Een paar maanden geleden overgeschakeld van Wi-Fi naar powerline omdat de WIFI heel onstabiel is geworden met al IOT, GSM’s, TV’s etc etc… voor mijn Laptop van het werk. Heeft foutloos gewerkt, maar nu.. alle kabels zitten goed, lampjes op powerline (TL-WPA8635P) branden zoals het hoort maar er komt dus niets door... Modem (Bbox3) gereset en deed niets, powerline ff uitgetrokken en terug ingestoken deed ook niets. Ik heb nog een bridge RE190 die ik een statisch ip heb gegeven en DHCP uitgeschakeld maar toch krijg ik ook regelmatig het wifi lichtje die ROOD kleurt terwijl alle connecties ook via WPA2 gebeuren.
Ik heb een paar maanden geleden naar de helpdesk gebeld die het had over de channels van de wifi, die ik intussen heb gecontrolleerd/aangepast maar dit lijkt het probleem van de onstabiele wifi niet te verhelpen daarom deze keuze maar dit lijkt dan ook niet te werken.
Is onze modem de geest aan het geven?
EDIT: Wij werken nog met Windows 10 en OSX. Maar ook op de Android telefoons zijn er vaak wifi problemen… Kan iemand ons aub deftig helpen… :(
Bladzijde 1 / 1
ik zou al eens proberen door One SSID te deactiveren: dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat) klik op de "One SSID" banner en dan op "OK". Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld, (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden) * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden 2.4 & 5.0 en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Is het eerste wat mij werd aangeraden en dit staat nog steeds af…. zonder succes….
lampjes op powerline (TL-WPA8635P) branden zoals het hoort maar er komt dus niets door...
als je op de poort van de bbox3 waar je TL-WPA8635P aangesloten is je laptop/pc verbindt en daar eventueel ook een www.speedtest.net uitvoert is dit in orde.
bridge RE190 die ik een statisch ip heb gegeven
welk adres heb je deze gegeven
als je op de poort van de bbox3 waar je TL-WPA8635P aangesloten is je laptop/pc verbindt en daar eventueel ook een www.speedtest.net uitvoert is dit in orde.
Ja dat gaat wel, de wifi die blijft wel heel onstabiel naar snelheden blijkbaar
welk adres heb je deze gegeven
RE190 : heeft 192.168.1.222
ik heb hier vroeger wel nog gelezen dat er bepaalde klanten problemen ondervonden met Ip adres reservaties ingesteld op de bbox, maar mss kun je ipv adrers reservatie op de bbox eens proberen met je RE190 het adres 192.168.1.222 te geven via zijn instellingen (ik veronderstel dat je dit kunt op de RE190)
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, maar dat is wat ik van bij het begin heb gedaan omdat er idd altijd conflicten onstonden. Maar dat verhelpt de instabiliteit niet alsook de snelheid niet.
Waarom is het ook zo dat de snelheid op de wifi, ALS het dan werkt, niet hoger gaat dan+-20Mbps in download en gemiddeld rond de 6-7Mbs? In upload gemiddeld 3Mbps en max +-10Mbps?
Ik zit nu op de 5Ghz op nog geen 5m zonder muur tussen (vol bereik) , smart TV is netflix aan ‘t streamen(UTP) en dit is de eerste keer dat de volgende snelheden doorkomen: (ping gemiddeld 12)
Download: 17 Mbps Upload: 27 Mbps
Download: 14Mbps Upload: 7 Mbps
Download: 12Mbps Upload: 8 Mbps
Download: 18Mbps Upload: 30Mbps
Download: 3.15Mbps Upload: 0.42 Mbps
Ik heb het 5x gedaan om te tonen hoe raar het soms verschilt en ineens(eerste keer in maanden), dat er zo’n snelheden worden gehaald naar mijn ervaring. Natuurlijk doe ik meestal de testen in de dag en ervaar ik problemen tijdens meetings maar doe ik geen testen ‘s avonds.
Waarom is er zoveel verschil? Er zijn op dat moment ook geen andere toestellen behalve de streaming TV die via utp is verbonden.
Theoretisch kan de wifi toch dezelfde snehlheid aan dat jullie ‘theoretisch’ op een Maxi abonnement geven, toch?
