al welkom natuurlijk :-)
Ik hoop dat PX zich gewoon meer openstelt voor mensen die meer doordachte keuzes maken op technisch vlak, voor zij die wat meer flexibiliteit willen, voor mensen die het graag wat meer custom willen, enz. Het hoeft voor mij zelfs niet extreem te zijn (zoals sommige providers in sommige landen), maar zich duidelijk openstellen voor een gamma aan moderne vaste telefoons, eigen routers, enz. zou al heel veel zijn.
Ik ben er ook van overtuigd dat PX geld kan verdienen aan custom services voor non business users. Akkoord, het zal nooit een zware verdientak zijn, maar je stelt wel veel klanten tevree en IMHO kan je er echt wel iets mee doen financieel bekeken. Als het geen business is, wordt iedereen nog te vaak als domme klant aanzien en dat is toch echt wel passé intussen. (Toegegeven, de grootste groep is natuurlijk nog wel die “domme klant”, met alle respect gezegd.)
Hallo,
Bij mij is VOIP nu geregistreerd op mijn Proximusmodem (Internet Box = HGW4). Ik zou VOIP handsets kunnen aansluiten op de groene poorten. Echter, ik heb mijn eigen VOIP base station (Gigaset IP BASE) aangesloten op een gele poort (LAN1). Deze zou de registratie van VOIP op de Internet Box moeten “overnemen”. Heeft iemand een idee hoe je dit kan doen? Ik vermoed dat dit impliciet kan via automatische configuratie (wat mijn Gigaset IP BASE ondersteunt), maar Proximus liet al weten dat zij dit niet doen voor mijn type toestel en dat het enkel via manuele configuratie kan. Ik kan wel manueel een SIP-verbinding toevoegen op mijn toestel, maar ik weet niet hoe ik voor die “overname” van de VOIP-registratie kan zorgen? Zit dat impliciet “vervat” in die manueel aangemaakte SIP-verbinding? Of moet ik eerst via een “tool” voor die overname (laten?) zorgen? Waar vind ik zo’n tool, heeft Proximus die al beschikbaar gesteld? (VOIP-wachtwoord is idd intussen beschikbaar gesteld, maar zo’n tool, daar heb ik nog geen weet van; of moet dit door Proximus zelf gebeuren, op aanvraag?)
Bedankt!
Je kan geen VOIP headsets aansluiten op de groene poorten. Deze poorten zijn ANALOOG. Bijgevolg kan je enkel analoge toestellen erop aansluiten. De Internet BOX zet de (beveiligde) VOIP verbinding om naar 2x analoog middels een ingebouwde ATA converter.
Een Gigaset IP Base (DECT basis) kan je enkel aansluiten op de gele IP LAN poorten. Een IP device werkt immers over IP. VOIP “overnemen” over IP poorten zoals je omschrijft is in België bij Wet (BIPT) voor particulieren niet toegelaten. Dit kan en mag dus niet werken. Manueel configureren betekent dat je alle SIP gegevens nodig hebt zoals gebruikersnaam en account/login gegevens én je moet via een VLAN20 connectie maken met Proximus om voor een gegarandeerde werking te zorgen. Connectie maken via publiek internet (dus zonder VLAN) met de SIP server zal enkel technische problemen opleveren bovendien mag het niet volgens de Wet. Proximus ondersteunt dergelijke oplossingen dan ook niet voor particuliere aansluitingen. Er bestaan geen tools...op aanvraag gebeurt dit niet. Enkel zakelijke accounts worden hierin ondersteund door Proximus. En dan levert Proximus ook de nodige routers en overige hardware.
@Strandkaper , ja, je hebt gelijk, ik heb me verkeerd uitgedrukt wat de groene poorten betreft. Ik bedoelde dat je er 2 handsets kon op aansluiten, terwijl de modem VOIP registered is. Maar uiteindleijk zijn de handsets zelf (op die groene poorten) inderdaad analoog.
