Vraag

pay@go

  • 27 August 2021
  • 32 reacties
  • 279 Bekeken

  • Practitioner
  • 29 reacties

Ik heb een oudere GSM met één pay@go (geen +) nummer. Die GSM wil ik blijven gebruiken.

Ik heb nu een gloednieuwe smartphone gekregen van iemand die deze niet gebruikt en zou daarvoor een tweede pay@go (+) willen aanschaffen (promotie à 5 euro). Kan dit?

Bij de aankoop moet ik blijkbaar het nummer ingeven van mijn bestaande GSM. (Heeft dit invloed op dat nummer?)

Dus in feite is de vraag: mag één en dezelfde particulier twee verschillende pay&go’s (nummers) gebruiken bij Proximus?

 


32 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard kan u over meerdere Pay&Go nummers beschikken

Prepaidkaart – Pay&GO+ - Tot 6 GB voor €15 | Proximus

Gewoon een bestelling plaatsen: bestel nu & bv. doorgaan zonder account (en vereiste info invullen)

Uiteraard zal u een 2e GSMnr krijgen gekoppeld aan deze 2e P&G+

Uiteraard kunt u ook desgewenst een bestelling plaatsen met/via uw MyProximus account maar ook dan bekomt u een 2e GSMnr voor uw nieuwe P&G+

 

@pilo hoe meer P&G hoe liever :wink::relaxed:
En je kan ook een myproximus account aanmaken apart voor elke P&G nummer

Als ik een pay&go+ wil bestellen ben ik verplicht een bestaand GSM nummer in te vullen, naast naam en adres, enz., bij de vereiste info op het bestelformulier.

Zonder GSM nummer kan ik blijkbaar niet bestellen… Toch eigenaardig dat een potentiële klant die geen GSM nummer heeft geen Pay&Go zou kunnen bestellen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn! Als ik geen GSM nummer invul bij de vereiste info geraak ik doodgewoon niet verder in de opmaak van de bestelling...

 

En als je een gsm invoert (ik heb een fictief nummer ingevoerd 0470123456) krijg je trouwens het volgende te zien :thinking:

 

Maar dan kun je blijkbaar toch verder gaan om te bestellen

 

Ik hou niet van fictieve emailadressen of andere lapmiddelen en ga me een Orange pay kaart bestellen, sorry...

@pilo Uiteraard heb je altijd de keuze welke operator je kiest, Ik gaf je het alleen maar mee hoe je het (tijdelijk) kon omzeilen, zonder brokken te maken, maar dat Proximus dit moet aanpassen op hun site is evident zodat je zo’n trucen niet hoeft uit te halen.
Dat zullen de @Prox forummedewerkers ook wel doorgeven aan de bevoegde dienst maandag als ze hier langskomen, en is het goed dat je dit hier meegedeeld hebt.

@Martin, zal nog een weekje wachten. Bedankt voor de moeite...

Reputatie 7
Badge +4

Waarom hebt u er een probleem mee op uw bestaand GSMnr P&G op te geven als contact bij de bestelling van uw nieuwe 2e P&G .(u krijgt voor uw 2e P&G zo wir zo een ander GSM nr)?

 

 

 

 

Ik hou niet van fictieve emailadressen of andere lapmiddelen en ga me een Orange pay kaart bestellen, sorry… 
&

Zonder GSM nummer kan ik blijkbaar niet bestellen… Toch eigenaardig dat een potentiële klant die geen GSM nummer heeft geen Pay&Go zou kunnen bestellen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn! Als ik geen GSM nummer invul bij de vereiste info geraak ik doodgewoon niet verder in de opmaak van de bestelling...

 

Ik heb in mijn bovenstaand voorbeeld een fictief gsm nummer ingevoerd in antwoord op →   
“Toch eigenaardig dat een potentiële klant die geen GSM nummer heeft geen Pay&Go zou kunnen bestellen”

Als je een tweede gsm nummer hebt of van iemand anders in het gezin kun je die altijd opgeven, maar ik moet @pilo gelijk geven dat het ook zou moeten kunnen zonder een gsm nummer op te geven.

En omdat het niet uit de aandacht van de Prox forummedewerkers zou geraken, herhaal ik hier wat ik → hogerop als geformuleerd heb:
@pilo , Ik gaf je het alleen maar als voorbeeld dat je het (tijdelijk) kan omzeilen door een fictief mail-adres in te voeren , Maar Proximus zou dit moeten aanpassen op hun site, zodat je zo’n trucen niet hoeft uit te halen.
Dat zullen de @Prox forummedewerkers ook wel doorgeven aan de bevoegde dienst maandag als ze hier langskomen.

Verder over dit onderwerp. Een prepaidkaart moet je registreren, OK geen probleem. Mijn GSM heb ik enkel voor dringende gevallen nodig, ongeval, oproep ambulance, enz. Ik zet dit toestel zo goed als nooit aan. Onlangs kreeg ik via SMS een berichtje aangaande Covid (twee maanden te laat, daar mijn GSM bijna altijd uit staat). Is het dan de bedoeling van de staat om mensen met een GSM te verplichten deze continu aan te zetten? Hoe zit het dan als ik een tweede betaalkaart koop voor een smartphone (deze zal ik ook moeten registreren natuurlijk)? Moet deze dan ook altijd aan staan?

Heb ik dan het recht niet meer om online te zijn als ik het zelf wens…, of beslist nu iemand anders?

 

Waarom denk je dat het verplicht is dat je gsm op  staat ?

Het enigste waar je moet op letten is dat je deze op tijd oplaadt als je minimum voor 10€ oplaadt, blijft je kaart actief voor een periode van één jaar,  als je een week over tijd bent dan vervalt die.

