Vraag

internetsnelheid 50% lager


Ik heb maandag de helpdesk gebeld omdat mijn wifi de laatste 2 weken uitviel, connecteert terug na 1 min, na 10 min terug uit...maar op de modem blijft het wifi lampje branden.  Dit was bij al mijn PC’s het geval, dus geen hardware probleem, maar waarschijnlijk iets met modem of kwaliteit van de lijn.  Herstart van modem reeds gedaan ..maar probleem bleef aanhouden, en in huis is niets aan opstelling gewijzigd (meubels...enz)

Bij de helpdesk hebben ze mij gemeld dat dit waarschijnlijk te wijten was dat mijn slimme wifi niet aan stond (normaal staat hij altijd aan, of kan deze setting wijzigen na een herstart).   Nu is de connectie wel stabiel maar mijn snelheid is nu slechts max 43Mbps ( heb Flex pakket van 100Mb). 

Wellicht zit ik op de 2.4 frequentie en niet op 5.0.   Kan iemand de kwaliteit van mijn lijn nazien (ook afgelopen 2 weken)  en waarom de snelheid veel lager is ?  De PC staat misschien 3-4 meter van modem, vroeger ook niet perfect maar was tenminste 70Mbps

 


26 reacties

@Dirk vdk ik zou de bbox eens resetten en dan “One SSID” eens uitzetten om te zien of het dan beter wordt ook je snelheid eens testen via bv pc/laptop verbonden met een utp kabel aan de bbox, want die moet eerst in orde zijn vooraleer je iets kunt zeggen over je wifi snelheid die van enkel factoren kan afhangen.

  • bbox resetten = 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt houden en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan blijft oplichten.
  • One SSID deactiveren:
    dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
    (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
    klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
    Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
          (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
     * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
    Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren.

kijk ook eens wat je maximum gegarandeerde snelheid is die Proximus je zeker moet kunnen verzekeren → http://proximus.be/internetsnelheid  het is namelijk niet de abonnement snelheid die je lijnsnelheid bepaalt maar de verzwakking (lengte) van je distributiekabel waarop je intro telefoonlijn aangesloten is, waarop je bbox aangesloten is, zie → Internet (proximus.be)

Proximus medewerkers kunnen ook je lijn eens bekijken op eventuele fouten.

Woordje uitleg over One SSID / smart wifi:

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.
Reputatie 5
Badge +4

@Dirk vdk Ik heb net een meting gedaan van je lijn en tot op je modem komt 85mbps binnen. De vertraging van snelheid zal vermoedelijk toch met je wifi te maken hebben.

Je kan de bovenstaande stappen eens nemen zoals @Martin heeft voorgesteld.

@Martin , @DaisyS   

Ik heb eens de test gedaan met utp kabel en daar is de max snelheid 76Mbps ( is er een verklaring als er 85 mbps aan de modem binnenkomt)?

Martin ik heb ook de link uitgevoerd betreft “maximum gegarandeerde snelheid” en dat heeft volgend resultaat.( 86,3 mbps - zie hieronder)

Wat mij onduidelijk blijft is,  waarom werkte “One SSID/slimme wifi” 1 maand geleden wel nog correct en plots niet meer ?  ik dacht dat Flex meer stabiliteit zou opleveren

@DaisyS ,   kan je dit zien als ik vorige week (en 2 weken terug) iedere keer een wifi onderbreking kreeg ( of niet daar het Wifi lampje blijft branden).   Zijn er settings gewijzigd vanwege een software update ? heb ik de laatste firmware ? 

Vanavond probeer ik dan nog even op een reset uit te voeren en eventueel “slimme wifi” uit te zetten.

