Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE met 2 handsets aangekocht. Alles lijkt goed, behalve het instellen van de “externe SIP-verbinding”. Ik kan manueel zo’n verbinding aanmaken:

(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)

Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals

  • proxyserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • registratieserveradres: ims.belgacom.be
  • poort: 5060
  • uitgaande proxy modus: nooit

 

Is al deze info correct? Dan is mijn probleem wellicht enkel dat ik geen SIP-wachtwoord heb. Het lijkt enorm moeilijk om hieraan te geraken. Een technieker is langsgeweest en heeft de interne “master” support gecontacteerd en die zeiden dat dit nog niet mogelijk is met Internet Box (HGW4).

 

Voor de Internet Box kon je zelf het SIP-wachtwoord instellen op de bbox, maar met de Internet Box gaat de config via MyProximus. Echter, dit SIP/VOIP-deel staat er niet tussen.

 

De vraag is nu: is het met de Internet Box (HGW4) technisch mogelijk, als men het SIP-wachtwoord zou geven? En zo ja, is men bereid dit wachtwoord te geven? Is iemand er al in geslaagd?

 

Elke hulp is welkom! Nu lijkt het erop dat Proximus “moderne” klanten (met een Internet Box) niet eens een normaal, modern vast nummer systeem kan laten gebruiken (VOIP-basisstation met meerdere handsets). Dit zou compleet ridicuul zijn!

 

Alvast bedankt voor elke vorm van input!

 

PS: Proximus heeft mijn analoge lijn ook al gewijzigd naar VOIP. Geen idee of dit nu kan conflicteren, omdat een toestel verwacht wordt zoals uit Telefoon aansluiten (proximus.be) en hierdoor misschien SIP vanaf een ander station (Gigaset IP BASE) faalt? Trouwens, de info die je leest, maar ook van Proximus zelf krijgt, is verschrikkelijk. Men zegt dat alles automatisch gaat waar dat in mijn geval niet kan. Ook de poort waar je een “gewoon” VOIP-toestel (zie voormelde link) moet op aansluiten, is een onderwerp van discussie: de ene zegt een gele poort, de andere zegt toch nog een groen poort. Ook termen als VOIP en SIP doen menig medewerker zweten! Tot slot: in MyProximus kan je niet eens  opvragen wat nu de echte situatie rond een vaste lijn is: alles blijft simpel “Phone Line” en niemand die men kan zeggen of ik daar een wijziging moet aan zien! Ook de (ev. onnodige?) wijzigingen zijn een ramp: eerst kwam een wijziging er niet door; die bleek dan “in het winkelmandje” nog te zitten (niet zichtbaar voor mij). Dan kwam er toch een changen (kreeg ik mail van): Phone Line (IP). Maar nog verder bleek dit nog niet voldoende en was er NOG een change nodig: een mail sprak van het toegevoegde “Restriction Premium service VoIP (090)”. Zucht…

Wat een zootje!

@Padre Pedro omdat je nu aanhaalt dat “indien het tegen einde dit jaar niet open gezet wordt van PX te verlaten” , stel ik mij de vraag hoe dit eigenlijk zit bij andere providers?

Is het dan bij bv Telenet op dit gebied gewoon “plug & play” of is het daar ook “plug & pray” ?

Weet jij (of iemand anders) daar soms meer over?


@Martin, ik had mijn stelling anders moeten verwoorden 🙂 Ik zou dan de hele zwiek even durven herbekijken. Het kan ook zijn dat ik zaken splits, bvb. bij PX of Telent voor de meeste zaken, maar vast nr. elders. Moest het ooit zover komen, bekijk ik het dan wel (er kan intussen nl. nog te veel veranderen). Maar tips zijn altijd al welkom natuurlijk :-)

 

Ik hoop dat PX zich gewoon meer openstelt voor mensen die meer doordachte keuzes maken op technisch vlak, voor zij die wat meer flexibiliteit willen, voor mensen die het graag wat meer custom willen, enz. Het hoeft voor mij zelfs niet extreem te zijn (zoals sommige providers in sommige landen), maar zich duidelijk openstellen voor een gamma aan moderne vaste telefoons, eigen routers, enz. zou al heel veel zijn.

Ik ben er ook van overtuigd dat PX geld kan verdienen aan custom services voor non business users. Akkoord, het zal nooit een zware verdientak zijn, maar je stelt wel veel klanten tevree en IMHO kan je er echt wel iets mee doen financieel bekeken. Als het geen business is, wordt iedereen nog te vaak als domme klant aanzien en dat is toch echt wel passé intussen. (Toegegeven, de grootste groep is natuurlijk nog wel die “domme klant”, met alle respect gezegd.)

 


Reageer