De snelheid die je zeker zou moeten kunnen halen is de gegarandeerde snelheid die je hier kunt aflezen
Bv; indien u een snelheid van 100 Mbps zou kunnen bekomen van Proximus zult u normalerwijze via WiFi 5.0 slechts +/- 90% ervan halen en via CPL +/- 70%
De via CPL gehaalde snelheden zijn functie van “de kwaliteit” van uw eigen lokaal electriciteitsnet (en zijn gebruik/storingen erop)
De hierboven in uw bericht vermelde snelheden lijken inderdaad “problematisch” te zijn
In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker op dit publieke forum (moderator) best ondertussen eens uw snelheden met
een PC/laptop aangesloten in utp-kabel rechtstreeks aangesloten op uw Bbox (met alle andere apparatuur niet in gebruik) meten
een PC/laptop aangesloten in utp-kabek op de 2e verwijderde powerline (en alle andere apparaten niet in gebruik)
en vervolgens deze metingen opnieuw uitvoeren in WiFi 5.0 ter hoogte/op beperkte afstand van de Bbox en van de 2e verwijderde powerline
Mogelijks is er een WiFi-probleem van de Bbox, maar eer dient niet uit het oog te worden verloren dat de (gebruikte) apparaten de beschikbare bandbreedte delen
Indien u een Bbox3(v+) van het type Sagem beschikt kunt u tevens via de Bbox3 Tool zien welke snelheid door Proximus op niveau van uw Bbox aangeboden wordt (als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox) deze moet gelijk zijn aan of groter zijnn dan de minimum gegarandeerde snelheid cfr http://proximus.be/internetsnelheid
De hierboven in uw bericht vermelde snelheden lijken inderdaad “problematisch” te zijn
Dat kun je toch niet weten aangezien er netflix gestreamd wordt en je de gegarandeerde lijnsnelheid niet weet , daarom dat ik voorgesteld heb dit te doen zonder netflix op en zonder dat enig ander toestel iets downloadt en de speedtest te vergelijken met de gegarandeerde snelheid = http://proximus.be/internetsnelheid
NB: 4k via decoder mag je op 25Mbps rekenen en Netflix streamen in 4K toch ook al op 15Mbps
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
62,4 Mbps download - 14 Mbps upload
Geen idee of dit van belang is maar het bovenste resultaat ben ik bekomen via ‘nieuwe klant’ en door mijn adres in te geven. Als bestaande klant en mijn vaste lijn in te geven krijg ik systematisch dit:
“Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.”
Volgende metingen werden gedaan zonder enig ander apparaat die het netwerk gebruikt en in respectievelijke volgorde:
Metingen via Wifi 5Ghz (-2meter):
Download: 11 Mbps Upload: 25 Mbps
Download: 79 Mbps Upload: 28 Mbps
Download: 84 Mbps Upload: 25 Mbps
Download: 7 Mbps Upload: 27 Mbps
Download: 9 Mbps Upload: 26 Mbps
Conclusie: Vrij onstabiel
Metingen via UTP rechtstreeks op de modem:
Download: 88 Mbps Upload: 28 Mbps
Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 87 Mbps Upload: 30 Mbps
Conclusie: Lijkt goed, toch?
Metingen via Wifi 2.4Ghz op het verdiep want de 5Ghz vind ik meer niet dan wel op die afstand (Werkplek: 1-2 streepjes verbinding, houten structuur -10m afstand), ook in de rest van de woning op minder afstand zijn de snelheden heel uit elkaar lopend...
Download: 2 Mbps Upload: 7 Mbps
Download: 2 Mbps Upload: 7 Mbps
Download: 2 Mbps Upload: 7 Mbps
Conclusie: Dit lijkt me toch al niet normaal op die afstand...
Metingen via Wifi 5Ghz van TL-WPA8635P gocennecteerd op het verdiep via PLC:
Download: 0.5 Mbps Upload: 0.6 Mbps (stekker 1)
Download: 0.5 Mbps Upload: 0.2 Mbps (stekker 1)
Download: 1.8 Mbps Upload: 0.5 Mbps (stekker 2)
Download: 1.8 Mbps Upload: 0.5 Mbps (stekker 2)
Download: 32 Mbps Upload: 30 Mbps (stekker 3)
Download: 30 Mbps Upload: 29 Mbps (stekker 3)
Download: 16 Mbps Upload: 14 Mbps (stekker 4)
Download: 27 Mbps Upload: 10 Mbps (stekker 4)
Conclusie: Door dit te gaan uitvoeren heb ik de lijn(stekker3) gevonden met minste storing blijkbaar
Metingen via UTP TL-WPA8635P gocennecteerd op het verdiep via PLC:
Download: 0.4 Mbps Upload: 0.2 Mbps (stekker 1)
Download: 0.3 Mbps Upload: 0.2 Mbps (stekker 1)
Download: 2 Mbps Upload: 1 Mbps (stekker 2)
Download: 2 Mbps Upload: 1 Mbps (stekker 2)
Download: 44 Mbps Upload: 30 Mbps (stekker 3)
Download: 42 Mbps Upload: 29 Mbps (stekker 3)
Conclusie: Is dit een normale snelheid tov rechtstreekse UTP snelheid?
Mijn conclusie is dat de lijn ok lijkt te zijn, maar de wifi van de modem toch wel een probleem heeft. Als ik via de PLC een wifi 5Ghz aanmaak is deze stabieler en sneller dan die van de modem zelf…
Graag jullie advies...
Uit
Metingen via UTP rechtstreeks op de modem: Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
kun je al afleiden dat je lijnsnelheid inderdaad zal 100Mbps zijn dus de DLM heeft op je basis snelheid van 70Mbps je lijnsnelheid verhoogt naar 100Mbps. Dus tot hier duidt alles erop dat via je ethernetpoorten van je bbox alles goed verloopt.