Als je voor minder dan 10€ oplaadt dan blijft je P&G kaart één maand actief voor ze vervalt. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard mag uw toestel zoveel als u wilt afzetten; een P&G dient conform de wetgeving (van dhr A. De Croo ) geïdentificeerd/geregistreerd te worden & bij Proximus dient u uw P&G minstens éénmaal om de 12 maand op te laden met meer dan 5 euro (bv. 6 euro) om uw nummer te behouden

U hoeft dus zelf nooit te bellen, sms’en, enz. maar er is echter wel een maximum belkrediet van 250 euro van toepassing dat niet kan/mag overschreden worden = u kunt dan niet meer bijladen om uw nr te behouden

Uw telecomoperator wenst natuurlijk wel dat u zoveel mogelijk gebruik maakt van de diensten, vandaar dat bij sommige/andere telecomoperatoren het belkrediet na bv. 6 of 12 maand automatisch vervalt (en u terug vanaf 0 euro belkrediet vertrekt), wat bij bv. Proximus (nog) niet het geval is

Dan zullen ze zeker bij die operatoren waar het bedrag vervalt zeker met geen hoge bedragen opgeladen :slight_smile:

U hoeft dus zelf nooit te bellen, sms’en, enz. maar er is echter wel een maximum belkrediet van 250 euro van toepassing dat niet kan/mag overschreden worden = u kunt dan niet meer bijladen om uw nr te behouden

Dan zet je even je mobiele data op en je zal vlug heel veel kunnen bijladen :relaxed:

Ja, er zou een verplichting moeten zijn! Blijkbaar is er een lacune of onvolledigheid in de wetgeving...

Ik heb twee SMS ’en gekregen van de officiële contact tracing i.v.m. corona, omdat ik contact heb gehad met corona positieve personen. Daarom heb ik codes gekregen om me te laten testen. Vermits ik mijn GSM nooit of zelden gebruik heb ik die codes ongeveer 2 maanden later binnen gekregen en gelezen. Veel te laat natuurlijk! Gelukkig waren ze niet imperatief. Moest ik de verplichting hebben gehad om mijn GSM continu op te zetten was dit natuurlijk niet gebeurt. En trouwens... moest die verplichting bestaan zou ik NOOIT nog een GSM of smartphone gebruiken. So what?

Het gaat enkel hierover. Mijn vraag heeft niets te maken met de aangerekende bedragen van Proximus. Die ken ik wel…

Het is een juridische vraag, misschien best doorgeven aan Mr. De Croo :wink:  

Dat moeten ze toch niet verplichten, laat hem gewoon opstaan en opgelost, want ik zie het verschil niet in als ze dit verplichten, dan moet je hem toch ook laten opstaan, of begrijp ik je verhaal ergens niet goed?

Reputatie 7
Badge +4

moraal van dit laatste verhaal, als u uw (GSM)nr als contactnr opgeeft voor contact tracing of andere zaken zet u uw GSM/smartphone/… best “regelmatig/frequent” aan 

 

 

Ik gebruik dat *****ding enkel in geval van nood. Soms heb ik hem bij, meestal vergeet ik hem. Ik heb een hekel aan smart- of iPhones, alsook alles wat asociale media betreft. Verslaving, doe ik niet aan mee. Dus continu “aan” is in mijn geval absoluut niet van tel...

Hiermee gezegd is de doelstelling van de contact tracing niet optimaal natuurlijk, daarom mijn bedenking.

 

 

 

@M_016 Ik heb NOOIT mijn GSM nummer als contactnummer opgegeven. Waarschijnlijk gebeurt dit automatisch bij het registreren?!

Reputatie 7
Badge +4

Nee zeker niet bij Proximus registratie

GSM-nr opgegeven bij MySocialSecurity en dergelijke (overheidsdatabanken) of op een smartphone bv. de “covid”-app geïnstalleerd?

@M_016 Wat ik me herinner is dat ik mijn GSM nummer geregistreerd heb op MyProximus, omdat dat voor een pay&go verplicht was (terrorisme). Ik heb geen smartphone en heb dus ook geen covid app geïnstalleerd.

Ik ga wel onderzoeken in de overheidsdatabanken welk nummer ik doorgegeven heb, ik denk het nummer van mijn vaste lijn. Ik zou hier wel het fijne van willen weten, daarom ga ik dat morgen uitvissen…

vriendelijke groeten

Voor covid registratie heb ik in ieder geval zelf mijn P&G-nummer moeten doorgeven.
Proximus gaat zich daarmee toch niet bezig houden om dit aan de overheid door te geven, als het niet moet, allen om dwingende reden en dan nog niet aan alle overheidsdiensten.

@M_016  Na controle, ik heb nooit mijn vaste lijn nummer, noch mijn GSM nummer doorgegeven aan de staat. Die gegevens hebben ze van mij niet gekregen en ze staan ook niet vermeld bij mijn contactgegevens op hun site. Ze kunnen ze dus enkel van Proximus gekregen hebben bij de registratie van mijn pay&go kaart... 

De vraag die ik mij stel is, bij registratie van je P&G, aan wie/(welke instantie) Proximus zou verplicht zijn om dit door te geven en als dit zo is dan zal het die instatie moeten zijn die dit doorgeeft, want waarom zou Proximus dit doorgeven??

En tweede vraag die ik mij stel als het dan zo zou zijn, hoe ga je dit bewijzen!

Ben je echt100% zeker dat je nooit ergens anders je gsm nummer doorgegeven hebt!

Reageer