Beantwoord

storing internet gedurende augustus 2023 (4 kabelbreuken)

  • 8 January 2024
  • 37 reacties
  • 590 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

 novemberSinds augustus is hier reeds 4 maal de kabele van proximus gebroken; De eerst 2 maal overgetrokken door de aannemer dca. Op 9 November de kabel opnieuw gebroken en hersteld (zat geklemd onder een buis) , sinds zaterdag 6 januari, weer uitval internet (tv, wifi) ,soms 5 min actief dan weer gedurende uren weg. Stel me nu wel de vraag of dit allemaal normaal is. Binnenkort gaan ze hier dan nog de andere kabels ondergronds leggen. Hou men hart al vast.  Telkens ligt het internet dan telkens voor een paar dagen uit ,  Blijkbaar zijn er alleen maar problemen bij proximus. Bij telenet klanten is er nog geen enkel uitval geweest.

Heb zaterdag 6/1 het probleem gemeld en blijkbaar is de lijn weer defect. Deze morgen bericht gekregen dat het probleem gelocaliseerd was door proximus. Nu juist een vriendelijke telefoon gekregen van een zelfstandige (die in buurt reeds herstelling gedaan heeft bij kabelbreuk dor aannemer) , doch deze moest mij ontgoochelen , omdat de kabelbreuk niet zichtbaar was. Er moest eerst een onderzoeksteam komenom de juiste plaats aan te duiden. Kan dit niet alles te samen gebeuren en niet langs mekaar doorgeerkt worden??

 

Slot : Het wordt stilaan tijd op een stabiel internet, anders zal ik toch moeten overwegen om naar iets anders te zoeken. Telkens gedurende 4 dagen zonder TV, wifi te zitten en toch te blijven betalen voor een slechte service begin ik na 44 jaar trouwe klant , minder te apprcieren. Er bestaat ook zoiets als TADAAM om via de mast te werken , dan is het gedoe met de kabels voorbij. 

 

Ik hoop nu wel op een degelijke compensatie , want ik ben dit nu hartsikke beu aan het worden.

(nota, de techniekers zijn altijd vriendelijk , en ik begrijp soms hun frustatie ivm de buraucratie die er bestaat.

 

Een ontevreden klant 

icon

Beste antwoord door tina.b 9 January 2024, 15:42

Bekijk origineel

37 reacties

@reynkust 

Ik zou dit gewoon uitproberen, er waren wel twee versies van bridges de eerste ondersteunden wifi-n en dan later is er versie uitgekomen die wifi-ac ondersteunt.

Wifi-6 ondersteunen ze niet zoals de bbox4 = Internet box, maar op zich niet direct een probleem.

Reputatie 2
Badge +1

@martin, helaas lukt het ook niet met deze methode

heb nu wel een andere practische vraag, men heeft hier een internet box, geplaats (2x) , plus booster, + tvbox voor tv in orde te krijgen. De booster moest ter vervanging van de wifibridge die in gebruik was en die niet compatible was met de tv-box beweerde de technicus. Nu las ik ergens dat die wifi bridges wel werken,  ook bij iemand die een nieuwe internetbox had geplaatst. Vermits de fout hier, een defecte of slechte nieuwe internet box was, was het misschien niet nodig geweest van die wifi bridgen uit te schakelen (heb die destijds zelf gekocht en liggen hier nu ), kan ik die eventueel gebruiken om wifi te verbeteren in de veranda, door ze opnieuw te instaleren(zoals aangehaaldin die post) of heeft dit geen zin.Anders moet ik ze buitenkieperen als stort.  

 

Reputatie 2
Badge +1

morgen, na men les over smartphone aan senioren , eens proberen langs deze weg; Thx

 

@reynkust 

Nog ter bijkomende info: mss kan het via deze weg zonder bedieningsscherm, indien windows hem terugvindt?

Windows 11 Wifi direct:
Settings >> Bluetooth & Devices >> Printers & Scanners >> Add a Printer or scanner "Add Device" >> Show Wi-Fi Direct Printers (Or add manually) ....

Reputatie 2
Badge +1

thx, neen die printe heeft geen bedieningsscherm , dus zal  niks kunnen instellen. Toch bedankt voor de info.

