Vraag

pay@go

  • 27 August 2021
  • 32 reacties
  • 288 Bekeken

  • Practitioner
  • 29 reacties

Ik heb een oudere GSM met één pay@go (geen +) nummer. Die GSM wil ik blijven gebruiken.

Ik heb nu een gloednieuwe smartphone gekregen van iemand die deze niet gebruikt en zou daarvoor een tweede pay@go (+) willen aanschaffen (promotie à 5 euro). Kan dit?

Bij de aankoop moet ik blijkbaar het nummer ingeven van mijn bestaande GSM. (Heeft dit invloed op dat nummer?)

Dus in feite is de vraag: mag één en dezelfde particulier twee verschillende pay&go’s (nummers) gebruiken bij Proximus?

 


32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@pilo @Martin @M_016 

“In de gevallen voorzien door de wet, verstrekt Proximus op verzoek de klantengegevens aan de bevoegde overheidsinstanties.“

Algemene-voorwaarden-voor-consumenten-en-kleine-ondernemingen---NL~2021-08-16-15-03-29~cache.pdf (proximus.be) artikel 9 Bescherming van de persoonsgegevens

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@M_016  Dit kunnen wij niet via deze weg laten uitzoeken en daarvoor dient de auteur @pilo verder contact op te nemen met onze Data Protection Officer indien hij dit te weten wenst te komen.

Groetjes, Antonella

Hoe kan u de Proximus Data Protection Officer contacteren?

E-mail: privacy@proximus.com

Adres: Koning Albert II laan 27, 1030 Brussel

Webformulier: link naar webformulier

 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard kan u over meerdere Pay&Go nummers beschikken

Prepaidkaart – Pay&GO+ - Tot 6 GB voor €15 | Proximus

Gewoon een bestelling plaatsen: bestel nu & bv. doorgaan zonder account (en vereiste info invullen)

Uiteraard zal u een 2e GSMnr krijgen gekoppeld aan deze 2e P&G+

Uiteraard kunt u ook desgewenst een bestelling plaatsen met/via uw MyProximus account maar ook dan bekomt u een 2e GSMnr voor uw nieuwe P&G+

 

@pilo hoe meer P&G hoe liever :wink::relaxed:
En je kan ook een myproximus account aanmaken apart voor elke P&G nummer

En als je een gsm invoert (ik heb een fictief nummer ingevoerd 0470123456) krijg je trouwens het volgende te zien :thinking:

 

@Martin, zal nog een weekje wachten. Bedankt voor de moeite...

Reputatie 7
Badge +4

Waarom hebt u er een probleem mee op uw bestaand GSMnr P&G op te geven als contact bij de bestelling van uw nieuwe 2e P&G .(u krijgt voor uw 2e P&G zo wir zo een ander GSM nr)?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@AntonellaD

Wettelijke vermeldingen voor privé- en professionele klanten | Proximus

cfr bovenvermelde info en meer specifiek het deel “privacy beleid” 

De auteur vermoed dat Proximus zijn P&G nr zou meegedeeld hebben in het kader van covid-19 contactopsporingsonderzoek

Ik vermoed evenwel dat zulks niet kan/mag in het kader van de hudige/ bestaande wetgeving en dat Proximus dit uiteraard ook niet al/kan gedaan hebben

uittreksel:

  • uitvoeren van onze wettelijke verplichtingen ten aanzien van de gerechtelijke en andere Belgische autoriteiten zoals de fiscale autoriteiten, de nooddiensten of de gerechtelijke autoriteiten of om u op basis van uw locatiegegevens van ons mobiel netwerk op vraag van de overheid te waarschuwen in geval van een dreigend gevaar of een grote ramp;

Het lijkt mij aangewezen bovenstaande expliciet aan de auteur te bevestigen (al dan niet via de juridische dienst)

De auteur vermoed dat Proximus zijn P&G nr zou meegedeeld hebben in het kader van covid-19 contactopsporingsonderzoek

Dan zullen ze toch eerst de wet moeten veranderen vooraleer Prox dit om die reden zou moeten doorgeven.

Verder over dit onderwerp. Een prepaidkaart moet je registreren, OK geen probleem. Mijn GSM heb ik enkel voor dringende gevallen nodig, ongeval, oproep ambulance, enz. Ik zet dit toestel zo goed als nooit aan. Onlangs kreeg ik via SMS een berichtje aangaande Covid (twee maanden te laat, daar mijn GSM bijna altijd uit staat). Is het dan de bedoeling van de staat om mensen met een GSM te verplichten deze continu aan te zetten? Hoe zit het dan als ik een tweede betaalkaart koop voor een smartphone (deze zal ik ook moeten registreren natuurlijk)? Moet deze dan ook altijd aan staan?

Heb ik dan het recht niet meer om online te zijn als ik het zelf wens…, of beslist nu iemand anders?

 

Waarom denk je dat het verplicht is dat je gsm op  staat ?

Het enigste waar je moet op letten is dat je deze op tijd oplaadt als je minimum voor 10€ oplaadt, blijft je kaart actief voor een periode van één jaar,  als je een week over tijd bent dan vervalt die.