Reputatie 7
Badge +4

85 Mbps bruto = +/- 76 Mbps netto (overhead +/- 10%)

reden: headers dsl/… & error correction bits, ...

de gegarandeerde snelheid minimum snelheid = 62.5 (provisiong line profile), maar de DLM (Dynamic Line Management system) heeft uw snelheid kunnen verhogen tot 85 Mbps zonder dat andere klanten met koperparen in dezelfde lokale distributiekabel gestoord worden

Deze snelheid kan evenwel tijdelijk omwille van storingen en/of interventies op de distributiekabel (herstellingen/nieuwe klanten/...) wijzigen, maar steeds tenzij defecten gelijk of boven de minimum gegarandeerde snelheid blijven

De laatste firmware is voor zover mij bekend 8c/720 (blijkbaar zouden er versies A en B zijn, het verschil is mij evenwel onbekend)

De voorhanden firmware is terug te vinden in de GUI van de Bbox onder mymodem header

Ik vermoed dat de deactivatie van OneSSID het probleem oplost (zodat uzelf expliciet voor gebruik vanWiFi 5.0 kunt kiezen), 

 

Reputatie 5
Badge +4

@Dirk vdk Ik heb een meting van je lijn gedaan en zie geen enkele storing. Wij kunnen niet specifiek zien wat er vorige week is gebeurd.

@Martin , @DaisyS   

Ik heb eens de test gedaan met utp kabel en daar is de max snelheid 76Mbps ( is er een verklaring als er 85 mbps aan de modem binnenkomt)?

Martin ik heb ook de link uitgevoerd betreft “maximum gegarandeerde snelheid” en dat heeft volgend resultaat.( 86,3 mbps - zie hieronder)

Wat mij onduidelijk blijft is,  waarom werkte “One SSID/slimme wifi” 1 maand geleden wel nog correct en plots niet meer ?  ik dacht dat Flex meer stabiliteit zou opleveren

@DaisyS ,   kan je dit zien als ik vorige week (en 2 weken terug) iedere keer een wifi onderbreking kreeg ( of niet daar het Wifi lampje blijft branden).   Zijn er settings gewijzigd vanwege een software update ? heb ik de laatste firmware ? 

Vanavond probeer ik dan nog even op een reset uit te voeren en eventueel “slimme wifi” uit te zetten.

Wat mij onduidelijk blijft is,  waarom werkte “One SSID/slimme wifi” 1 maand geleden wel nog correct en plots niet meer ?  ik dacht dat Flex meer stabiliteit zou opleveren

Awel dat is iets dat ik ook niet direct kan verklaren ik zet geregeld mijn smartwifi eens op als test (want normaal werk ik liever met one ssid uit ) en dan stel ik vast net als u, dat mijn wifi durft wegvallen bvb ook stel ik vast als mijn laptop uit standby komt er geen wifi verbinding is, ik moet een tijdje wachten tot er terug verbinding is en dit heb ik niet voor als ik one ssid (smartwifi) uit zet, en ik dan default op wifi-5.0-xxxx werk (wat  ook beste verbinding en snelste verbinding is tov mijn wifi-2.4-xxxx ) 
Ik heb eens de test gedaan met utp kabel en daar is de max snelheid 76Mbps ( is er een verklaring als er 85 mbps aan de modem binnenkomt)?

deze netto snelheid die je meet komt dus overeen met je bruto lijnsnelheid op je modem 

kan je voorstellen als een oplegger + trekker die pakjes vervoeren en de chauffeur in de Trekker die moet zorgen dat deze pakketjes op adres goed toekomen, de totale lengte oplegger + trekker is het bruto dat vervoerd wordt en het netto zijn de pakjes alleen die op de legger liggen.(ongeveer 92% van het bruto)

Maar er is nog iets je hebt nu natuurlijk eens vlug een test gedaan met utp kabel aan bbox, nu is nog de vraag ben je zeker dat je internet daar ook soms het internet niet wegvalt! want als het daar wegvalt na een tijd zal het natuurlijk ook wegvallen voor je wifi verbinding.

ik dacht dat Flex meer stabiliteit zou opleveren 

Het abonnement bepaalt de stabiliteit en ook de lijnsnelheid niet; het is de lengte (eigenlijk meer de verzwakking) van je distributiekabel waarop je introlijn aangesloten is die bij je binnenkomt en waar je bbox op aangesloten is die dit bepaalt → Lijnsnelheid (proximus)
Voor de DLM die je basis gegarandeerde snelheid probeert te verhogen moet hij ook het systeem in het oog houden voor zowel u als de andere klanten die in de zelfde distributiekabel zitten dat een verhoging geen onstabiliteit teweegbrengt bij u alsook voor de andere klanten, want tussen de kabelparen gebeurt er overspraak tussen de koperparen die wel voor een groot deel kan gecompenseerd worden door de vectoring techniek (komt er op neer dat de overspraak zoveel mogelijk tegengewerkt wordt maar dat heeft natuurlijk ook zijn grenzen!