 

@reynkust 

Ter bijkomende info:

Eventueel via wifi direct mss als je printer dit ondersteunt »→ Printen via Wireless Direct met HP Mobile Printing - HP

Reputatie 2
Badge +1

@Martin  helaas, de printer krijg ik niet meer op het netwerk. Verschillende methodes hier op forum gebruikt. Dit zou men toch best vooraf vertellen vooraleer over te gaan tot vervanging van de modem. Maar ja, nu werkt alles al 4 dagen stabiel, dus dan maar printen met kabel

Sommige oude toestellen kunnen daar niet goed weg mee met “One SSID”** (zelfde SSID naam voor zowel 5.0 als 2.4) en mss is dit het geval met je printer.

**(Er wordt ook niet meer gesproken van "One SSID" bij de bbox4 :maar wel over “Identieke configuratie op alle frequentiebanden” )

Je zou kunnen  One SSID** uit zetten op je bbox4 via http://proximus.be/myinternet 

Kijk onder Internet (bvb Internet Maxi of zoiets .)
Ga naar TAB WiFi
WiFi Beheren
Privé wifi
Identieke configuratie op alle frequentiebanden (OFF) uitzetten dus

(ON) Proximus-Home-XXXXXX
Wachtwoord
************
2.4 GHz
WPA2-Personal
(ON) Proximus-Home-XXXXXX-5GHz
Wachtwoord
************
5 GHz
WPA2-Personal

 

Als het  ook nog niet werkt, kan er nog een andere reden zijn dat het niet werkt:

De oorzaak is terug te vinden in de PMF-functie (Protected Management Frames) die een extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en in tegenstelling tot de Bbox 3 is deze standaard aanwezig in de internetbox=bbox4.
PX heeft dit probleem vooral gezien op Huawei-smartphones en HP-printers.

Reputatie 2
Badge +1

martin, de wifi heeft een ssid  en passwoord dathetzelfde is als die van de bbox3. Heb die proberen overnmen naar printer doch dat lukt me nog niet. zaf toen staan in handleiding dat hij enkel werkt op 2,5 ghz en zag op mijn gsm wifi6 , 5 ghz staan. Had het gedaan met wifi via usb kabel van laptop overnemen naar  printer, doch dat wil hij niet doen (zie wel dat laptop op wifi6 zit op 5ghz band). Eens een oudere laptop nemen die op 2,5 ghz draait (vermits ze volgens u alle 2 worden uitgezonden). Het proberen waard. THX 

je bbox4 zendt onder de zelfde SSID naam zowel  wifi-5.0 uit alsook wifi-2.4 

maar met sommige printers zijn er problemen met de bbox4.

is het wifi wachtwoord op je printer aangepast aan deze van de bbox4 ?

Reputatie 2
Badge +1

Eindelijk, na18 dagen heeft de derde technieker, het probleem opgelost. Er was geen storing meer op de lijn volgens hem, wel stelde hij na 15 min vast dat de modem een snelheid van 20 mbps gaf, en ingesteld was op 60 mbps. Dus raar, na 5 vastegesteld dat de nieuw wifi6 internetbox slecht was, deze vervangen en booster terug(werkte toen wel), tv werkt perfect.

Dus dat was de fout, had het nochthans gezegd, maar neen ik meet verkeerd. Neen ik was juist.En lijngaf geen storingen meer (was 2 dagen ervoor gelast, niet zoals men vertelde op 06/01 maar 150 m verder). Goed dat ik enige kennis van die zaken had anders waren we nog een tijdje bezig geweest.(nu was het tv kijken via laptop en kabel naar tv)

Dus heel deze miserie kon men op 2 dagen opgelost krijgen, ipv 18 dagen trouwe klanten van hier naar daar rond te sturen, en maar te liegen over alles zodat ik zou zwijgen. Neen, het telefoontje van gisteren heeft toch geholpen.

 

Enfin, zit nu wel met de nevenverschijnselen, printer is niet meer bruikbaar online, werkt niet op 5ghz zoals wifi6, max 2,5 ghz. misschien nog zaken die niet meer zullen werken camera eens testen . maat tv werkt tot nu toe perfect

afwachten of alles nu stabiel blijft

 

 

 

Reputatie 2
Badge +1

eindelijk vooruitgang, derde technieker langsgeweest, na 15 min vastgesteld dat de modem niet fatsoenlijk werkte, gaf zoals ik reeds vermelde volgens hem ook maar 20 mbps, en stond op 60 afgesteld. Dus modem eruit en een nieuwe erin, booster terug en na bijna 3 weken speelt tv terug zonder storing, lijn was ook niet gestoord zoals vermeld <3 dagen terug., er daarvoor moet men dan hemel en aarde bewegen om toch eens langs te komen. Vind dit zeer erg hoe men trouwe klanten behandeld. Maar goed dat ik nog iets van computers ken, maar ja, men geloofde mij niet.