Het is dus blijkbaar meer de wifi van je bbox die kuren verkoopt
Maar met je PLC’s Als je de twee plc’s nu eens in het zelfde lokaal zet en indien mogelijk in het zelfde stopcontact of stopcontacten die op de zelfde fase staan (zeker geen verlangsnoer/stekkerdoos gebruiken om je PLC’s te voeden) wat meet je dan aan snelheid.
Iemand van Proximus zelf heeft hier nog niet gereageerd mss moeten ze toch eens naar de lijnmeting kijken en kunnen ze ook eventueel beslissen om je bboox3 om te ruilen?
Metingen via UTP TL-WPA8635P gocennecteerd via PLC op dezelfde stroomlijn:
Download: 86 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 81 Mbps Upload: 28 Mbps
Download: 87 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 87 Mbps Upload: 28 Mbps
Conclusie: Bijna geen verlies tov rechtstreeks op de modem
Uit
Metingen via UTP rechtstreeks op de modem: Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
kun je al afleiden dat je lijnsnelheid inderdaad zal 100Mbps zijn dus de DLM heeft op je basis snelheid van 70Mbps je lijnsnelheid verhoogt naar 100Mbps. Dus tot hier duidt alles erop dat via je ethernetpoorten van je bbox alles goed verloopt.
Het is dus blijkbaar meer de wifi van je bbox die kuren verkoopt
Maar met je PLC’s Als je de twee plc’s nu eens in het zelfde lokaal zet en indien mogelijk in het zelfde stopcontact of stopcontacten die op de zelfde fase staan (zeker geen verlangsnoer/stekkerdoos gebruiken om je PLC’s te voeden) wat meet je dan aan snelheid.
Iemand van Proximus zelf heeft hier nog niet gereageerd mss moeten ze toch eens naar de lijnmeting kijken en kunnen ze ook eventueel beslissen om je bboox3 om te ruilen?
Hoe zie ik of iemand van Proximus reageerde en hoe kan ik hiervoor zorgen dat ze de post lezen/beantwoorden?
De snelheid die je zeker zou moeten kunnen halen is de gegarandeerde snelheid die je hier kunt aflezen
Tussen haakjes, die tool werkt niet bij mij… bbox3 gekozen, juister User met juiste passwoord, zelfde als ik via browser inlog op 192.168.1.1… maar werkt niet...
De Bboxtool werkt niet voor Bbox type Technicolor (enkel voor type Sagem vanaf PC)
u indien mogelijk boven best gebruik maakt van PLC “op stekker 3”
het aldaar via PLC bekomen resultaat is waarschijnlijk het gevolg is van de beperkingen ten gevolge van “kwaliteit van uw eigen lokaal elektriciteitsnetwerk”
Metingen via UTP TL-WPA8635P gocennecteerd via PLC op dezelfde stroomlijn:
Download: 86 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 81 Mbps Upload: 28 Mbps
Download: 87 Mbps Upload: 29 Mbps
Download: 87 Mbps Upload: 28 Mbps
Conclusie: Bijna geen verlies tov rechtstreeks op de modem
Dat is het nadeel van PLC’s hangt van de toestand van je elektrisch net af (stoorsignalen enz)
De snelheid die je zeker zou moeten kunnen halen is de gegarandeerde snelheid die je hier kunt aflezen
Tussen haakjes, die tool werkt niet bij mij… bbox3 gekozen, juister User met juiste passwoord, zelfde als ik via browser inlog op 192.168.1.1… maar werkt niet...
Je zal geen bbox3 hebben van het merk sagemcom het tool werkt alleen op Sagemcom en niet op die van technicolor.
Uit
Metingen via UTP rechtstreeks op de modem: Download: 90 Mbps Upload: 29 Mbps
kun je al afleiden dat je lijnsnelheid inderdaad zal 100Mbps zijn dus de DLM heeft op je basis snelheid van 70Mbps je lijnsnelheid verhoogt naar 100Mbps. Dus tot hier duidt alles erop dat via je ethernetpoorten van je bbox alles goed verloopt.
Het is dus blijkbaar meer de wifi van je bbox die kuren verkoopt
Maar met je PLC’s Als je de twee plc’s nu eens in het zelfde lokaal zet en indien mogelijk in het zelfde stopcontact of stopcontacten die op de zelfde fase staan (zeker geen verlangsnoer/stekkerdoos gebruiken om je PLC’s te voeden) wat meet je dan aan snelheid.
Iemand van Proximus zelf heeft hier nog niet gereageerd mss moeten ze toch eens naar de lijnmeting kijken en kunnen ze ook eventueel beslissen om je bboox3 om te ruilen?
Hoe zie ik of iemand van Proximus reageerde en hoe kan ik hiervoor zorgen dat ze de post lezen/beantwoorden?
iemand van Proximus zelf heeft een Proximus symbool “⌘” naast hun Naam staan.
Van zodra ze de draad hier opnemen kunnen ze u bbox3 van technicolor omruilen voor een bbox3v+ , maar dat moet ik uiteraard aan hen overlaten.
@AlexCo Ik heb net een meting gedaan van je lijn. Ik zie geen enkele verbreking via je wifi, alle toestellen hebben een goede verbinding.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.