Wat de rest betreft (dus echt VOIP-toestel op gele poort), is het me niet helemaal duidelijk. Als ik jou goed begrijp, is het zuiver een kwestie van manueel een SIP-verbinding aan te maken op dat VOIP-toestel op de gele poort (die verbinding gaat dan via VLAN20, de enige VLAN voor Internet Box (HGW4)) en zou dat wel moeten werken? En dat hiervoor dus geen “overname” van VOIP, dus weg van de modem, mag gebeuren? Dus zal het Phone LED’je steeds blijven branden op de modem? Laat ons dit “piste 1” noemen.
Eerder vandaag heeft een Franstalige Proximusmedewerker dit geschreven op het Waalse forum van Proximus: “Par contre si vous désirez utiliser un matériel comme celui que vous avez, il vous faut le configurer pour que le VOIP se registered sur celui-ci à la place de la box. Si la configuration est mal faite, le modem a toujours la main et le VOIP ne fonctionnera que via le port vert de la box.” Hier wordt wel de indruk gegeven dat de VOIP “overgenomen” moet worden (laat ons dit “piste 2” noemen).
Ook op
schreef een zekere @philippe_d dat er een tool beschikbaar zou moeten komen vanaf 01/11 om die “overdracht” te doen.
Dit lijken dus gewoon 2 verschillende pistes. Ik was en ben hierdoor wat verward. Vermoedelijk zijn beide pistes technisch mogelijk, maar denken velen dat piste 2 hetgene is wat moet gebeuren, terwijl het beter piste 1 is, omdat piste 2 praktische en wettelijke problemen geeft (en niet zal toegelaten worden daarom)?
Nu, stel dat ik nu mee ben (piste 2 kan dus niet, piste 1 wel?), dan zou het voor mij nu enkel nog gaan om die manuele SIP-verbinding. Die nog steeds niet werkt om een ongekende reden… Ik zie enkel netwerktrafiek naar ims.belgacom.be gaan, maar er keert niets weer. Geen idee waarom… Het veld “proxy server adres” op mijn Gigaset IP BASE lijkt gebruikt te worden, aangezien ik nog steeds hetzelfde gedrag zie wanneer ik een fake DNS-naam ingeef voor “registratieserveradres”: het lijkt erop dat mijn VOIP phone dus enkel de proxy server contacteert en niet de registratieserver. Ik ken te weinig af van de flows om te weten welke trafiek wanneer moet plaatsvinden...
Jij wil een VOIP connectie gaan maken met ims.belgacom.be over PUBLIEK IP poorten (de gele). Dat mag dus wettelijk in België niet. De SIP server staat daarom voor deze VOIP connecties in het Private LAN (via VLAN20 bereikbaar) van Proximus. (Dit moet zo vanwege de wet). Dat het IP van deze SIP server tevens bereikbaar is via via PUBLIEK IP wil niet zeggen dat je via Publiek IP kan/mag connecteren voor wat betreft VOIP. Het publiek IP van de SIP server dient hoogstwaarschijnlijk o.a. voor DNS (name server) doeleinden. Immers moet de naam ims.belgacom.be bereikbaar zijn. Echte SIP (VOIP) connecties worden helaas enkel toegestaan op het Private LAN (VLAN20). Dat is bij ALLE Belgische providers zo geregeld.
Het benodigde Private LAN (VLAN20) voor VOIP wordt middels BootP afgeleverd op de HGW4 Box (ik verwacht op basis van uniek nummer van de Box) en vervolgens door de ingebouwde ATA converter ANALOOG naar buiten gebracht. De firmware van de HGW Box-en zit dichtgetimmerd je krijgt enkel een GEBRUIKERSNAAM en geen ADMIN account gegevens. Bovendien boot je via BootP en wordt alles met standaard profielen vanaf de Bootservers van Proximus voorgekauwd ingesteld. Zo gaat dat ook bij Orange. Daar krijg je voor VOIP een separate Cisco ATA converter box en werkt de rest op soortgelijke wijze. Wat er per 1 november veranderd is is dat je een eigen modem moet kunnen gebruiken voor de DSL. Vaste lijn Telefonie voor particulieren is en blijft een op zich staand separaat verhaal. Een eigen IP dect basis is anno 2024 met VOIP in BELGIË niet mogelijk. En dat blijft menigeen vervelend vinden…
Zelf heb ik het met een gecertificeerde FritzBox en Mixtus FritzTrunk en VOIP (ipv België via Nederland) opgelost en dat werkt uitstekend. Vaste letefonie en trunk kosten per maand en onbeperkt bellen in de gehele EU, ook overdag! En in veel gevallen nog voordeliger ook. Bij Orange kost een vaste lijn €12,00 per maand, bij Proximus is dat in de maandelijkse kosten inbegrepen.
