Skip to main content
Vraag

5G blijft capped op 2 Mbps na overschakelen van EDGE → graag netwerkprofielreset

• February 17, 2026
  • 14 reacties
  • 132 Bekeken

Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik ernstige problemen met mijn mobiele dataverbinding op 5G, vooral wanneer ik mijn smartphone als hotspot gebruik voor mijn werk.

• Ik heb volle 5G‑ontvangst, maar mijn verbinding is zeer onstabiel en bijgevolg onbruikbaar voor een deftige internetverbinding zelfs als ik een volledige 5G-verbinding heb.
  • Dit gebeurt op verschillende locaties.

Dit probleem komt exact overeen met wat meerdere gebruikers de voorbije maanden melden op het Proximus Forum, waarbij 5G blijft hangen op een verkeerd QoS‑profiel na een sessie via EDGE.
Zie o.a. eerdere meldingen waarbij klanten dezelfde cap van 2 Mbps ondervinden ondanks volle 5G‑ontvangst. [nl.forum.proximus.be], [nl.forum.proximus.be]

Volgens die meldingen werd dit opgelost door een reset van het netwerkprofiel (HSS re‑provisioning) aan jullie kant.

Kunt u voor mijn nummer een volledige netwerkprofielreset / HSS re‑provisioning uitvoeren, en controleren of mijn 5G‑QoS‑profiel correct ingesteld staat?

Mijn forumprofiel bevat alle vereiste privégegevens (gsm‑nummer, klantnummer).

Alvast bedankt om dit te onderzoeken – op dit moment is mobiel tethering voor mijn werk bijna onmogelijk.

Met vriendelijke groeten,

Rolf.

14 reacties

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • February 17, 2026

@Rolf Van Mechelen Ik begrijp het ongemak maar als je de beide topics hebt gelezen heb je vermoedelijk ook gezien dat wij het nodige doen om dit zo snel mogelijk te verhelpen en heb je ook de tips gezien van de vliegtuigstand alsook de 2G uitschakelen. 
Helaas kan ik geen netwerkreset doen op jouw simkaart. 

Bedankt, maar het blijft toch spijtig dat een speler als Proximus hier maanden blijft mee struggelen.

Mijn probleem blijft. Mijn 2G is uitgeschakeld. Dus blijft alleen nog de vliegtuigmodus oplossing. Ik heb de vliegtuigmodus uit en aangeschakeld, maar dit biedt ook geen verbetering. Is er een bepaalde volgorde dat je moet volgen of nog iets anders dat ik moet weten?

Martin
  • February 20, 2026

FYI.

als dan je 2G ook opeens te laag wordt (binnenshuis valt dit meestal voor bij mij)  dan begint het spel opnieuw!

Dat is toch wat ik ervaar. 

Mijn probleem blijft. Mijn 2G is uitgeschakeld. Dus blijft alleen nog de vliegtuigmodus oplossing. Ik heb de vliegtuigmodus uit en aangeschakeld, maar dit biedt ook geen verbetering. Is er een bepaalde volgorde dat je moet volgen of nog iets anders dat ik moet weten?

• Motivator
  • February 22, 2026

Waarom moeten de klanten hieronder afzien? We betalen om een deftig werkend 5g netwerk te hebben, en telkens bereikbaar te zijn. Meestal onstabiel 5g (wat jullie wel adverteren als beste van de markt?).

Binnenhuis slecht bereik, maar daar moeten we mee leren leven..

Oplossing? “Ga maar naar vliegtuigstand” of “gebruik bellen over wifi”🙄

Ik begrijp dat Proximus een storing kan hebben, maar dat dit maanden duurt is onacceptabel.

Wij blijven wel betalen eh :) 

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • February 23, 2026

@Rolf Van Mechelen Ik heb navraag gedaan bij de verantwoordelijke en de oorzaak van dit probleem is opgelost. Dit zou dus normaalgezien niet meer mogen voorkomen. We gaan verder onderzoeken waarom je er dan toch nog last van ondervindt. 

@Martin Als jij dit probleem ook nog hebt, kan je dan het gsm-nr waarmee je dit voorhebt toevoegen in je profiel en eventueel wat meer info teovoegen (wanneer, wat gebeurt er juist,...)

Martin
  • February 23, 2026

@HadewychT,

Voor het ogenblik is het terug in orde.
Maar moest het nog voorvallen dan geef ik meer informatie door.

@HadewychT Deze morgen bij een klant nog eens getest. Geen verandering... 😤

@HadewychT Deze morgen bij een klant nog eens getest. Geen verandering... 😤

Wat is de volgende stap?

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • February 26, 2026

@Rolf Van Mechelen Bij het onderzoek zien we je toestel de afgelopen dagen niet naar 2G gaan. Kan je ons datums en tijdstippen bezorgen wanneer je die trage snelheid ervaart zodat we gerichter kunnen zoeken naar de oorzaak ? 

Kijk dan ook even na wat je toestel weergeeft ivm je verbinding  en dekking (2/4/5G). Kan je dan eventueel ook eens een speedtest doen ? 

@HadewychT Ik geloof dat we naast elkaar aan het praten zijn. Ik heb geen problemen met mijn telefoon. Ik heb enkel problemen als ik mijn laptop wil verbinden met het internet via mijn telefoon. 

U vraagt wanneer ik die problemen heb? De laatste maanden altijd. 

Ik heb bijna altijd 5G dekking en mijn speedtest is prima. 

Ik kan gewoon mijn telefoon niet deftig gebruiken als hotspot in combinatie met mijn laptop. 

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • February 27, 2026

@Rolf Van Mechelen Zo had ik het inderdaad niet begrepen. De andere problemen met 5G hadden niets met hotspot te maken, vandaar de verwarring warschijnlijk.

Begrijp ik het dan goed dat je wel goed kan surfen op je gsm zelf ?

Geeft het enkel problemen op de laptop als je die via je gsm verbindt ? Kan je wel vlot surfen op die laptop als je die via een kabel met een modem verbindt, of via wifi met een ander toestel dan je gsm ? 

Hebben andere toestellen ook problemen als je die met je gsm verbindt ? 

@HadewychT 

Inderdaad. Surfen op mijn gsm is geen probleem. 

Ik kan perfect surfen op mijn laptop als ik verbonden ben via een bekend Wi-Fi netwerk of kabel. Het gaat alleen niet als ik mijn laptop verbond met internet via mijn gsm 

Martin
  • February 27, 2026

heb je nog een ander toestel ipv je laptop om te verbinden via je gsm?

NB: ik veronderstel dat je wel kan inloggen op de SSID van je gsm zijn hotspot.
Ik gebruik ook soms een iphone als hotspot en daar kan ik gewoon ook inloggen maar het gebeurd ook dat ik op die iphone moet toelating geven voor het toestel dat gebruik wilt maken van zijn hotspot.