Als je voor minder dan 10€ oplaadt dan blijft je P&G kaart één maand actief voor ze vervalt. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard mag uw toestel zoveel als u wilt afzetten; een P&G dient conform de wetgeving (van dhr A. De Croo ) geïdentificeerd/geregistreerd te worden & bij Proximus dient u uw P&G minstens éénmaal om de 12 maand op te laden met meer dan 5 euro (bv. 6 euro) om uw nummer te behouden

U hoeft dus zelf nooit te bellen, sms’en, enz. maar er is echter wel een maximum belkrediet van 250 euro van toepassing dat niet kan/mag overschreden worden = u kunt dan niet meer bijladen om uw nr te behouden

Uw telecomoperator wenst natuurlijk wel dat u zoveel mogelijk gebruik maakt van de diensten, vandaar dat bij sommige/andere telecomoperatoren het belkrediet na bv. 6 of 12 maand automatisch vervalt (en u terug vanaf 0 euro belkrediet vertrekt), wat bij bv. Proximus (nog) niet het geval is

Dan zullen ze zeker bij die operatoren waar het bedrag vervalt zeker met geen hoge bedragen opgeladen :slight_smile:

U hoeft dus zelf nooit te bellen, sms’en, enz. maar er is echter wel een maximum belkrediet van 250 euro van toepassing dat niet kan/mag overschreden worden = u kunt dan niet meer bijladen om uw nr te behouden

Dan zet je even je mobiele data op en je zal vlug heel veel kunnen bijladen :relaxed:

Ja, er zou een verplichting moeten zijn! Blijkbaar is er een lacune of onvolledigheid in de wetgeving...

Ik heb twee SMS ’en gekregen van de officiële contact tracing i.v.m. corona, omdat ik contact heb gehad met corona positieve personen. Daarom heb ik codes gekregen om me te laten testen. Vermits ik mijn GSM nooit of zelden gebruik heb ik die codes ongeveer 2 maanden later binnen gekregen en gelezen. Veel te laat natuurlijk! Gelukkig waren ze niet imperatief. Moest ik de verplichting hebben gehad om mijn GSM continu op te zetten was dit natuurlijk niet gebeurt. En trouwens... moest die verplichting bestaan zou ik NOOIT nog een GSM of smartphone gebruiken. So what?

Het gaat enkel hierover. Mijn vraag heeft niets te maken met de aangerekende bedragen van Proximus. Die ken ik wel…

Het is een juridische vraag, misschien best doorgeven aan Mr. De Croo :wink:  

Dat moeten ze toch niet verplichten, laat hem gewoon opstaan en opgelost, want ik zie het verschil niet in als ze dit verplichten, dan moet je hem toch ook laten opstaan, of begrijp ik je verhaal ergens niet goed?

Reputatie 7
Badge +4

moraal van dit laatste verhaal, als u uw (GSM)nr als contactnr opgeeft voor contact tracing of andere zaken zet u uw GSM/smartphone/… best “regelmatig/frequent” aan 

 

 

Ik gebruik dat *****ding enkel in geval van nood. Soms heb ik hem bij, meestal vergeet ik hem. Ik heb een hekel aan smart- of iPhones, alsook alles wat asociale media betreft. Verslaving, doe ik niet aan mee. Dus continu “aan” is in mijn geval absoluut niet van tel...

Hiermee gezegd is de doelstelling van de contact tracing niet optimaal natuurlijk, daarom mijn bedenking.

 

 

 

@M_016 Ik heb NOOIT mijn GSM nummer als contactnummer opgegeven. Waarschijnlijk gebeurt dit automatisch bij het registreren?!

Reputatie 7
Badge +4

Nee zeker niet bij Proximus registratie

GSM-nr opgegeven bij MySocialSecurity en dergelijke (overheidsdatabanken) of op een smartphone bv. de “covid”-app geïnstalleerd?

@M_016 Wat ik me herinner is dat ik mijn GSM nummer geregistreerd heb op MyProximus, omdat dat voor een pay&go verplicht was (terrorisme). Ik heb geen smartphone en heb dus ook geen covid app geïnstalleerd.

Ik ga wel onderzoeken in de overheidsdatabanken welk nummer ik doorgegeven heb, ik denk het nummer van mijn vaste lijn. Ik zou hier wel het fijne van willen weten, daarom ga ik dat morgen uitvissen…

vriendelijke groeten

Voor covid registratie heb ik in ieder geval zelf mijn P&G-nummer moeten doorgeven.
Proximus gaat zich daarmee toch niet bezig houden om dit aan de overheid door te geven, als het niet moet, allen om dwingende reden en dan nog niet aan alle overheidsdiensten.

@M_016  Na controle, ik heb nooit mijn vaste lijn nummer, noch mijn GSM nummer doorgegeven aan de staat. Die gegevens hebben ze van mij niet gekregen en ze staan ook niet vermeld bij mijn contactgegevens op hun site. Ze kunnen ze dus enkel van Proximus gekregen hebben bij de registratie van mijn pay&go kaart... 

De vraag die ik mij stel is, bij registratie van je P&G, aan wie/(welke instantie) Proximus zou verplicht zijn om dit door te geven en als dit zo is dan zal het die instatie moeten zijn die dit doorgeeft, want waarom zou Proximus dit doorgeven??

En tweede vraag die ik mij stel als het dan zo zou zijn, hoe ga je dit bewijzen!

Ben je echt100% zeker dat je nooit ergens anders je gsm nummer doorgegeven hebt!

Bij andere providers moet je ook je betaalkaart op hun betreffende site registreren. Het is een verplichting van de staat. Ik ben vrij zeker dat ik mijn GSM nummer nooit aan de overheidsdiensten heb doorgegeven omdat het voor mij een tijdelijk nummer betreft (een pay&go om niet blijvend in de tijd te gebruiken). De providers hebben blijkbaar de verplichting om het nummer door te geven. Hoe het juist in mekaar zit zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Ik sluit deze topic hierbij dus af...

Reageer