Skip to main content
Beantwoord

5G geblokeerd aan zeer trage snelheid + overschakelen naar 2G

• October 25, 2025
  • 83 reacties
  • 1718 Bekeken

Beste,

Sinds dat ik Proximus klant ben, is 5G zeer traag. Of is het virtueel geblokkeerd aan 2mbps en bijna onmogelijk om op internet te gaan, of schakelt het automatisch naar 2G/EDGE waar dat er 4G en 5G beschikbaar is…

Is het mogelijk om een oplossing hiervoor te vinden ? via de klantendienst en de proximus winkels kunnen ze niet helpen

Beste antwoord door vbry

@Lorenzo007 ​@nikovand Ik heb zonet bericht gekregen van senior support dat deze ochtend rond 10u een update werd doorgevoerd op het netwerk, waardoor het probleem van de capped snelheid na EDGE opgelost zou moeten zijn.

83 reacties

Martin
  • October 25, 2025

Is dit overal waar je bent.

Kan je eventueel een kruistest doen door je sim in een ander toestel te steken en de sim van het ander toestel in uw toestel.

TIP: Omdat de PX moderatoren u zouden kunnen verder helpen en meer informatie geven, als ze maandag hier de draad terug opnemen, noteer je best in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

• Auteur
  • Rising star
  • October 25, 2025

Ja is in heel België zo.

Soms heel goed geen probleem, dan opeens blokkeert het aan 2mbps (speedtest) of zeer traag internet en moet ik altijd mijn telefoon uitschakelen.

Ik had ook hetzelfde probleem met een andere telefoon spijtig genoeg (iPhone 16pro) en daar had ik ook hetzelfde.

• Rising star
  • October 25, 2025

Ik ervaar dit probleem ook al een aantal maanden. Na een sessie op EDGE/2G en bij het terugschakelen op 5G blijft de snelheid altijd beperkt tot 2 Mbps. Proximus tweede en derdelijn weten het ook niet en beweren dat ze hier geen klachten over krijgen… Nochtans ervaren ook mijn partner en vrienden op Proximus netwerk hetzelfde probleem.

Ik heb dit probleem eens in ChatGPT gegooid en het zou het te maken kunnen hebben met een configuratiefout op het netwerk waarbij het QoS-profiel blijft hangen op EDGE en niet herstelt naar het betere profiel op 5G. Enkel vliegtuigmodus aan/uit verhelpt het probleem maar is geen structurele oplossing.

• Auteur
  • Rising star
  • October 25, 2025

Zou me niet verbazen mocht het dit zijn want ook al staat er 5G, krijgen we 2G snelheden… hopelijk lossen ze dit op want het is inderdaad niet structureel om telkens vliegtuig modus aan en uit te zetten...

Martin
  • October 25, 2025

Staat je smartphone ingesteld op 4G/5G .

En al je op je smartphone via instellingen op 4G zet zijn je snelheden dan ook zo laag.

Ik heb ook nog gelezen dat VoLTE inschakelen op je smartphone ook zou helpen zeker als er tegelijk een gesprek gevoerd of ontvangen wordt want da wordt soms overgeschakeld naar Edge en blijft het soms hangen op Edge en door VoLTE in te schakelen kan dit ook helpen.

• Auteur
  • Rising star
  • October 26, 2025

Yess ook al zet ik het op 4G verbindt het gewoonweg niet… wanneer zich het probleem voor doet is het tussen 5G en EDGE, eens dat ik dan vliegtuigmodus zet en alles terug werkt dan lukt 4G ook.

maar is best wel irritant om telkens vliegtuigmodus te zetten en terug te verbinden…

Martin
  • October 26, 2025

En staat VolTE actie bij u?

• Auteur
  • Rising star
  • October 26, 2025

Ja, ik zet data&voice op 4G wanneer het probleem zich voordoet maar enige dat helpt is aan en uit zetten of vliegtuigmodus :(

• Rising star
  • October 26, 2025

Ik ook heb de afgelopen maanden zowat alles geprobeerd, van nieuw toestel, andere SIM kaart, carrier updates, etc. Niks lost dit op, wat bevestigt dat het een probleem is langs de kant van het Proximus-netwerk. Gisteren zat ik op een plek waar er enkel EDGE bereik was en toen er weer 5G was, bleef mijn snelheid opnieuw beperkt tot 2Mbps. Het is dus een probleem met handover van 2G naar 4G/5G. Mijn vrienden hadden hetzelfde voor en moesten allemaal opnieuw vliegtuigmodus activeren.

MADI
Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • October 26, 2025

ik heb dat een paar weken geleden ook voor gehad .

Bij was het opgelost door de volgende stappen te doen

Instellingen /verbindingen/Mobiele netwerken /netwerkoperators/

Daar staat normaal aangeduid automatische selecteren  als dit aanstaan kiest de simkaart voor de beste verbindingen 

Vink dit af en kies voor  handmatig en duid aan Proximus    registreren op het netwerk en wacht even 

zo was het bij opgelost 

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • October 27, 2025

@nikovand 

Ondervind je dit overal (nationaal) of op één bepaalde locatie/adres?

