Skip to main content
Vraag

Snelheid mobiel internet beperkt + vaker EDGE ipv 5G

• August 5, 2025
  • 4 reacties
  • 419 Bekeken

Sedert een tweetal weken ondervond ik zeer traag mobiel internet en schakelde de gsm vaak over op EDGE op plaatsen waar normaal 5G beschikbaar is. De snelheid werd na metingen met speedtest telkens gethrottled op exact 2 Mbps down en 0.45 Mbps up bij volle 5G ontvangst en ongeacht op welke plaats ik was. Bij mij is dit inmiddels opgelost door een uitgevoerde reset op het Proximus netwerk, nadat ik talloze andere zaken had geprobeerd zonder resultaat (nieuwe sim, reset iPhone, etc).

Nu, de afgelopen dagen lieten twee vrienden mij weten met exact hetzelfde probleem te maken te hebben. Ook bij hen wordt de mobiele data de hele tijd op 2 Mbps down afgeblokt. 

Ik meld dit hier even mocht het Proximus team meelezen zodat zij dit even verder kunnen bekijken want dit lijkt mij een breder probleem. De vrienden waarvan sprake waren met mij samen op vakantie in het buitenland, dus misschien is er bij de roaming iets verkeerd gelopen bij terugkomst naar België.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

4 reacties

• Auteur
  • Rising star
  • August 13, 2025

Update: na een week goeie snelheden is gisteren opnieuw hetzelfde probleem opgedoken. Verbinding schakelde plots over naar Edge, nadien weer naar 5G maar de snelheid blijft beperkt tot 2 Mbps, ongeacht waar ik ben. Inmiddels al alles geprobeerd (nieuwe sim, netwerk reset, etc). En gezien een vriend van mij exact hetzelfde probleem heeft, lijkt mij dit toch eerder langs de kant van Proximus te zitten. Nog iemand die dit ervaart of mogelijke oplossingen ziet?

Martin
  • August 13, 2025

FYI: sommige telefoons/merken hebben geen VoLTE ondersteuning en wordt voor spraak overgeschakeld naar 3G of 2G en vermits het 3Gnetwerk in België  uitgeschakeld wordt/is, blijft er voor dergelijke toestellen enkel 2G over te bellen voor voice/gesprekken (uiteraard niet voor datatoepassingen)

NB: Volte moet actief staan op je toestel maar ook aan de kant van PX moet voor je sim Volte actief staan,. (dit geldt trouwens eveneens voor 5G).

Noteer best in je → ForumProfiel  In het veld "Ticket" over welk GSM-nummer het gaat.
Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meld het hier zodra dit gebeurd is.

• Auteur
  • Rising star
  • August 14, 2025

GSM-nummer toegevoegd in het ticket-veld.

Wat betreft mijn toestel, dat is een iPhone 15 Pro met VoLTE actief. De issue is dat hij wel snel opnieuw naar 5G overschakelt maar de snelheid gecapped blijft op 2 Mbps. Enkel vliegtuigmodus aan/af herstelt de connectie opnieuw naar de normale, hogere snelheden.

• Apprentice
  • August 18, 2025

zelfde probleem hier, vliegtuigmodus aan/uit lost het tijdelijk op. heb ook een iphone 15 pro.