Mijn som is maandelijks: Internet + TV tegen vast laag tarief (zonder vaste lijn) + Mixtus Trunk + Mixtus VOIP…. Je kiest dan een voordelige internetprovider en dan liggen de totale kosten veelal lager per maand. Het is enkel de TV die veelal een voorkeur geniet qua bedieningsgemak en terugkijk opties etc welke de doorslag geeft bij keuze van provider.
Die tool bij Proximus voor VOIP is mogelijk enkel bedoeld om jet ATA converter én VOIP account IN/UIT te schakelen in de HGW Box.
Dag @Strandkaper , bedankt voor je verdere toelichting!
Wil dat dan allemaal concreet het volgende zeggen volgens jou?
Je kan een eigen modem (op VLAN20) gebruiken en VOIP daarop registreren, net zoals het geval is op de PX-modem? Zo ja, hoe gebeurt die “overdracht”? Moet PX dit deactiveren op de PX-modem voor je zelf de registratie kan doen op je eigen modem?
Je kan in België dus in geen enkele situatie de Gigaset IP BASE gebruiken, aangezien dit toestel steeds op de LAN achter een modem zal zitten, maar nooit in die VLAN20 (of iets vergelijkbaars bij andere operatoren) kan raken? Indien correct, zijn er dan geen high-level VOIP services van derden die wel over IP werken in België (en die, om weet ik veel welke reden, buiten die wet vallen, omdat ze bvb. technisch geen klassieke telecomperator zijn)? Of in het buitenland, maar actief zijn in België?
Zo gaf je aan dat Mixtus.nl dit wél zou doen? Maar ook enkel voor VOIP/vaste lijn of moet je wel de hele zwiek (TV, Internet,...) bij hen bestellen hiervoor?
Er waren/zijn toch voorbeelden van mensen op het PX-forum die er wel in geslaagd zijn om een eigen VOIP station te gebruiken (dus niet op modemniveau)? Of heb ik dat verkeerd onthouden, toen ik in het begin door al die forum posts snuisterde? Indien er toch zo’n mensen zijn, hoe deden/doen zij het dan?
Thx!
omtrent punt 2=
Je kan in België dus in geen enkele situatie de Gigaset IP BASE gebruiken, aangezien dit toestel steeds op de LAN achter een modem zal zitten, maar nooit in die VLAN20 (of iets vergelijkbaars bij andere operatoren) kan raken? enz.…
Dat wil dan zeggen dat het bij een internet box (HGW4 ook nog Bbox4 genoemd) het wel zou moeten in orde zijn aangezien alles, dus ook wat je op je LAN poorten aansluit, via VLAN 20 verloopt. Of klopt mijn redenering niet?
@Martin, welja, het is daar dat ik ook mee gewrongen zit. Ik ken er net iets te weinig van om dit te kunnen beantwoorden. @Strandkaper zal dit misschien wel kunnen. Ofwel werkt het zodanig dat dit toch onder de “het komt uit de private VLAN”-paraplu valt, ofwel, euh, niet @Strandkaper gaf de indruk van het laatste, maar we zullen zijn verdere toelichting afwachten.
Ik denk dat het het laatste is: de VLAN staat volgens mij op WAN-kant gedefinieerd. Nu, bepaalde interne poorten kunnen misschien ook een VLAN-configuratie krijgen, maar ik vermoed dat dit niet mogelijk is (modem die het niet ondersteunt, PX die dit niet wil/kan/mag doen,...). Ik zie in ieder geval al niets in MyProximus hiervoor.