Geert

• Auteur
  • Rising star
  • October 27, 2025

Beste, ik ondervind dit in heel het land (Gent Brussel Leuven…) overal waar dat ik ben gebeurt dit spontaan

• Apprentice
  • October 28, 2025

Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen — het maakt niet uit of het een kleine of grote stad is. Ook op de autosnelwegen komt het probleem dat in deze thread wordt genoemd soms voor. Ik kan bevestigen dat het handmatig kiezen van het Proximus-netwerk in de telefooninstellingen helpt om dit probleem op te lossen.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • October 28, 2025

@nikovand 

Wat ook kan helpen is de vliegtuigmodus in en uit te schakelen.

Zo probeert het apparaat een nieuwe verbinding te maken met ons netwerk.

Geert

• Rising star
  • October 28, 2025

Vliegtuigmodus helpt inderdaad, maar ik ga er van uit dat dit geen definitieve oplossing is en er snel verder onderzoek naar wordt gedaan - dit sleept bij mij nu al vier maanden aan (zie screenshot). 

Nogmaals: de snelheidsbeperking treedt altijd op van EDGE/2G naar 4G/5G, ongeacht locatie, dus dit lijkt sterk op een fout bij de handover tussen beide netwerk-technologieën. Een rondvraag bij collega’s/vrienden bevestigt dat dit geen geïsoleerd probleem is.

• Auteur
  • Rising star
  • October 28, 2025

@GeertC inderdaad vliegtuigmodus even aan en uit zetten werkt, maar het is toch geen oplossing om 5X per dag telefoon aan en uit te schakelen of vliegtuig modus aan en uit steken ?

@vbry inderdaad exact hetzelfde probleem hier is mijn Speedtest 

Martin
  • October 28, 2025

Dus als ik het goed begrijp, het manueel kiezen van het PX netwerk i.p.v automatisch, zoals hierboven voorgesteld werd, helpt dn ook niet?

• Rising star
  • October 28, 2025

Vandaag geprobeerd met manueel geselecteerd Proximus netwerk en zit deze avond opnieuw op 2 Mbps. Ook geen oplossing dus.

• Auteur
  • Rising star
  • October 28, 2025

@Martin Bij mij ook geen enkele hulp om het manueel te selecteren… krijg nog steeds de 2Mbps zoals ​@vbry en velen anderen… ik denk dat er sturctureel iets mis is met heel veel antennes of een specifieke regeling daarvan.

Martin
  • October 29, 2025

Ik val inderdaad ook heel frequent terug op 2G/Edge!

• Auteur
  • Rising star
  • October 30, 2025

@GeertC is dit niet iets dat Proximus dieper in zou willen kijken ?

• Rising star
  • October 30, 2025

@GeertC ​@nikovand Ik heb ons probleem even aan ChatGPT voorgelegd, hieronder wat het vermoedelijk zou kunnen zijn:

RAT Handover Bug of Foute Configuratie: Wanneer je telefoon terugvalt naar 2G/EDGE, is het mogelijk dat de datasessie (technisch gezien de 'PDP context' of 'EPS bearer') niet correct wordt hersteld op volle 5G-snelheden wanneer je opnieuw verbindt. In plaats daarvan blijft deze "vastzitten" met een laag 'quality-of-service' profiel, waardoor snelheden worden beperkt. De 2 Mbps down / 0,5 Mbps up komt overeen met rapporten over standaard of terugval-'bearer'-snelheden in sommige configuraties. Dit is geen echte 'throttle' (snelheidsbeperking), maar eerder een falen om de sessie te upgraden naar de snelle 5G-capaciteiten.

De 5G van Proximus is 'non-standalone' (NSA), wat betekent dat het afhankelijk is van een 4G-anker voor controlesignalering. Als de handover vanaf 2G de 4G-stap overslaat of verkeerd afhandelt, kan de data beperkt blijven.

De afschakeling van 3G bij Proximus sinds juli 2025 verergert dit, aangezien 2G nu de primaire terugvaloptie is voor spraakoproepen zonder VoLTE, wat de kans op deze foutieve overgangen vergroot.

Martin
  • October 30, 2025

Volgens mij zal het probleem niet zijn dat ze bij PX niet weten waar het probleem zit maar eerder de moeilijkheidsgraad voor de praktische oplossing ervan. Trouwens bv. het voorstel/oplossing voor het spraakprobleem, dat je best VoLTE opzet als je toestel dit ondersteunt komt ook van PX.
Na de modernisering van hun mobiel netwerk, vernieuwen antennes enz….  stel il ook vast dat die ontvangst er niet op verbeterd is en ook regelmatig op Edge terugval wat ik vroeger niet voorhad. Maar laat ons hopen dat er toch in verloop van tijd een oplossing komt!

PS: Het afwerken van 5G SA werd tegen 2026 verwacht

• Apprentice
  • October 31, 2025

MADI
Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • November 5, 2025

ik heb dat nu ook zelf hier thuis en de antennes zijn al meer dan een jaar geleden aangepast zonder probleem

ik heb twee nummers  en alle twee de simkaart wissel gedaan

Ik geef men pincode in heb 5G ook zonder me te verplaatsen krijg ik na een  3 minuten 2G 

Netwerk instellingen al gerest  helpt nu ook niet meer

Het netwerk dolt  als ik op 4G  kom dan gaat het normaal tot 5G Icoon opduikt  binnen de 3 minuten weer 2G.