Zit nu wel met een neveneffect, mijn printer kan niet meer online (wifi6 zit in 5 ghz band en die printer op 2,5 ghz. Misschien nog ander verrassing in petto camera??  Zullen zien.

Moet nu wel een pallet materiaal gan terugsturen binnenkort(decoders, 2 tp ltm , enz) allemaal onnodig als men accuraat gereageerdhad, zeer spijtige zaak).

@reynkust 

Aangezien er nog problemen zijn op de kabel die nog niet opgelost zijn zit je mogelijks op een traag repair profiel, ik weet niet welke bbox je nu hebt, maar mss kan je de lijnparameters uitlezen met het sagemtool.

Indien u een BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken .

hier kan je het tool downloaden:
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066

Reputatie 2
Badge +1

bedankt martin, wist het wel

alles vandaag aangevuld en doorgestuurd

maarja, vandaag weer niks en kabel is niet gemaakt, en volgens mij staat de snelheid niet op maximum, maar op 20 mbps maar ik meet verkeerd zegt men, laptop via ethernetkabel naar moden en dan speedtest = 20 mbps 

 

Ter info: Eens je een klacht ingediend hebt bij de ombudsman zal volgens de procedures de verdere communicatie ivm met het probleem verder tussen u en de ombudsdienst verlopen en is het normaal dat hier nu door de PX medewerkers hieromtrent niet meer gecommuniceerd wordt. 

Reputatie 2
Badge +1

oplossing met kabel, rechtstreeks van modem naar decoder (splinternieuw allemaal), alle   5 sec storing. Dus terug kijken via laptop en zo via hdmi kabel naar tv. 

Herstellers kabel niet meer gekomen; staat hier wel vol met dozen van nieuwe en oude decoder en booster……… Maar tv werkt niet fatsoenlijk

Wel tof dat de technieker/lasser het ook geprobeerd heeft, bedankt daarvoor, heelaas niet geholpen

zullen zien morgen dag 19 (blijkbaar antwoordd niemand meer)

klacht bij ombudsmman ontvangen???

krant is ook onderweg

Reputatie 2
Badge +1

vandaag eindelijk schot in de zaak

Kabel op eerste plaats gelast (nog x aantal breuken/fouten te gaan)

 

tv werkte nog niet , dus wifi bridge vervangen omdat de modem vorige week onnodig vervangen was, dus booster in de plaats, helaas werkt dit niet .Dus decoder vervangen (ddeze werkte na 1uur, eerst geen klank, dan stilstaand  beeld, dus booster weg en ethernet kabel van modem tor nieuwe decoder.

Blijkbaar toch een probleem met modem, deze zal morgen vervangen worden, en als dit niet werkt, tja ????

Kan alleen maar de gedrevenheid van de man van de herstelploeg bewonderen. De eerste die een inspanning doet. De anderen hebben het allemaal verbrod, door nieuwe modem ed zonder na te denken.

Dus kijken nu tv via een kabel die door3 plaatsen op de grond ligt (van modem naar nieuwe decoder rechtstreeks). Morgen nieuwe poging.

Oplossing was heel simpel, geef mijn oude bbox3 terug en alles is opgelost, met wifi bridge enz,NEEN: gaat niet moet blijven staan, ja dan werken ze nog maar eeen week of 2 tot het zal gaan.

Reputatie 2
Badge +1

vandaag via assistant geprobeerd om sim te activeren; Helaas

reparatie voorzien in 02/2024 (bijna 1 maand met zeer onstabiel internet en tv)

 

Reputatie 2
Badge +1

vandaag mijn tweede tp ltm getest. Werkt niet. Gebeld met technische dienst (half uur) om te activeren, waar men doodleuk vertelde dat dit tweede toestel was gedeactiveerd en was uitgeboekt, er zou een nieuw toestel (derde opgestuurd worden binnen 2 dagen). Had het pas uit de doos gehaald, en was al waardeloos, Wie dit gedaan had (uitschrijving en terug bestellen) kon niemand zeggen. Had nochtans mijn hoop gesteld op dit toestelletje om de reeds gemaakte opnames (in the cloud) , en zenders in hd terug op tvv te krijgen. Dus NIET.