@Martin, @M_016 , @DaisyS   bedankt voor jullie reactie….nu de rest van het verhaal

Martin ivm de test met utp kabel en of ik zeker ben of de verbinding ook daar niet wegviel….Ik denk het niet anders zou de TV aansluiting toch ook reeds onstabiel zijn geworden...of zie ik het verkeerd?

Nog een andere verassende vaststelling, ik het de waarden eens opgezocht van 8 maanden terug (Sagemtool) en zie wel degelijk verschillen dat bepaalde waarden lager zijn en ook mijn profiel is niet langer 100/30 (maar 85/30).  @DaisyS , is hier een logische verklaring voor?

Zien jullie anders nog waarden die kunnen verbeteren ?   Dan doe ik nu nog even de reset, hopelijk valt mijn profiel nu niet terug op nog lagere waarden.

 

aansluitend bij mijn bericht van 1 uur terug,  na de reset lijkt de snelheid iets beter (nu via 5.0 GHz, met automatische kanaalkeuze), maar is nog steeds niet wat het was wellicht dus gelinkt aan mijn profiel die lager is

 

Als je de snelheid meet en je staat heel dicht bij de bbox is het dan niet hoger

afgaand op de noise margin heb je voor de downloadsnelheid nog reserve voor een hogere snelheid maar zoals je weet kan de DLM je snelheid naar beneden halen omdat naburige lijnen hierdoor onstabiel worden, enkel iemand van Proximus kan weten wat de exacte reden is hiervan, wij kunnen alleen maar afgaan op de data die het sagem tool geeft, maar de echte reden waarom het dan niet is zoals het in theorie zou kunnen dat is iets dat wij niet kunnen uitmaken.

Reputatie 7
Badge +4

cfr info Martin

Op basis van bovenstaande gegevens vermoed ik dat u om redenen x of y** tijdelijk teruggevallen bent op de minimum gegarandeerde snelheid 57.9 < → 62.4 Mbps (tenzij u de meting WiFi 5.0 niet in de directe omgeving van de Bbox zou hebben uitgevoerd of er aldaar in de buurt voor WiFi storende elementen zouden voorhanden zijn)

De info van de Sagemtool geeft aan dat er althans voor de download nog voldoende marge is om uw snelheid verder/terug te verhogen (= kwestie van tijd dagen/weken)

Blijkbaar zou uw Bbox niet de laatste firmware hebben, misschien kan Proximus dit verhelpen (push)?  @DaisyS correct/mogelijk?

Vermits er geen TV-problemen zijn vermoed ik dat uw lijn “zich normaal gedraagt” = binnen de grenzen van de betrokken vdsl2 vectorised technologie

 

**: interventies distributiekabel/straatkast, e.d.

 

Inderdaad we komen tot de zelfde conclusie en is het gewoon hopen dat van Proximus een reden kan gegeven worden en beter nog er iets kan aan gedaan worden om terug de vorige lijnsnelheid van 100 te krijgen!, nu die software versie zal nu ook niet direct de oorzaak zijn van de snelheidsterugval.

eventueel de bbox eens resetten (= 20 sec verzonken reset knopje ingedrukt houden tot alleen de power led nog oplicht) om te zien of de nieuwe software binnengetrokken wordt 

Storingen op 5.0 zul je niet zo vlug hebben en zeker niet op dit kanaal, zou eerder kunnen zijn dat je te ver staat met je toestel tov de bbox (of hindenissen tussen)

NB: er is geen terugval naar gegarandeerde snelheid 85Mbps is een DLM opgewardeerde snelheid bovenop de basis snelheid.

Reputatie 5
Badge +4

@Dirk vdk Ik heb de nieuwe firmware naar je modem gepusht. Het kan zijn dat de snelheid die je had niet meer stabiel kon geleverd worden en dat daardoor het profiel is verlaagd. Ik raad je aan om het nog even uit te proberen met de nieuwe firmware.