Maar het kan misschien wel onze vraag beantwoorden voor een eigen modem? Wat als je een eigen modem hebt in VLAN20 aan WAN-kant én je tagt LAN-poorten met VLAN20: gaat het dan werken, wanneer de VOIP device op een van die gatgde ports zit? @Strandkaper …? :-)
Ik denk dat het antwoord hier van moderator HadewychT en van de moderaten Maxime R en David W op het Fr-forum vrij gelijklopend is (maar of een “stabiele” oplossing mogelijk is vermits de internetbox systematisch de overhand bekomt is mij eerlijk gezegd nog altijd onduidelijk)
Ik heb geen weet van nationale/EU wetgeving/directives/BIPT beslissingen m.b.t. telecommunicatie andere dan deze m.b.t. onderschepping (jusititie); identificatie/bereikbaarheid/nomadische diensten (hulpdiensten)
Wat bedoelt HadewychT eigenlijk juist met: “SIP-gegevens automatisch ingeladen in je internetbox. Door deze op te vragen in MyProximus wordt je paswoord gereset waardoor het VOIP-lampje op je internetbox rood zou moeten worden”
Dat het voldoende is om die op te vragen om te deactveren op je Intenet Box en dat die pas terug zou actief komen door een nieuw passwoord in te voeren ?
ZTC-platform staat voor het "Zero Touch Configuration" platform, systeem dat gebruikt wordt om het configuratie- en provisioning proces van apparatuur, zoals bv de internet box, te automatiseren.
@Martin ,
Als ik het letterlijk interpreteer, zou een hergeneratie van het paswoord in MyProximus de VOIP-registratie van de PX-modem halen/ongedaan maken en zou je kunnen registreren vanaf een ander toestel (zoals mijn Gigaset IP BASE, gezien hij ook nog zei: “Als dit het geval is, kan je die instellingen gebruiken in je privételefoontoestel.”). Een reset van de modem zou de registratie dan weer naar de PX-modem halen.
Ik vind dat allemaal zo erg niet, maar de vraag is of hij met een reset wel degelijk een reset bedoelde en niet een restart. Ik zou het nog es moeten dubbelchecken, maar ik heb inderdaad al gezien dat mijn Phone lampje op de PX-modem soms rood was en soms blauw en in die periode heb ik inderdaad meermaals een nieuw VOIP-paswoord gegenereerd. Toch heb ik nooit de PX-modem gereset, wel herstart… Dus ik vrees dat hij “herstart” bedoelde ipv reset (nou ja, in de brede zin is een herstart ook een “soort resetje” natuurlijk, ma soit...).
Vraag is ook of het dan ook effectief klopt dat je VOIP register kan doen op een ander toestel (dus na hergeneratie van het VOIP-paswoord): ik zou dit eens moeten testen. Probleem is dat ik bij mijn Gigaset daar niet toe geraak: ik lijk eerder nog vast te zitten op een fout Contact URI veld in mijn SIP REGISTER requests, waardoor de VOIP phone zich bij de SIP-server bekend maakt met intern IP-adres en niet met iets publiek (wat mijn softphone wel doet: daar zou ik wel eens kunnen testen, maar zal voor straks of morgen zijn).
@Martin ,
Een reset van de modem zou de Sip-registratie dan weer naar de PX-modem halen. Ik vind dat allemaal zo erg niet, maar de vraag is of hij met een reset wel degelijk een reset bedoelde en niet een restart.
Het is niet hij maar een zij. Het is inderdaad een reset dat HadewychT bedoelt.
@Martin ,
Een reset van de modem zou de Sip-registratie dan weer naar de PX-modem halen. Ik vind dat allemaal zo erg niet, maar de vraag is of hij met een reset wel degelijk een reset bedoelde en niet een restart.
Het is niet hij maar een zij. Het is inderdaad een reset dat HadewychT bedoelt.
Ah, oeps, had ik niet door…
Waarom ben je zeker dat ze een reset bedoelde?
Nu, als het een reset is, dan is er toch geen groot probleem?
Omdat in eerste instantie HadewychT deze termen “herstarten” en “resetten” altijd correct gebruikt en tweede instantie het mij ook niet logisch lijkt dat dit zou gebeuren bij bv het even uitvallen van de netspanning.
