Skip to main content

Ik heb maandag de helpdesk gebeld omdat mijn wifi de laatste 2 weken uitviel, connecteert terug na 1 min, na 10 min terug uit...maar op de modem blijft het wifi lampje branden.  Dit was bij al mijn PC’s het geval, dus geen hardware probleem, maar waarschijnlijk iets met modem of kwaliteit van de lijn.  Herstart van modem reeds gedaan ..maar probleem bleef aanhouden, en in huis is niets aan opstelling gewijzigd (meubels...enz)

Bij de helpdesk hebben ze mij gemeld dat dit waarschijnlijk te wijten was dat mijn slimme wifi niet aan stond (normaal staat hij altijd aan, of kan deze setting wijzigen na een herstart).   Nu is de connectie wel stabiel maar mijn snelheid is nu slechts max 43Mbps ( heb Flex pakket van 100Mb). 

Wellicht zit ik op de 2.4 frequentie en niet op 5.0.   Kan iemand de kwaliteit van mijn lijn nazien (ook afgelopen 2 weken)  en waarom de snelheid veel lager is ?  De PC staat misschien 3-4 meter van modem, vroeger ook niet perfect maar was tenminste 70Mbps

 

Zijn lijnsnelheid zal dus nog niet veranderd zijn maar nu is het van te weten te komen waarom die 5.0 snelheid soms zakt tot 22Mbps

NB: best de bbox niet meer resetten en heropstarten ondertussen.


@DaisyS , @Martin , @M_016  zoals voorgesteld heb ik wat langer gewacht (2maand ipv 1m) om zeker te zijn dat de DLM verder zijn werk kon doen.  Toch zie ik dat mijn profiel nog altijd op 85/30 is gebleven.  De noise margin is nog iets gestegen naar 18.3 db, dus in principe zou een verhoging mogelijk zijn.  @DaisyS  heb je hier intussen een verklaring voor ?  (profiel was vroeger 100/30)

De snelhied is iets verbeterd, nu haal ik soms 73-74MBps maar soms is het ook maar 53mbps (bvb bij kanaal 48 via 5.0) bijvoorbeeld 2 weken terug was de snelheid lager en als we met 2 pc’s via Teams vergaderingen bijwonen hebben we storing. Mijn beste resultaat bereik ik via kanaal 100 maar soms verspringt dit naar 40, 108 of 48.  Hier begrijp ik nog altijd niet waarom “slimme wifi” hier niet kiest voor de beste waarde ? of moet ik telkens “slimme wifi” uitzetten en manueel via 5.0 op het gewenste kanaal plaatsen. 

Bij 2.4 zie ik ook een keuze mogelijkheid tussen 20 en 40Mhz ( staat op 20), wellicht zo laten laten?

De firmware version staat nog altijd op 8c.520b ( dus wellicht nog altijd ok)

@Martin,  ik heb geen herstart of reset meer uitgevoerd zoals jullie hadden voorgesteld.  Maar in diverse video’s word toch uitgelegd dat het goed is om regelmatig te herstarten om de performance te verbeteren of is dit enkel maar bij problemen?  

 


herstarten om de performances te verbeteren dat zal alleen maar nodig zijn als je zoals je zelf zegt problemen ondervindt of als wilt proberen om de recentste software binnen te trekken.

ivm snelheid die varieert op wifi dit heb ik en anderen ook voor hoor soms meet ik maar 50 en andere dagen 85 Mbps, zeker niks om wakker van te liggen.

voor het ogenblik heb ik 85/20 met speedtest.net

Voor de verhoging van de DLM daar zal alleen maar iemand van Proximus zelf kunnen op antwoorden hoe de vork juist in de steel steekt.


Reageer