Beantwoord

storing internet gedurende augustus 2023 (4 kabelbreuken)

  • 8 January 2024
  • 37 reacties
  • 578 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

 novemberSinds augustus is hier reeds 4 maal de kabele van proximus gebroken; De eerst 2 maal overgetrokken door de aannemer dca. Op 9 November de kabel opnieuw gebroken en hersteld (zat geklemd onder een buis) , sinds zaterdag 6 januari, weer uitval internet (tv, wifi) ,soms 5 min actief dan weer gedurende uren weg. Stel me nu wel de vraag of dit allemaal normaal is. Binnenkort gaan ze hier dan nog de andere kabels ondergronds leggen. Hou men hart al vast.  Telkens ligt het internet dan telkens voor een paar dagen uit ,  Blijkbaar zijn er alleen maar problemen bij proximus. Bij telenet klanten is er nog geen enkel uitval geweest.

Heb zaterdag 6/1 het probleem gemeld en blijkbaar is de lijn weer defect. Deze morgen bericht gekregen dat het probleem gelocaliseerd was door proximus. Nu juist een vriendelijke telefoon gekregen van een zelfstandige (die in buurt reeds herstelling gedaan heeft bij kabelbreuk dor aannemer) , doch deze moest mij ontgoochelen , omdat de kabelbreuk niet zichtbaar was. Er moest eerst een onderzoeksteam komenom de juiste plaats aan te duiden. Kan dit niet alles te samen gebeuren en niet langs mekaar doorgeerkt worden??

 

Slot : Het wordt stilaan tijd op een stabiel internet, anders zal ik toch moeten overwegen om naar iets anders te zoeken. Telkens gedurende 4 dagen zonder TV, wifi te zitten en toch te blijven betalen voor een slechte service begin ik na 44 jaar trouwe klant , minder te apprcieren. Er bestaat ook zoiets als TADAAM om via de mast te werken , dan is het gedoe met de kabels voorbij. 

 

Ik hoop nu wel op een degelijke compensatie , want ik ben dit nu hartsikke beu aan het worden.

(nota, de techniekers zijn altijd vriendelijk , en ik begrijp soms hun frustatie ivm de buraucratie die er bestaat.

 

Een ontevreden klant 

icon

Beste antwoord door tina.b 9 January 2024, 15:42

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 2
Badge +1

eindelijk vooruitgang, derde technieker langsgeweest, na 15 min vastgesteld dat de modem niet fatsoenlijk werkte, gaf zoals ik reeds vermelde volgens hem ook maar 20 mbps, en stond op 60 afgesteld. Dus modem eruit en een nieuwe erin, booster terug en na bijna 3 weken speelt tv terug zonder storing, lijn was ook niet gestoord zoals vermeld <3 dagen terug., er daarvoor moet men dan hemel en aarde bewegen om toch eens langs te komen. Vind dit zeer erg hoe men trouwe klanten behandeld. Maar goed dat ik nog iets van computers ken, maar ja, men geloofde mij niet.

Zit nu wel met een neveneffect, mijn printer kan niet meer online (wifi6 zit in 5 ghz band en die printer op 2,5 ghz. Misschien nog ander verrassing in petto camera??  Zullen zien.

Moet nu wel een pallet materiaal gan terugsturen binnenkort(decoders, 2 tp ltm , enz) allemaal onnodig als men accuraat gereageerdhad, zeer spijtige zaak).

Reputatie 2
Badge +1

Eindelijk, na18 dagen heeft de derde technieker, het probleem opgelost. Er was geen storing meer op de lijn volgens hem, wel stelde hij na 15 min vast dat de modem een snelheid van 20 mbps gaf, en ingesteld was op 60 mbps. Dus raar, na 5 vastegesteld dat de nieuw wifi6 internetbox slecht was, deze vervangen en booster terug(werkte toen wel), tv werkt perfect.

Dus dat was de fout, had het nochthans gezegd, maar neen ik meet verkeerd. Neen ik was juist.En lijngaf geen storingen meer (was 2 dagen ervoor gelast, niet zoals men vertelde op 06/01 maar 150 m verder). Goed dat ik enige kennis van die zaken had anders waren we nog een tijdje bezig geweest.(nu was het tv kijken via laptop en kabel naar tv)

Dus heel deze miserie kon men op 2 dagen opgelost krijgen, ipv 18 dagen trouwe klanten van hier naar daar rond te sturen, en maar te liegen over alles zodat ik zou zwijgen. Neen, het telefoontje van gisteren heeft toch geholpen.