Enfin als HadewychT dit leest kan ze dit ook altijd nog eens bevestigen dan zijn we 100% zeker.
@Martin @Padre Pedro
Dit geldt voor alle Belgische ISP's. Ook na 1 november…. Vanaf 1 november mag je slechts je eigen modem gebruiken voor kabel en DSL meer niet. Vaste telefoonlijnen voor particuliere consumenten moeten volgens Belgisch recht www.bipt.be via een beschermde/beveiligde omgeving worden aangeboden. Om dit veilig te doen is voor VLAN en een al dan niet ingebouwde ATA (Analoge Telefonie Adapter) gekozen. Sommige ISP's leveren een separate ATA converter. In dit schema is VLAN een logisch gescheiden netwerk van het publieke internet en daarmee voldoet het aan de wettelijk gestelde eisen. Een VOIP telefoon toestel via een publiek internet LAN poort aangesloten zal door ISP’s niet ondersteund worden en zou volgens de wet ook niet mogen werken. Als je een eigen router/modem hebt dat VLAN ondersteuning (VLAN Tagging on the WAN interface) biedt én tevens voldoet aan de ISP infrastructurele specificaties zou het theoretisch kunnen werken mits je beschikt over alle technische details en alle login credentials.Mij is het niet gelukt via de servicedesk deze details en technische in-en-outs te achterhalen. Bovendien is het stukken eenvoudiger én financieel voordeliger te kiezen voor een VOIP provider welke voorziet in Belgische telefoonnummers In dit geval is goedkoop geen duurkoop gebleken. Ik bel via publiek IP via VOIP met een Belgisch nummer naar heel Europa mobiel en vast 24/7 zonder VLAN maar wel via een veilige Fritz!Trunk connectie.
@Padre Pedro @Martin
Er mag maar één (1) enkele VOIP connectie met de SIP server gemaakt worden! Zodra de PX box aangesloten is wordt de VOIP door de box geconnecteerd want dit wordt zo vanuit de bootserver via BootP gepushed. Om dit te voorkomen zal je een eigen modem moeten gebruiken. Eender welke extra poging tot VOIP connectie vanuit Public IP of VLAN wordt vervolgens geblocked Error 404 / forbidden door de SIP. Bovendien worden SIP connecties vanuit Public IP sowieso niet toegelaten. Zodra er teveel connectie aanvragen naar de SIP server gaan welke geblocked zijn wordt het account uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd en zal er niets meer werken. Ook de ATA poorten op Bbox niet. Er is ongetwijfeld een time-out waarna de VOIP poort connectie opnieuw vrijgegeven wordt en terug zal werken. Hoe groot en hoe vaak dit ge-checked wordt is mij onbekend.
@Strandkaper ,
Bedankt voor de extra toelichting!
Hieropvolgend deze vraagjes dan: 1) Is er ergens een webpagina of document waarin die wet of de technische uiteenzetting hierrond beschreven staat? Op de site van het BIPT misschien? Zo ja, waar? Heb je zo'n bronnen liggen? 2) Is het verbod op VOIP via public IP enkel van toepassing op ISP's? M.a.w. mogen andere VOIP providers dit dan wél aanbieden? Bvb. "Mixtus.nl"? Je schreef nl. "Bovendien is het stukken eenvoudiger én financieel voordeliger te kiezen voor een VOIP provider welke voorziet in Belgische telefoonnummers In dit geval is goedkoop geen duurkoop gebleken. Ik bel via publiek IP via VOIP met een Belgisch nummer naar heel Europa mobiel en vast 24/7 zonder VLAN maar wel via een veilige Fritz!Trunk connectie." 3) Als je je eigen modem gebruikt, kan je dus nooit via de ISP zelf VOIP doen als particulier, noch via je modem zelf, noch via een VOIP-toestel hierop aangesloten? 4) Er zijn toch PX forum threads waarin sommigen beweren dat het wel werkt bij hen (mogelijk enkel in bepaalde scenario's, zoals een eigen modem, dat weet ik niet meer uit het hoofd)? Toegegeven, het lijken vooral oudere threads/posts... Was het vroeger dan wel mogelijk? Of is het nog steeds mogelijk met bvb. oudere modems, packs,...? 5) Waarvoor dient het VOIP-paswoord dat je nu kan genereren met MyProximus dan? In welk scenario heeft het zijn nut?