Reputatie 2
Badge

wij haden het zelfde probleem profiel 100/30 zitten 88 meter van kast er komt scarlet klant bij ons profiel 70/30 de scarlet klant had profiel 100/30 dat volgens de technieker niet kon scarlet klant zou zo geen hoog profiel hebben,ik heb er toen voor gebeld heb 4 techniekers gehad het zat niet in huis of toestellen het was de kast de techniekers konden de lijn dubbel zetten maar mocht niet, wij zijn een gezin met 6 kids en met corona kregen ze thuis les vooral het middelbaar half om half en hooge school volledig thuis, de lijn dubbel zetten zou allen maar kunnen als je business bent, door dat het profiel laag was gaf het problemen met online les de technieker 4 er van mochten het probleem niet oplossen volgen de centrale omdat glasvezel volgend jaar in de straat is, wat was de oplossing een technieker zij dan kan je alleen nog maar naar telenet of orange, dus zijn we maar naar telenet gegaan wij hadden alles bij proximus en 6 gsm abo,s 2 tv boxen v7 ik ben ook nog is invalide en telenet is pokkeduur met de invalide korting zit ik nu aan de prijs dat ik bij proximus betaalde zonder invalide korting, hopelijk word het opgelost in onze straat wand ik wil terug naar proximus daar heb je meer voor je geld

De meeting werd uitgevoerd op een afstand van 3-4 m en geen andere hindernissen of storende elementen. 

Ik zie dat de software intussen is gewijzigd naar 8c.520b/7.4.2.0 , profiel is nog hetzelfde 85/30

@M_016 ,  gisteren vermelde je ook versie 8c/720 voor de firmware of was het ook deze versie (8c.520b) die je bedoelde ?

@Martin , @DaisyS , ik heb gisteren nog maar een reset gedaan….misschien wacht ik best nog even af tot de DLM zijn werk heeft gedaan ?….of moet de reset opnieuw worden gedaan na een nieuwe firmware installatie ? 

 

Heb ook eens ingelogd op mijn bbox → Bbox Page als User en met het user wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat en dit zij de software resultaten bij mij:

  • Software Version 8c.514A

  • GUI Version 7.4.2.0

  • Hardware Version 1.0

  • Datapump Version A2pv6F039y3.d26u

Maar Hardware versie en software versie zal niet de reden zijn dat de DLM je geen hoger profiel kan geven want je down Noise Marge  is voldoende hoog om een opwaardering te krijgen (de echte reden zal zou door prox specialisten moeten kunnen uitgezocht worden, en dan is nog de vraag of het zo maar in één twee drie kan opgelost worden ) 

Na een herstart of reset van de bbox komt de software normaal binnen, maar ik zou de niet t veel de bbox nog resetten want om zeker te zijn dat je de DLM daardoor niet beinvloed wordt al wordt dit herstarten/resetten normaal gezien wel moeten herkend worden en niet als een fout op de lijn gezien worden, maar toch uit zekerheid best de bbox een 14 tal dagen met rust laten.

ik heb mijn verhaal van in de tijd bij mijn pa hier al dikwijls aangehaald, die ook op 85 stond en eigenlijk ook aan de waarden te zien van max lijnsnelheid en noise marge ook op 100 zou moeten kunnen synchroniseren, maar dat is pas na ongeveer een jaar in orde gekomen toen er enkelen in de buurt overgestapt waren naar TN en werd het 100 ipv 85 en dat is het nu nog altijd

@soul1972 louter ter info Welke internetsnelheid heb je nodig

Reputatie 7
Badge +4

De laatste firmware versie is inderdaad 520 

Ik denk dat u best gewoon verder afwacht wat het (automatisch) Dynamic Line Management system (DLM) zal “beslissen” 

Proximus werkt met profielen boven 85 Mbps is enkel 100 Mbps voorhanden (geen profiel tussenin) 

Met een noise margin van 17 dB down is een snelheidsverhoging mogelijks nog te realiseren 

Met een noise margin van 8 dB up is een verhoging boven 30 Mbps (zeker) uitgesloten 

 

ADSL line parameters – Keenetic

We draaien inderdaad in rondjes en zit er niks anders op dan afwachten of de DLM nog iets uit zijn toverhoed kan halen of als proximus er nog iets zou kunnen aan doen.

en als je nog lectuur wilt nalezen google is je vriend 

bv vdsl+line+parameters    / vdsl2+line+parameters  enz…...

