Hoe een TVBox v7 aansluiten op je eigen router en perfect laten werken zonder onderbrekingen

  • 25 March 2023
  • 5 reacties
  • 1628 Bekeken

Ik heb het voor mekaar gekregen! Je hebt wel een compatibele netwerk switch en router nodig.

Wat bedoel ik daarmee? De switch waarop je je eigen netwerk aansluit moet IGMP snooping ondersteunen. Alsook op je Wifi-router moet deze IGMP snooping activatie beschikbaar zijn en moet je ook PPPOe credentials kunnen laten doorsturen.

Mijn netwerk is als volgt geconfigureerd.

Proximus modem : standaard IP range : 192.168.1.0/24 - Ik heb wel de DHCP scope beperkt van 192.168.1.2-192.168.1.2, dus ik laat maar een IP adres toe, en die configureer ik met een DHCP static lease op de Proximus modem. Dit IP wordt toegekend aan de WifiRouter. De andere setting TV Pool laat ik zoals ze is. Proximus Wifi zet ik uit. Firewall laat ik op medium staan.

Er is dus maar 1 UTP kabel aangesloten op de modem. (gele kleur). Bij mij is Fiber in gebruik. De andere UTP kabel is aangesloten op de WAN poort. (rode kleur). Deze WAN kabel komt van het apparaatje dat fiber omzet naar UTP.

Eigen router : IP range : 10.10.3.0/24

Ik gebruik een eigen DNS en DHCP server - PIHOLE server - deze houdt advertenties en malafide sites tegen op het ganse eigen netwerk. De lijsten die hiervoor worden gebruikt, worden dagelijks geupdate. Deze van mij heeft nu 1.400.000 adressen die tegen worden gehouden. Dit heeft ook impact of de surfsnelheid. Die werkt zonder enige vertraging.

De instellingen voor deze DHCP en DNS server worden ingesteld op de Wifi router. Deze hoeft niet in een DMZ te staan!

Router is Netgear ORBI AX11000 Mesh systeem, met 2 satellieten. Ik woon in een groot appartement.

https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/rbke963b/

Switch is Netgear GS108PEv3 - 8-Port Gigabit Ethernet Smart Managed Plus Switch

https://www.netgear.com/business/wired/switches/plus/gs108pe/

Op de router configureer ik de 2 satellieten, eentje staat in de living en de andere in het bureel. De satellieten hebben elk 4 ethernet poorten. Op 1 van die poorten sluit ik TVbox aan.

Managed switch config: Let wel : VLAN ID moet op 1 staan

Router config : standdard staat IGMP-proxy uitgeschakeld. Dus afvinken - Auto - Support PCCW IGMP proxiing. Support PPPoE passtrough aanvinken. Bewaren en router laten rebooten.

Nu werkt de TVbox zonder onderbrekingen en zonder de P134 foutmelding. Ook zijn alle andere functies beschikbaar. Streaming - Uitgesteld kijken… alle andere apps werken ook. De TVbox heeft nu een IPv4 en IPv6 IP adres gekregen van mijn DHCP server.

Dit zal ook mogelijk zijn op andere types en merken van routers en switches, maar je moet nakijken of die de beide parameters IGMP-snooping en PPPoE passtrough ondersteunen, zoniet werkt het NIET! 

Het mooie is dat deze Wifi Router gebruik maakt van het  6Ghz 811.ax 6E Wifi protocol en zo de volle 4800 Gbs ondersteunt, hetgeen er voor zorgt dat ook UHD 4K streams weergaloos op je TV worden afgespeeld. Vroeger werkt ik met PLC, er is dus een gigantisch verschil in kwaliteit en snelheid.  


5 reacties

Ik denk dat het ook de bedoeling is dat de internet box (bbox4) die nu wifi6 ondersteunt zal bijgewerkt worden naar wifi6E.

De bbox4 werkt wel met iPoE /DCHP en single VLAN2 .

Mss kan je ook proberen om direct je eigen router op de fibermodem van PX aan te sluiten!

Hi Martin,

Ik heb de fibermodem niet laten installeren omdat de technieker mij vertelde dat je niks kan wijzigen, zelfs niet de PX wifi uitschakelen. Daar ik met mijn eigen DNS/DHCP en vooral PIhole server werk, kan ik dit allemaal ook niet configureren. Trouwens, mijn domotica server zou dan ook niet meer kunnen bereikt worden buitenshuis. Vandaar dat ik deze oplossing heb uitgewerkt.

Zie dit screenshot, ik gebruik PI-Hole als first line of defence….. Dit is ook mijn DHCP/DNS server. Ondersteunt ook DNS over https…. Dus mijn queries zijn niet leesbaar voor ISP's…. etc… 

Ik krijg dus ook nergens advertenties te zien… :)

Meer info: https://pi-hole.net/

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin VLAN 20

@Sloeber70 ik veronderstel dat u geen internetbox (WiFi 6/ax) maar een Bbox3v+ (WiFi 5/ac) hebt maar dat er uiteraard wel een fibermodem aanwezig is

 

@M_016  Ja dat klopt.. ik heb de Bbox3v+ behouden, er staat een OTPN met een UTP naar de WAN connectie op de modem.

@Martin VLAN 20

Inderdaad dat was het wat ik bedoelde ;-) 

Zolang de bbox3 in gebruik is zijn er 3 VLAN’s: 
VLAN ID 10 voor Internet PPPoE / VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management) / VLAN ID 30 voor IPTV.

Met de nieuwe Internet Box (=Bbox4 / HGW4) wordt single VLAN configuratie ingeladen en zal alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 gaan zonder PPPoE maar met IPoE / DHCP.

 

Reageer