Tot slot enkele bemerkingen: 1) Bij een verboden toegang zou ik eerder een 403 dan een 404 verwachten, waarmee ik niet gezegd heb dat het niet mogelijk is dat hier toch een 404 gebeurt. 2) Het blijft opmerkelijk hoe enkele PX-medewerkers toch beweren dat het wel degelijk mogelijk moet zijn. Natuurlijk kunnen ze verkeerd zijn. Maar het is wel opmerkelijk en vooral verwarrend. Ongeveer iedereen, zowel van PX als erbuiten, zegt andere dingen. Dat maakt heel die topic redelijk heftig, doch wel uitdagend... ;-) 3) Ik blijf het schrijnend vinden hoe deze topic niet uitgebreid door PX beschreven wordt. Echt moeilijk kan dat niet zijn... Je moet het gewoon kunnen en willen. Ook bij support durven doorsturen naar mensen mét kennis van zaken én die vriendelijk bereid zijn de klant te helpen, zou al veel helpen. Meer zelfs, het zou PX al veel geld bespaard hebben zo.
Een bedrijf welke hun VOIP diensten FYSIEK gevestigd heeft buiten België en deze diensten aanbiedt via publiek internet hoeft zich niet te houden aan de nationale wettelijke kaders. Nagenoeg alle VOIP providers, welke hun apparatuur fysiek BUITEN België gevestigd hebben, kunnen daarmee hun diensten overal ter wereld, dus ook in België, aanbieden via publiek IP. Het bedrijf zelf kan dan best met een kantoor gevestigd zijn in België. Zolang de VOIP dienst maar buiten België gehost wordt. Dat is wat men noemt slim de wet omzeilen... Belgische ISP aanbieders hebben daarentegen ongetwijfeld al hun apparatuur op Belgisch grondgebied gevestigd en hebben ongetwijfeld geducht concurrentie van die VOIP aanbieders.
Threads op het forum leiden uiteindelijk allemaal tot de conclusie dat VOIP via publiek IP geheel niet- of niet betrouwbaar werkt. Zelf heb ik ruim twee jaar ‘technisch geklungeld en geprobeerd’. Dat een SIP server met twee benen (lees twee LAN adapters) zowel via publiek IP als op het interne LAN (via VLAN) bereikbaar is (voor o.a. DNS en andere IP services) betekent niet automatisch dat ook alle diensten via beide kanalen bereikbaar en bruikbaar zijn.
De uitdaging ligt vooral in het goed uitleggen binnen wettelijke kaders van de technische mogelijkheden en onmogelijkheden. Iedereen heeft wel iets anders te vertellen. Maar echt gefundeerd uitleggen waarom iets niet kan of zou kunnen functioneren en waarom dan niet is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet voor PX moderatoren. Dat zijn veelal medewerkers met een soms een zeer beperkte basiskennis laat staan ervaring. Ik heb meer dan 40 jaar werkervaring in ICT en erger me groen en geel aal de ongefundeerde beschuldigingen zoals ‘ligt aan uw eigen modem’ en ‘dat ondersteunen we niet’ of ‘VOIP wa's da?’ van servicedesk medewerkers.
Het is inderdaad schrijnend dat grote ISP spelers op de Belgische markt er anno 2024/2025 nog steeds voor zorgen dat de vooruitgang in België letterlijk blijft betekenen een achteruitgang in voorsprong…. Een kleine aanpassing in de wet zou zoveel vooruitgang kunnen betekenen. Helaas is het verdienmodel voor vaste telefonie in België nog steeds op monopolie gebaseerd van de grootsten. België behoort voor telefonie tot de duurste landen van de EU. En IP telefonie, denk aan Apps zoals WhatsApp, Skype, FB Messenger kan zo goed als kosteloos. Waarom denk je dat we dat immers massaal gebruiken…
@Strandkaper ,
NOGMAALS dikke merci voor al die info! Je helpt hier de hele community echt wel serieus mee vooruit!