 

Enfin, zit nu wel met de nevenverschijnselen, printer is niet meer bruikbaar online, werkt niet op 5ghz zoals wifi6, max 2,5 ghz. misschien nog zaken die niet meer zullen werken camera eens testen . maat tv werkt tot nu toe perfect

afwachten of alles nu stabiel blijft

 

 

 

je bbox4 zendt onder de zelfde SSID naam zowel  wifi-5.0 uit alsook wifi-2.4 

maar met sommige printers zijn er problemen met de bbox4.

is het wifi wachtwoord op je printer aangepast aan deze van de bbox4 ?

Reputatie 2
Badge +1

martin, de wifi heeft een ssid  en passwoord dathetzelfde is als die van de bbox3. Heb die proberen overnmen naar printer doch dat lukt me nog niet. zaf toen staan in handleiding dat hij enkel werkt op 2,5 ghz en zag op mijn gsm wifi6 , 5 ghz staan. Had het gedaan met wifi via usb kabel van laptop overnemen naar  printer, doch dat wil hij niet doen (zie wel dat laptop op wifi6 zit op 5ghz band). Eens een oudere laptop nemen die op 2,5 ghz draait (vermits ze volgens u alle 2 worden uitgezonden). Het proberen waard. THX 

Sommige oude toestellen kunnen daar niet goed weg mee met “One SSID”** (zelfde SSID naam voor zowel 5.0 als 2.4) en mss is dit het geval met je printer.

**(Er wordt ook niet meer gesproken van "One SSID" bij de bbox4 :maar wel over “Identieke configuratie op alle frequentiebanden” )

Je zou kunnen  One SSID** uit zetten op je bbox4 via http://proximus.be/myinternet 

Kijk onder Internet (bvb Internet Maxi of zoiets .)
Ga naar TAB WiFi
WiFi Beheren
Privé wifi
Identieke configuratie op alle frequentiebanden (OFF) uitzetten dus

(ON) Proximus-Home-XXXXXX
Wachtwoord
************
2.4 GHz
WPA2-Personal
(ON) Proximus-Home-XXXXXX-5GHz
Wachtwoord
************
5 GHz
WPA2-Personal

 

Als het  ook nog niet werkt, kan er nog een andere reden zijn dat het niet werkt:

De oorzaak is terug te vinden in de PMF-functie (Protected Management Frames) die een extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en in tegenstelling tot de Bbox 3 is deze standaard aanwezig in de internetbox=bbox4.
PX heeft dit probleem vooral gezien op Huawei-smartphones en HP-printers.

Reputatie 2
Badge +1

@Martin  helaas, de printer krijg ik niet meer op het netwerk. Verschillende methodes hier op forum gebruikt. Dit zou men toch best vooraf vertellen vooraleer over te gaan tot vervanging van de modem. Maar ja, nu werkt alles al 4 dagen stabiel, dus dan maar printen met kabel

@reynkust 

Ter bijkomende info:

Eventueel via wifi direct mss als je printer dit ondersteunt »→ Printen via Wireless Direct met HP Mobile Printing - HP

Reputatie 2
Badge +1

thx, neen die printe heeft geen bedieningsscherm , dus zal  niks kunnen instellen. Toch bedankt voor de info.

 

@reynkust 

Nog ter bijkomende info: mss kan het via deze weg zonder bedieningsscherm, indien windows hem terugvindt?

Windows 11 Wifi direct:
Settings >> Bluetooth & Devices >> Printers & Scanners >> Add a Printer or scanner "Add Device" >> Show Wi-Fi Direct Printers (Or add manually) ....

Reputatie 2
Badge +1

morgen, na men les over smartphone aan senioren , eens proberen langs deze weg; Thx

 

Reputatie 2
Badge +1

@martin, helaas lukt het ook niet met deze methode

heb nu wel een andere practische vraag, men heeft hier een internet box, geplaats (2x) , plus booster, + tvbox voor tv in orde te krijgen. De booster moest ter vervanging van de wifibridge die in gebruik was en die niet compatible was met de tv-box beweerde de technicus. Nu las ik ergens dat die wifi bridges wel werken,  ook bij iemand die een nieuwe internetbox had geplaatst. Vermits de fout hier, een defecte of slechte nieuwe internet box was, was het misschien niet nodig geweest van die wifi bridgen uit te schakelen (heb die destijds zelf gekocht en liggen hier nu ), kan ik die eventueel gebruiken om wifi te verbeteren in de veranda, door ze opnieuw te instaleren(zoals aangehaaldin die post) of heeft dit geen zin.Anders moet ik ze buitenkieperen als stort.  

 

@reynkust 

Ik zou dit gewoon uitproberen, er waren wel twee versies van bridges de eerste ondersteunden wifi-n en dan later is er versie uitgekomen die wifi-ac ondersteunt.

Wifi-6 ondersteunen ze niet zoals de bbox4 = Internet box, maar op zich niet direct een probleem.

Reageer