 

 

Badge +4

De laatste firmware versie is inderdaad 520 

Ik denk dat u best gewoon verder afwacht wat het (automatisch) Dynamic Line Management system (DLM) zal “beslissen” 

Proximus werkt met profielen boven 85 Mbps is enkel 100 Mbps voorhanden (geen profiel tussenin) 

Met een noise margin van 17 dB down is een snelheidsverhoging mogelijks nog te realiseren 

Met een noise margin van 8 dB up is een verhoging boven 30 Mbps (zeker) uitgesloten 

 

ADSL line parameters – Keenetic

Ik heb ook 520 A _ raar dat anderen 520 B hebben , is mss weeral een kleine bijwerking vd firmware.

Dat is altijd al zo geweest versies worden niet naar alle bboxen gepusht, in de zelfde korte periode en dat is maar best ook dat er eerst afgewacht wordt of er bij een bepaalde versie bepaalde klachten komen… en zo had je ook bv ook een tijd geleden versies die ze pushten naar hen die problemen hadden met hun PS2 enz….

Het zou nu ook wel eens kunnen dat het ook iets te maken heeft met de hardware versie van de bbox zo heb ik nog een lagere softwareversie, maar het kan evengoed zijn dat ik na enkele maanden toch de hogere versie krijg, er is hier jaren geleden ook eens een uitleg gegeven geweest door iemand van Prox ivm die verschillende versies waarmee ze werken.

@DaisyS , zoals voorgesteld door @Martin , @M_016  zal ik enkele dagen afwachten om te zien of de DLM nog iets zal wijzigen

Momenteel heb ik zeker niet de indruk dat de nieuwe firmware hier iets heeft geholpen (heb geen reset meer gedaan om de DLM zijn werk te laten doen).

 Is er een antwoord/verklaring ivm  Noise Marge  .  Blijkbaar is deze voldoende hoog om een opwaardering te krijgen (de echte reden zal zou door prox specialisten moeten kunnen uitgezocht worden, kan hiervoor iets gebeuren of verder afwachten ? ) 

De waarden die ik via wifi momenteel binnenkrijg zijn echt niet stabiel, soms slechts 22,5mbps via 5Ghz …..misschien moet ik ander kanaal kiezen( zit op 1 meter naast de modem) en dit is het resultaat ( vreemd dus).  In de 2de screenshot zie je de onstabiliteit nog duidelijker  Ook de kabelsnelheid is gedaald naar 69Mbps.  

 

Je moet toch zeker op een 14 tal dagen rekenen, maar dat je wifi snelheid zo laag zakt dicht bij de bbox op 5.0is nog een ander probleem natuurlijk en best met verschillende apparaten testen als je kan.

Reputatie 7
Badge +4

en wat zegt de Bboxtool  op het ogenblik dat u dergelijke lage WiFi 5.0 snelheden detecteert?

→ Bbox te vervangen omwille van WiFi die niet meer correct functioneert of is er een WiFi-probleem (dekking)  omwille van storingen/reflecties/hindernissen/… in de onmiddellijke omgeving (open opstelling geen metaal in de buurt, ….)

Je zou eerst moeten zeker zijn dat het met verschillende toestellen voorvalt op 5.0 want de bboxlijnsnelheid zal hoogst waarschijnlijk wel hoger/in orde zijn.

Anders eens lager kanaal gebruiken voor 5.0

maar om die te kunnen veranderen mag  One SSid niet actief staan in de bboxdus moet je deze eerst uitzetten. reeds uitgelegd hier → One SSID

Reputatie 5
Badge +4

@Dirk vdk Technisch gezien staat je profiel helemaal correct bij ons. Ik zou inderdaad het DLM proces nog even afwachten.

Reageer