Weet je waarvoor het VOIP-paswoord dat je nu kan genereren met MyProximus dan dient? In welk scenario heeft het zijn nut? Als ik me niet vergis, is dat zeer recent aangeboden op MyProximus, dus ik vraag me dan af waarom. Ik dacht eerst nog ana het gebruik ervan op een eigen modem, maar als je ook daar je VOIP al niet kan op instellen, wat schiet er dan nog over? (buiten VOIP providers die dan fysiek in het buitenland zitten, maar waarom zou PX dan nu ineens die paswoorden aanbieden of is dat wel verplicht geworden sinds 01/11?)
Van VOIP providers gesproken, had je eerder niet Mixtus.nl aangeraden? Kan je daar beroep op doen ZONDER andere diensten bij te nemen, dus enkel overname vast tel. nr. en die aanbieden via VOIP “over publiek IP”?
Zo ja, wat moet er dan gebeuren om de VOIP-registratie van de PX-modem te halen, want als die roet in het eten strooit…? Dus wat is de beste/normale procedure hiervoor?
Intussen ben ik er wel in geslaagd om mijn Gigaset IP BASE een 200 te laten krijgen van de IMS van PX, net zoals softphone Zoiper dat ook eerst voor mekaar kreeg. Ik probeer de gelegenheid te baat te nemen om wat technisch te gaan snuisteren, vandaar… ;-)
(Die 200 is een fallback response: ik verkrijg ze zelfs met invalid credentials.)
(Eenmaal wat meer uitgevlooid, post ik hier wel hoe ik van een 404 naar een 200 gegaan ben. TBC)
Grtz,
P
Zo ja, wat moet er dan gebeuren om de VOIP-registratie van de PX-modem te halen, want als die roet in het eten strooit…? Dus wat is de beste/normale procedure hiervoor?
De beste procedure is -zoals reeds eerder gezegd - de Proximus Internetbox uitzetten en niet meer gebruiken.
Gebruik jouw eigen modem met ingebouwde SIP client (vb Fritz!Box) en ik denk: al je problemen zijn opgelost.
De F!Box bevat ook een SIP server, hierop kan je jouw Gigaset SIP basis aansluiten
Maar gezien deze ook een DECT basis bevat, kan je gewoon jouw DECT handsets direct registreren
Eenmaal wat meer uitgevlooid, post ik hier wel hoe ik van een 404 naar een 200 gegaan ben. TBC
Liefst niet
Deze topic is zo lang, en zo onoverzichtelijk geworden, dat ik afhaak …
Want ieder antwoord roept terug 5 vragen op
Echte SIP (VOIP) connecties worden helaas enkel toegestaan op het Private LAN (VLAN20). Dat is bij ALLE Belgische providers zo geregeld.
Een eigen IP dect basis is anno 2024 met VOIP in BELGIË niet mogelijk. En dat blijft menigeen vervelend vinden…
Er zijn toch verschillende VoIP providers die van het BIPT een vergunning kregen en telefonie diensten kunnen aanbieden in België. Of hun servers nu in België staan of niet is toch irrelvant.
Hierbij moeten zij zich ook houden aan alle verplchtingen en regels opgelegd door het BIPT (vb gerechterlijke afluistermogelijkheid etc )
Deze bieden toch ook VoIP aan op een publiek IP (zonder VLAN). Zijn die allemaal illegaal bezig?
De beste procedure is -zoals reeds eerder gezegd - de Proximus Internetbox uitzetten en niet meer gebruiken.
Gebruik jouw eigen modem met ingebouwde SIP client (vb Fritz!Box) en ik denk: al je problemen zijn opgelost.
Je bedoelt dat die zich hiermee op dezelfde manier gedraagt als de PX-modem, dus waarbij je ook analoge handsets aansluit op de “groene poorten van de Fritz!Box” (of welke kleur ze daar ook hebben )?