Na 14 dagen , werk ik nu met een systeem evenwaardig aan dit uit de jaren 2000, sneheid 20 mbps up, 1,9 down , doch betaal wel voor een flex van 89 euro.

Helaas zal de derde doos worden opgestuurd, en zal ik die moeten terugsturen .

Onbegrijpelijk , 14 dagen waarvan bijna 10 zonder internet, en 4 tegen een kruipsnelheid.

Is men nu echt niet beschaamd bij proximus hoe men klanten behandeld.

Reputatie 2
Badge +1

nieuwe technieker langsgeweeest: onnodige vervanging bbox, en splitter, fout op kabel op 354 m.

Gevolg vervanging naar nieuwe modem: wifi bridge niet meer compatibel met modem.

Oplossing ; nieuwe gaan kopen, maar geen oplossing, wel om modem te kunnen gebruiken

Om  internet minder te laten uitvallen, snelheid verminderd naar 20 mbps , upload 4mbps. Werkt nu 2 uur zonder uitval , ook hd kwaliteid uitgezet op tv(om lage snelheid)/ Gevolg : x aantal tv posten weg bij pickx, opnames niet afspeelbaar.  

Intussen klacht ingedeiend via assistant ( na 12 dagen)

Verwacht morgen mijn nieuwe geactiveerde lte modem (omwisseling van niet geactiveerde sim)

4 dagen extra geklommel

Reputatie 2
Badge +1

technieker terug wat aanpassingen gedaan, beeld bevriest enz enz 

dit was het dan wat de techniek betreft  (vervangen modemn splitter, en telefoon overzetten op voip). Nu als internet uitvalt is het ook nog gedaan met bellen.

Vandaag 2 maal naar shop geweest op een tijdelijk LTP toestel te laten controleren, nu blijkt dat de sim niet geactiveerd was. Winkel heeft prox 2 x gecontacteerd. Ben opgebeld door 3 man, en de laatste vertelde me dat ik het toestel moet terugsturen (heb het pas sinds disterenmorgen) en dat men een nieuw toestel met geactiveerd sim gaat opsturen. Een dat wel zou werken. Onbegrijpelijk, kan men niet gewoon een ander sim kaartje opsturen ipv een ganse doos om een nano sim te vervangen?

Het zij zo , dus nu wachten op lassers . Ben al bezig van 06/01

Mobiel data altijd geweigerd (in winkel geen probleem als klant geen internet heeft), bij klantendienst wel.

Men heeft mij verteld dat er geen mobiele toestelletjes waren om klantne met problemen te helpen. LEUGEN : heb er gistere een via bpost ontvangen. En nu weer een volgend binnen 2 dagen. Is dit om te lachen of zo??? Zie reactie Geert

1TB toekennen op je GSMnummer is inderdaad helaas niet mogelijk vermits je GSMnr. niet gelinkt is aan je FLEX pack. 

Een LTE modem met simkaart zoals @Martin kan ik ook niet aanbieden vermits deze enkel bij installaties met tussenkomst van Lasser aangeboden worden. 

Reputatie 2
Badge +1

technieker geweest, modem vervangen, splitter vervangen gevolg tv werkt helemaal niet meer

 

Reputatie 2
Badge +1

Hopelijk vandaag en beslissing over het toekennen van mobiel internet tijdelijk tot er iemand kan langskomen. Tijd van nadenken is na 8 dagen voorbij denk ik

Reputatie 2
Badge +1

OM 14.24 twee maal de ganse procedure doorlopen om opnieuw te vragen wanneer dat men zou langskomen, en gevraagd om mobiel wifi na 1 week toe te kennen. 

Tweemaal is de verbinding plots verbroken , nadat men dit ging beslissen. Dus wacht op telefoon van klantendienst.

Tja, als zelfs telefoon van klantendienst uitvalt, zal er wel veel werk zijn.

Reputatie 2
Badge +1

voila, achtste dag

storingen beginnen opnieuw

1 dag ok geweest internet, wel geen vaste lijn

nu weer ene uitval na de andere

 

Reageer