Dit gaat dan natuurlijk enkel, indien een eigen modem toch niet geblokkeerd wordt door de SIP-server van PX (zie wat Strandkaper denkt m.b.t. VLAN-vereisten)…
De F!Box bevat ook een SIP server, hierop kan je jouw Gigaset SIP basis aansluiten
Mijn Gigaset IP BASE als SIP client gebruiken t.o.v. de Fritz!Box als SIP-server en niet t.o.v. de PX SIP server? Hoe gaat dan dan met je tel. nr.???
Maar gezien deze ook een DECT basis bevat, kan je gewoon jouw DECT handsets direct registreren
Voor de analoge handsets op de “groene poorten van de Fritz!Box” waar ik daarnet van sprak?
Als ik jou zo hoor, heb ik de indruk dat je denkt dat er geen VLAN-achtige restricties zijn voor de PX SIP server (en andere ISP’s hun SIP servers), zoals Strandkaper wel vermoedt/denkt? In dat geval zou nog steeds mijn Gigaset IP BASE moeten werken als SIP client tov PX SIP server en dit indien aangesloten op mijn interne LAN?
Padre Pedro schreef:
Eenmaal wat meer uitgevlooid, post ik hier wel hoe ik van een 404 naar een 200 gegaan ben. TBC
Liefst niet
Deze topic is zo lang, en zo onoverzichtelijk geworden, dat ik afhaak …
Want ieder antwoord roept terug 5 vragen op
Mja, ik ben wel wat gewoon: in den IT kom je wel forum threads van wel meer dan 50 pages tegen, zodus… ;-) Ik zal in ieder geval mijn best doen, maar goed, het is natuurlijk een uitgebreid topic met een hele (negatieve) geschiedenis...
Bedankt voor je input!
P
Dat VOIP password werd vrijgegeven in het kader van de 1 november regeling waarbij een ieder recht heeft om zijn/haar wachtwoord te kennen en te kunnen uitlezen/veranderen. Veranderen van wachtwoorden heeft nauwelijks toegevoegde waarde omdat de VOIP connectie wordt gepushed op de bBox modems vanuit de zero configuration bootservers. Veranderen biedt dus geen enkel soelaas helaas.
Een Fritz!Box beschikt over een ingebouwde DECT basis welke als SIP client kan dienen over publiek IP. Je kan tevens ook een analoge telefoon aansluiten op de daarvoor geschikte poort van de FB. Je kan de FritzBox laten connecteren met SIP ims.belgacom.be via publiek IP, echter zodra men onderhoud pleegt aan een van beide PX datacenters en overschakelt van het ene datacenter vanwege onderhoud en dan gebruikmakend van DNS forwarding zodat men daar als consument niets van merkt vwb het internet zal toch de SIP connectie kortstondig wegvallen. Dit proces heb ik 2 maand lang gemonitord! En gezien de FritzBoxen niet beschikken over een watchdog op de SIP connectie met AUTO-RECONNECT functionaliteit na verlies van de SIP connectie blijft de connectie op de SIP server open- en in gebruik staan en zal een hernieuwde verbinding pas na herhaaldelijk handmatig herstarten van de FritzBox vaak alsnog geweigerd worden door de SIP server. Met andere woorden telkens als er een storinkje of onderhoud is in de infrastructuur naar de SIP is je telefoonlijn foetsie! En dat is zeer ergerlijk en wordt niet ondersteund of opgevangen door technische support. Dan zeggen ze: gebruik maar een bBox…. en dan ben je terug bij af. Sterker nog kiezen van verkorte kiesnummers (bijvoorbeeld naar je voicemail) zorgt ervoor dat de SIP connectie onmiddellijk wegvalt.
Meer tijd besteed ik niet meer aan dit topic! Het mag duidelijk zijn dat VOIP van PX op andere wijze dan analoog middels ATA op de bBox géén betrouwbare optie is.
Je kan de FritzBox laten connecteren met SIP ims.belgacom.be via publiek IP
Hoe? Werd SIP via publiek IP niet geblokkeerd wegens BIPT-verbod?
Ik dacht dat je zei dat een eigen modem ook op die VLAN moest zitten, maar dat je niet over alle specs kon beschikken hiervoor?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.